Afvallen en sportschool: heeft het wel zin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:31

80% is voeding, 20% is beweging. Ik houd zelf ook niet zo van sportscholen, maar ik vind buiten sporten heerlijk. Dus ik doe aan mountainbiken, hardlopen, paardrijden en wandelen.

Wat het eten betreft; met wat kleine aanpassingen kun je dat al gezonder maken. Minder aardappelen en meer groenten nemen, geen (vette of suikerrijke) sausjes gebruiken, als je schnitzels of karbonade eet deze kruiden i.p.v. paneren. Kleine veranderingen die weinig moeite kosten, maar het scheelt echt al! :)
Wat eet je overdag zoal?

Ik ben zelf ook bezig met gezonde voeding en afvallen, maar meestal eet ik 's avonds gewoon met de pot mee. Ik neem dan een kleinere portie vlees, meer groenten. Aardappel/aardappelvervangers eten wij thuis sowieso zeer sporadisch, dus dat is het probleem niet. Wanneer ze echt iets 'slechts' eten dat die dag niet in mijn voedingsschema past maak ik soms een salade of iets dergelijks, maar 99% van de tijd eet ik gewoon wat de pot schaft.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:37

Wij hebben bijvoorbeeld de 48+ kaas de deur uit gedaan en hebben 20/30+ (smeer)kaas. En verder als beleg veel kipfilet, humus enzo.

En dingen als kwark. Kan je zelf ook super lekker maken met fruit en noten :).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:45

StillAngel schreef:
magda_90 schreef:
Afvallen blijft banaal heel simpel: meer calorieën verbranden dan binnenkrijgen, natuurlijk wel allemaal in balans.

Als jij bij wijze van 7x per week sport maar weg dagelijks friet en snacks eet, zal het niet echt goed gaan.

Heb je wel inzicht in wat je eet en waar de speerpunten zijn? Want als je dat weet is sporten wel een gezonde aanvulling - sowieso is dat altijd gezond om er naast te doen (of dit nu een sportschool is, groepslessen, wandelen, zwemmen, als je maar gezond beweegt). :j

Ik ben het niet eens met je eerste principe. In ieder geval gelden er uitzonderingen daarop. Ik had een tekort aan vitamines en sinds ik dat heb opgelost val ik stukken makkelijker af.

Wat ook helpt is ipv rijst/aardappel bloemkoolrijst halen. Echt, wát een superuitvinding!! Lekker, mega snel klaar en gezond.

Daarom dus de "banaal" en de "balans".

Arabesk

Re: Afvallen en sportschool: heeft het wel zin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:46

Het ADH dieet; Alles De Helft :+ wel zo simpel.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:12

Arabesk schreef:
Het ADH dieet; Alles De Helft :+ wel zo simpel.

:') :') :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:16

Afvallen komt toch echt neer op de balans tussen cal in versus cal out. Als je meer verbrandt dan je eet, zal je afvallen. Voor een hlave kilo afvallen zul je een cal tekort van 3500 cal moeten creëren. Dit kan door minder cal te eten of door meer cal te verbranden. Een combinatie van beide is uiteraard meest efficient.
Maar met sporten is het erg moeilijk veel extra te verbranden. Daarom zegt men dat het 80% voeding is: je kunt veel makkelijk minder cal eten dan er evenveel extra verbranden.

Het beste is een week goed tracken wat je nu eet (met vb myfitnesspal app) en vervolgens daar 500 cal per dag onder gaan zitten en dan kijken wat er gebeurt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:37

SuperAssie schreef:
Overdag eet ik op het werk gewoon boterhammen(meestal sterrebrood) met vlees of kaas. Hierin ben ik al flink geminderd aangezien ik makkelijk 8 boterhammen op een dag wegat. Nu nog maar 4.

Ik zie mensen ook wandelen aanhalen: Ik woon hier dus midden in de stad en als ik ergens een hekel aan heb dan is het tussen huizen en gebouwen in moeten wandelen. Jakkes. Daar ga ik dus echt geen plezier aan hebben en dat ben ik binnen 2x al zat..

Mbt tot de Hollandse pot: ik doe het heel aardig op het gezegde "ontbijt als een vorst, doe avondeten als een bedelaar (en de lunch er tussen in).
Dus schep geen/weinig vlees op (in principe overbodig)
veel groente
geen/weinig aardappelen.

Ontbijt en lunch met salade achtige varianten op de smoothierecepten.
Wat groenten, fruit, noten en evt kruiden en/of yoghurt erbij.

Mbt wandelen: vet verbranden doe je met duursport.
Pak of de fiets of anders de bus - met een kwartier ben je de meeste steden wel uit en kun je buiten wandelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:39

Ik ben vorig jaar november gaan sporten en ben daardoor ook gemotiveerd om op mijn voeding te letten.
Minder ongezonde tussendoortjes.

Ga inmiddels 3x per week full body workout en van in een klein half jaar 12 kg afgevallen.

Ik heb een sportschool met een leuk team aan trainers en heel erg leuke full body groepslessen, ik ga echt voor mijn plezier sporten nu.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:38

Het is inderdaad algezegd. Grootste deel is toch voeding. Ik ben mijn calorieën gaan minderen en meer gaan bewegen (wandelen opbouwend van 0 naar uiteindelijk 25km). Daarmee ben ik in 2,5 jaar tijd 26 kilo afgevallen (de eerste 18 kilo het eerste jaar). Inmiddels wel een sportschool abo erbij omdat ik graag wat strakker en sterker wil worden. Doe vooral nu mee de groepslessen. Uiteraard blijft het dagelijks opletten wat ik eet maar vooralsnog blijft m'n gewicht wel stabiel.

Wat bij mij goed heeft geholpen is brood grotendeels schrappen. Niet meer dagelijks maar 2 keer in de week 2 plakken. Brood zet bij mij erg aan. Ik vervang het door salade, quinoa, bulgur, kwark.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:48

Het echte afvallen zal voor een flink deel door voeding moeten komen, maar ik denk dat sport wel heel erg kan helpen. Zoals Marije_jiplover het zegt ervaar ik het ook: door te sporten krijg ik meer zin en motivatie om ook gezond te eten. Daarnaast verbrand je meer calorieen per dag als je meer spieren hebt (toegegeven, dit verschil zal niet enorm zijn).
Ik denk dat het wel allemaal valt en staat met of je iets doet wat je ook leuk vindt. Dus niet jezelf twee keer in de week langs een rondje cardio apparaten slepen als je daar totaal geen lol in hebt, maar iets doen waarbij je achteraf vrolijk de deur uitstapt en zin hebt in de volgende keer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:53

Voor afvallen helpt het je niks (genoeg studies ook naar geweest, overigens helpt diëten ook niet op de langere termijnmaar goed dat werd niet gevraagd hier) maar voor je gezondheid is het natuurlijk wel enorm goed!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:04

Ga vooral iets doen wat je leuk vind! :) Niet omdat het van jezelf moet, da’s lastig vol te houden. Verder is het idd vooral een kwestie van bewuster worden wat je in je lichaam stopt. Zou ook aanraden iig een weekje eerlijk alles afwegen en tracken, kijken wat je inname precies is.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:35

Sportschool is heel divers. Maar je moet het ook echt ZELF willen...
Ik ben, jaren geleden, eens op een sportschool ingeschreven. Was stuk jonger nog. Ben er denk ik toen 2x geweest en vond het vreselijk. Jaar moeten betalen en nooit geweest.
Momenteel loop ik al 4 jaar bij een super fijne sportschool en ben er 2 tot 5x per week. Dan loont het zich zeker.

Maar wat ik al veel lees, afvallen is 80% voeding. Hou dat eens goed bij, dus elk klein hapje wat je naar binnen werkt van een mini snoepje tot een blokje kaas in de supermarkt om te proeven. Vaak eet je meer dan je denkt. Een hollandse pot (aardappels/groente/vlees) is prima. En een keer patat is ook geen probleem. Maar het gaat om het geheel. Ik gebruik een app, myfitnesspall en kijk daarin wat ik eet. Vooral iets als kaas/worst is vaak wat vetter, misschien vervangen voor kalkoen of kipfilet als je dat lust? Of cottage/huttenkase?

Succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:56

Sporten heeft zeker wel zin, maar het helpt alleen als je een goede trainer in de arm neemt die weet waar die over praat. Ook op sportscholen hoor je helaas nog genoeg onzin. Maar dat is natuurlijk moeilijk te bepalen als je zelf ook een leek bent :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:20

Als je met grote regelmaat slecht blijft eten heeft die sportschool amper tot geen zin. Maar hoezo kan jij niet iets anders eten als zij friet nemen? Je mankeert toch niks aan je handen? Maak je zelf iets gezonders. Salade met dingen erin als gekookt ei, tonijn, avocado, noten, pitten (natuurlijk niet in deze combi maar gewoon een knap recept die goed vult) en een maaltijdsoep

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:23

Ik snap niet waarom je niet zelf wat kookt als je geen friet wilt eten?
Of leg gewoon uit aan de ouders van je vriend waar je mee zit en dat je liever wat gezonder wilt eten. Je zou ook zelf kunnen aanbieden om iets gezonds te koken voor iedereen?

Een keer per week de sportschool zet geen zoden aan de dijk als je wilt afvallen. Je kunt in de tijd dat je vrij bent ook een stuk wandelen, fietsen of hardlopen en van het geld dat je bespaart een gezonde maaltijd koken in plaats van friet eten.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:49

Als er één tip is die ik je kan geven dan is het wel: doe een sport die je graag doet! Naar de sportschool gaan kan zeker zin hebben, maar als je dit maar niks vindt zal je ook geen motivatie hebben om het vol te houden en heb je gewoon geld weggegooid. Ga wat sporten proberen, op de meeste plaatsen kan je gratis of voor een kleine prijs een proefles volgen. Dan heb je een idee of je 't leuk vindt en vol kan houden :)