Doordenderen met een burn out

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:11

Dioxide schreef:
De titel is een exacte omschrijving van mijn probleem, alleen ga ik er inmiddels zodanig fysiek (mentaal steeds meer) aan onderdoor dat ik me even geen raad meer weet.

Wat nu het probleem is, is dat onze supervisor op vakantie is en ik met de opper-manager écht niet door een deur kan (niemand, overigens) en dus dit niet met hem wil bespreken.

Ziek melden is voor mij een hele moeilijke stap, omdat nog zeker 2 collega's uit "mijn" rooster ook tegen een burn out aan lopen. Ik voel me zwak en schuldig tegenover hen als ik me ziek zou melden, omdat er gewoon geen vervanging is. Zwart wit gezegd is dit natuurlijk het probleem van de werkgever, maar ik geef te veel om mijn collega's om ze maar gewoon te laten vallen.

Ik snap echt je probleem niet. Hoezo je weet je geen raad? Je lichaam geeft toch overduidelijk aan dat je NU rust moet nemen? Dat je je manager niet mag lijkt mij hier volledig los van te staan. Net als je collega's. Die zijn toch ook gewoon volwassen en hebben een mond? Ga jezelf ajb niet kapot werken t.b.v. een ander.
Je zal dit vast hard vinden, maar je bent op deze manier echt niet slim bezig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:19

Leef je voor je werk? Zo niet dan kun je beter ziekmelden en heel goed je tijd nemen. Misschien is deze baan dan ook niet ideaal voor je, misschien een switch maken, wat wil je de rest van je leven doen? Of grenzen gaan stellen. Nee is ook een antwoord, misschien als je vaker nee had gezegd had je nu niet zo diep gezeten. Het leven is veel te kort, ga ermee aan de slag, bedenk wat je wil, geef het tijd, leg je grenzen en verleg je grenzen door er een andere blik op te krijgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:25

Dioxide schreef:
Wat nu het probleem is, is dat onze supervisor op vakantie is en ik met de opper-manager écht niet door een deur kan (niemand, overigens) en dus dit niet met hem wil bespreken.

Ziek melden is voor mij een hele moeilijke stap, omdat nog zeker 2 collega's uit "mijn" rooster ook tegen een burn out aan lopen. Ik voel me zwak en schuldig tegenover hen als ik me ziek zou melden, omdat er gewoon geen vervanging is. Zwart wit gezegd is dit natuurlijk het probleem van de werkgever, maar ik geef te veel om mijn collega's om ze maar gewoon te laten vallen.

Ten eerste, heel veel sterkte, dit is echt heftig :(:)
Ten tweede: je hoeft het er niet over te hebben met je opper-manager. Je meldt je gewoon ziek, bent niet verplicht om te vertellen waarom. Als ze twijfels hebben schakelen ze de bedrijfsarts maar in, maar je hoeft het management helemaal niets te vertellen.
Ten derde: stel nou dat één van die collega's je voor is en zichzelf toch ziekmeldt? En dan?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:36

Om toch nog even op de opmerking van bigone door te gaan. Mijn man heeft met een burn out thuisgezeten en wat een verschrikkelijke periode was dat voor onze (normaal heel goede) relatie. Hij was net een klein kind omdat hij niks meer kon overzien. Meld jezelf ziek, en kies niet alleen voor jezelf, maar ook voor je partner :)

Maflinger_S

Re: Doordenderen met een burn out

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:40

Je hebt alle kenmerken van tegen een burn-out aan zitten: ondanks dat je lijf (en vooral ook je hoofd) je vertelt dat je niet goed bezig bent, toch vooral blijven doordenderen. Niemand is onmisbaar, ook jij niet.

Wat de opmerking van bigone betreft: die klinkt misschien wat kort door de bocht maar is zeker waar, zoals Ladyson hierboven ook bevestigt.

Door je burn-out overzie je dingen niet meer, je hebt geen energie meer om iets te ondernemen en je wordt er niet gezelliger op. Dat is best zwaar voor de partner en de rest van je omgeving.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:44

Onderschat het niet!!! Ik heb eens gelezen dat je 2 soorten burn-out hebt. De eerste waarbij op tijd wordt ingegrepen en het herstel redelijk vlot is (half jaar). De tweede waarbij de persoon soms letterlijk omvalt, waarbij er daadwerkelijk iets beschadigd in het hoofd wat niet meer hersteld. Of het waar is weet ik niet. Wel heb ik er 6 jaar over gedaan om weer enigszins beter te worden en kon ik op het dieptepunt geeneens een telefoongesprek voeren. Letterlijk elke prikkel was teveel. Wat een hel was dat! TS pas op! Luister naar je lichaam, je hebt er maar één en zoals eerder genoemd een burn-out heeft zelden alleen met werk te maken. Sterkte!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:49

Je weet wat je moet kiezen. Je weet wat je moet doen. Echter je loyaliteit aan je collega's is groot en dat siert je. Zouden meer mensen moeten hebben.
Echter denk ik dat het grootste probleem in het werk zelf zit. Waarom zijn er zoveel mensen die tegen burn out aan zitten? Waarom is de werkdruk zo hoog, waarom zijn er zo weinig mensen om de diensten mee te draaien? Lijkt mij een fijn klusje met prioriteit voor de leiding om de verdeling en ebzetting aan te gaan pakken want die maakt mensen kapot. Zelfs trouwe, goede mensen maakt dit kapot en dat lijkt me niet wenselijk.
Ook al ben je 'het type' dat past op die plek, ook jij bent maar een mens. 1 tegenslag en een hoge werkdruk kan teveel worden! Ze moeten simpelweg meer mensen hebben en goede trainingen geven.

Maar goed, als jij maar op je tandvlees door blijft gaan voor je collegas, dat kan toch niet? Hoelang wil je dat volhouden? Denk je dat de situatie vanzejlf gaat verbeteren als je doorzet? Vergeet het maar. Vroeg of laat val je om en zie daar maar eens uit te komen.
Dit management moet iets veranderen amders vallen al je collegas ook om.

Ik zeg: ziekmelden, wachten tot je eigen leidinggevende retour is en in gesprek gaan. Toon je van je goede kant door te zeggen dat je heel graag wil en hen wilt helpen maar dat je lichaam de rem erop zet.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:57

Stel jouw beste vriendin zat in deze situatie? Welk advies zou jij haar dan geven.... ?

Meer hoef ik niet te zeggen denk ik ;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:19

Je kan je collega’s alleennmaar helpen door je ziek te melden. Blijkbaar is het probleem bij hogerhand niet duidelijk genoeg. Door blijven modderen maakt dat niet duidelijker.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 19:35

Lieve allemaal, bedankt voor het wakkerschudden en andere perspectieven.

Ik heb me vanmiddag bij elkaar geraapt en de supervisor van het importkantoor huilend opgebeld (dus niet het vervelende opperhoofd van beide supervisors). Gelukkig reageerde hij heel relaxed en vond het goed dat ik nu voor mezelf kies - voor de rest moet de bedrijfsarts er maar een oordeel over vellen en ik me niet druk maken over de planning of m'n collega's.

Ik heb er voor gekozen om vandaag, as we speak, mijn laatste dienst gewoon af te maken zodat ik zelf mijn directe collega's kan informeren over mijn voorlopige afwezigheid. Er werd me door de andere supervisor wel op het hart gedrukt om echt te bellen als het niet zou gaan. Tot dusver gaat het wel, het is erg rustig en ik kan een aantal zaken netjes afwerken. Fysiek merk ik wel veel spanning, maar niet onhoudbaar voor die laatste paar uren.

De collega's die ik het verteld heb begrepen me ook zeer zeker en waren wel redelijk onder de indruk van mijn pokerface kwaliteiten al die maanden :')

Om even kort af te sluiten over het relatiedeel: ik heb bigone even per PB bedankt voor haar excuses :) Voor de rest, ik ben me zeker bewust van wat voor impact een burn-out op een relatie heeft. Dit is niet m'n eerste namelijk, alleen is zijn de vorige namelijk juist dóór een relatie en/of vooraf verlies van werk gekomen. Mijn lief weet feilloos wanneer hij me even moet laten schelden en tieren. Hij accepteert dit en dan is de bui met een uurtje of wat weer weggetrokken, is overigens ook nooit om hem of zijn reguliere afwezigheid thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:42

Heel veel beterschap! Goede beslissing :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:55

Top dat je voor jezelf kiest, werk is er altijd en je leven leef je maar een keer!! Heel veel beterschap.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:58

Fijn te lezen dat je de beslissing gemaakt hebt.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest, zorg goed voor jezelf en luister naar de signalen van je lichaam.

Voor wat betreft de post van bigone, ik sluit me er volledig bij aan. Bij een ernstige burnout kan een van die dingen, of allemaal, maar zo gebeuren. Zoals je al begreep is dit niet gericht op hoe de relatie tussen jou en je vriend is. Maar bedoeld als waarschuwing dat je dit niet te ver moet laten komen.

Misschien een beetje oubollig maar ik wens je alle sterkte en wijsheid!

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:13

Supergoed, wens je het allerbeste en hoop dat je er op deze manier op tijd bij bent om erger te voorkomen :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:26

Goede beslissing om een time out te nemen en voor jezelf te kiezen en te zorgen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:28

Wat knap dat je zo snel de knoop hebt doorgepakt, een wijze keuze! Nu lekker je rust gaan nemen en herstellen :*

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:32

Mooi. Goed dat je voor jezeld kiest!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 07:31

Goede stap gezet.
Even extra tip, je had in een eerder stadium al bij de bedrijfsarts kunnen gaan praten over de mogelijkheden voor minder werk etc.
Ik raad je aan om een gesprek aan te vragen met bedrijfsarts en samen een plan op te zetten hoe nu verder.

Beterschap

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:07

Ik herken je werkdruk ik heb 25 jaar luchtvracht gedaan.
Maar kies voor jezelf.
In die periode, zelfs 20 jaar geleden al, was die werkdruk ook al zo hoog en ben ik ook 1.5 jaar uit de roulatie geweest met een zware burn-out.

Kies voor jezelf en onderschat je klachten niet.
Ziek melden per direct.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:23

Ik geloof dat je simpelweg geen keus hebt. Je zit met slechte remmen op een licht dalend, dood spoor met aan het eind een ravijn. Je weet niet op hoeveel kilometer die zit en of er een vangrail staat, maar daar wil je sowieso niet in.
Dus ... ergens omkeren, linksaf of rechtsaf slaan, desnoods tegen de rijrichting in. Vooruit blijven denderen en je kunt je bedenken hoe dat eindigt. :oo

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:25

Ts goed dat je je hebt ziek gemeld. Flink uitrusten en met de bedrijfsarts een plan maken hoe je dit op je werkplek kan voorkomen en waar jou keerpunten liggen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 08:52

Als je hart hebt voor de zaak, is de zaak hard voor jou. Ziekmelden en hulp zoeken. Dat is het enige wat ik je mee wil geven. Ik spreek uit eigen ervaring en uit die van mijn man. Allebei hebben we ons kapot gewerkt in het verleden. Het is het probleem van de werkgever dat hij niet voldoende opvang-krachten heeft. Desnoods via het uitzendbureau.
Zelf ben ik op een bepaald moment letterlijk in elkaar gestort op de werkvloer, ik had het niet meer onder controle en ben helaas een paar jaar uit de running geweest. Veel te lang doorgegaan, uit coulance naar de werkgever en mijn collega's. Plus dat ik dacht dat het zwak zou zijn ten opzichte van de rest om mij eerder ziek te melden (en dan uiteindelijk in veel kortere tijd weer aan de slag had gekund). Ik vond het afschuwelijk om thuis te zitten, want ik voelde mij totaal nutteloos. Iets wat dus ook niet echt bijdroeg aan het herstel. Bij mijn man was het bijna hetzelfde. Hij stortte alleen (gelukkig op dat moment als passagier) in de auto in. Het is misschien niet prettig om die beslissing te moeten nemen, maar het weegt niet op tegen het afschuwelijke gevoel dat een doorgeschoten burn-out geeft.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:16

Gem schreef:
Ik geloof dat je simpelweg geen keus hebt. Je zit met slechte remmen op een licht dalend, dood spoor met aan het eind een ravijn. Je weet niet op hoeveel kilometer die zit en of er een vangrail staat, maar daar wil je sowieso niet in.
Dus ... ergens omkeren, linksaf of rechtsaf slaan, desnoods tegen de rijrichting in. Vooruit blijven denderen en je kunt je bedenken hoe dat eindigt. :oo

_/-\o_ Deze slaat wel de spijker op de kop. Mooie beeldspraak.

Goed dat je op de rem gaan staan bent, TS.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:21

Goed gedaan TS, heel erg knap van je!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:30

Top dat je ziek gemeld heb!
Maak meteen een afspraak met de huisarts zodat je evt een doorverwijzing naar psycholoog kan krijgen