Medicijntekorten, en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:18

Het probleem speelt ook soms bij specialité middelen. Alleen daar is er een andere oorzaak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:27

Klopt, maar het merendeel van de huidige leveringsproblematiek komt puur door het sturen op generiek, en het feit dat de generiekproduktie vrijwel volledig naar China en India is verhuisd.
En omdat er zo op generiek wordt gestuurd, stoppen veel bedrijven ook gewoon met het produceren van hun verum, dat kan niet uit. Dus 'als generiek niet leverbaar is, dan maar terug naar het specialité' kan vaak ook niet meer.
Groothandels en apotheken hebben bovendien ook minimale voorraden omdat zorgverzekeraars van vandaag op morgen opeens een ander generiek merk als preferent aanwijzen als dat 2 cent goedkoper is. Dat draagt ook bij aan de schaarste.

genja

Re: Medicijntekorten, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:07

Even wat uitleg vanuit de apotheek. Zoals de meeste wel weten wordt er door de zorgverzekeraar aangewezen welk merk je aks apotheek moet afleveren. Dit kan iedere 3 maanden veranderen. Heel vervelend als je daar gevoelig voor bent. Wat het nog lastiger maakt als patiënt de verzekering belt er gewoon gezegd ze mogen gewoon andere merk afleveren.
Ja klopt wordt alleen niet bij gezegd dat de kans reëel is dat de declaratie afgekeurd wordt en de apotheek het zelf kan betalen.

Als apotheek bel je bij leverings problemen ook de importeur van Nederland of die een voorraad hebben. Sommige artikelen zijn namelijk quotum artikelen wordt per groothandel per maand maar zoveel aan uitgeleverd. Helaas krijgen we daar ook steeds vaker nee te horen. Bij hele grote problemen en er is in Nederland geen goed alternatief beschikbaar krijgsheer van de inspectie wel toestemming uit een ander land te importeren maar hier zitten (terecht ) wel heel veel regels aan.

Wat al genoemd is de verzekeraars spreken zulke lage prijzen met de fabrikanten af dat de fabrikant liever aan een ander land verkoopt waar ze meer kunnen krijgen. Zo fabrikant is natuurlijk ook gewoon een bedrijf wat winst wil maken. Kan je hun niet verwijten. Ligt toch echt bij de verzekeraars.

Eem goede site is farmanco daar staan allle grote Nederlandse tekorten op. Zonder inlog kan je niet alles zien maar wel wat dingen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 14:14

Bedankt voor de tips tot nu toe! Ik heb contact opgenomen met de leverancier, n. a. v. De tip hier in het topic, en ik werd stom genoeg echt 10 minuten later gebeld door mijn apotheek dat mijn medicijnen nu net binnen zijn gekomen! Echt een stom toeval, maar ik ben toch wel zo ontzettend blij nu...

Man, eindelijk zijn ze er weer, nu nog even een maand door bikkelen omdat mijn lijf weer aan die verandering van medicijnen moet wennen maar hopelijk kan ik dan weer leven zonder steeds zo ziek te zijn.

Geen idee waarom ik dit op bokt deel want normaal deel ik niks persoonlijks maar ik ben gewoon even zo blij nu, over een paar weken ben ik niet ziek meer. Kan bijna janken van blijdschap...
*\o/*

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:11

genja schreef:
Even wat uitleg vanuit de apotheek. Zoals de meeste wel weten wordt er door de zorgverzekeraar aangewezen welk merk je aks apotheek moet afleveren. Dit kan iedere 3 maanden veranderen. Heel vervelend als je daar gevoelig voor bent. Wat het nog lastiger maakt als patiënt de verzekering belt er gewoon gezegd ze mogen gewoon andere merk afleveren.
Ja klopt wordt alleen niet bij gezegd dat de kans reëel is dat de declaratie afgekeurd wordt en de apotheek het zelf kan betalen.

Als apotheek bel je bij leverings problemen ook de importeur van Nederland of die een voorraad hebben. Sommige artikelen zijn namelijk quotum artikelen wordt per groothandel per maand maar zoveel aan uitgeleverd. Helaas krijgen we daar ook steeds vaker nee te horen. Bij hele grote problemen en er is in Nederland geen goed alternatief beschikbaar krijgsheer van de inspectie wel toestemming uit een ander land te importeren maar hier zitten (terecht ) wel heel veel regels aan.

Wat al genoemd is de verzekeraars spreken zulke lage prijzen met de fabrikanten af dat de fabrikant liever aan een ander land verkoopt waar ze meer kunnen krijgen. Zo fabrikant is natuurlijk ook gewoon een bedrijf wat winst wil maken. Kan je hun niet verwijten. Ligt toch echt bij de verzekeraars.

Eem goede site is farmanco daar staan allle grote Nederlandse tekorten op. Zonder inlog kan je niet alles zien maar wel wat dingen.

Dat is toch eigenlijk bizar? Sommige mensen kunnen niet zonder bepaalde middelen leven, en dan gaat een quotum even zeggen dat ze het niet krijgen omdat het limiet al behaald is. Dat vind ik een omgekeerde wereld.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:17

Ik heb het ook al ondervonden helaas... Snap het ook niet. Er gaat toch zoveel geld om in deze industrie?
genja thanks voor de uitleg!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:27

Ik weet dat t met mijn medicatie momenteel goed is.. maar met andere medicatie bizar slecht. Mijn oncoloog vertelde al dat ze bepaalde middelen uit het buitenland moest halen( met alle regels en extra tijd en kosten van dien). Omdat een patiënt die moest hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:28

Ik heb het ooit gehad met aciclovir oogzalf. Daar was een tekort aan en dat is toch knap vervelend, want als m'n herpes keratitis bij iedere recidive niet snel en adequaat behandeld wordt, kost me dat mogelijk het zicht van het betreffende oog. Dan heb ik er weliswaar nog een oog over, maar toch...ik hou ze liever allebei goed functionerend.

Dus als het zover is, moet ik weer op zoek naar een tubetje met dit product. En dan sta je dus bij de apotheek...en vang je bot. En dan?

Eén keer had een bevriende dierenarts nog een tubetje liggen. Ja, echt! Die gebruiken namelijk hetzelfde product bij niesziekte bij katten.

Een andere keer ben ik allemaal apotheken gaan bellen. Hebben jullie nog....? En jawel: Eén apotheek had nog liggen, maar weigerde dat te geven 'want aangezien het schaars is, willen we het bewaren voor als onze eigen klanten het een keer nodig zouden hebben.' aldus de assistente. En toen ik de urgentie uitlegde hielp dat niets. En toen ik vroeg of ik de apotheker zelf even mocht spreken hierover, knalde ze de hoorn erop. Echt bizar.
Daar is even een fijne mail heengegaan met de uitnodiging dit met mij op te lossen en de belofte dat ik anders de situatie voor zou leggen aan de IGZ om te horen hoe ze hierover denken (inspectie gezondheidszorg, tegenwoordig IGJ). Toen had ik het tubetje heel rap in huis, met veel excuses.

Weer een andere keer plaatste ik een gefrustreerd verhaal over het niet kunnen krijgen van dit medicijn op social media en bleek mijn bloedeigen neef stomtoevallig nog een onaangebroken tubetje te hebben. Ooit gekregen voor zijn dochter, toen ze twijfelden of haar oogontsteking viraal was. En nog niet over de datum. Dus dat werd mijn reservetube.

Laatste keer waren er geen problemen omdat ze (eindelijk) uit het buitenland mochten halen. Weet niet hoe het nu is. Of dat nog steeds mag.

mvdende

Re: Medicijntekorten, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:19

Vorig jaar met de pil greep ik ook mis. Had nog voor een week of 10 toen de crisis begon. Verschillende apotheken langs geweest iedere zoveel weken zodat ik uiteindelijk een buffer bleef houden van 4 weken. Had niet veel langer moeten duren of ik had ook niets meer.

Zorg er nu wel voor dat ik altijd een strip of 2 nog heb als ik bij ga halen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:22

Ik weet dat iemand uit de straat geen schildklier medicatie kon krijgen.
Uiteindelijk heeft ze in overleg met haar arts medicatie die over de datum was geslikt.
Medicatie die eigenlijk vernietigd had moeten worden.

Ik kreeg 2/3 van de bestelde tramadol retard mee.

Zorgverzekeraars hebben grote winsten.
Zorgnemers betalen kapitalen elke maand en dan dit gedoe.

Pil is ook zo’n gedoe geweest.
Geen idee of het nog zo is, ik gebruik het niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:23

Hier een ramp, al 1,5 jaar zijn mijn pijnstillers niet te krijgen. Enige is met aspartaam of lactose. Moet al 1,5 jaar moeilijk online bestellen. Zelf betalen en twee doseringen gebruiken om aan voldoende sterkte te komen. Allergie pillen is maar de vraag of ze hebben of niet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:27

safina schreef:
Ik heb het ooit gehad met aciclovir oogzalf. Daar was een tekort aan en dat is toch knap vervelend, want als m'n herpes keratitis bij iedere recidive niet snel en adequaat behandeld wordt, kost me dat mogelijk het zicht van het betreffende oog. Dan heb ik er weliswaar nog een oog over, maar toch...ik hou ze liever allebei goed functionerend.

Dus als het zover is, moet ik weer op zoek naar een tubetje met dit product. En dan sta je dus bij de apotheek...en vang je bot. En dan?

Eén keer had een bevriende dierenarts nog een tubetje liggen. Ja, echt! Die gebruiken namelijk hetzelfde product bij niesziekte bij katten.

Een andere keer ben ik allemaal apotheken gaan bellen. Hebben jullie nog....? En jawel: Eén apotheek had nog liggen, maar weigerde dat te geven 'want aangezien het schaars is, willen we het bewaren voor als onze eigen klanten het een keer nodig zouden hebben.' aldus de assistente. En toen ik de urgentie uitlegde hielp dat niets. En toen ik vroeg of ik de apotheker zelf even mocht spreken hierover, knalde ze de hoorn erop. Echt bizar.
Daar is even een fijne mail heengegaan met de uitnodiging dit met mij op te lossen en de belofte dat ik anders de situatie voor zou leggen aan de IGZ om te horen hoe ze hierover denken (inspectie gezondheidszorg, tegenwoordig IGJ). Toen had ik het tubetje heel rap in huis, met veel excuses.

Weer een andere keer plaatste ik een gefrustreerd verhaal over het niet kunnen krijgen van dit medicijn op social media en bleek mijn bloedeigen neef stomtoevallig nog een onaangebroken tubetje te hebben. Ooit gekregen voor zijn dochter, toen ze twijfelden of haar oogontsteking viraal was. En nog niet over de datum. Dus dat werd mijn reservetube.

Laatste keer waren er geen problemen omdat ze (eindelijk) uit het buitenland mochten halen. Weet niet hoe het nu is. Of dat nog steeds mag.

In jou geval als het steeds terug kerend is zou ik met je behandeld arts of je geen tubetje op voorraad mag hebben. Zijn wel meer patiënten die dat hebben. Je weet waarschijnlijk zelf heel goed wanneer je moet gaan smeren en waf de alarm symptomen zijn toch naar arts te gaan.
Als je tubetje heb gebruikt gewoon weer nieuw recept of nog handiger herhaal recept .

Over bij andere apotheken halen werk nu in ziekenhuis dis iets minder van toepassing maar wij bellen ook rond. Soms hebben ze een andere groothandel die nog wel wat heeft . Als het een landelijk tekort is houden wij hoe vervelend ook voor onze eigen patiënten . Tenminste we kijken naar de voorraad en wat normaal de maand afnames zijn en dan kan je wel inschatten of iets leverbaar is.

Laatst wat een intraveneus antiibiotica wat bij ons in een orthopedisch ziekenhuis vaak als laatste redmiddel voor behoud van het kunst gewricht wordt gebruikt niet leverbaar. Toen hebben we het met zijn allen toch wel redelijk benauwd gehad