Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
genja schreef:Even wat uitleg vanuit de apotheek. Zoals de meeste wel weten wordt er door de zorgverzekeraar aangewezen welk merk je aks apotheek moet afleveren. Dit kan iedere 3 maanden veranderen. Heel vervelend als je daar gevoelig voor bent. Wat het nog lastiger maakt als patiënt de verzekering belt er gewoon gezegd ze mogen gewoon andere merk afleveren.
Ja klopt wordt alleen niet bij gezegd dat de kans reëel is dat de declaratie afgekeurd wordt en de apotheek het zelf kan betalen.
Als apotheek bel je bij leverings problemen ook de importeur van Nederland of die een voorraad hebben. Sommige artikelen zijn namelijk quotum artikelen wordt per groothandel per maand maar zoveel aan uitgeleverd. Helaas krijgen we daar ook steeds vaker nee te horen. Bij hele grote problemen en er is in Nederland geen goed alternatief beschikbaar krijgsheer van de inspectie wel toestemming uit een ander land te importeren maar hier zitten (terecht ) wel heel veel regels aan.
Wat al genoemd is de verzekeraars spreken zulke lage prijzen met de fabrikanten af dat de fabrikant liever aan een ander land verkoopt waar ze meer kunnen krijgen. Zo fabrikant is natuurlijk ook gewoon een bedrijf wat winst wil maken. Kan je hun niet verwijten. Ligt toch echt bij de verzekeraars.
Eem goede site is farmanco daar staan allle grote Nederlandse tekorten op. Zonder inlog kan je niet alles zien maar wel wat dingen.
safina schreef:Ik heb het ooit gehad met aciclovir oogzalf. Daar was een tekort aan en dat is toch knap vervelend, want als m'n herpes keratitis bij iedere recidive niet snel en adequaat behandeld wordt, kost me dat mogelijk het zicht van het betreffende oog. Dan heb ik er weliswaar nog een oog over, maar toch...ik hou ze liever allebei goed functionerend.
Dus als het zover is, moet ik weer op zoek naar een tubetje met dit product. En dan sta je dus bij de apotheek...en vang je bot. En dan?
Eén keer had een bevriende dierenarts nog een tubetje liggen. Ja, echt! Die gebruiken namelijk hetzelfde product bij niesziekte bij katten.
Een andere keer ben ik allemaal apotheken gaan bellen. Hebben jullie nog....? En jawel: Eén apotheek had nog liggen, maar weigerde dat te geven 'want aangezien het schaars is, willen we het bewaren voor als onze eigen klanten het een keer nodig zouden hebben.' aldus de assistente. En toen ik de urgentie uitlegde hielp dat niets. En toen ik vroeg of ik de apotheker zelf even mocht spreken hierover, knalde ze de hoorn erop. Echt bizar.
Daar is even een fijne mail heengegaan met de uitnodiging dit met mij op te lossen en de belofte dat ik anders de situatie voor zou leggen aan de IGZ om te horen hoe ze hierover denken (inspectie gezondheidszorg, tegenwoordig IGJ). Toen had ik het tubetje heel rap in huis, met veel excuses.
Weer een andere keer plaatste ik een gefrustreerd verhaal over het niet kunnen krijgen van dit medicijn op social media en bleek mijn bloedeigen neef stomtoevallig nog een onaangebroken tubetje te hebben. Ooit gekregen voor zijn dochter, toen ze twijfelden of haar oogontsteking viraal was. En nog niet over de datum. Dus dat werd mijn reservetube.
Laatste keer waren er geen problemen omdat ze (eindelijk) uit het buitenland mochten halen. Weet niet hoe het nu is. Of dat nog steeds mag.