Schoonmoeder zorgen en kind van 4 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:58

Ik ben het zeker met mijn voorgangers eens... je bent nu op een punt aangekomen dat je wel moet gaan ingrijpen. Het wordt voor je zoontje ook steeds moeilijker om ertussen in te staan. Hij is nu op de leeftijd dat hij begrijpt dat er dingen bij oma gebeuren die jij niet goed vindt (snoepen, roken, zonder gordel etc) en dat hij daar beter over kan zwijgen tegen jou. Dat is echt niet leuk voor hem en hoe ouder hij wordt hoe lastiger dit vast wordt voor hem.
Daarnaast leert hij dat liegen en dingen verzwijgen niet erg is...
Kies voor je kind.. :j

BigOne

Re: Schoonmoeder zorgen en kind van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:24

Bedenk dat wanneer je nu niet ingrijpt je kind kans heeft op rotte tanden, obesitas, rotte tanden, en invaliditeit. Snoepen, ongezond eten, in de rook zitten en auto ongeluk. En dit zijn alleen de zaken die je weet!!!!!
En wanneer je nu geen grenzen stelt ben je net zo goed medeveroorzaker want je weet het.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:25

Ik ga even kei hard zijn voor je, en dat leest naar...maar ik moet het ff kwijt
Bij een moederrol vind ik de zorg en bescherming voorop moeten staan...
Je zou achterelkaar in opstand komen als je kind het ziekenhuis in wordt mishandeld, maar je blijft kijken wanneer je kind in zkhs kan belanden door het niet dragen van een gordel?

Ik ken iemand die daardoor een litteken heeft opgelopen in haar aangezicht. Hoefde geen gordel aan...en loopt nu met een joekel van een litteken en psychische klachten...
Gefeliciteerd ma..je bent nog steeds haar beste vriendin...maar in mijn ogen had ze beter de opvoeder kunnen spelen...lange termijn had het beter geweest.

Ik zie het meisje bijna elke dag, elke dag struggelen..het breekt je hart...
Kappen met die lieve lita spelen, en rap terug naar jouw waarden en normen, die klinken absoluut goed.

Vandaag nog..hop...ballen kweken zoals een voorganger schreef , ben je als moeder verplicht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:31

bigone schreef:
Bedenk dat wanneer je nu niet ingrijpt je kind kans heeft op rotte tanden, obesitas, rotte tanden, en invaliditeit. Snoepen, ongezond eten, in de rook zitten en auto ongeluk. En dit zijn alleen de zaken die je weet!!!!!
En wanneer je nu geen grenzen stelt ben je net zo goed medeveroorzaker want je weet het.

De gezondheidsrisicos door het snoepen zullen wel meevallen. Ik ga ervanuit dat kind niet dagelijks bij omi is en dit dus iets van een keer per 2 weken of per maand voorvalt. Indien het idd meerdere keren per week is dan is dat uiteraard iets anders.
Het roken is ook via een damper begrijp ik?

Het zonder gordel in de auto is idd een dikke no go...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:37

Maar meid, je hebt al veel te veel getolereerd! Een oma mag verwennen, dat klopt, maar ze moet wel de wensen van de ouders respecteren. Roken in zijn bijzijn en continu suikerrijk voedsel aanbieden vind ik al not done. Maar jouw kind in de auto vervoeren zonder gordel is absoluut onverantwoord! Dat hoef je niet te pikken! Ik ging uit mijn dak denk ik! Ik neem mijn hond niet eens mee zonder haar vast te klikken.
Oma of niet, zulk persoon krijgt mijn kind niet onder de hoede, no way.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:40

@ TS : ik vind dat je een goed evenwicht houdt tussen zorg voor je kind en toch zijn contact met zijn grootmoeder behouden. Uiteraard zijn er qua opvoeding verschillen. Maar dat ga je wel vaker hebben. Op school, bij vriendjes, bij familie, etc. is de opvoeding nooit een 100% kopie van wat je zelf zou doen. Wil je de opvoeding echt 100% naar je eigen waarden zal je met je kind op een onbewoond eiland moeten gaan wonen.
Ik zou je zoontje regelmatig voor een paar uurtjes bij de grootmoeder brengen. Je kan nog proberen oma een beetje op te voeden, maar of dat gaat lukken? Op 4 jaar kan je al best aan een kind uitleggen dat je het niet fijn vindt dat hij veel snoept of veel tv kijkt zonder dat er daar geheimen rond gemaakt moeten worden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:42

Jou zoontje gaat niks missen aan omi... beetje verwennen met suiker en beeldscherm is oppervlakkig en heeft niks te maken met een sociale of emotionele band ... Nee hoor mooi weghouden... en het vervangen door echte activiteit... als omi zoontje wil zien kan ze mee als jullie ergens naar speeltuin gaan ofzo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:44

Als oma en kind elkaar willen zien, komt oma in het weekend toch lekker een uurtje koffie drinken? Of spreek af in een speeltuin of park oid. Dan houd je het in eigen hand.

Verder snap ik niet zo goed hoe jij met oma bezig bent. Het klinkt alsof oma jouw project is waar je je studie op los kan laten. Je bent haar sociaal werker toch niet? Ze is toevallig je schoonmoeder, so be it. Laat de rest lekker aan je partner over.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:03

Je zegt dat je je kindje vooropstelt, maar in de praktijk acteer je anders. Je zet je eigen voorkeur om de confrontatie niet aan te gaan, het pleasen van je schoonmoeder en het niet bewaken van je eigen grenzen voorop.

Tijd om achter je oren te krabben denk ik.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:25

Ik ben ook een zacht gekookt ei.
Maar geen gordel om was bij mij sowieso een groot probleem.
Maar de rest zou ik ook zeker niet waarderen

Mijn schoonmoeder, een schat van een mens hoor!, Wou onze kids ook alles toestoppen ben daar wel een chagrijnig om geweest en dat doet ze ook echt niet meer. Vind dat kids best snoep mag hoor. Maar ze wou ze als baby al allerlei zoetigheid toestoppen.

Voor de veiligheid van je kind moet je echt optreden. Als ze een auto ongeluk krijgt ook al rijd ze maar 30km kan je zoontje zich lelijk bezeren.

Ik heb zelf afgelopen januari een ongeluk gehad. Alle kids veilig in een stoel. Maar had het werkelijk niet zien aankomen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:29

De eerste die 1 van mijn kinderen zonder autostoel en gordel in de auto zet verliest iedere mogelijkheid om alleen met mijn kind te zijn.
Mijn (8) kinderen zien hun grootouders ook maar 1 keer per jaar simpelweg omdat wij in het buitenland wonen. Leren ze prima mee omgaan hoor.
Als je in dit geval je kind zn omi niet af wil nemen zul je er zelf bij moeten blijven, dus alleen onder begeleiding op bezoek.

En overdreven? Mijn oudste is inmiddels 12 en heeft nog nooit cola gehad. Hier drinken ze water, kruidenthee, melk en soms fruitsap, ik vind al die frisdranken niet nodig (en drink het zelf ook niet) laat staan voor een kind van 4.
Mijn zusje is daar bijvoorbeeld veel makkelijker in, die geeft dr kinderen gewoon een flesje met cola of sinas terwijl ze in de buggy zitten en snapt maar niet dat ik dat niet vindt kunnen. Ze zal echter wel altijd mijn beslissingen respecteren en dus mijn kinderen gewoon water / fruitsap geven.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:38

Zelf ook zulke "tokkie" schoonouders. Roken bij de kinderen,zelfs in de auto, altijd paaien met snoep.
Onze kids inmiddels 8 en 10 voelden zich er niet prettig bij, al vonden ze al het snoep fantastisch.

Na een incident besloten dat ze alleen nog gaan met mijn man gaan (Ik ga er zelf niet meer heen, kost alleen maar energie en krijg er niets voor terug).
Meestal willen ze echter (vooral mijn dochter) niet eens mee.

Vraag je af waarom hij zo graag gaat, voor haar of het bankhangen met onbeperkt lekkers?
Zij zal (waarschijnlijk) niet veranderen, jij moet (Maar vooral je man, want zijn moeder en zijn kind) grens aangeven.

Als ze wat wil kan ze idd koffie komen drinken of jullie uitnodigen.
Snappen zal ze het ongetwijfeld niet, maar dit gaat om jullie kind.
Sterkte!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:43

_Nadia_ schreef:
Mijn oudste is inmiddels 12 en heeft nog nooit cola gehad. Hier drinken ze water, kruidenthee, melk en soms fruitsap, ik vind al die frisdranken niet nodig (en drink het zelf ook niet) laat staan voor een kind van 4.

Maar hoe doe je dat dan bv met kinderfeestjes? Verjaardagstractaties? Ik was ook met heel veel principes begonnen, maar eens in de kleuterschool, tja, dan werd dat wel moeilijker.
Ik vond het trouwens veel erger dat er op school zeemzoeterige verhaaltjes van prinsessen en ridders verteld werden. Meisjes het ene, jongens het andere. Daar heb ik harder tegen gevochten dan tegen snoep :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:47

Sclimpre schreef:
_Nadia_ schreef:
Mijn oudste is inmiddels 12 en heeft nog nooit cola gehad. Hier drinken ze water, kruidenthee, melk en soms fruitsap, ik vind al die frisdranken niet nodig (en drink het zelf ook niet) laat staan voor een kind van 4.

Maar hoe doe je dat dan bv met kinderfeestjes? Verjaardagstractaties? Ik was ook met heel veel principes begonnen, maar eens in de kleuterschool, tja, dan werd dat wel moeilijker.
Ik vond het trouwens veel erger dat er op school zeemzoeterige verhaaltjes van prinsessen en ridders verteld werden. Meisjes het ene, jongens het andere. Daar heb ik harder tegen gevochten dan tegen snoep :)

Hij is zelf nogal vocaal over t feit dat cola slecht voor je is en zal dat dus ook niet drinken. Op 2 na gaan ze ook niet naar school maar krijgen ze thuisonderwijs, en de meeste vriendjes/vriendinnetjes hebben ouders die op dezelfde lijn zitten.
Snoep enzo ben ik helemaal niet streng over trouwens, maar dat is meer omdat ze als ze de keuze hebben liever een bak fruit eten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:55

Laibadji schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ervaar ze als steunend. Vooral omdat ik met het idee zit dat ik misschien te veel eisend ben of te perfect wil zijn? Ik weet het niet... Ik ken koppels wiens kind dagelijks cola thuis drinkt of waar er gerookt wordt dus waarom zou ik hier iets van maken?

Soms heb ik wat aanmoediging nodig om mezelf niet weg te cijferen ten koste van anderen.

Omdat het JOUW kind is en JIJ verantwoordelijk bent voor zijn gezondheid.
Je weet nu ook dat hij wel eens zonder gordel in de auto zit en je laat hem gewoon naar oma gaan??? Je vergeeft het jezelf nooit als er toch wat gebeurd. Daar tegenover is dat snoepen maar een klein dingetje . Ik vind het onbegrijpelijk en ik heb geen eens kinderen.

Ik zeg het nooit omdat ik er een spuughekel aan heb maar 'je hebt echt een schop onder je kont nodig'.

Ik sluit mij aan bij de rest die zeggen om maar ergens af te spreken. Al is het alleen maar om te zorgen dat je kind niet in die auto terecht komt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:24

Het is ronduit respectloos van haar.
Bij omi eens een schaaltje chips of een koekje die je thuis niet krijgt is 1 ding, maar dit gaat veel te ver!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:35

Ook ik zeg snel hiermee op houden.
Onze meiden zijn ook regelmatig bij mijn ouders en ja dan krijgen ze eens een koekje wat ze thuis niet krijgen of een pakje sap. Maar het mooiste van alles vinden ze als ze samen met oma mogen puzzelen, kwartetten etc. De quality time is veel belangrijker dan de verwennerij van een koekje. Ik betwijfel dan ook ernstig of je zoontje daadwerkelijk iets positiefs haalt uit de tijd die hij doorbrengt met zijn oma.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 19:53

Mijn zoon is soms 3 keer per week bij zijn omi. (België andere cultuur hieromtrent) dus het slechte eten is wel van belang.

Daarnet met mijn schoonmoeder gebeld. Toen ik er was kon dit niet door bezoek. Ah ja ;(

Heb haar gezegd dat ik het echt niet ook dat ze zo doet met mijn zoon en dat ik al zeker niet akkoord ga met het rijden zonder gordel.
Vooral het gebrek aan vertrouwen en het feit dat hier iets geknakt is heb ik meegedeeld.
Mijn zoontje moest dingen verzwijgen. Ze hadden een 'geheimpje', dit ging dan over wat hij gegeten had. Dit is volgens haar iets waar maar een kind van 4 kan dit niet verzinnen.
Bij mij is er letterlijk iets geknapt.

Zij minimaliseert alles. Ziet haar fouten niet in en vindt het allemaal ok. Neen zij zal zeggen wat wij fout doen en ze 'bijt haar tong af want ze wil geen ruzie' met andere woorden wij zijn de slechten.

Heb haar gezegd dat ik haar kleinzoon niet afneemt. Ze mag op bezoek komen of ik ga naar daar op bezoek.

Pffff ik geraak dan zo moeilijk uit mijn woorden en wordt dan zooooo kwaad omdat ik voel dat het mij raakt dat ze ongelukkig is. Ik zou tijdens zo een gesprek mijn idee wijzigen omdat ze mij bespelen. Nu voet bij stuk gehouden maar was een hele uitdaging.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:12

Ik zou haar niet meer op laten passen. Ze is duidelijk niet capabel.
Je hoeft je zoon zijn oma niet te ontzeggen. Je kunt gewoon op visite gaan toch met hem? Of als gezin?

Ik zou dit gewoon afkappen want ze doet gewoon wat ze zelf wil met hem en ondermijd jou (en je partner) in jullie ouderlijk gezag.

Ga gewoon af en toe op visite zodat zoon met oma kan spelen maar stop met het laten oppassen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:17

Goed gedaan! Nou je poot stijf houden en haar niet meer alleen laten met je zoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:17

Dani schreef:
Je schoonmoeder is een manipulatief kreng. Sorry. Zo te lezen heeft je vriend met heel goede reden geen contact meer en als hij al niet tegen haar is opgewassen, dan je zoontje zéker niet. Dit is zo schadelijk wat ze doet, dat moet je niet accepteren. Dat het zielig voelt voor je zoontje, dat hij er verdrietig om zal zijn, dat je schoonmoeder boos wordt - dat is ondergeschikt aan de veiligheid van je kind.

En jij neemt hem zijn omi niet af, dat heeft die omi helemaal zelf veroorzaakt. Het enige wat jij doet is voorkomen dat ze je kind beschadigt.

Precies dit. Ik snap niet waarom je je kind daar eigenlijk nog naartoe brengt. Ze brengt jouw kind in gevaar..

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 20:44

jeetje wat een verhaal! Ik vind dat je schoonmoeder het goede vertrouwen wat je in haar had nu wel enorm misbruikt heeft, en ik zou er idd toch snel verandering in brengen. Dit is niet iets wat kennelijk 1 malig is geweest, zoals de andere ook al zeggen ze heeft meerdere kansen gehad.. en er niks mee gedaan of gedaan alsof ze niks verkeerd deed, ik persoonlijk zal idd kijken of je je zoontje af en toe mee kan nemen naar oma of ergens afspreken, zolang zij maling heeft aan de gezondheid en veiligheid van je zoontje zou t voor mij klaar zijn.

Dat een opa of oma hun kleinkind soms wat extra's toestopt of een x een kwartiertje langer scherm tijd geeft, nou ja prima denk ik maar jou schoonmoeder gaat er wel erg ver in...

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 22:05

Daarnet mijn vriend gesproken en hij vindt dat ik 100% gelijk heb.

Ook mijn eigen moeder steunt mij en vond mij al veel te braaf omdat ik naar haar toe wel op mijn strepen sta en mijn mening durf geven. Blijkbaar was ik veel te goedgelovig naar mijn schoonmoeder toen. Hoe meer ik over het gesprek nadenk hoe meer ik merk dat haar tegenargumenten geen steek houden maar dat ze ook weet dat ze tegen onze wensen in gaat.

Het feit dat jullie mijn gevoel bevestigen had ik nodig om deze stap te zetten.

Bedankt hiervoor.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:18

Ts, wat knap van je, respect.
Zal vast nog wel een nasleep krijgen, maar super goed van je en fijn voor je zoontje!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 00:29

Respect TS! Goed gedaan hoor +:)+