Hoe lang kan mijn kind zonder mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:08

Ik denk dat mama meer spoken ziet dan kind.

Nee zonder gekheid. Ik snap dat je als moeder wat bezorgd bent. En dat is zeker niet verkeerd. Maar 5 dagen is echt 0,0 probleem...

Ik heb zelf als kind ook meerdere malen weken zonder mijn moeder moeten doen ivm een ziek broertje. Mijn moeder zat toen aan de andere kant van nl met mijn broertje in het ziekenhuis.
Door de weeks moest ik naar school.

De buren, mijn opa en oma. Of mijn vader waren er om mij op te vangen.
Ik heb daar niks aan over gehouden.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:09

Ook hier geen wetenschappelijke onderbouwing, maar ik peinsde er niet over. Twee jaar vind ik te jong om mijn kinderen zo lang alleen te laten. Ze snappen dan nog niet dat je terugkomt, laat staan wanneer. Noem het gerust overdreven of ongeëmancipeerd, maar een knappe werkgever die mij een week bij mijn kinderen weghoudt. Nood breekt wet natuurlijk, maar vrijwillig? Ik dacht het niet. Voor alle duidelijkheid, ieder ander moet uiteraard doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar ik deed het niet. Ik wilde eigenlijk niet reageren, maar voor wat evenwicht in het topic leek het me niet verkeerd om aan te geven dat er meer moeders zijn die hier moeite mee zouden hebben of het zelfs ronduit zouden weigeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:09

Je dochter is twee dus de tijd van niet hechten is grotendeels voorbij en je bent maar even weg , leuk zo’n kans en papa is er dus helemaal niets om je zorgen over te maken . Na de geboorte van mijn jongere broer, 55 jaar geleden ben ik voor zes weken bij oma gedropt en volgens mij heb ik daar niets aan over gehouden. Je kunt gewoon met je man en dochter face timen. Vijf dagen zijn zo voorbij.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:10

goeroe schreef:
Ook hier geen wetenschappelijke onderbouwing, maar ik peinsde er niet over. Twee jaar vind ik te jong om mijn kinderen zo lang alleen te laten. Ze snappen dan nog niet dat je terugkomt, laat staan wanneer. Noem het gerust overdreven of ongeëmancipeerd, maar een knappe werkgever die mij een week bij mijn kinderen weghoudt. Nood breekt wet natuurlijk, maar vrijwillig? Ik dacht het niet. Voor alle duidelijkheid, ieder ander moet uiteraard doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar ik deed het niet. Ik wilde eigenlijk niet reageren, maar voor wat evenwicht in het topic leek het me niet verkeerd om aan te geven dat er meer moeders zijn die hier moeite mee zouden hebben of het zelfs ronduit zouden weigeren.

Het kind is niet alleen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:10

Er zijn ouders die gerust 3 weken op vakantie gaan zonder kind hoor.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:12

Misschien ben ik te nuchter maar ik snap het hele probleem niet.
De vader is er toch ook en opa en oma en de oppas.
Denk eerder dat jij het een probleem vind voor jezelf.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:14

goeroe schreef:

Ze laat dr kind toch niet 5 dagen alleen in een huis? :?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:17

Toch een artikel gevonden :D https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3115616/
Dit gaat specifiek over moeders die kortdurend weg zijn bij hun kinderen in de eerste 2 levensjaren. Vanaf een week afwezigheid zagen ze lange-termijn effecten bij de kinderen, máár dat was vooral bij moeders die jong, laagopgeleid en alleenstaand waren en de onderzoekers vermoeden dat het vooral te maken heeft met de kwaliteit van de zorg tijdens de afwezigheid van de moeder. In het onderzoek staat het advies om het kind achter te laten bij vertrouwde verzorgers.

Maar dat het geen kwaad kan wil niet zeggen dat je het moet doen. Als jij je er echt niet prettig bij voelt kan je allicht een balletje opgooien bij de werkgever.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:20

Er is toch een vader? Dan zou ik zeker gaan.

miccamaaike

Re: Hoe lang kan mijn kind zonder mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:23

Gewoon gaan, goed voor de binding met papa en ze houdt er echt niks van over.

Ga ieder jaar 4 of 5 dagen met vriendinnen weg en mn zoon van 3 houdt daar ook echt niks aan over.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:24

Gaan.Haar vader is er.Ze is in de vertrouwde omgeving.Niets aan de hand.Zelfs goed dat mama een keer weg is.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:26

Ik vind het een beetje overdreven..
Waarom zou dit niet kunnen? Het is geen jaar, het zijn maar 5 dagen.
Ik denk dat je het veel groter maakt dan dat het is.. En dat het vooral voor jou een probleem zal zijn dan voor je kindje.

Wij zijn toen onze zoon nog geen jaar was een midweekje weggeweest zonder hem en bleef hij bij mijn ouders en in de zomer heeft ie een paar dagen bij mijn vriend zijn ouders gelogeerd. Hartstikke leuk en gezellig!
En dat was een andere omgeving, jouw kind is gewoon thuis bij papa, relax.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 31-07-19 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:27

Ik heb nu 2 kids één van net 3 en één van 9 maanden. Ik ga geregeld even een weekje of weekendje op vakantie zonder de kids, en mijn partner ook.
Maar dan blijft wel altijd 1 van ons thuis (wel gewoon werk enzo maar dan vliegen we de gastouder en opa en oma's in voor mijn/zijn vrije dag)
We zijn ook wel eens een lang weekend samen weg geweest maar ik denk dat we daar onze oudste nu niet echt blij mee maken, hoop ooit weer
Ik vind het heerlijk om er even tussenuit te piepen. En mijn kids vinden het echt prima.
Feest als je elke nacht in 'het grote bed' mag slapen naast pappa of mamma.
En als we terugkomen is er natuurlijk een cadeautje .

Ohja en als ik dan even FaceTime als ik weg ben vindt m'n dochter het niet eens boeiend.

Dus het is denk ik meer je eigen gevoel dan dat van je kind.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:33

dorientjuh schreef:
Ik ben net begonnen aan een nieuwe baan. Het is een tijdelijke baan (voor 6 tot 9 maanden) via een uitzendbureau, maar wel met de mogelijkheid om wellicht na deze periode in dienst te treden bij het bedrijf.

Voor alle nieuwe medewerkers van deze multinational geldt dat zij op on boarding week gaan bij het hoofdkantoor in München.

Nu wil het dat ik een dochtertje heb die 2 jaar wordt in september. De on boarding week zou half oktober zijn, van maandag t/m vrijdag.

Ik woon gewoon samen met haar vader, en hij zou dan die week, als we het allemaal rondgebreid krijgen, op haar passen, in combinatie met de gastouder waar ze altijd al 3 dagen per week heen gaat en evt mijn schoonmoeder, zodat hij ook kan werken. Hij heeft niet genoeg vakantiedagen om die week vrij te nemen.
Mijn schoonmoeder past af en toe eens op en ze heeft nu 1x gelogeerd bij oma.

Ik vind 5 dagen weg van mijn kind erg lang, en ik twijfel of dit niet schadelijk is voor haar. Ik ben weer parttime aan het werk sinds ze 7 maanden oud is, maar ik ben nog nooit zelfs maar 24 uur van haar gescheiden geweest. Papa vindt ze ook fijn, maar ze zit nu in een duidelijke mamafase.

In principe is de on boarding week dus verplicht, maar het is een IT bedrijf met veel jonge en vooral mannelijke collega's, dus ik denk dat dit nog niet vaak aan de hand is geweest. Daarbij werk ik dus via een uitzendbureau en kom ik dus niet echt in dienst van het bedrijf.

Heeft iemand misschien wetenschappelijk onderbouwd ''advies'' voor mij?

Ik denk dat het echt aan jezelf ligt, wil jij wel weg?
Stel je kind houdt er niets aan over, wil je dan weg of niet?

Want als dat antwoord eigenlijk al "nee" is, dan heeft je vraag weinig zin.
Ik persoonlijk zou elke kans aangrijpen om meer te leren en goede wil te tonen bij mijn nieuwe werkgever, uitzendbaan of niet. Je werkgever heeft je meer dan genoeg tijd gegeven je hierop voor te kunnen bereiden. Door niet te gaan, geef je eigenlijk je werkgever het gevoel dat jij je niet vereenzelvigt met het bedrijf.

Zoals ik dit soort on boarding ken, betekent het vaak; vertrekken op maandag ochtend en weer thuis op vrijdag middag, dus zie jij je kind maar 3 hele dagen niet, dat valt toch nog best wel mee?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:39

En een grote kans dat na een ijsje van papa het verdriet snel over is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:43

Ik voel me een slechte moeder nu. := ik ga in oktober een midweek met mijn moeder weg.. kinderen zijn 4 jaar en de ander 1.5 jaar.

Wel voor het eerst.
Maar ik ga er van genieten. Zeker met de wetenschap dat haar vader ook prima voor haar kan zorgen ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:53

Ik zou er persoonlijk moeite mee hebben, maar meer vanuit mezelf dan voor mijn kind, geloof ik. Ik kan hem gewoon niet zolang missen :+

Hij is nu ook twee en laatst voor het eerst twee nachten zonder mij geweest, waarvan één nacht alleen met papa thuis terwijl ik in het ziekenhuis verbleef (ivm de geboorte van zijn broertje). En hij heeft echt geen kik gegeven.
Mijn man gaat wel vaker een weekendje weg en dan vraagt hij wel naar papa, maar er is verder geen drama oid. Als hij weer thuis komt is alles gelijk weer als vanouds.

Dus als je graag wil gaan, vooral doen! Je kleine houd er echt niets aan over. Heb je reserveringen voor jezelf? Vind ik niet gek, een week is best lang hoor. Laat je niet ompraten omdat iedereen het heel normaal vind, jouw gevoel doet er ook toe en als jij er nog niet aan toe bent dan is dat zo :)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:56

Die 3 dagen die jij hebt gezien klopt in principe toch ook? Op maandag weg en vrijdag terug dus ziet ze je die 2 dagen nog. Dinsdag t/m donderdag is dan precies 3 dagen.

Ik denk dat zolang ze bij bekenden is en zelfs notabene haar eigen ouder dat het wel goed moet komen. Je kan altijd nog FaceTime oid gebruiken als 1 van jullie daar behoefte aan heeft. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:05

Ik zou zo graag eens een paar dagen zonder kinderen weg gaan maar helaas...

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:06

Ik ben alleen met mijn moeder opgegroeid en die ging toen ik nog geen jaar oud was ook rustig 2 weken op vakantie. Dan bleef ik bij opa en oma en dat is allemaal goed gekomen hoor. Ben nu bijna 30 en niks aan over gehouden :D :+

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:07

Ik denk dat het juist heel erg gezond is om gewoon weg te gaan. Het kind zal er toch ook aan moeten wennen dat je er ook eens niet bent. Bovendien is haar vader er en haar opa/oma. Misschien in het begin wat spannend voor haar (en voor jou), maar dat betekent niet dat jij dit soort dingen niet zou moeten (willen) doen.

De beren op de weg vallen in deze (wat mij betreft) echt mee. Het is zo erg als je het zelf maakt!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:09

Hier is mijn man jaarlijks meerdere dagen weg(10+ dagen).
Andere ouder kan dit prima kaderen bij het kind toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:11

goeroe schreef:

Ik zou het zelf ook niet doen :+

Maar de vraag was of het schadelijk is, en dat is het denk ik niet als het kind bij een ander goed gehecht persoon blijft :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:15

Ik heb meer het idee dat je een excuus zoekt omdat je niet wilt gaan?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:16

Je zegt haar vader en niet je partner, betekend dit dat jullie niet meer bij elkaar zijn?
Verder zijn die paar dagen echt geen probleem, zoals de rest ook al aan geeft