Nog iemand meermaals slecht uitstrijkje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Nog iemand meermaals slecht uitstrijkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:33

Toen ik 24 was en ging voor het voorschrift van mijn pil, zei de huisarts dat vanaf volgend jaar (dus 25 jaar) elk jaar automatisch een uitstrijkje wordt genomen als je een nieuw voorschrift haalt voor de pil.

Echter toen ik dit jaar een nieuw voorschrift ging halen hebben ze er niet meer naar gevraagd en mij valt het pas te binnen bij het lezen van dit topic dus ik had er ook niet aan gedacht.

Dit gaat over België, weet niet of het overal is of enkel bij mijn huisartsenpraktijk?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 10:58

hij jaarlijks bij de gyn,en ze mailen ook telkens dat het terug tijd is om een afspraak te maken hiervoor.(ook belgie)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:02

Hier werd er bij de huisarts nooit iets over uitstrijkjes gezegd.

Als ik er niet zelf achteraan ga, gebeurt er niks. :7
Ik ga ervoor naar de gyn.

Gelukkig geen ervaring met slechte uitstrijkjes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:51

In Nederland is de pilcontrole inclusief uitstrijkje afgeschaft in de jaren 1990.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:54

Janneke2 schreef:
In Nederland is de pilcontrole inclusief uitstrijkje afgeschaft in de jaren 1990.

Maar wel na je 30e een oproep, om de 5 jaar.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:02

Ik heb dus vorige week een brief gehad dat het pas weer over 10 jaar hoeft. Ik kan daar op de website niks over terug vinden. Ik zal er eens achteraan gaan.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:11

Ik vind het erg raar dat de timing zo verschild per land, is de wetenschap hier zo over verdeeld?

In Canada krijg je vanaf je 21e iedere 2 jaar een uitstrijkje.
Ik kreeg ook een stevige preek toen ik 6 maanden te laat was omdat ze mijn (inmiddels geknapte) cyste dan al gevonden zouden hebben.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:17

Ik heb om m’n 30e keer brief gehad.. moet nog steeds gaan. Ik durf niet..

Nu schijn je soort voor testte hebben.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:36

plutolover schreef:

Je hebt thuistests idd, maar wat weerhoudt je om erheen te gaan? Tis zo gedaan hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:57

Janneke2 schreef:

Ik had voor die tijd al de pil, maar nog nooit daarvoor een uitstrijkje gehad. :n

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:14

Dieselpaard schreef:
plutolover schreef:

Je hebt thuistests idd, maar wat weerhoudt je om erheen te gaan? Tis zo gedaan hoor.

Dit
Zolang er geen gynaecologische problemen zijn is een eendenbek niets engs, kan het gewoon door de assistente worden gedaan en is het zo voorbij.
Gewoon jezelf een schop onder de ... geven, bellen voor een afspraak en gaan.

Ik weet inmiddels dat ik helemaal niet meer hoef omdat bij mij alles muv ws 1 eierstok over een maand of 3 wordt verwijderd ivm andere problemen. Stiekem vind ik dit een fijn bijkomend voordeel

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:02

plutolover schreef:

Waarom durf je niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:10

Echt gaan hoor! Als je te laat bent is het einde verhaal. Wilde avond heb je meer last van dan even dat bekje erin. Even zuchten en het is klaar.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:25

Die eendenbek is t probleem niet.. maar dat af schrapen. Ik ben ook de brief kwijt.. die heb je nodig..

Ik ga morgen dokter bellen.

Ik heb wel een spiraal. Wou toeb t egelijk doen.. maar dat vonden ze niet zo goed idee..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:40

plutolover schreef:
Die eendenbek is t probleem niet.. maar dat af schrapen. Ik ben ook de brief kwijt.. die heb je nodig..

Ik heb wel een spiraal. Wou toeb t egelijk doen.. maar dat vonden ze niet zo goed idee..

Afschrapen? Dat klinkt veel dramatischer dan het is. Ze nemen met een klein borsteltje wat slijm weg, net als dat je wangslijm zou afnemen. Dat voel je amper.
En als jij een spiraal hebt laten zetten?!? Dat durf ik dus echt niet. Dat schijnt echt veel en veel pijnlijker te zijn.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:02

Juist dat afschrapen is pineuts
Duurt hoogstens 10 seconden en voel je als een soort kriebel

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:50

Granoek schreef:
Toen ik 24 was en ging voor het voorschrift van mijn pil, zei de huisarts dat vanaf volgend jaar (dus 25 jaar) elk jaar automatisch een uitstrijkje wordt genomen als je een nieuw voorschrift haalt voor de pil.

Echter toen ik dit jaar een nieuw voorschrift ging halen hebben ze er niet meer naar gevraagd en mij valt het pas te binnen bij het lezen van dit topic dus ik had er ook niet aan gedacht.

Dit gaat over België, weet niet of het overal is of enkel bij mijn huisartsenpraktijk?

Belg hier :wave: .

Bij mij wordt het gedaan wanneer ik mijn pil ga halen, vanaf het moment dat het weer terugbetaald wordt door de ziekenkas. Dat was eerst om de twee jaar, een tijd geleden is dat drie jaar geworden, en nu weet ik eigenlijk niet meer of het veranderd is.

Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik het niet zo leuk vindt, maar verschrikkelijke pijnen ofzo is ook overdreven, voor mij is het kwestie van een seconde een heel onaangenaam gevoel. Heb ik er wel voor over, mijn zus was jonger als ik nu ben en ze waren er goed op tijd bij gelukkig! Die seconde ongemakkelijkheid (als je dat al hebt, veel vrouwen hebben nergens last van) ter voorkoming van misschien een hele hoop ellende, dat is echt peanuts.

Sterkte TO, hopelijk valt de uitslag weer mee, maar kan me voorstellen dat het natuurlijk zenuwslopend is.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:28

Ik ook afwijkende uitstrijkjes, meerdere malen...

Aantal keer pap 3a, ook 2 keer een lisexcisie gedaan.. Tussendoor ook nog eens pap 1 en pap 2.. Nu weer aan het wachten op de uitslag.
Ik heb er nooit echt pijn van gehad, hoesten bij de verdoving en je voelt de prik niet, en de eendenbek enzo vind ik niet erg.

Spiraal plaatsen daarentegen, wat een drama :') Staat in mijn top 3 qua pijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:48

ElviraKelan schreef:

Peanuts ;)

Maar ik ga ook niet. Teveel slechte ervaringen met gynaecologen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 22:50

Ik heb 10 jaar afwijkende uitstrijkjes gehad. Nu is het eindelijk weer pap 1.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:40

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:45

BabiiVeeraa schreef:
Ik heb, na klachten, op mijn 25e voor het eerst een uitstrijkje laten afnemen. Dat was pap2 dus na een half jaar weer terug. Weer pap2 dus door naar de gyn. Ieder half jaar controle en steeds pap2 (met aanhoudende klachten) totdat het pap3a werd. Toen pas is verder onderzoek gedaan. Bleek dat bij mij cellen die normaal aan de binnenkant van de baarmoedermond groeien ook aan de buitenkant daarvan zaten. Dit gaf dus “afwijkende cellen” en veroorzaakte bloedingen. Door bevriezing met stikstof zijn deze cellen verwijderd waarna de juiste cellen zich hebben hersteld. Sindsdien altijd pap1 en het belangrijkste, geen klachten meer :)
Mijn gyn zei overigens dat dit best veel voorkwam, vaak bij vrouwen die een pittige bevalling hebben gehad of lang de pil hebben gebruikt.

Gaf dat nog risico’s als je het niet weg liet branden met stikstof?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 01:08

Suzanne F. schreef:
plutolover schreef:

Afschrapen? Dat klinkt veel dramatischer dan het is. Ze nemen met een klein borsteltje wat slijm weg, net als dat je wangslijm zou afnemen. Dat voel je amper.
En als jij een spiraal hebt laten zetten?!? Dat durf ik dus echt niet. Dat schijnt echt veel en veel pijnlijker te zijn.

Heb ik ook probleemloos doorstaan. Bang gemaakt door alle verhalen maar viel echt mee hoor.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:19

Hannanas schreef:
Gaf dat nog risico’s als je het niet weg liet branden met stikstof?

Nee, het kan verder geen kwaad. Maar als ik het een avondje gezellig had met vriendlief zag het bed eruit alsof we een konijn hadden geslacht. Dat is best een moodkiller kan ik je zeggen :+

Had verder geen pijnklachten of iets dergelijks, veel vrouwen die dit hebben merken er amper wat van. Maar die cellen zijn niet gemaakt op fysiek contact zegmaar :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:24

ElviraKelan schreef:

Nou, bij mij doet het helaas wel altijd pijn.

Ik kreeg 3 jaar terug de boodschap dat ik HPV had en onrustige cellen. Jaar later was de HPV wel weg, maar onrustige cellen waren er nog. Het jaar erop, was alles helemaal goed.

Dus het kan vanzelf overgaan.