Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SusanH schreef:Op die laatste vraag wil ik wel antwoord geven. Ja daar ben ik tegen. Het is idd een belasting voor de familie en niet makkelijk voor de persoon met een beperking zelf. Maar wij gaan er als maatschappij steeds meer naar toe dat alles maar maakbaar en perfect moet zijn. Er mag geen lijden zijn in deze wereld. Terwijl lijden onlosmakelijk verbonden is met het leven zelf. Nee ik ben niet tegen medicijnen, ingrepen of bijv afbreken van een zwangerschap als de aandoening onverenigbaar is met het leven. Maar ik ben wel tegen dat het er niet meer mag zijn. Want dat is wat we feitelijk zeggen. Jij mag er niet zijn omdat je niks bijdraagt, ongelukkig bent etc.
Ik begreep in het vorige topic al dat veel mensen me niet begrijpen en het er niet mee eens zijn. Maar voer het eens verder. Naar een ernstige ziekte bij je kind. Of een psychiatrische aandoening als schizofrenie. Ben je dan nog waardevol? Draag je dan nog iets bij? Mag je dan nog deel uitmaken van onze samenleving? Of kun je dan ook beter niet meer bestaan, omdat je niet gelukkig zou zijn?
SusanH schreef:secricible schreef:fijn dat er een apart topic is.
In algemene zin mag iedereen er wat mij betreft zijn, ook als iemand gehandicapt is. Maar als er een mogelijkheid is om een handicap te voorkomen, dan ben je het m.i. verplicht aan je kind om dat te doen. Ik denk dat de meeste mensen die verstandelijk gehandicapt zijn een minder makkelijk leven hebben dan iemand die dat niet is.
Dus als iemand gehandicapt geboren wordt zouden ze wat mij betreft net zoveel waard moeten zijn als alle andere levens. Maar van mij zouden we moeten streven om verstandelijke handicaps, net als lichamelijke handicaps en ziektes, zoveel mogelijk te voorkomen.
Dat doen dmv uitproberen en dan maar abortus vind ik pijnlijk als er zoiets is als PGD, maar liever dat dan een gehandicapt kind op de wereld laten komen.
Van daaruit ook een vraag die ik er in wil gooien voor bijvoorbeeld SusanH, die riep dat mensen met down iets unieks toevoegen aan de samenleving. Zou jij ook tegen een geneesmiddel voor Down zijn (even theoretisch, ik snap dat dat praktisch vrij ingewikkeld gaat worden natuurlijk) in dat geval?
Op die laatste vraag wil ik wel antwoord geven. Ja daar ben ik tegen. Het is idd een belasting voor de familie en niet makkelijk voor de persoon met een beperking zelf. Maar wij gaan er als maatschappij steeds meer naar toe dat alles maar maakbaar en perfect moet zijn. Er mag geen lijden zijn in deze wereld. Terwijl lijden onlosmakelijk verbonden is met het leven zelf. Nee ik ben niet tegen medicijnen, ingrepen of bijv afbreken van een zwangerschap als de aandoening onverenigbaar is met het leven. Maar ik ben wel tegen dat het er niet meer mag zijn. Want dat is wat we feitelijk zeggen. Jij mag er niet zijn omdat je niks bijdraagt, ongelukkig bent etc.
Ik begreep in het vorige topic al dat veel mensen me niet begrijpen en het er niet mee eens zijn. Maar voer het eens verder. Naar een ernstige ziekte bij je kind. Of een psychiatrische aandoening als schizofrenie. Ben je dan nog waardevol? Draag je dan nog iets bij? Mag je dan nog deel uitmaken van onze samenleving? Of kun je dan ook beter niet meer bestaan, omdat je niet gelukkig zou zijn?
Blijheid schreef:De vraag bij dit soort dingen is waar je de grens gaat leggen.
Een zwangerschap beëindigen als blijkt dat je kindje niet levensvatbaar is of een ernstige beperking heeft kan ik me heel goed voorstellen. De vraag is alleen in hoeverre die grens gaat opschuiven. Nu zien we bijvoorbeeld downsyndroom als een ernstige beperking. Het kan zijn dat in de toekomst kinderen die bijvoorbeeld een laag IQ hebben worden gezien als ernstig beperkt, ook al zijn ze fysiek gezond ze hebben toch hun hele leven hulp nodig en kunnen niet 'normaal' leven. Is dat dan een reden om een zwangerschap te beëindigen? Wat is dan een normaal leven? Iemand met autisme? ADHD? Iemand die in een rolstoel zit? In hoeverre is het normaal om als maatschappij mensen met een beperking op te vangen? Moet iedereen iets bijdragen en ben je anders waardeloos?
Ik vind dat een hele lastige filosofische discussie. Ook omdat ik zelf een ziekte heb die mij beperkt, maar ik ook heel blij en gelukkig ben![]()
Bij kindjes die geboren worden als kasplantje of überhaupt niet levensvatbaar zijn vind ik het geen moeilijke keuze. Bij kindjes met down zou ik me heel ernstig gaan inlezen, daar weet ik nu gewoon niet genoeg vanaf. Ik zou absoluut alles laten testen, zodat je in elk geval een bewuste keuze kan maken. Maar hoe je die keuze maakt, wat daar je eigen ethische grenzen in zijn, dat moet ieder voor zich kunnen beslissen.
secricible schreef:sureido schreef:Waarom moeten alle ziektes genezen worden? Kom op zeg, snapt niemand dat als we iedereen maar laten leven, je kinderen straks geen leven meer hebben?sorry ik ben daar heel hard in en ja als bijvoorbeeld mijn moeder kanker krijgt vind ik dit echt heel erg en natuurlijk wil ik dat ze geneest, 100%.
Maar mensen moeten doodgaan, hard gezegd maar wel waar. Het is al overbevolkt en dat zal niet zomaar stoppen en zeker niet als we maar voor alles een oplossing zoeken. Las laatst zelfs dat ze mensen die gestorven zijn invriezen zodat ze als de techniek er is deze weer tot leven kunnen wekken. Hoe egoïstisch kan je zijn. Het is niet voor niets dat er weer nieuwe ziektes terugkomen..
Ik snap even niet wat je met deze opmerking bedoelt in deze discussie? Hoe past die in de vraag die hier staat?
sureido schreef:Jij stelt zelf de vraag of je tegen een medicijn voor de ziekte van Down kan zijn. Daarop zeg ik dit. En ik vind dit net zo goed een ziekte.
[***] schreef:Dat er tegenwoordig medisch heel veel mogelijk is wil niet zeggen dat alles wat medisch mogelijk is ook ethisch verantwoord is. Die vraag vind ik veel belangrijker dan of het ook financieel verantwoord is.
[***] schreef:Dat er tegenwoordig medisch heel veel mogelijk is wil niet zeggen dat alles wat medisch mogelijk is ook ethisch verantwoord is. Die vraag vind ik veel belangrijker dan of het ook financieel verantwoord is.
Leo schreef:Heel lastig en een ethisch gezien zeer ingewikkelde discussie.
Ieder kind / ieder persoon mag er zijn en heeft recht op leven. Waar begint en eindigt kwaliteit van leven is ook per persoon / kind verschillend. Gelukkig is de gezondheidszorg / geneeskunde enorm ontwikkelt en is dus de kwaliteit en zijn de kansen voor personen met een handicap enorm vooruit gegaan.
De ene beperking is de andere ook niet. Zelfs onder de zelfde noemer of hetzelfde syndroom kun je twee kinderen met geen mogelijkheid vergelijken.
Per definitie stellen dat een kind met een ernstige meervoudige beperking geen kwaliteit van leven heeft vind ik dus ook veel te zwart-wit gesteld. Ook kinderen met EMB kunnen genieten van hun leven en ervaren kwaliteit van leven. Belasting voor de familie en maatschappij; ja. Maar ook deze kinderen mogen leven. Natuurlijk had iedereen ze een gezond leven gewenst. Maar gelukkig is de zorg nu zo geregeld dát er ook veel mogelijkheden zijn voor deze kinderen, om te ontwikkelen, om de zorg makkelijker te maken, om het leven makkelijker te maken.
Beperkingen zijn er in alle soorten en maten. Ik zie ook dat kinderen met (E)MB in steeds mindere mate voorkomen omdat de prenatale diagnosticeren zo enorm ontwikkeld is. Echter zijn er ook zoveel factoren die niet voorspeld kunnen worden: het kan mis gaan tijdens de zwangerschap, tijdens de geboorte, er zijn tal van syndromen die niet ontdekt kunnen worden voor de geboorte en vergeet niet dat er ook steeds meer syndromen worden ontdekt, bijvoorbeeld gen en chromosoom afwijkingen, die vroeger niet bekend waren. Toen werden de kinderen geschaald op ernstig meervoudig beperkt of ontwikkelingsachterstand eci. Nu komen er steeds meer syndromen bij (die waren er natuurlijk al, maar nu krijgen ze een naam).
Lang niet alles is dus voor de geboorte vast te stellen en dus op in te spelen. Kinderen met beperking zullen dus altijd blijven voorkomen.
Zelf weet ik sowieso niet of ik moeder wil worden. Ik kan ook heel moeilijk nu stellen of ik wel of niet een zwangerschap zou doorzetten als ik tijdens de zwangerschap hoor dat het kindje een beperking heeft. Ik kan daar geen zinnig woord over zeggen. Puur rationeel: ik wil een kind geen leven met lijden geven. Het is dus ook volledig afhankelijk van de aard van de beperking.
yenopi schreef:Mooi en helder verwoord door Leo, daar ga ik geheel in mee !
Geboortes en levens van kinderen en volwassenen met een beperking zijn niet zwart-wit.
Ieder leven, iedere situatie, ieder gezin, iedere vader en moeder is een unieke situatie.
We willen tegenwoordig wel heel veel naar onze hand zetten. Soms gebeurd er ook gewoon zoiets als een geboortetrauma, een koortsstuip of een ongeluk waardoor iemand na geboorte of latere leeftijd fysiek/mentaal beperkt raakt. Soms is het niet maakbaar, niet te plannen. Een kindje met gezonde zwangerschap, waarbij op echo's en door puncties niets is opgemerkt kan ook gehandicapt raken of toch gehandicapt zijn. En dan ?
Ikzelf heb heel veel respect voor ieder leven. Ook als iemand kiest voor het afbreken van een zwangerschap, als dit nu abortus is of later in de zwangerschap omdat een kindje bijvoorbeeld niet levensvatbaar is. Ik heb ook heel veel bewondering en respect voor de moeders die een kindje voldragen en baren terwijl ze weten dat een kindje sterft. Ik heb ook veel respect voor de moeders die hun gehandicapte kind, hun psychisch belastte kind iedere zondagmiddag opzoeken in het tehuis.
Ik ben moeder van 3 heel vroeg overleden kinderen, heb 25 jaar werk & levenservaring als verpleegkundige in de gehandicaptenzorg ( EMB, Psychiatrie,Geriatrie, Doof-Blinde kinderen) en ik ben dankbaar voor de levenslessen die heb opgedaan door hen... mijn clienten. Het is niet zwart-wit. En ik weet echt niet wat ik zou doen.... soms mag lijden stoppen, soms kan een leven toch doorzetten ... een lastige vraag.
xxCYNNxx schreef:heel eerlijk? Ik vind het eigenlijk wel erg egoistisch om een kind geboren te laten worden terwijl je al weet dat die zwaar gehandicapt zal zijn.
Vraag aan de gemiddelde gezond persoon of ze geboren hadden willen worden als ze bvb van kind af aan in een rolstoel hadden moeten zitten (of erger; een progressieve spierziekte die ervoor zorgt dat de 18 halen al een wonder mag heten) en het leeuwendeel zal nee zeggen.
Maar dan wel over iemand die nog niks kan zeggen beslissen dat die maar moet leven terwijl je van te voren al weet dat die nooit een volledig leven zal kunnen leven??? Nee dat is eigenlijk best wel slecht, want eigenlijk heb je dat kind laten komen omdat JIJ een kind wilde en ga je daarbij geheel voorbij aan hoe diegene zich zal voelen als het besef komt dat ze niet dezelfde dingen kunnen als het kindje aan de eind van de straat die wel kan voetballen, wel kan rennen, die wel alle kansen heeft om een goed betaalde baan ( en daarmee een makkelijker leven) te krijgen later.
En nee, daarmee wil ik echt niet zeggen dat iedereen met wat voor afwijking dan ook gelijk zal opgroeien als een ongelukkig mens, maar waarom het iemand zoveel moeilijker maken om een mooi leven op te bouwen?
Op allerlei vlakken draaien we door wat betreft politiek correctheid, maar de ongeboren mens is gewoon fair game; die moet geboren worden, ja ook als die maar hoogst waarschijnlijk een jaar of 15 wordt en gedurende die 15 jaar meer ziekenhuizen zal zien dan menig mens in zn hele leven die de 90 haalt.
Daarnaast; wat iemand al zegt; daar komt daarnaast dan ook nog eens bij dat de aarde al zwaar overbevolkt wordt door de mens. Een wat kritischer fokbeleid zou dus geen overbodige luxe zijn.
Of willen we echt naar een aarde waar alleen nog maar de menselijke soort leeft?
Paardenfann4 schreef:Ik zou zelf niet als een stumper willen leven, dus zou ik ook geen kind op de wereld willen zetten die voor alles zorg nodig heeft en niet zelfstandig kan functioneren.
secricible schreef:dat begrijp ik, maar ik vind het argument "er kan later nog wat gebeuren" zo nutteloos in discussies als deze. In het topic waar dit topic vandaan komt kwam die ook. Laten zitten "want er kan later nog wat gebeuren".
Zoals daar toen ook werd genoemd, dat is toch geen argument? Je krijgt nu tools in handen om te beslissen of je een gehandicapt leven wel of niet wilt laten starten, dan is "er kan later ook nog wat gebeuren" toch geen manier om daarin te kiezen?
SusanH schreef:Maar is het een leven lang lijden als je een verstandelijke beperking hebt? Ja, het is frustrerend om te zien dat anderen om je heen wel trouwen en kinderen krijgen. Een carrière hebben. Maar het leven is ook veel meer dan dat. Ik denk dat als ik vanmiddag op mijn werk zou vragen of mijn cliënten het leven de moeite waard vinden ik een volmondig ja als antwoord zou krijgen.
SusanH schreef:Maar is het een leven lang lijden als je een verstandelijke beperking hebt? Ja, het is frustrerend om te zien dat anderen om je heen wel trouwen en kinderen krijgen. Een carrière hebben. Maar het leven is ook veel meer dan dat. Ik denk dat als ik vanmiddag op mijn werk zou vragen of mijn cliënten het leven de moeite waard vinden ik een volmondig ja als antwoord zou krijgen.
elnienjo schreef:Een mensenleven an sich vind ik niets waard. We hebben te maken met ernstige overbevolking dus beter een stapje terug en verstandiger omgaan met voortplanting kan geen kwaad.
Ik vind leven persoonlijk enorm overrated. Als ik niet had bestaan was ik me daar immers niet bewust van geweest. En zelfs al word je in de beste omstandigheden geboren, iedereen krijgt met verdriet en pijn te maken. Dierbaren ontvallen je, ziektes overkomen je. En als je al bij voorbaat op achterstand staat is het in deze ratracemaatschappij zwaar om overeind te blijven.
Voor mij zou euthanasie flink versoepeld mogen worden. De kans dat ik er gebruik van zou maken in de (nabije) toekomst schat ik hoog in.