LoveGlove schreef:Morganlefay schreef:Even voor de goed orde
Om de diagnose ADHD of ADD vast te kunnen stellen, moet voldaan worden aan een aantal kenmerken volgens de DSM-5. Dit is een diagnose-systeem voor mensen met psychische klachten. De kenmerken zijn al vanaf de vroege jeugd aanwezig. Het constateren van ernstige problemen bij het functioneren thuis, op school en/of op het werk door ADHD staat centraal bij het stellen van de diagnose.
Ja maar ik heb nooit problemen op school of werk gehad, omdat ik voor het grootste deel zelf iemand ben die al heeft uitgevonden hoe ik met mijn problemen om kan gaan. Dat tekenen is een goed voorbeeld. Ik licht vaak mensen in over de struggles die ik heb, en dan snappen ze me. Dat voorkomt ook problemen.
Ik werk vaak heel veel met schema's om het voor mezelf overzichtelijk te houden, en niet helemaal gestrest te raken van wat ik doe. De schema's zijn gedetailleerd. Heel gedetailleerd. Als het moet zet ik er precies bij wat ik moet doen, anders vergeet ik het. Of snap ik het niet. Gebeurt ook vaak.
En telt gepest worden bij ernstige problemen bij het functioneren op school?
Edit: Weet je, ik hoor morgen denk ik wat de therapie voor mij gaat worden na de vakantie. Daar zijn verschillende opties in gekomen. Mindfullness, groepstherapie om sociale vaardigheden te verbeteren, de therapie die ik nu heb. Er zijn zelf medicijnen genoemd. De therapeut vroeg de vorige keer precies dingen die bij ADHD horen. Het viel me direct op. Precies hele typische symptomen. Dus we zullen zien
En ik ben geen dokter, dus ik kan ook zelf niet weten of ik wel of geen ADHD heb. Maar als mijn hele familie het ongeveer heeft (mijn zussen hebben het, mijn broer weet ik niet, maar hij heeft wel zeker meerdere dingen, mijn moeder heeft het ook), en alle symptomen echt precies overeen komen met de dingen die ik zelf voel, doe, en meemaak, zegt dat toch wel veel vind ik.
Ik zou zeggen, noem eens een hoop symtomen. Dan zal ik je zeggen of ik mezelf erin herken of niet.
Sorry als ik zo verdedigend overkom. Ik voel me snel aangevallen. Ik ben mezelf even aan het loslaten omdat ik veel aan stilzitten en concentreren heb gedaan vandaag. Dan ben ik nu dus heel druk
Er is nog altijd iets als genetica en de Wetten van Mendel.
Niet voetstoots aannemen omdat mijn halve familie iets heeft heb ik het ook.
Symptomen is niet hetzelfde als iets echt onder de leden hebben(psychosomatisch).
Dus niet jezelf een stickertje opplakken zonder de bevestiging.