Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke van de volgende heb jij?

ADHD
88 (19%)
Autisme (maakt niet uit welke vorm)
105 (22%)
OCD
20 (4%)
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm)
38 (8%)
Depressie
78 (16%)
Gilles de la Tourette
4 (0%)
Iets anders
54 (11%)
Weet ik (nog) niet
13 (2%)
Niets
60 (13%)

Totaal aantal stemmen: 460

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:05

LoveGlove schreef:
Morganlefay schreef:
Even voor de goed orde
Om de diagnose ADHD of ADD vast te kunnen stellen, moet voldaan worden aan een aantal kenmerken volgens de DSM-5. Dit is een diagnose-systeem voor mensen met psychische klachten. De kenmerken zijn al vanaf de vroege jeugd aanwezig. Het constateren van ernstige problemen bij het functioneren thuis, op school en/of op het werk door ADHD staat centraal bij het stellen van de diagnose.

Ja maar ik heb nooit problemen op school of werk gehad, omdat ik voor het grootste deel zelf iemand ben die al heeft uitgevonden hoe ik met mijn problemen om kan gaan. Dat tekenen is een goed voorbeeld. Ik licht vaak mensen in over de struggles die ik heb, en dan snappen ze me. Dat voorkomt ook problemen.
Ik werk vaak heel veel met schema's om het voor mezelf overzichtelijk te houden, en niet helemaal gestrest te raken van wat ik doe. De schema's zijn gedetailleerd. Heel gedetailleerd. Als het moet zet ik er precies bij wat ik moet doen, anders vergeet ik het. Of snap ik het niet. Gebeurt ook vaak.

En telt gepest worden bij ernstige problemen bij het functioneren op school?

Edit: Weet je, ik hoor morgen denk ik wat de therapie voor mij gaat worden na de vakantie. Daar zijn verschillende opties in gekomen. Mindfullness, groepstherapie om sociale vaardigheden te verbeteren, de therapie die ik nu heb. Er zijn zelf medicijnen genoemd. De therapeut vroeg de vorige keer precies dingen die bij ADHD horen. Het viel me direct op. Precies hele typische symptomen. Dus we zullen zien :D
En ik ben geen dokter, dus ik kan ook zelf niet weten of ik wel of geen ADHD heb. Maar als mijn hele familie het ongeveer heeft (mijn zussen hebben het, mijn broer weet ik niet, maar hij heeft wel zeker meerdere dingen, mijn moeder heeft het ook), en alle symptomen echt precies overeen komen met de dingen die ik zelf voel, doe, en meemaak, zegt dat toch wel veel vind ik.

Ik zou zeggen, noem eens een hoop symtomen. Dan zal ik je zeggen of ik mezelf erin herken of niet.

Sorry als ik zo verdedigend overkom. Ik voel me snel aangevallen. Ik ben mezelf even aan het loslaten omdat ik veel aan stilzitten en concentreren heb gedaan vandaag. Dan ben ik nu dus heel druk :P

Er is nog altijd iets als genetica en de Wetten van Mendel.
Niet voetstoots aannemen omdat mijn halve familie iets heeft heb ik het ook.
Symptomen is niet hetzelfde als iets echt onder de leden hebben(psychosomatisch).
Dus niet jezelf een stickertje opplakken zonder de bevestiging.

LoveGlove

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 20:27

Maar als ik goede research heb gedaan, is ADHD wel degelijk iets wat genetisch bepaald kan zijn. Het is overdraagbaar. Autisme ook. Een vriendin van mij haar complete gezin heeft autisme. Vader, moeder, broertjes en zusjes, en zijzelf waarschijnlijk ook. Zij is de enigste waar het nog niet is vastgesteld.

Een andere vriendin van mij heeft PDD-NOS en ADHD. Haar broertje heeft ook ADD.

Dat is alleen in mijn vriendengroep al. Dus daardoor is voor mij de kans groter dat ik het ook heb.

Ik zeg ook niet dat ik het heb. Ik ga nooit roepen dat ik ADHD heb als ik het niet heb. Ik DENK dat ik het heb. Dat is wat ik zeg. Maar ik snap als het overkomt alsof ik wel aan het roepen ben dat ik het heb. Ik moet even rustig aan gaan doen. Komt omdat dit nu al jaren in mijn hoofd zit, en ik nog steeds geen fatsoenlijk antwoord heb denk ik. Sorry. Ik wil gewoon weten wat ik precies heb, en als ik niets specifiek heb, waar alles dan wel vandaan komt. Ik leef al mijn hele leven met de vraag waarom ik zo anders ben als anderen. En hoewel ik er trots op ben, is het ook vaak frustrerend. Ik kan niet altijd fatsoenlijk functioneren tussen al die 'normale' mensen. En ik doe heel hard mijn best. En dan wordt je dus af en toe als slecht gezien. En dat is gewoon nogal vervelend. Nogmaals, sorry.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 20:29

ElviraKelan schreef:
Ik meld mij met persoonlijkheidsstoornis. Daarnaast dysthyme stoornis en PTSS

Ik ben uiteindelijk vast gelopen finaal. Daarna 100% duurzaam afgekeurd.
Ik heb het afgelopen half jaar de VERStraining gevolgd. Hiervan heb ik donderdag de laatste terug kom bijeenkomt.
Wel krijg ik hierna nog individuele gesprekken met mijn senior psychiatrisch verpleegkundige. Voor mijn gevoel heb ik er heel veel aan gehad als ik mijn hoge eisen aan mijzelf loslaat. Ik snap waardoor ik af en toe hyper ben, wanneer ik te veel spanning kan krijgen, van te voren kan ik bedenken hoe ik in welke situatie moet reageren uit zelfbescherming en hoe enorm belangrijk balans voor mij is.

Daarnaast heb ik 1 keer in de week individuele begeleiding, 1 keer in de week huishoudelijke hulp en doe ik twee dagen in de week dagbesteding waarbij de paarden mijn afdeling is.

Mag ik vragen wat PTSS is? Die ben ik nog niet tegen gekomen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:39

Autisme/Asperger maar zo dusdanig mild dat de psycholoog niks uit de testen wist te halen en ik verdenk mezelf nog wel eens op ADD, ik kan me echt niet goed focussen op 1 taak zonder afgeleid te worden door 1000 andere dingen, en ik ben hypergevoelig voor sommige dingen.

PTSS=Posttraumatisch stress syndroom.

Mijn broer heeft PDD-NOS vastgesteld gekregen, we zijn allebei precies tegenovergesteld in doen en laten en dat botst nog wel eens.

Edit; eigenlijk wil ik nog wel eens mezelf laten testen, maar dan moet ik eerst naar de huisarts en dan naar een nieuwe psycholoog en ik vind andere mensen eng. En ik leer al steeds beter met mezelf en anderen omgaan, maar alsnog. Ik vind nieuwe mensen niks. Mijn oude psycholoog is gok ik met pensioen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:53

3 jaar geleden de diagnose ADHD/ADD gehad. Toen ben ik aan de pillen gegaan en nu aan het afbouwen. Ik deed het voordat ik deze diagnose kreeg zonder pillen dus nu wil ik weer functioneren zonder die troep.
Ik ben ook licht verstandelijk beperkt.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 21:05

Jorex schreef:
Autisme/Asperger maar zo dusdanig mild dat de psycholoog niks uit de testen wist te halen en ik verdenk mezelf nog wel eens op ADD, ik kan me echt niet goed focussen op 1 taak zonder afgeleid te worden door 1000 andere dingen, en ik ben hypergevoelig voor sommige dingen.

PTSS=Posttraumatisch stress syndroom.

Mijn broer heeft PDD-NOS vastgesteld gekregen, we zijn allebei precies tegenovergesteld in doen en laten en dat botst nog wel eens.

Edit; eigenlijk wil ik nog wel eens mezelf laten testen, maar dan moet ik eerst naar de huisarts en dan naar een nieuwe psycholoog en ik vind andere mensen eng. En ik leer al steeds beter met mezelf en anderen omgaan, maar alsnog. Ik vind nieuwe mensen niks. Mijn oude psycholoog is gok ik met pensioen.

Soms moet je je angsten trotseren om ze te overwinnen. Misschien is het een goede stap in het leren om met andere mensen om te gaan. Bereid je goed voor. Dan lukt het je vast ;)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:07

Ja hier! PDD-NOS diagnose gehad in groep 7. Voorgezet Speciaal Onderwijs gedaan, daar MAVO diploma gehaald + opleiding Junior Secretaresse van LOI met diploma afgesloten. Nu baan in de post (baliemedewerkster, fietskoeriers opvangen + helpen de door hen binnengebrachte post sorteren en frankeren, zodat bezorgers het de volgende dag weer mee kunnen nemen en bezorgen) voor 12 uur per week. Woon alleen in een huurappartement (ouderinitiatief voor mensen zoals ik) met 3x pw begeleiding en een gemeenschappelijke ruimte waar je altijd zo binnen mag lopen om even onder de mensen te zijn of als je met problemen zit en met de begeleiding wilt praten. Vraag maar wat je vragen wilt!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:49

Ik heb de diagnoses ADHD, complexe angsstoornis en afhankelijke persoonlijkheidsstoornis gehad. Daarnaast vermoeden en getest op autisme, borderline en bipolaire stoornis.

Van alles is alleen de angststoornis nog actueel en ben ik depressie gevoelig. Na 15 jaar GGZ heb ik mijn heil gevonden in een verwerkingsgroep voor seksueel misbruik waar alle puzzel stukjes op zijn plek vielen en eigenlijk bleek dat alle problematiek voortkwam uit hevig jeugdtrauma en gebrek aan basisveiligheid vanuit de thuis situatie.

Het voelt soms frustrerend dat ik eerst 30 moest worden met zware jaren van zoektochten achter de rug voordat ik het licht zag maar beter laat dan nooit.

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:53

Ik heb vorig jaar op mijn 40ste de diagnose ADHD en autisme gekregen. Bij de ADHD de combi dus zowel concentratie als hyperactiviteit. Van buiten niet te zien maar in mijn hoofd altijd extreem druk. Sinds 2 maanden aan de concerta en nu staan er nog maar 2 of 3 radio’s tegelijk aan in mijn hoofd ipv een stuk of 10. Best stil vind ik. Impulsief ben ik ook, moet opletten met niet alles er uit flappen. Tegenwoordig zie ik vaak een vraagteken boven het hoofd van mensen ontstaan, in het verleden zag ik het niet, oeps weer in mijn hoofd allerlei verbindingen gelegd en daardoor van voor de ander van de hak op de tak gesprongen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:02

LoveGlove schreef:
ElviraKelan schreef:
Ik meld mij met persoonlijkheidsstoornis. Daarnaast dysthyme stoornis en PTSS

Ik ben uiteindelijk vast gelopen finaal. Daarna 100% duurzaam afgekeurd.
Ik heb het afgelopen half jaar de VERStraining gevolgd. Hiervan heb ik donderdag de laatste terug kom bijeenkomt.
Wel krijg ik hierna nog individuele gesprekken met mijn senior psychiatrisch verpleegkundige. Voor mijn gevoel heb ik er heel veel aan gehad als ik mijn hoge eisen aan mijzelf loslaat. Ik snap waardoor ik af en toe hyper ben, wanneer ik te veel spanning kan krijgen, van te voren kan ik bedenken hoe ik in welke situatie moet reageren uit zelfbescherming en hoe enorm belangrijk balans voor mij is.

Daarnaast heb ik 1 keer in de week individuele begeleiding, 1 keer in de week huishoudelijke hulp en doe ik twee dagen in de week dagbesteding waarbij de paarden mijn afdeling is.

Mag ik vragen wat PTSS is? Die ben ik nog niet tegen gekomen

Natuurlijk mag dat
Post traumatische stress stoornis
In mijn geval door complex trauma

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:26

Ik heb de diagnose Ocs(Obsessieve Compulsieve Stoornis, oftewel een dwangstoornis) gekregen toen ik 10 was, door de dwang werd ik uiteindelijk ook depressief. Ik kreeg toen anti-depressiva, mede ook omdat dat kan helpen tegen dwanggedachtes. Ik ben pas gediagnoseerd met Autisme op m’n 15de. Eenmaal de diagnose hebbende werden dingen veel duidelijker en veel makkelijker te onderscheiden van de dwang. Ik was ook altijd al in maart compleet kapot van school door de prikkels. Heel logisch erop terug kijkende, maar die dingen weet je pas later natuurlijk. In de brugklas zo zwaar overvraagd op sociaal vlak dat ik ontzettend overprikkeld raakte, toen nergens rust gevonden en na de zomervakantie ging dat helemaal mis omdat ik weer naar school moest waardoor ik een burn out kreeg en dus ook weer depressief. Maar alles werkte op elkaar in waardoor de dwang ook ontzettend sterk werd. Ik kon toen niks meer
Details ga ik hier niet neerzetten, pb mag als je geinteresseerd bent

Inmiddels al weer bijna 3 jaar uit de burnout, het laatste stapje ervan is 2 maand geleden ook genomen. Douchen vind ik wel nog moeilijk, maar dat word ook versterkt door de gender dysforie. Alsnog douche ik 1 keer per week
Ik ben nu al best een tijd van de anti depressiva af, Ik gebruik nu Quetiapine. Alleen ‘s nachts, anders word ik wakker gehouden door de dwanggedachtes
Dwang heb ik dus nog steeds helaas, dat is eigenlijk het enige wat ik echt als vervelend ervaar. Helemaal nu het niet heel lekker gaat
Ik ben begin in de burn out gestopt met school, al deed school daar onwijze moeilijk mee. Psychologe tegen spreken die me al jaren begeleide, meerdere gesprekken die niks opleveren etc. Moeders heeft ze toen uiteindelijk op hun plek gezet dat na dit gesprek het klaar is voor hun, maar voor haar is het 24/7
Ik ga nu al bijna 4 jaar niet meer naar school
Laatst bijgewerkt door vikawiek op 14-07-19 22:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:35

Vika, je verhaal klinkt enorm zwaar. Dikke virtuele knuffel van mijn kant. Je doet verdikke namelijk wel een stapje naar voren iedere dag en dat is knap. :(:)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 22:36

bowena_84 schreef:
Ik heb de diagnoses ADHD, complexe angsstoornis en afhankelijke persoonlijkheidsstoornis gehad. Daarnaast vermoeden en getest op autisme, borderline en bipolaire stoornis.

Van alles is alleen de angststoornis nog actueel en ben ik depressie gevoelig. Na 15 jaar GGZ heb ik mijn heil gevonden in een verwerkingsgroep voor seksueel misbruik waar alle puzzel stukjes op zijn plek vielen en eigenlijk bleek dat alle problematiek voortkwam uit hevig jeugdtrauma en gebrek aan basisveiligheid vanuit de thuis situatie.

Het voelt soms frustrerend dat ik eerst 30 moest worden met zware jaren van zoektochten achter de rug voordat ik het licht zag maar beter laat dan nooit.

Ik zeg altijd: alles gebeurt voor een reden. Dus er is waarschijnlijk een reden waarom je het pas op je 30e wist en niet eerder. Al die zware jaren hebben je waarschijnlijk wel een sterker persoon gemaakt met veel levenservaringen. Daar kun je anderen weer mee helpen :)

Ik vind het trouwens heel interessant hoeveel mensen zoveel verschillende dingen kunnen hebben. Zo kun je zien dat je ten eerste niet de enigste bent. Dat iedereen wat heeft. En daarbij kun je ook zien hoe anderen ermee omgaan. Ik vind het echt interessant om iedereens verhaal te lezen :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:01

Nu meer tijd te reageren. Heb dus adhd. Vroeger was ik gewoon alle dagen heel druk. :j en waren ze niet van hokjes medicatie of wat ook. Ga maar buitenspelen en stoom afblazen. Mijn geluk klein dorp, klein schooltje met mini klassen, een betrokken juf. En veel buitenspeel mogelijkheid. Later middelbare school en hts extreem schools en strakke begeleiding. Op vwo huiswerkles gehad. Om me te leren iets minder chaotisch te plannen en gerichter huiswerk maken. Ik vrees in de huidige tijd en grote scholen ik verzopen was.

Inmiddels na een halve test op vermoeden van asperger jaren geleden de stempel adhd. Verandert er iets aan, nee het heeft alleen een naampje.

Maar waar loop ik tegen aan, voor mezelf vooral een hoofd dat continue in overdrive staat. Alles maar dan ook alles oppikt en steeds bezig is. Dag en nacht. Bv ben ergens in gesprek met iemand en kan opeens uitflappen. Hee vier tafels verderop hebben ze het over honden :P . Of hee daar in de verte valt een glas. Niet dat ik het wil opvangen maar het gaat vanzelf. Kost me ook vreselijk veel moeite mijn aandacht echt op een ding te houden.

Verder ooit irritant, therapie waarbij het papiergewicht altijd op een vaste plek stond. Een keer dus niet en lag er een paperclip op tafel bij. Gesprek werd kansloos. Heb de man gevraagd aub zet gewicht op vaste plek en haal de paperclip weg. -O- wat ik ook probeerde ik kon mijn aandacht er niet bijgouden.

Op school vroeger altijd de opmering, karuna zit niet stil en is snel afgeleid. Maar hoe meer ik naar de juf meester of leraar staarde en leek op te letten hoe afweziger ik was. Met twee dingen bezig zijn (bv tekenen of letters inkleuren) maakt dat ik me beter kan concentreren, alsof de ergste energie wordt afgevoerd door dat gekrabbel.

Maar daarmee valt wel te leven, idem mijn flapuit gedrag en wat moeite met sociale omgeving met veel prikkels. Moet echt rust opzoeken soms. Ben niet snel verveeld, zoek geen spanning op of doe aan drugs of welke verslaving ook. Juist niet. Ik kan er mee leven. Soms vraag ik me wel eens af, hoe zou het voelen een rustig kalm hoofd zonder chaos. :o?

Maar tch ik heb er veel problemen mee, tenminste anderen hebben extreem moeite met mij. En zijn ook niet te beroerd dat doodleuk te zeggen, me te kwetsen, onbeschofd te zijn of wat ook. Want een vrouw, en zeker volwassen hoort niet druk en stuiterig te zijn, en er dingen uit te flappen. Dat "hoort" niet dus val je buiten de norm en dat zul je weten ook. 8)7 :x -O- :roll: ;( . Zeker mannen gek genoeg hebben daar heel veel moeite mee. :n dus nee.

Het kleine groepje dat het wel kan handelen ben ik zuinig op. En de mensen die me niet kunnen behandelen als een fatsoenlijk normaal mens probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Of de opmerkingen die ze plaatsen maar te negeren. Soms wordt dat teveel en ontplof ik maar meestal draai ik om en loop weg.

Is me wel eens aan mijn gezelschap gevraagd hoor door een mij volstrekt onbekende man. Jemig hoe houd je het vol. Zou je haar niet eens in het water gooien zodat ze stil is. Ongepast en onopgevoed zo druk ze is. Mijn gezelschap nee hoor veel te gezellig en puur en eerlijk. En ze is nu juist rustig (was ik ook op dat moment) Ik weet tenminste als ze wat zegt dat ze het ook meent. Dat was fijn om te horen maar de opmerking van de meneer deed goed zeer. -O-

Ik leef al op 70% ipv 100% in openbare gelegenheden. Omdat de 100% versie helemaal teveel is voor de meesten. Kost veel energie me in te houden maar levert meer negativiteit op als ik 100% mezelf zou zijn.

Kortom het is te doen, huishouden gaat ok, zal nooit strak georganiseerd zijn maar functioneel. Ik moet mijn rust pakken, slaap omgeving moet prikkelarm zijn zonder teveel extra geluiden (geuidsgevoelig). Maar naarmate ik ouder word accepteerd de maatschappij me minder en minder. Want oudere vrouwen horen braaf rustig en saai sloom te zijn. Enniet stuiterig druk met plzier en goede zin. :n

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:25

Lees later alles aandachtiger, maar meldt me alvast:
Adhd - en dat uit zich op manieren als; op elke prikkel een reactie hebben; van de hak op de tak dingen afvragen/hersenen maken overuren
Echter heb ik ook periodes waarbij er Hyper-insomnia verschijnselen optreden; dit is nooit gediagnosiseerd, maar ik heb langere periodes van over-vermoeidheid en niets anders kunnen dan lang (meer dan 12u) slapen, of verschillende momenten echt moeten slapen gedurende de dag. Nu ik weet dat dit waarschijnlijk sterk gerelateerd is aan de psychische last die ik heb, kan ik dit beter reguleren en val ik gelukkig niet meer zomaar weg, maar kan ik met uitgestippelde en geplande middag-dutjes tijdens zulke periodes alsnog beter blijven meedraaien in t dagelijkse leven. Psychische problematiek hebben oorsprong in Persoonlijkheidsstoornissen (cluster A en C) en angststoornis door trauma.
Gelukkig nu alles zover dat ik het zo kan inrichten dat mijn eigen leven eindelijk kan beginnen en ik mezelf kan ontdekken/vinden en mag zijn. Inmiddels zelfstandig wonend (EINDELIJK!) (na crisis-diensten in en uit, door ontvluchten thuis-situatie bij moeders> psychische mishandeling als huiselijk geweld en uiteindelijk periode dak en thuis-loos..) en ben ik door een heel traject van 5 jaar bij zoals ACT-(2)teams en Mentrum/ZArkin en HVO-querido , nu eindelijk mijn leven zelf aan het inrichten, wat zo als fundament miste, dat ik sinds ik mijn woning heb (via HVO) in een keer snel de de specialistische GGZ uit ben en gaat het me goed af met reguliere psycholoog, en heb ik enkel 2-maandelijks begeleiding vanuit Hvo voor het begeleid-wonen traject. Binnen nu en 3 maanden mag ik de woning ook naam. *\o/*
Laatst bijgewerkt door muiszje op 15-07-19 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:32

Ik meld me ook.

Hoorde bij de eerste groep met de diagnose Asperger (ik was toen 6).
Daarnaast recidiverende depressie, PTSS, angst en paniek stoornis en hechtingsproblematiek :+

Op veel plekken en tijden heb ik het moeilijk gehad, voor mij hing dat vooral samen met mezelf accepteren zoals ik ben en dus mezelf anders voor willen doen en dat dan toch niet vol kunnen houden.

Inmiddels heb ik van mijn diagnoses mijn beroep gemaakt, ik werk fulltime als ervaringsdeskundig begeleider in de ggz.

Laatste thema waar ik tegenaan ben gelopen is toch wel vriendschap. Ik blijf hier in merken dat ik daarin anders ben dan anderen en heb eind vorig jaar besloten dat hoofdstuk dan ook helemaal anders in te richten. Sindsdien voel ik me daar ook een stuk happy-er in!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 08:37

Robijntjah schreef:
Ik meld me ook.

Hoorde bij de eerste groep met de diagnose Asperger (ik was toen 6).
Daarnaast recidiverende depressie, PTSS, angst en paniek stoornis en hechtingsproblematiek :+

Op veel plekken en tijden heb ik het moeilijk gehad, voor mij hing dat vooral samen met mezelf accepteren zoals ik ben en dus mezelf anders voor willen doen en dat dan toch niet vol kunnen houden.

Inmiddels heb ik van mijn diagnoses mijn beroep gemaakt, ik werk fulltime als ervaringsdeskundig begeleider in de ggz.

Laatste thema waar ik tegenaan ben gelopen is toch wel vriendschap. Ik blijf hier in merken dat ik daarin anders ben dan anderen en heb eind vorig jaar besloten dat hoofdstuk dan ook helemaal anders in te richten. Sindsdien voel ik me daar ook een stuk happy-er in!

Wat leuk dat je er je beroep van hebt gemaakt. Ik heb veel respect voor mensen die andere mensen helpen met problemen die ze zelf ook hebben (gehad).
karuna schreef:
Nu meer tijd te reageren. Heb dus adhd. Vroeger was ik gewoon alle dagen heel druk. :j en waren ze niet van hokjes medicatie of wat ook. Ga maar buitenspelen en stoom afblazen. Mijn geluk klein dorp, klein schooltje met mini klassen, een betrokken juf. En veel buitenspeel mogelijkheid. Later middelbare school en hts extreem schools en strakke begeleiding. Op vwo huiswerkles gehad. Om me te leren iets minder chaotisch te plannen en gerichter huiswerk maken. Ik vrees in de huidige tijd en grote scholen ik verzopen was.

Inmiddels na een halve test op vermoeden van asperger jaren geleden de stempel adhd. Verandert er iets aan, nee het heeft alleen een naampje.

Maar waar loop ik tegen aan, voor mezelf vooral een hoofd dat continue in overdrive staat. Alles maar dan ook alles oppikt en steeds bezig is. Dag en nacht. Bv ben ergens in gesprek met iemand en kan opeens uitflappen. Hee vier tafels verderop hebben ze het over honden :P . Of hee daar in de verte valt een glas. Niet dat ik het wil opvangen maar het gaat vanzelf. Kost me ook vreselijk veel moeite mijn aandacht echt op een ding te houden.

Verder ooit irritant, therapie waarbij het papiergewicht altijd op een vaste plek stond. Een keer dus niet en lag er een paperclip op tafel bij. Gesprek werd kansloos. Heb de man gevraagd aub zet gewicht op vaste plek en haal de paperclip weg. -O- wat ik ook probeerde ik kon mijn aandacht er niet bijgouden.

Op school vroeger altijd de opmering, karuna zit niet stil en is snel afgeleid. Maar hoe meer ik naar de juf meester of leraar staarde en leek op te letten hoe afweziger ik was. Met twee dingen bezig zijn (bv tekenen of letters inkleuren) maakt dat ik me beter kan concentreren, alsof de ergste energie wordt afgevoerd door dat gekrabbel.

Maar daarmee valt wel te leven, idem mijn flapuit gedrag en wat moeite met sociale omgeving met veel prikkels. Moet echt rust opzoeken soms. Ben niet snel verveeld, zoek geen spanning op of doe aan drugs of welke verslaving ook. Juist niet. Ik kan er mee leven. Soms vraag ik me wel eens af, hoe zou het voelen een rustig kalm hoofd zonder chaos. :o?

Maar tch ik heb er veel problemen mee, tenminste anderen hebben extreem moeite met mij. En zijn ook niet te beroerd dat doodleuk te zeggen, me te kwetsen, onbeschofd te zijn of wat ook. Want een vrouw, en zeker volwassen hoort niet druk en stuiterig te zijn, en er dingen uit te flappen. Dat "hoort" niet dus val je buiten de norm en dat zul je weten ook. 8)7 :x -O- :roll: ;( . Zeker mannen gek genoeg hebben daar heel veel moeite mee. :n dus nee.

Het kleine groepje dat het wel kan handelen ben ik zuinig op. En de mensen die me niet kunnen behandelen als een fatsoenlijk normaal mens probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Of de opmerkingen die ze plaatsen maar te negeren. Soms wordt dat teveel en ontplof ik maar meestal draai ik om en loop weg.

Is me wel eens aan mijn gezelschap gevraagd hoor door een mij volstrekt onbekende man. Jemig hoe houd je het vol. Zou je haar niet eens in het water gooien zodat ze stil is. Ongepast en onopgevoed zo druk ze is. Mijn gezelschap nee hoor veel te gezellig en puur en eerlijk. En ze is nu juist rustig (was ik ook op dat moment) Ik weet tenminste als ze wat zegt dat ze het ook meent. Dat was fijn om te horen maar de opmerking van de meneer deed goed zeer. -O-

Ik leef al op 70% ipv 100% in openbare gelegenheden. Omdat de 100% versie helemaal teveel is voor de meesten. Kost veel energie me in te houden maar levert meer negativiteit op als ik 100% mezelf zou zijn.

Kortom het is te doen, huishouden gaat ok, zal nooit strak georganiseerd zijn maar functioneel. Ik moet mijn rust pakken, slaap omgeving moet prikkelarm zijn zonder teveel extra geluiden (geuidsgevoelig). Maar naarmate ik ouder word accepteerd de maatschappij me minder en minder. Want oudere vrouwen horen braaf rustig en saai sloom te zijn. Enniet stuiterig druk met plzier en goede zin. :n

Je bent niet de enigste die daarmee problemen heeft. Ik hoor bijna elke dag, van mijn eigen ouders zelfs, hoe oud ben je?
Ik ben 18, maar veel mensen vinden dus dat ik kinderachtig ben. Ik word heel druk als ik overprikkelt raak. En die onrust in mijn hoofd herken ik ook heel goed. Dus opzich ben ik altijd blij en vrolijk en wat stuiterde. Maar als ik overprikkelt raak is het zeg maar dat x100. Dan kan ik mezelf ook niet meer inhouden. Als ik dan aan tafel zit bij een groep mensen ga ik dus heeeeeel veel praten. En ik doe mijn best, maar ik kan me dan niet meer inhouden. Dus overprikkeling is iets waar ik veel mee moet omgaan, omdat ik dus ook ALLES om me heen oppik. Echt alles. Gelukkig ben ik wel iemand die oplossingen heeft gevonden voor veel dingen. Zoals dat tekenen in de les. Of lijstjes maken. Ohhhh lijstjes lijstjes lijstjes. Die moet ik maken, anders dan is het een grote zwijnenstal in mijn hoofd. Met lijstjes is het nog een prullenbak. Dat is nog te overzien.

Ik ben ook jaren gepest door mijn gedrag. En dat heeft me weer in een soort depressie gewerkt. Daar ben ik weer uit hoor, geen zorgen. Maar ja dat was lastig voor mij. Op bokt kom ik mijn gedrag ook weer elke keer opnieuw tegen. En ik doe hard mijn best, maar het lukt gewoon niet altijd :(

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:42

Ik krijg ook vaak de vraag of ik opgeleid/training wil volgen om ervaringsdeskundige bij ggz te worden;
Robijntjah; kan je me meer vertellen hoe dat is en hoe je het ervaart? Wat doe je dan zoal en hoe ziet jouw functie hierin uit?(werkuren,etc)
Hoe was jouw leerweg?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:45

Ik ben inmiddels 51. Ver voorbij de het is nog jong en fris stuiterig leeftijd dus. :j zo tot pakweg een jaar of 30/35 wordt het nog soort van geaccepteerd. Daarna wordt dat heel snel minder -O- .

En ja als ik moe ben word ik nog drukker tot ik omval. In de loop van de jaren daar handigheid in gekregen en zoek de rust op op tijd. :j moet ook echt rustdagen inbouwen.afgelopen weekend zelfs paar dagen de hort op. Hoofd liep compleet over, door extreem veel stress de laatste tijd. Neem ik die rust niet word ik fysiek ziek.

Voor mijn afspraken heb ik een mega bord op de slaapkamer deur hangen. Niks anders helpt. Ik vergeet er gewoon op te kijken. Dit werkt. *\o/*

En de overprikkeling, sommige sites kunnen al te druk zijn. Geluiden zijn extra erg voor vooral nachtrust.

In gezelschap heb ik twee standen aan of uit. Houd me in maar een opmerking over druk en ik klap volledig stil. Heb daarom best een hekel aan feestjes. Volstrekt vreemden gaat goed, zoals op festivals. mensen die ik vaker tegen ga komen is een ramp voor me. -O-al moet ik zeggen dat ik af en toe mensen tref die er geen moeite mee hebben. En me ok vinden zoals ik ben. :j

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:02

Karuna: Ik herken alles wat je zegt!
Ook dat volstrekt makkelijk kunnen wegpraten bij vreemden. Zo bij laatste afdwaling opweg naar huis inene 5uur lang zitten praten met een volstrekt vreemde maar interessante gesprekspartner bij het tankstation, waardoor ik uiteindelijk pas om 03u thuis kwam. Oeps, vriendje had filmpje en lekker-avondje geplanned zodra ik terug kwam van stal.. -O-

Vrienden heb ik niet.. tenminste.. ik heb een 'vrienden'lijst en een kennisen-lijst. Op de vriendenlijst staan hooguit 3 personen.. die weten dat ze soms te dealen hebben met mij en mijn wel gemeende beloftes en inzet, maar soms een jaar niets van me horen of me niet te pakken krijgen.. diegene die ik na een jaar kan bellen, zonder dat ik meteen verwijten naar mn hoofd krijg, die komen op de lijst vrienden. De rest is kennis.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 15-07-19 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 09:04

Oh ik kan ‘s nachts juist totaal niet doodse stilte hebben. Dan gaat mijn hoofd al helemaal 3829171819 touren draaien. Ik zet meestal kalmerende muziek op. Dat werkt bij mij heel erg goed. Ik word er echt gewoon rustiger van.

Dat drukker worden als ik moe ben ken ik dus ook. ‘S avonds ben ik altijd heel erg druk. Vooral als ik een hele dag rustig ben geweest. Dan heb ik dus of teveel energie, of ik ben juist heel moe. Maar het werkt beide hetzelfde: ik word nog veel drukker als normaal. Daarom doe ik ook vaak ‘s avonds aan dansen. Dansen is heel goed voor mensen die concentratieproblemen hebben. Bewegen op die manier is sowieso heel goed. Rennen, dansen, cardio en die dingen zijn volgens onderzoek het beste. Dus ‘s avonds zie je me vaak ronddansen :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:11

Beweging is idd goed, alleen tja de pech dat lijf dat niet zo fijn vindt. Soms best een ramp. -O-

S nachts moet stil zijn. Geluid moet ik overschaduwen met zen muziekje. Getraind met een waardoor hersens nu dat meteen asocieren met slapen. :+

Enige waar mijn hoofd echt uit gaat is hang muziek, droom sessies met oa tingeltjes, didgeredoo, en een soort van electronische geluiden a la Ad Visser.
Die stilliggende blob op de voorgrond ben ik. Een zeldzaamheid dat ik zo stillig. Maar sta echt uit hiermee :j
https://m.youtube.com/watch?v=FFgCJpbAv1E

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:11

's avonds ben ik ook t actiefst, overdag kan ik eindeloos lummelen, en vast blijven zitten in spanningen als voorbereiding op tot actie komen en handelen.. Maar als ik eenmaal, bijv. richting paard ga (wat ik t best namiddag kan) dan begint het door-door-door-gaan. Moeilijk om een goed dag-nacht ritme te houden en gelukkig kan ik mezelf wel sturen om toch vaak echt de klok van 23u het vaste ritueel richting bed te starten. Dat ritueel is het langzaam afschermen van prikkels en afleiding, en als het even meezit, kan ik uiteindelijk genoeg rust vinden om slaap te vatten.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 09:19

Oh slapen vind ik meestal niet lastig. Behalve als ik op andere plaatsen dan thuis slaap, of als er iemand naast me ligt. Dan kan ik totaal niet slapen. Nacht- en dagritme houden vind ik wel inderdaad heel erg lastig. Ik ben echt een avondmens. Ik ben ook ‘s avonds echt het meest actief. Maar ik moet altijd vroeg opstaan. Ik heb nu vakantie, maar ik moet nog steeds 2 dagen per week stage lopen. Dan moet ik om 6 op. Dan kan ik niet de andere dagen tot 10 uur in bed blijven liggen. Dan wordt het een grote ramp met mijn slaapritme :(

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:22

@karuna ik herken het krabbelen en daardoor juist beter kunnen opletten. Ik doodle nu nog in college, anders ga ik doodleuk spelletjes spelen op mijn mobiel en dat is te afleidend. Ik kan op zich uiteindelijk in elke situatie wel slapen. Ik slaap nu met mijn raam open, maar dan heb ik de eerste nacht dat ik dat doe weinig slaap gevat. Alleen in drukke jeugdhostels kan ik echt niet slapen. En als er muziek op staat, want dan gaat mijn hoofd meezingen. Als ik moe word, word ik onzichtbaar en doe meestal alsof ik slaap als het bvb in de auto is. En ik word s nachts boos als ik niet kan slapen en dat maakt het alleen erger. Was vroeger ook erg opvliegend, wat de andere kinderen dan juist weer grappig vonden om uit te lokken.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 15-07-19 09:25, in het totaal 2 keer bewerkt