Te hoge oogdruk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 15:58

De assistente ging t overleggen met de ha en dan bepaalde die of ik doorverwezen moet worden

anjali

Re: Te hoge oogdruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:27

Ik heb erfelijke glaucoom. daar merk je aanvankelijk niets van, maar wel wordt je oogzenuw aangetast.Als je oogdruk te hoog is, moet je toch wel naar een oogarts.Die druk kan met oogdruppels gemakkelijk verlaagd worden.Ik ben pas gegaan toen ik al ernstige klachten had.Wacht daar niet op.De onderzoeken zijn niet belastend en pijnloos.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 16:37

Huisarts heeft net gebeld maar oogartsen in de buurt hebben wachttijden van 40 dagen, 2 maanden enz.
Uitslagen worden nu wel naar oogarts doorgegeven als zij het als spoed zien laten ze me eerder komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:01

jesito schreef:
Huisarts heeft net gebeld maar oogartsen in de buurt hebben wachttijden van 40 dagen, 2 maanden enz.
Uitslagen worden nu wel naar oogarts doorgegeven als zij het als spoed zien laten ze me eerder komen.

Klopt,oogartsen hebben lange wachttijden.Spoed gaat wel meteen uiteraard.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:10

Ik vind een wachttijd van 40-60 dagen nog heel redelijk bij een probleem dat al drie jaar speelt en waarbij de waardes nu niet hoger zijn dan drie jaar geleden.
Natuurlijk wil je zo snel mogelijk geholpen worden, maar niet alles heeft spoed. Fijn dat het contact met de oogarts er iig al is en dat je waardes op zijn/haar bureau gaan landen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:20

Fijn dat je naar de oogarts gaat. Ik heb zelf ooit in dezelfde situatie gezeten en ben te laat gegaan. Resultaat: een deel van mijn zicht kwijtgeraakt. En dat de waardes nu niet hoger zijn dan drie jaar geleden heeft werkelijk niets met de ernst van een eventueel probleem te maken. Glaucoom is een sluipmoordenaar. Je merkt er niets van over het algemeen en het gaat gestaag door. Ook bij jarenlang dezelfde waardes. Zorg dat je er op niet te lange termijn komt en probeer anders ook de klinieken zoals Zonnestraal in plaats van Rotterdam als je daar wat eerder terecht kunt. Is ook beter voor je gemoedstoestand.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 18:27

Astorga schreef:
Ik vind een wachttijd van 40-60 dagen nog heel redelijk bij een probleem dat al drie jaar speelt en waarbij de waardes nu niet hoger zijn dan drie jaar geleden.
Natuurlijk wil je zo snel mogelijk geholpen worden, maar niet alles heeft spoed. Fijn dat het contact met de oogarts er iig al is en dat je waardes op zijn/haar bureau gaan landen.

Onee, ben gewoon akkoord gegaan met 2 maanden bij de dichtsbijzijnde. Ik ga ervan uit dat als zij er haast in zien dat ze contact opnemen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 08:13

Ik hoorde maar niks van het ziekenhuis blijkt de assistente het vergeten door te geven.
Dus nu moet ik nog langer wachten.
Voel je je ook lekker serieus genomen dan.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:08

Zo dat is lekker dan, jemig wat slordig van de assistente

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 21:29

Nogal ja. Ga komende week weer bellen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:15

Wat een gedoe!
Ik heb heb zelf glaucoom in de familie en slechte ogen, dus hoog risico. Elke 2 jaar op controle. Ik had in januari gebeld voor een afspraak in april, uiteindelijk kon ik in juli terecht!
Het is gelukkig stabiel.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:42

jesito schreef:
Ik hoorde maar niks van het ziekenhuis blijkt de assistente het vergeten door te geven.
Dus nu moet ik nog langer wachten.
Voel je je ook lekker serieus genomen dan.
Dat zou ik echt niet accepteren. Je mag hier best wel even voor op je poot spelen hoor. Want er zijn altijd plekjes tussendoor. Daar kan ze je best op zetten..

De assistentes hebben niet altijd een goed beeld over of iets belangrijk is of niet. Ik heb het zelf meegemaakt dat ik vier maanden moest wachten en toen van de oogarts te horen kreeg dat ik eerder had moeten komen. Tja, het kon niet eerder volgens de assistente..

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 23:41

In Nederland zijn de onderzoeken naar hoge oogdruk, bijvoorbeeld pufje, erg primitief en niet betrouwbaar omdat uitgegaan wordt van een standaard oog. De vervorming van het hoornvlies wordt gemeten door het luchtpufje. Het hoornvlies kan halve millimeter zijn tot wellicht hele millimeter, logisch dat het niet betrouwbaar is en bijkomend de individuele factoren. Zelfs met een oogdruk van 17 (pufje) kun je glaucoom hebben. Een exacte oogdrukmeting is onafhankelijk van individuele factoren, bijvoorbeeld hartslag. Maar wil je safer dan ook een onderzoek van de oogzenuw. Voor een leek is, om te beginnen, het fijnste onderzoek HRT Heidelberger Retina Tomograaf omdat je die als leek helemaal snapt. Je ziet dan het netvlies met daarin de oogzenuw. Die oogzenuw is verdeeld in stukjes waaraan de computer al vinkjes plaats met goed een V en fout een X. Elke boer kan dit onderzoeken, maar de realiteit is dat oogartsen dit onderzoek vaakniet uitvoeren. Oogdruk is meestal goed te behandelen, oogdruppels of met laser.
Yinka hier op bokt heeft een afstudeeropdracht gemaakt over glaucoom.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 03-08-19 00:21, in het totaal 3 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 00:17

Mijn ogen zijn gelaserd zo'n 10 jaar geleden tegen glaucoom. Het is nog steeds perfect.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 00:31

janderegelaa schreef:
Mijn ogen zijn gelaserd zo'n 10 jaar geleden tegen glaucoom. Het is nog steeds perfect.

Dat is super.
Werkduur schijnt wisselend te zijn, vaak 6 jaren.
SLT laser voor glaucoom tbv afvoersysteem oog niet te verwarren met laser voor zicht correctie.
Wordt veilig geacht, bijwerkingen tot meestal 1 week, met enig risico voor blijvende floaters.(drijvende vlekken)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:44

Nico12 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is super.
Werkduur schijnt wisselend te zijn, vaak 6 jaren.
SLT laser voor glaucoom tbv afvoersysteem oog niet te verwarren met laser voor zicht correctie.
Wordt veilig geacht, bijwerkingen tot meestal 1 week, met enig risico voor blijvende floaters.(drijvende vlekken)

Ik ben er heel gelukkig mee. Geen bijwerkingen gehad en geen gedoe met druppels of operaties.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:44

Ja dat snap ik, ik had ook veel liever een laser behandeling gehad dan al die operaties.
Ik blijf nog steeds sukkelen maar nu is de druk niet meer te hoog maar eerder te laag.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:57

Meys schreef:
Ja dat snap ik, ik had ook veel liever een laser behandeling gehad dan al die operaties.
Ik blijf nog steeds sukkelen maar nu is de druk niet meer te hoog maar eerder te laag.

Ik mocht kiezen bij Zonnestraal. Was toen net nieuw.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 07:24

Vandaag is t zover. Ben erg benieuwd.
Onderzoek lijkt me eng als ze wat op je lens zetten.
Ik hoop maar dat er niks uit komt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:24

Wil je alsjeblieft laten weten hoe het was? Naar aanleiding van dit topic heb ik namelijk ook een afspraak gemaakt (ik zit net boven de goede waardes met 24 en 26 bij de opticien) maar kan pas halverwege oktober terecht. Succes vandaag.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:37

jesito schreef:
Sterkte vandaag, ik hoop dat het allemaal meevalt.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 10:52

jesito schreef:

Je krijgt verdovingsdruppels dus je voelt het niet.
Druppeltjes kunnen wat prikken.
Succes!!

Bij mij is inmiddels mijn baerveldt inplantaat eruit gehaald omdat ik bijna geen druk meer had(was niet meer te meten) en nu gaat mijn druk weer omhoog maar mijn oogarts maakt zich nog niet al te druk dus dan doe ik dat ook maar niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:44

Er js vanalles gebeurd zoals een scan en een foto van de oogzenuw en de oogdrukmeting.
Het steld niet veel voor maar is een beetje lastig door me reflex als er iets naar je oog komt.
Pijnlijk is t niet, alleen had ik wat last van hoofdpijn.
Dit kwam volgens mij door de laatste druppels die mijn pupillen vergroten, vooral met fel licht.
Verder nergens last van gehad.

Mijn oogdruk was oke vandaag en de boosdoener kan toch een medicijn zijn.
Er was wel iets met mijn oogzenuw die wat raar liep maar dat maakte niks uit.
Wel wilde de oogarts dat ik me eens in de 2 jaar liet controleren bij hem, puur voor de zekerheid.
Daar sta ik wel achter.
Ze namen echt uitgebreid de tijd en ben blij dat ik geweest ben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 16:46

xSCWx schreef:
Wil je alsjeblieft laten weten hoe het was? Naar aanleiding van dit topic heb ik namelijk ook een afspraak gemaakt (ik zit net boven de goede waardes met 24 en 26 bij de opticien) maar kan pas halverwege oktober terecht. Succes vandaag.

Mijn waardes zaten soms ook op 27/29.
Laat het gewoon nakijken, goed dat je een afspraak hebt gemaakt.
Oogarts vertelde dat waardes boven 22 te hoog zijn, maar dat het een momentopname kan zijn.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:58

Fijn dat ze zo de tijd namen en dat de uitslag goed was. En goed dat ze je voortaan elke twee jaar controleren. Dat geeft toch een gerust gevoel.