Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rawr schreef:Dat zeg ik niet, ik geef enkel een voorbeeld uit mijn persoonlijk leven om aan te geven dat het makkelijk praten is maar dat de realiteit toch anders kan zijn. Het is helemaal niet mijn intentie om je van gedachten doen te veranderen en als jij het zó zeker weet dan ehhh... more power to you I guess.
E4D schreef:Ik twijfel maar neig toch naar een nee. Vroeger dacht ik er geen probleem mee te hebben maar ik heb een verhaal gelezen van nabestaanden welke een keuze moesten maken over het stopzetten van een behandeling waardoor de persoon zij komen te overlijden. Zij voelden zich door de artsen bijzonder zwaar onder druk gezet omdat er iedere keer waar aan herrinderd werd dat er niet te lang gewacht moest worden de organen anders niet meer gedoneerd konden worden en hebben dit later als zeer onprettig ervaren.
Daarnaast zou ik niet in een hectisch ziekenhuis willen sterven als dat niet noodzakkelijk is.
Vind het verder wel heel mooi dat je anderen er mee kan helpen maar bovenstaande redenen wegen voor mij te zwaar.
(overigens vind ik niet dat je alle verhalen maar moet geloven maar kan me niet voorstellen dat zoiets verzonnen word)
rina schreef:Vroeger toen het nog vrijwillig was had ik een donor codicil en toen stond er ja in. Ook met reden ik ben dan toch dood en heb er niks meer aan. Vorig jaar toen die hele "keuze vastlegtoestand" begon, heb ik mijn codicil weggegooid en een nieuwe uitgeprint waarop heel duidelijk staat van nee. Alles lief leuk en aardig maar mijn lichaam, en daar heb alleen ik over te beslissen. Niet de regering omdat ze zo dringend donoren willen hebben. Die verplichting van beslissen anders doen wij het valt bij mij echt heel fout, en heb ik dus besloten dat er niets meer uit of af mag.
Daarnaast zou ik zowel vroeger als ook nu geen donororgaan van een ander accepteren. Voordat nu iedereen daarover gaat vallen.
Kenyada schreef:Van mij mogen ze alles wel hebben. Dus ja.
Maar ik lees hier dus dat er mensen zijn die ook niets willen ontvangen? Kun je dit dan ook ergens aangeven? Puur nieuwsgierigheid.
lor1_1984 schreef:Hier is het om medische redenen een 'nee'.
Mag ook geen bloed doneren overigens.
Ik wil ook geen donororganen oid trouwens, is toch maar lood om oud ijzer.
Maar was ik gewoon gezond geweest dan had het een 'ja' geweest, zelf kan ik er toch niets meer mee dus als ze dingen kunnen gebruiken waarom ook niet.
Zelda_Link schreef:rina schreef:Vroeger toen het nog vrijwillig was had ik een donor codicil en toen stond er ja in. Ook met reden ik ben dan toch dood en heb er niks meer aan. Vorig jaar toen die hele "keuze vastlegtoestand" begon, heb ik mijn codicil weggegooid en een nieuwe uitgeprint waarop heel duidelijk staat van nee. Alles lief leuk en aardig maar mijn lichaam, en daar heb alleen ik over te beslissen. Niet de regering omdat ze zo dringend donoren willen hebben. Die verplichting van beslissen anders doen wij het valt bij mij echt heel fout, en heb ik dus besloten dat er niets meer uit of af mag.
Daarnaast zou ik zowel vroeger als ook nu geen donororgaan van een ander accepteren. Voordat nu iedereen daarover gaat vallen.
Sorry, maar dit klinkt mij nogal in de oren als gekrenkte trots?! Ik begrijp prima dat mensen nee zeggen, maar dit vind ik een vreemde reden. De regering dwingt niemand zijn organen af te staan, alleen om een keuze te maken! Wat hebben mensen die doodziek zijn er aan dat jij je hebt uitgeschreven omdat je je gepasseerd voelt? Ik snap een duizend beweegredenen voor wel of geen donor zijn, maar deze gaat er bij mij niet in....![]()
![]()
Ik ben overigens wel orgaandonor, al sinds ik dat wettelijk mocht opgeven.
Ik ben groot voorstander van iets kiezen, of dat nu ja of nee is, maar niet van 'familie beslist'. Je familie wil op dat soort momenten niet moeten nadenken hierover, vind ik...
Ianthe schreef:Rawr schreef:En mensen die zeggen 'ik ben geen donor en ik hoef ook niets van anderen te ontvangen' wil ik graag nog wel eens spreken als de situatie zich echt voordoet.
Bij mijn tante (een vrome Christen) is kortgeleden kanker vastgesteld maar met chemo en een levertransplantatie wordt haar doodvonnis omgezet in een goede kans op verder leven. Ze heeft zich altijd fel uitgesproken tegen orgaandonatie (God's wil en die blabla) maar nu staat ze toch op het lijstje voor een donorlever... want ja zij en mijn oom hebben nog zoveel plannen en ze wil haar kleinkinderen toch wel graag zien opgroeien.
Ja want iedereen is zoals je tante
Ik heb geen problemen met dood gaan, dus nee ik hoef niets van een ander. Zie mijzelf sowieso ook niet oud worden, dus waarom zou ik mijn leven willen verlengen.
Independence schreef:lor1_1984 schreef:Hier is het om medische redenen een 'nee'.
Mag ook geen bloed doneren overigens.
Ik wil ook geen donororganen oid trouwens, is toch maar lood om oud ijzer.
Maar was ik gewoon gezond geweest dan had het een 'ja' geweest, zelf kan ik er toch niets meer mee dus als ze dingen kunnen gebruiken waarom ook niet.
Ik quote jou even, ik ken jouw situatie natuurlijk niet, maar is dan alles in jouw lichaam 'ongeschikt'? Ik heb zelf namelijk geen idee hoe de status binnenin is, dat wordt toch wel beoordeeld door een deskundige voor iets zomaar wordt getransplanteerd?
Ik heb volgens mij op alles ja gezegd, maar in mijn familie komen bijvoorbeeld veel hartproblemen voor en het zou best kunnen zijn dat mijn hart dus niet geschikt is. Dat weet ik niet, maar dat is voor mij geen reden om nee aan te geven, want misschien is 'ie nog perfect en kan ik er een leven mee redden.
Nathalie18x schreef:Ik ben stamcel, hersen en orgaandonor. Ze mogen alles van mij hebben.
Ik vind de broodje aap verhalen erg triest en het valt me op dat ik deze steeds vaker tegenkom.
Hopelijk wordt er meer aandacht besteed aan voorlichting over hoe een orgaandonatie werkelijk gaat. Dan worden verhalen als ' de overheid steelt m'n organen' hopelijk uit de wereld geholpen.
rina schreef:Vroeger toen het nog vrijwillig was had ik een donor codicil en toen stond er ja in. Ook met reden ik ben dan toch dood en heb er niks meer aan. Vorig jaar toen die hele "keuze vastlegtoestand" begon, heb ik mijn codicil weggegooid en een nieuwe uitgeprint waarop heel duidelijk staat van nee. Alles lief leuk en aardig maar mijn lichaam, en daar heb alleen ik over te beslissen. Niet de regering omdat ze zo dringend donoren willen hebben. Die verplichting van beslissen anders doen wij het valt bij mij echt heel fout, en heb ik dus besloten dat er niets meer uit of af mag.
AfricanLady schreef:Ik hier ook vanaf mijn 18 een ja.
Ook doneer ik bloed/plasma
Ook voor stamcellen doneren heb ik mij aangemeld.
Enigste wat ik niet doneer is mijn geld bij wijze van haha