Hersenschudding & werken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:56

Hoeveel uur werk je nu ongeveer per dag en per week?

Niet genoeg rust nemen is niet (de enige) oorzaak van aanhoudende klachten na een hersenschudding. Dus hoop dat jullie je niet teveel jezelf kwalijk nemen.

Ts fijn dat je werk zo meedenkt. Pas goed op je grenzen. En misschien kun je een dagboekje maken met per half uur je activiteiten (evt verdelen in fysiek mentaal en ontspannend) en hoe je je voelt. Dan kun je goed terugkijken wat je aankunt op een dag en dat opbouwen.
Probeer stress te vermijden, eet gezond, probeer wat beweging op te pakken ook. En wissel blokjes inspanning af met ontspanning?

Op hoeveel weken zit je nu?

Deze canadese arts geeft veel info over hersenschuddingen en post concussion syndrome.
https://youtu.be/GZcl1dk78fY
In de afspeellijst kun je meer vinden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 08:16

Qua overdragen werkzaamheden zou ik kiezen voor werkzaamheden waarvan het belangrijkste is dat deze altijd opgepakt moeten worden.

Er zijn altijd dingen die nog even kunnen blijven liggen en dingen die prioriteit hebben, die prio dingetjes draag je over voor nu, dan heb jij minder druk om dingen nog even af te maken omdat...… en kan je met een gerust hart naar huis omdat wat je aan het doen was ook nog even kan blijven liggen.

Zodra het beter gaat neem je een voor een die taken weer op je. Voordeel dan is als er een terugval is er iemand is die ingewerkt is en deze werkzaamheden zo weer van je overpakt.

Ik heb zelf gelukkig niet in jouw situatie gezeten, maar heb wel collega's gehad die inderdaad te snel weer waren begonnen, ze hebben allebei hier erg veel last van gehad.
Leuk dat ze snel inzetbaar waren op de korte termijn, maar op de lange termijn heeft het voor veel meer verzuim gezorgd. Zorg dus goed voor jezelf.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:08

Ladyson schreef:
Dank voor de beterschapswensen! Ik heb specifiek gevraagd inderdaad of ik wel of niet tot een dergelijke klacht moest doorgaan en kreeg meerdere keren als antwoord dat ik dat moment kon opzoeken zolang ik dan maar direct zou stoppen (het vermijden van prikkels vertraagt het herstel). Ik zal daarom in eerste instantie gewoon het advies van de artsen blijven volgen.

Thanks zelda_link! Mijn leidinggevende had het inderdaad ook over het vragen van collega's om goed op te letten.

De bedrijfsarts gaf aan dat het niet hetzelfde is als opbouw bij een burn-out omdat je dan met een vast aantal uren per dag/week werkt, maar dat dat met een hersenschudding niet zo werkt en niet goed is. Als ik mij na een half uur meeting niet meer goed voel, moet ik dus rust nemen/naar huis gaan.

Je kan je voorstellen dat het dan in deze situatie even zoeken is welk stukje van mijn werk ik ga oppakken. Ik zit namelijk niet in een team waarbij we allemaal hetzelfde doen dus ze het hooguit alleen maar drukker hebben als ik er niet ben, maar ik heb een individueel takenpakket waarbij ik moet coordineren/aansturen/afstemmen. Ik ben niet onmisbaar, dus zal een deel ook over moeten gaan dragen. Alleen welk deel dan? Ik vind het lastig te bepalen en ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee. Advies is overigens om op te bouwen nu in intensiteit/belastbaarheid/moeilijkheid en niet in uren, dus ik moet niet mn makkelijkste werktaken uitzoeken.

Maar het prikkels opzoeken tot bepaalde hoogte kun je ook in je privésfeer/thuis doen. Als je alleen woont heb je de standaard prikkels van boodschappen moeten doen e.d. er nog gratis en voor niks bij. Waarom dan toch werken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:34

Ladyson schreef:
Bedankt voor jullie zorgzaamheid en linkjes met informatie. Ik heb een beetje het gevoel dat ik mij moet verdedigen/verantwoorden ondanks dat er 4(!) artsen (ziekenhuis, huisarts, bedrijfsarts) achter mij staan en vinden dat ik netjes, rustig en verantwoord herstel en opbouw. Ik heb mij online ook goed ingelezen en heb de eerste 2 weken helemaal niet gewerkt, daarna ben ik begonnen met een uurtje. Er wordt mij geen druk opgelegd vanuit de werkgever.

@Daariskaas, ik stop met een activiteit zodra ik me suf, moe, narrig, ongeconcentreerd, traag, hoofdpijn krijg of overweldigd voel. Dit zijn dus mijn grenzen. Op mijn werk hebben we verschillende soorten werkplekken en ook een rustruimte. Ik word ook niet opgejaagd/gepusht. Alleen aangezien ik best complex werk doe, is het nu even zoeken hoe ik daar rustig een stukje van kan oppakken. Naar die ervaringen ben ik vooral benieuwd :)

mijn vriend heeft na een kopstoot van de hond bijna 1,5 maand thuis gezeten. De eerste 2 weken heeft ie vrij veel geslapen - rustig op bed /bank gelegen met af en toe wat tv, op rustige momenten even naar buiten met de honden (plassen en weer naar binnen). Hij dacht dat het allemaal wel mee viel en kreeg in een van de eerste dagen gewoon een paniek aanval in de supermarkt omdat het veeeeel te veel was. spelen met de honden was ook een no-go. Tv ging redelijk. Voornamelijk voor het geluid. Echt volgen deed hij het niet. hij ging wel mee de auto in en het was dus niet dat ie hele dagen in een donkere kamer lag oid. Hij moest en zou mee naar de supermarkt. Gelukkig realiseerde hij vrij snel dat hij beter bij de kassa kon wachten of in de auto.

Na een week of 2 ging hij mee wandelen met de honden, op overzichtelijke plekken en dan moest ik de honden zelf bijhouden. En vaak waren ze al te druk voor hem. Pas na een maand ging het thuis redelijk en met 1,5 maand was hij ''hobbymatig'' wat aan het klussen. Dus even dat kleine stukje schilderen wat al maanden gedaan moest worden, even stofzuigen en het laatste weekend heeft hij zichzelf ''getest'' en een kast gemaakt. Daarna is hij weer gaan werken (opbouwend) maar hij is de eerste maanden echt sneller moe geweest en voordat hij weer 5 hele en lange dagen kon maken incl reizen heeft wel een paar maanden geduurd vanaf het moment van de kopstoot.
Op zijn eerste weken heeft hij ook geen ''moeilijk'' werk gedaan. Hij werkt in de beveiligingstecniek. Dus niet veel meer dan montage werk. Geen tekenwerk, geen berekeningen geen installatie en programmeerwerk. Dat was echt nog te veel toen.

En ondanks dat hij redelijk rustig aan gedaan heeft, heeft hij er nog steeds regelmatig echt last van. Vaker hoofdpijn, eerder vermoeid. Onthoud niet alles.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:40

Overleg met je werkgever over ander stukje werk overnemen optie? Iets van een collega overnemen? Want je gaat imo al veel te ver wanneer je suf geprikkeld word. Want dan moet je ook nog naar huis.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:35

Ladyson schreef:
Bedankt voor jullie zorgzaamheid en linkjes met informatie. Ik heb een beetje het gevoel dat ik mij moet verdedigen/verantwoorden ondanks dat er 4(!) artsen (ziekenhuis, huisarts, bedrijfsarts) achter mij staan en vinden dat ik netjes, rustig en verantwoord herstel en opbouw.
Heel herkenbaar. Ik ben ook aan het opbouwen na een hersenschudding en van alle kanten vind iedereen dat ik teveel doe terwijl het allemaal in overleg is met verschillende artsen.

Beste advies voor opbouw wat ik heb gekregen is om bij overprikkeling de dag erop 30 minuten minder te doen en dat twee weken vol te houden en dan weer op te bouwen.
En verder is het gewoon heel lastig om dat de ene dag nou eenmaal niet de andere is. Soms gaat het heel goed en dan moet ik even boodschappen halen en is het daar te druk en krijg ik toch een terugval.

Heel veel succes met opbouwen en trek je niet teveel aan van mensen die advies geven gebaseerd op oude ideeën.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 21:28

@invdh thanks voor het meedenken! Dit was een eyeopener voor mij, aangezien ik nu dus juist was begonnen met de zaken die het meest prioriteit hebben. Dat levert dus inderdaad druk op en is niet handig.

@elnienjo omdat het belangrijk is voor het herstel om je hersens te prikkelen, omdat mijn werksituatie thuis niet na te bootsen is en je dus een keer zal moeten beginnen met opbouwen, omdat mijn lichaam het aan blijkt te kunnen, omdat medische professionals het aanbevelen, omdat je verplicht bent te werken voor je salaris als je dat kan, omdat er bij hersenschuddingen depressies optreden door sociaal isolement (thuis blijven), omdat er wetenschappelijk bewezen is dat een prikkelvrije omgeving je herstel belemmert. Ik woon overigens niet alleen en kan de prikkels van boodschappen doen ook al prima aan.

Waarom zou met zoveel redenen dan niet gaan werken als artsen het aanraden om te doen en het voor mij goed voelt? (Disclaimer: Uiteraard is het goed dat ik erop gewezen word dat ik het nemen van rust echt niet moet onderschatten en het is goed dat deze ervaringen worden gedeeld, maar elke hersenschudding is anders en medici zijn wat mij betreft - gelukkig maar - dan toch echt de experts)

@kiwitje dank voor de gedetailleerde beschrijving! Geeft mij weer een beter beeld. Hoe ging hij om met zijn collega's? Ik word zo wat bestormd zodra ik mijn hoofd laat zien met de vraag 'hoe is het'. Ik werk in een flinke kantoortuin dus het zijn er ook een hoop.. Ik kan er dagen mee vullen geloof ik, heel lief maar een hoop prikkels en van werken komt weinig terecht :+

@Katja, heel fijn wat tegengeluid :D Ik kon me al niet voorstellen dat ik de enige was met zo'n advies.. Nuttig advies inderdaad!

Met mijn werkgever heb ik nu 3 duidelijke projecten/taken afgesproken die ik de komende tijd oppak, waarvan 1 op redelijk korte termijn wel moet worden uitgevoerd maar die ga ik samen met een collega doen (hij neemt het over als het mij niet lukt) en de andere 2 langere termijn zijn dus waarbij er niks aan de hand is ook al kan ik een hele week niks doen. Normaal doe ik er zo'n 10 denk ik.

Verder afgesproken dat ik een schema ga maken steeds voor de komende 2 weken waarbij ik zelf aangeef hoeveel uur ik ga maken en welke dagen ik op welke werkplek ga zitten (mijn eigen of een rustige afgezonderde). Elke 2 weken evalueren we dan en passen we het schema aan. Als het een dag oid niet lukt, hoef ik alleen even een appje te sturen. Eind augustus gaan we "groots" evalueren aangezien dan bij ons de drukte weer begint.

Ik werkte 's ochtends 1,5 a 2 uur (kantoor/meeting) en 's middags 1,5 a 2 uur (thuis/mail). Ik ben nog even aan het bedenken wat ik voor de komende 2 weken dan wil doen qua schema nu. De bedrijfsarts raadt aan om zo veel mogelijk de realiteit op te zoeken qua prikkels (voor zover dat gaat dan) en het niet te vermijden door thuis te gaan werken, maar 2x per dag naar kantoor is me wat te overdreven. Kantoor is overigens wel vlakbij qua reistijd dus dat scheelt qua belasting.

Raamzicht

Re: Hersenschudding & werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 00:11

Fijn dat je werk zo goed meedenkt, om mezelf nog maar eens te herhalen ;) scheelt een hoop! Klinkt alsof je op de goede weg bent. Per 2 weken evalueren en kijken wat je aankunt lijkt me ook prima.
Lastig ja, die gesprekjes kosten veel energie. Maar super dat je dus ook kunt kiezen om een rustige plek te bezetten of thuis te werken. Hoe gaat het beeldscherm kijken? En concentratie? Wat kun je allemaal nog naast je werk 9p een werkdag? Kom je in je weekend nog tot iets?
Sterkte ermee, klinkt iig alsof je jezelf goed in de gaten houdt en de omstandigheden ook goed zijn. Dan kom je al een heel eind!
Op hoeveel tijd zit je nu na de hersenschudding?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 04:17

Gelukkig een vrij klein bedrijf en zijn baas zei letterlijk toen hij zich ziekmeldde; oh dat is wel een probleem voor het bedrijf..!
Dus maar 1 collega waar hij echt goed contact mee had in de tussentijd en die appte gewoon regelmatig met de vraag hoe het ging.

Maar ik zou gewoon duidelijk aangeven dat het heel lief is maar nu teveel. Evt in een appgroep of even een mailtje rondsturen

En tuurlijk, theoretisch doen je het opbouwen goed. Dat zal niemand ontkennen, alleen t punt is gewoon dat iedereen andere klachten of sterkere/mindere klachten heeft. En ook een verschil hoe je het oploopt. Mijn vriend is er zo eentje van ach valt wel mee. Ik zei die avond gelijk; bel morgen je baas maar op want de eerste 2 weken ben je sowieso thuis. Meneer was eigenwijs en t viel allemaal wel mee. Tot ie zondag middag,gewoon zoals altijd, mee ging naar de supermarkt.. uiteindelijk is hij bij de kassa gaan staan en ben ik als een malle snel door de winkel gevlogen zodat we naar huis konden. En vooral de eerste week bleef hij zichzelf uitdagen omdat hij steeds dacht; valt wel mee.. maar steeds kwam ie zichzelf weer tegen. Gelukkig viel na een paar dagen t kwartje dat hier gewoon niks anders aan te doen is dan rust en vooral je grens niet opzoeken. En dat hij 1,5 maand thuis zou zitten hadden zelfs zn ouders niet verwacht.

Wat ik daarmee wil zeggen; tuurlijk vinden de artsen t goed want je bouwt rustig op. Maar alleen jij voelt je lijf en de prikkels en je geeft hier op zoveel dingen aan hoe “makkelijk” het teveel word, dat een stapje terug echt niet raar is. En misschien ook niet onverstandig.
Misschien vanuit huis iets doen of tijdelijk vragen om makkelijker/ander werk. Of juist alleen even naar het werk om een praatje te maken als het zo druk is daar.

Maar het is gewoon gruwelijk frustrerend. Voor mij was die tijd ook zwaar :') :D want mijn vriend was er met vlagen echt gefrustreerd over en logisch.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 06:52

Ladyson, ik vind je overdenkingen heel herkenbaar! Ik ben vier maanden geleden van mijn paard gevallen en heb een hersenschudding opgelopen (nadat ik kort daarvoor ook al een keer op mijn hoofd was gevallen) en ben vrij snel weer gaan werken, maar van een hele koude kermis thuis gekomen. Daarna vond ik het ontzettend moeilijk om weer te gaan werken zonder mijn eigen grenzen over te gaan. Ik heb een baan als arts waarbij ik er niet 'half' kan zijn (wanneer ik er ben krijg ik alle vragen die die dag afgehandeld moeten worden, natuurlijk is niemand onvervangbaar maar daadwerkelijke vervanging voor mij in mijn team is heel moeizaam te regelen). Uiteindelijk ben ik geholpen door een duidelijke briefing naar directe collega's, een halve out of office reply en mezelf beperken in het aantal uren. Als je directe vragen hebt hoor ik het graag, ik ben op vakantie dus het is lastig om mijn hele verhaal te typen maar lees sowieso mee want het blijft een worsteling!

Toch nog een andere tip misschien, probeer niet teveel tijden en evaluaties vast te leggen maar echt per dag en per moment te voelen wat jij nodig hebt. Afspraken creëren ook verwachtingen en jij bent de enige die jezelf hierin kan beschermen! Een belangrijke stap heb je hierin al gemaakt: je vroege grenzen aanvoelen. Dat is veel belangrijker dan de algemene tip dat je rust moet nemen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:07

Ladyson schreef:
De artsen hebben inderdaad advies gegeven en allemaal aangegeven dat het belangrijk is om prikkels te blijven opzoeken, maar niet over je grenzen heen te gaan.

Hmmmm - ik kreeg als advies ivm de duizeligheid/ misselijkheid om vooral veel te bewegen.
Maar verder heel erg kalm aan!!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 16:47

In reactie op Raamzicht: Beeldschermen gaan gelukkig goed! Alleen bewegend beeld is niet lekker (video's/tv, dus dat doe ik dan ook niet). Concentratie gaat ook goed. Na een werkdag icm bezoek aan stal / ziekenhuis (kom ik helaas wat veel momenteel..) is de energie wel op. De bedrijfsarts gaf aan dat het belangrijk is om ook prive in balans te hebben/houden dus daardoor nu qua werk wat minder gaan doen.

In de weekenden heb ik wat sociale theeleutmomentjes van vriendinnen die even langskomen (1-op-1 op de bank), heb ik even paardgehobbeld (25 minuten terwijl manlief de stal mest en stalgenoten er niet zijn) en wat boodschapjes gedaan enzo.

Ik ben nu ruim een maand verder.

Verder heb ik eens even goed gegoogled op de informatie en behandelmethoden in Amerika en Canada etc nav de diverse reacties in het topic. Voor iedereen is dit denk ik wel een interessant artikel: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/binnen-een-week-hersteld-van-hersenletsel-revolutionaire-therapie-of-dure-placebobehandeling~bec399db/

Voor mijzelf nu het ritme ontdekt dat ik rust moet inplannen tussen zeg 12:00 - 14:00 en 16:30 en 18:30. En daaromheen dan steeds 1 "activiteit" kan doen. Ik liep ontzettend te worstelen omdat ik steeds om bijv. 12 uur een afspraak had waarbij ik dan daarvoor eigenlijk niet iets kon doen (ivm te weinig rusttijd erna) en erna paste het dan ook niet lekker. Ik werk nu dus met 3 dagdelen en 2 herstelmomenten (overdag dan).

De tip van het dagboekje bijhouden is ook een goede. Ik kwam deze in de internationale online zoektocht ook tegen. De insteek daarbij was om inzichtelijk te krijgen wat voor prikkels je dus moe maken en wat voor prikkels niet zodat je hier beter inzicht in krijgt en dus ook bewust mee kan "spelen". Ik weet voor komende week bijv al wanneer ik meetings heb (zwaarder) en wanneer ik alleen mijn mail ga bijwerken (minder zwaar), dan kan de rest van mijn dag daar ook alweer wat meer op aanpassen. Een stuk lopen of sociaal bezoek zijn wel echt anders qua intensiteit.

Ik vind het wel jammer dat dit soort praktische tips in Nederland ontbreken.

Dondeyne wow, als arts lijkt me het echt heel lastig om op te bouwen ja.. :wow: Ik ben heel benieuwd nav jouw tip om niet te veel tijden vast te leggen hoe jij dan omging met jouw opbouw. Zeker als arts zul je toch ingeroosterd moeten worden voor jouw spreekuur/dienst? Je kunt dan moeilijk zeggen rooster mij maar in voor de komende 2 weken voor 4 uur per dag en dan steeds na 2 uur zeggen oh ik voel me toch niet zo goed de rest van de patienten zoekt het maar uit ofzo?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 17:29

Klinkt als een goed schema zo! Mooi afgewisseld met actie en rust.

Wat betreft dat boekje, in Nederland heb je dit soort tips ook, een ergotherapeut zou je ermee kunnen helpen. Maar klinkt alsof je het wel al onder de knie hebt zo hoor.

Wat mij helpt is binaural beats als ik wat teveel overwhelmed ben. Dan in de delta /theta of alpha hoek. Deep relaxation etc.

Als je meer info over utah wilt, op Facebook is een groep met Nederlanders die geïnteresseerd zijn of al gegaan zijn en info delen.

Als je alleen info over hersenschudding wil lezen/delen, zoek dan op hersenschudding pcs groep 2.

Maar klinkt alsof je er wel komt zo. Fijn dat je weer aan opbouwen bent en het voor jezelf werkbaar hebt gekregen.

Je mag ook altijd een pb sturen. Ik weet er inmiddels helaas best wel wat vanaf..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:25

Raamzicht schreef:
Als je alleen info over hersenschudding wil lezen/delen, zoek dan op hersenschudding pcs groep 2.
Bedankt voor de tip, ik heb me gelijk even aangemeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:28

Dat 'prikkels opzoeken' snap ik niet helemaal als advies. Ik ben ontzettend verkeerd hersteld van een zware hersenschudding en ben nu voor de rest van m'n leven getekend met acute duizeligheid, evenwichtsproblemen, etcetera. Nee, liefst zo veel mogelijk rust.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:30

Teveel rust is ook echt niet goed voor je herstel. Dat werd vroeger aanbevolen maar inmiddels is er genoeg wetenschappelijk onderzoek dat te weinig prikkels net zo slecht voor je herstel is als teveel. Dat maakt het ook zo moeilijk om de juiste balans te vinden.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 22:36

Renee1991 schreef:
Dat 'prikkels opzoeken' snap ik niet helemaal als advies. Ik ben ontzettend verkeerd hersteld van een zware hersenschudding en ben nu voor de rest van m'n leven getekend met acute duizeligheid, evenwichtsproblemen, etcetera. Nee, liefst zo veel mogelijk rust.

Heb je al een functioneel neurologische chiropractor geprobeerd? Daar heb ik van een aantal mensen van gehoord dat dat hielp bij duizeligheid en evenwicht.
En je ogen laten checken door een neuro optometrist (als eye4vision)? Ook dit kan een factor zijn.

Voor evenwicht kun je ook terecht in ziekenhuis in Maastricht waar ze een speciale afdeling hebben. Of op duizeligheidscentrum in Apeldoorn (wel lange wachtlijst).
Ik las op Facebook dat er ook een paar mensen bezig waren met een expert in Engeland wat betreft evenwicht.

Neem jezelf aub niet kwalijk dat je te weinig rust hebt genomen. En inderdaad is alleen maar rust een achterhaalde revalidatie strategie. Overigens ken ik genoeg verhalen van mensen die wel veel rust hebben genomen en desondanks met dezelfde issues zitten.. Dus ik geloof niet dat het 1 op 1 is..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:25

Uit de link van Ladyson:
"(...) volgens klinisch neuropsycholoog Erik Matser, die in de jaren tachtig internationale bekendheid verwierf met zijn proefschrift over hersenletsel bij kopballende voetballers, is er meer aan de hand.

Tekort aan behandelaars
Matser betoogt dat de patiëntengroep die nu naar de Verenigde Staten uitwijkt prima in Nederland te behandelen is – hij zegt het zelf al jaren te doen in zijn polikliniek in Helmond, met een behandeling die raakvlakken heeft met CFX en volgens hem vergelijkbare resultaten boekt. ‘Het probleem is alleen dat er in Nederland honderd klinische neuropsychologen zijn, terwijl we er drieduizend nodig hebben om aan de vraag te kunnen voldoen.’"

Dat iemand per se de oceaan over moet lijkt mij onzin, en wellicht gaat het ook wel zonder fMRI.
De tests en het achterliggende inzicht zijn hier net zo goed aanwezig.
(Ik gun iemand die opluchting wel, maar we hebben ook een milieucrisis. En je weet zelf ook drommels goed waar de beperkingen zitten.)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:38

Ik volg de therapie in Helmond nu. En ik kan je zeggen het is niet hetzelfde als in Utah.
En behalve de cognitieve therapie in Helmond is er gewoon niks hier in Nederland wat er op lijkt. En ook in Duitsland niet..
Maar cognitive fx is niet de enige kliniek in Amerika met een hersenschudding traject.
De kliniek van Dr Schmoe uit Minnesota gaat nu in Malta een dependance openen. Gebaseerd op functional neurology in de Dr Carrick stijl. Daar zijn dan wel weer opties voor ook in Nederland. Helpt niet iedereen, maar ja zo is dat met alles. Ook met cognitive fx. Maar goed we gaan wel erg off topic.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 15:29

Ik kreeg helaas al wel de indruk dat je er veel vanaf weet Raamzicht -O- Had de Utah facebook al gevonden en ik vind het prettig om te lezen dat er ook nog allerlei mogelijkheden zijn voor mensen met chronische klachten, maar ga er voor nu zelf even vanuit dat ik daar niet bij ga behoren :D En ben dus erg blij met de andere Facebook groep die je benoemde, heb mij daar ook even voor aangemeld!

Hmm ik wist niet dat een ergotherapeut hier verstand van heeft, ik had het wel prettig gevonden als iemand me daar dan heen had verwezen. Ik krijg idd wel het idee zelf op het goede spoor te zitten ondertussen dus dat idee houd ik achter de hand.

Ik ben nog erg op zoek naar informatie mbt hersenschudding & beweging. Ik weet dat het behouden van je conditie an sich altijd erg belangrijk is met dit soort klachten omdat je anders uberhaupt alleen maar moeier wordt en dus uiteindelijk steeds minder kan. Dat wil ik voorkomen. Ik zou dat dus netjes willen oppakken maar weet niet zo goed hoe. Normaal is mijn paard mijn sport maar dat is nu echt flink belastend door alle prikkels daar dus dat schiet qua beweging/conditie niet echt op. Ik heb een loopband en een hometrainer (waar ik normaal niks mee doe haha), dus ik zat eraan te denken om daar iets mee te gaan doen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 15:39

Misschien beginnen met wandelen en dat opbouwen? Als je Googlet op Buffalo treadmill concussion protocol vind je wel meer info. Daar gebruiken ze de helling op de treadmill om op zoek te gaan naar het punt waar je nog geen klachten hebt. Dan nemen ze een bepaald percentage daarvan als baseline en dat dan steeds een beetje opbouwen. Wellicht kun je dat zelf proberen?

Ik zou gewoon rustig beginnen en kijken hoeveel je aankunt en dan proberen iedere dag wat aan beweging te doen. En langzaam op te bouwen. Net als de gewone activiteiten. Mij heeft het veel geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 20:31

Goede tips raamzicht, ik ga eens googlen of ik dat hier in de regio kan doen.

Sorry dat ik je topic deels overneem TS, als je liever hebt dat ik een nieuw topic open dan doe ik dat.

Ik heb de linkjes van rocky_1995 eens doorgenomen en zit gewoon te janken op de bank. Het is nu 16 jaar geleden dat ik een zware hersenschudding heb gehad. Ik kan bijna alles in het symptomenlijstje van postcommotieel syndroom aanvinken. Hier moet ik iets mee doen.. Maar waar te beginnen? Heb een tijd geleden al eens bij de huisarts verzocht om naar een neuroloog doorgestuurd te worden, maar zij vond dit niet nodig (was toen ihkv rugklachten). Dus inmiddels niet zo'n hoge pet meer op van de huisarts.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 21:10

Wederom een top tip Raamzicht! Vandaag de test uitgevoerd (tenminste, zo goed als, ik had geen team professionals om me heen, maar alleen mijn eigen man haha). Ik ga de komende week hier lekker mee aan de slag. Het geeft een erg prettig gevoel dat dit veilig en verantwoord is om te doen bij een hersenschudding.

Voor de geïnteresseerden: Via de Buffalo Treadmill Concussion Test kun je jouw ideale hartslag voor het "sporten" bepalen voor als je een hersenschudding hebt. De bedoeling is dat je dan 5 dagen per week 20 minuten met deze hartslag sport (om, als ik het goed begrijp, je doorbloeding van je hersenen daarmee een boost te geven) waarmee je je herstel verkort. Dit is wetenschappelijk onderbouwd en speciaal onderzocht voor hersenschuddingen.

En omdat ik er ondertussen toch middenin zet en er weinig goede informatie over te vinden is, zal ik zelf mijn bevindingen dus maar even delen. Hier heb ik een grafiek uit een wetenschappelijk onderzoek naar het effect van inspanning op het herstel bij een hersenschudding.
Level 0 is geen sport en level 4 is volledige sport. Level 2 is dus het beste en zit daar qua activiteiten tussenin.

Afbeelding
(bron)

Wees van harte welkom Renee1991! Fijn dat je (h)erkenning haalt uit de linkjes van Rocky :(:) 16 jaar geleden is al heel lang! Wellicht kun je je ook in de facebookgroep die Raamzicht heeft genoemd aanmelden?

Edit: En hier nog een link naar een wetenschappelijk onderzoek (2018) waarin rust wordt vergeleken met actief doen tijdens het herstel: https://www.researchgate.net/publication/328068339_Active_recovery_from_concussion Moet het zelf nog even rustig lezen