Gigantisch ontstoken tandvlees? Help?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 09:10

ierusju schreef:
Maak ook eens een afspraak bij de mondhygiënist ipv de tandarts.
En dan ook echt de mondhygiënist en niet de preventie assistent.
Hard poetsen zorgt namelijk niet voor ontstoken tandvlees. Wel voor irritatie, maar niet voor ontstoken tandvlees. Laat daar kijken of je ook effectief poetst.
Stress en tandvlees ontsteking staat inderdaad in relatie, net als vitamine c en d. Maar het grootste probleem is toch echt bacteriën die zich ophopen in de tandvleesrand.

Ik heb pas geleden nog controle gehad, en daar zeiden ze dat ik heel goed heb gepoetst. Als klein kind is me een keer aangeleerd hoe ik precies moet poetsen. Toen ik een jaar of 13 was gebeurde dat nog eens omdat ik een beugel had. Ik herinner me dat nog precies, en ik poets dus ook op die manier. En zeker weten zorg ik ervoor dat ik niet te hard poets. Ik duw amper op mijn tandenborstel. Dat is me toen ook verteld. Mijn moeder zegt altijd dat ik ‘aai’, maar als ik harder ga poetsen zegt mijn tandvlees al nee. Daar heb ik eerder last van gehad. Het enige wat misschien effect kan hebben is dat ik makkelijk 10 minuten kan poetsen soms (geen idee waarom, maar uiteindelijk verlies ik vaak de tijd uit mijn oog, en dan ben ik Rus ineens 10 minuten bezig :=). Maar daar is mijn tandvlees nog nooit ontstoken van geraakt. En ik doe het al jaren zo, dus lijkt het me raar als het nu ineens wel reageert. Ik zal eens een keertje een verklikker gebruiken na het tandenpoetsen om te zien hoeveel plak er nog overal zit. Maar ik controleer zo ook altijd, en als er te veel plak zit, ga ik er nog even met een tandenstokertje langs.

Hutcherson schreef:
Mijn moeder, met onwijs slecht en gevoelig gebit heeft standaard corsodyl staan (chloorhexidine) om te spoelen als ze last krijgt van haar tandvlees. Ze laat ook geregeld alles helemaal reinigen.

Dat spul heeft mijn tandarts ook voorgeschreven nu geloof ik. Moet even voor de zekerheid checken, maar ben er vrij zeker van.
Onali schreef:
Ik ben allergisch voor tin fluoride en kreeg daar ook ontstoken tandvlees en gezwollen lippen van.
En dat zit in die sensordyne die jij noemde.

Ik zou dus ook even kijken wat er in je tandpasta zit.

Dat is een hele goede om even te onthouden. Even met mam overleggen.
Suzanne F. schreef:
Ik zou een afspraak bij de mondhygieniste maken om het goed schoon te laten maken. Daar krijg je ook poets en stoker advies. Verder dagelijks hoge dosis vitamine C bijslikken, dat zal ook verschil gaan maken. En verder dagelijks goed poetsen en stokeren volgens het advies wat je krijgt van de mondhygienist.

Ik ga niet zomaar vitaminen slikken als ik niet weet of ik er een tekort aan heb. Vitamine B12 kan heel goed zijn omdat ik vegetariër ben. En ik had eerst Kruidvat pilletjes. Maar ik heb geleerd dat daar dus niet genoeg in zit. Ik ben dus sinds gisteren overgestapt naar andere pilletjes. Als ik andere tekorten zou willen zien, zou ik daar eerst voor naar de huisarts gaan.

Pluttersput schreef:
Ik raad mensen altijd de softpicks aan, liever dan tandenstokers. Met tandenstokers kan je soms sneller je tandvlees beschadigen dan met radertjes.
Parodontax is ook een goede. Heel vies, maar wel inderdaad goed voor je tandvlees.

Een afspraak bij de mondhygiëniste zou je ook kunnen doen, even alles laten nakijken. Als je tandsteen onder je tandvlees hebt zitten kan je reageren tot je een ons weegt, dan krijg je het bijna niet rustig.

Succes, zoiets is heel vervelend :(:)

Ik heb tandsteen. Maar het grappige daarvan is dat de aan de bovenkant van mijn mond het tandvlees het heftigste ontstoken is. Onder kwam pas een heel stuk later, en dat is waar de tandsteen zit. Ik heb trouwens wel een afspraak gemaakt om die tandsteen te laten verwijderen.

_Nelleke_ schreef:
Wat eet en drink je zoal? Het kan ook liggen aan bepaalde voedingsmiddelen.

Op een normale dag eet ik in de ochtend muesli. Als lunch meestal boterhammen met geitenkaas, een ei en vaak zoiets als kleine komkommertjes en tomaatjes, of andere groente en/of fruit. En in de avond meestal soep, aardappelen met groenten, en af en toe vegetarisch vlees. Ligt eraan wat mijn moeder maakt. Tussendoor eet ik vaak fruit (ik houd me meestal aan ongeveer 1 stuk fruit per dag minimaal). En ik eet vaak ook wat ongezondere dingen tussendoor. Kwa drinken drink ik meestal smorgens tee en smiddags sojamelk. De rest van de dag drink ik bijna altijd water. Met dit hete weer drink ook diksap. En ik wil een keertje een fles kopen waar je fruitstukken in zo’n kokertje kan doen, zodat je water een smaakje krijgt. En natuurlijk ook voor de vitaminen. Ik drink trouwens wel een paar keer per week ook gewone koeienmelk. En de meeste producten die ik gebruik zijn biologisch. Veel snackjes die ik heb als tussendoortjes koop ik ook bij de natuurwinkel. Op zaterdagen laat ik mezelf meestal gaan en eet ik veel meer ongezond :=.

En de mondhygiëniste is zekersteweten een optie. Hoewel bij mij de tandarts en de mondhygiëniste geloof ik dezelfde persoon is. Maar dat weet ik niet zeker. Dus dat zou ik moeten navragen :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 09:11

moyra schreef:
Dagelijks flossen en/of soft pics gebruiken is een must.
Zou daarmee beginnen en zoals aangeraden door meerdere naar de mondhygiënist.

Ontstoken tandvlees kan echt heel veel pijn doen :(:)
Sterkte

Dat doet het ook. Gisteravond zat ik op het randje van huilen tijdens het tandenpoetsen. Zoveel pijn deed het.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:12

Vitamine C is onschuldig en helpt enorm bij tandvleesproblemen. Je hoeft geen tekorten te hebben om baat te hebben bij een extra dosering Vit. C bij tandvleesproblemen.
Maar prima joh, doe ermee wat je wilt. Ik wilde je alleen maar helpen. Dan neem je het toch niet.

BigOne

Re: Gigantisch ontstoken tandvlees? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:22

Vit C kun je gewoon tijdelijk extra nemen , het teveel plas je weer uit dus geen risico aan verbonden.
Voor de rest snap ik dat je eerst bloed gaat prikken.
Maar wat mij verbaasd is het feit dat je er al lang last van hebt maar de acties nog moeten volgen. Daar maak je toch veel eerder werk van want dit is pijnlijk genoeg en los daarvan staat je de gezondheid van je tanden op de tocht doordat je tandvlees nu terugtrekt. Zou morgen meteen overal aan de bel trekken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:25

Ik ben als mondhygiënist juist helemaal geen fan van softpicks en raad ze dan ook niet aan. Hoe vaak ik niet van die fliebertjes van diep onder het tandvlees vandaan vis... Soms behoorlijke ontstekingen daardoor.

Dagelijks tussen de tanden reinigen is een must voor gezond tandvlees.

Tandarts en mondhygiënist is een ander beroep. Mondhygiënist heeft vaak meer kennis op het gebied van tandvlees(problemen) dan een gemiddelde tandarts. Dus ga echt naar een mondhygiënist.

Even een beetje tandsteen bij de ondertanden wegschrapen is geen conplete gebitsreiniging. Als je niet dagelijks reinigt tussen de tanden is het heel aannemelijk dat je ook tussen je tanden/onder het tandvlees tandsteen hebt.

Houten tandenstokers of echte (’harige’) ragertjes krijgen echt de voorkeur (afhankelijk van je gebit, maar dit is iets waar een mondhygiënist je bij kan begeleiden).

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 09:43

Suzanne F. schreef:
Vitamine C is onschuldig en helpt enorm bij tandvleesproblemen. Je hoeft geen tekorten te hebben om baat te hebben bij een extra dosering Vit. C bij tandvleesproblemen.
Maar prima joh, doe ermee wat je wilt. Ik wilde je alleen maar helpen. Dan neem je het toch niet.

Wow het is niet dat ik helemaal niet je advies wil volgen. Ik eist zelf niet dat extra vitamine C slikken geen kwaad kan. Dan kan het nog best zijn dat ik het ga doen.
bigone schreef:
Vit C kun je gewoon tijdelijk extra nemen , het teveel plas je weer uit dus geen risico aan verbonden.
Voor de rest snap ik dat je eerst bloed gaat prikken.
Maar wat mij verbaasd is het feit dat je er al lang last van hebt maar de acties nog moeten volgen. Daar maak je toch veel eerder werk van want dit is pijnlijk genoeg en los daarvan staat je de gezondheid van je tanden op de tocht doordat je tandvlees nu terugtrekt. Zou morgen meteen overal aan de bel trekken.

Mam en ik hebben echt de tandarts gebeld toen het niet meer normaal was voor mij. Ik heb wel vaker last van ontstoken tandvlees. Dat los ik meestal gewoon op door vaker met een tandenstokertje erlangs te gaan. Dan is het zo weer over. Dus er gingen niet meteen echt alarmbellen af toen mijn tandvlees ontstoken raakte, totdat ik Dus op het punt zat dat het een stuk erger is dan normaal gesproken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:49

Ken het probleem..
Ik ga 2x per jaar naar de tandarts en mondhygiënist. Elke keer is het een pijnlijk bloedbad. Ook tussendoor regelmatig ontstoken tandvlees.
Ik heb diverse pastas geprobeerd, maar bij mij werkt Meridol het beste.2x met een andere pasta poetsen en het is weer ontstoken.
Nu gebruik ik de cross action opzetborstels van oral b. De eerste week verging ik van de pijn, alles gevoelig. Heb er zelfs dentinox voor doorkomende babytandjes op gesmeerd. Maar inmiddels ben ik een poosje verder en gaat het goed. Ben vorige week weer bij de tandarts en mondhygiënist geweest en daar ging het eindelijk ook goed!
Ook geen ontstoken tandvlees gehad na de behandeling, wat normaal wel is.

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 09:51

Wat vervelend! Ik heb een keer al het tandvlees in de mond ontstoken gehad, maar daarbij ook flink ziek. Via de tandarts nog bij een kaakchirurg in het ziekenhuis geweest, die dacht aan een virus die op de mond is geslagen. Meer dan goed poetsen en stokeren kon ik niet. Kon ook wel huilen van de pijn. Verder geen advies dus, misschien ook niet hetzelfde, maar in elk geval beterschap, het is erg vervelend!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 09:55

Nathalie__ schreef:
Wat vervelend! Ik heb een keer al het tandvlees in de mond ontstoken gehad, maar daarbij ook flink ziek. Via de tandarts nog bij een kaakchirurg in het ziekenhuis geweest, die dacht aan een virus die op de mond is geslagen. Meer dan goed poetsen en stokeren kon ik niet. Kon ook wel huilen van de pijn. Verder geen advies dus, misschien ook niet hetzelfde, maar in elk geval beterschap, het is erg vervelend!

Ik kan zeggen, door de hele ontsteking voel ik me ook niet helemaal fit. Dan heb er je er nog de hitte bij die ook niet meewerkt. Ik heb meestal niet heel veel last van de hitte, maar ik kan wel merken dat het effect heeft op me nu, ook vanwege mijn ontstoken tandvlees.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:01

Ontstoken tandvlees doet zeer.
Verder geen blaren en aften in je mond?

Ik heb heel snel wondjes in mijn mond.
Ik poets elke ochtend met aquafresh en ‘s avonds eerst met tandenstokers aan de slag en dan poetsen met parodontax.
Bij een lage weerstand nemen de wondjes weer toe in mijn mond. En krijg ik ook een koortslip.
Maar het is nu goed te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:02

chanicha schreef:
Je moet ook oppassen met spoelen met Perio Aid en Corsodyl, als ik het goed zeg, bij langer gebruik verkleuren daar ook je tanden van.
Voorheen had je zakjes poeder die je in water moest oplossen tegen ontsteking maar die zijn niet meer te vinden.

Je bedoeld Bocasan |(
https://www.wittetandenonline.nl/product/bikosan-12st/

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:03

Hi ts, wat een vervelende situatie op dit moment.

Allereerst: sorry, ik heb echt vreselijk gelachen om je boktnaam, weet je waar dat een bijnaam voor is in het Engels? _O-

Maar ontopic, is een electrische tandenborstel niets? Ik heb er eentje die trilt en je heel zachtjes langs de tanden moet halen, daardoor komt er ook geen 'gerasp' langs het tandvlees. Het is dus niet zo'n ronddraaiend geval.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 10:08

luuntje schreef:

Ik poets elke ochtend met aquafresh en ‘s avonds eerst met tandenstokers aan de slag en dan poetsen met parodontax.
Bij een lage weerstand nemen de wondjes weer toe in mijn mond. En krijg ik ook een koortslip.

Geen Aften of blaren. Wel is alles een beetje kapot gegaan nu. Ofja, niet mijn tandvlees. Meer de binnenkant van mijn lippen.
har166 schreef:

Allereerst: sorry, ik heb echt vreselijk gelachen om je boktnaam, weet je waar dat een bijnaam voor is in het Engels? _O-

Maar ontopic, is een electrische tandenborstel niets? Ik heb er eentje die trilt en je heel zachtjes langs de tanden moet halen, daardoor komt er ook geen 'gerasp' langs het tandvlees. Het is dus niet zo'n ronddraaiend geval.

Nee. Ik heb die naam gekozen omdat ik Michael Jackson fan ben (met zijn handschoen). :')

Mijn ervaringen met elektrische tandenborstels is niet goed. Maar ik kan het nog wel eens proberen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:26

Wat voor tandenborstel gebruik je?
Ik heb zeer gevoelig tandvlees en aangeraden werd de zachtste (Soft) te gebruiken.
Ik gebruik een elektrische tandenborstel met Sensitive opzetborstels en dat voelt zeer fijn.
In combinatie met Sensodyne. Ik heb zeer sterke tanden, maar wel erg gevoelig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:32

LoveGlove schreef:
Nathalie__ schreef:
Wat vervelend! Ik heb een keer al het tandvlees in de mond ontstoken gehad, maar daarbij ook flink ziek. Via de tandarts nog bij een kaakchirurg in het ziekenhuis geweest, die dacht aan een virus die op de mond is geslagen. Meer dan goed poetsen en stokeren kon ik niet. (...)

Ik kan zeggen, door de hele ontsteking voel ik me ook niet helemaal fit. Dan heb er je er nog de hitte bij die ook niet meewerkt. Ik heb meestal niet heel veel last van de hitte, maar ik kan wel merken dat het effect heeft op me nu, ook vanwege mijn ontstoken tandvlees.

Ontsteking in je mond werkt stevig door, er zitten stevig wat bacteriën in de mond en die gaan nu je bloedbaan in, je immuunsysteem moet dus fiks aan de bak.

Twee tips: zorg voor goede bacteriën in je mond, doe een kuurtje 'pro oral bio', dit zijn genezende, of in elk geval goede mondbactereriën. Die concurreren de minder ideale bacteriën weg en dat scheelt stukken.

Twee: neem voorlopig elke dag op een lege maag L-Glutamine poeder in, dat helpt om slijmvliezen inclusief tandvlees snel te laten herstellen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 10:45

Lous schreef:
Wat voor tandenborstel gebruik je?
Ik heb zeer gevoelig tandvlees en aangeraden werd de zachtste (Soft) te gebruiken.
Ik gebruik een elektrische tandenborstel met Sensitive opzetborstels en dat voelt zeer fijn.
In combinatie met Sensodyne. Ik heb zeer sterke tanden, maar wel erg gevoelig.

Ik gebruik ook soft. Wel een handtandenborstel. Bij elektrische tandenborstels word ik of te lui, of ik doe alsnog zelf al het werk. Dat werkt natuurlijk niet.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:19

Zonder t vervelend te bedoelen krijg ik wel een beetje t idee dat je veel tips (zelfs van mondhygiëniste hier) een beetje laat gaan ?
Waarom niet meteen maandag bellen met mondhygiënist om een afspraak te maken ?
Niet om bang te maken maar mijne gaf aan dat bijv paradontitis niet weg kan gaan, hooguit gestopt.
Zeker met zoveel pijn: afspraak maken, elektrisch poetsen en elke dag !! met ragertjes en tandenstokers tussen de tanden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:29

Morganlefay schreef:
chanicha schreef:
Je moet ook oppassen met spoelen met Perio Aid en Corsodyl, als ik het goed zeg, bij langer gebruik verkleuren daar ook je tanden van.
Voorheen had je zakjes poeder die je in water moest oplossen tegen ontsteking maar die zijn niet meer te vinden.

Je bedoeld Bocasan |(
https://www.wittetandenonline.nl/product/bikosan-12st/

Jaaa, heet het nu Bicasan -O-
Weleens naar gezocht voor mijn dochter en kon het niet vinden, vandaar natuurlijk!
Dank je Morganlefay!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 11:31

Mondy schreef:
Zonder t vervelend te bedoelen krijg ik wel een beetje t idee dat je veel tips (zelfs van mondhygiëniste hier) een beetje laat gaan ?
Waarom niet meteen maandag bellen met mondhygiënist om een afspraak te maken ?
Niet om bang te maken maar mijne gaf aan dat bijv paradontitis niet weg kan gaan, hooguit gestopt.
Zeker met zoveel pijn: afspraak maken, elektrisch poetsen en elke dag !! met ragertjes en tandenstokers tussen de tanden.

Jawel ik doe er wel wat mee hoor. Het is alleen nog geen maandag :D

Maar waarom elektrisch? Ik wil het wel proberen, maar nogmaals, ik heb de meeste controle als ik gewoon met een handtandenborstel poets.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:44

LoveGlove schreef:
luuntje schreef:

Geen Aften of blaren. Wel is alles een beetje kapot gegaan nu. Ofja, niet mijn tandvlees. Meer de binnenkant van mijn lippen.
har166 schreef:

Nee. Ik heb die naam gekozen omdat ik Michael Jackson fan ben (met zijn handschoen). :')

Mijn ervaringen met elektrische tandenborstels is niet goed. Maar ik kan het nog wel eens proberen.

Love glove is een bijnaam voor condoom XD

Maar goed, met een electrische tandenborstel kun je toch makkelijker bij je kiezen achterin je mond komen, daarnaast hoef je er niet enorme zaagbewegingen mee te maken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:02

Voordeel is ook dat door het kleine formaat je zelden je tandvlees raakt met de randen van je tandenborstel.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:26

LoveGlove schreef:
ierusju schreef:
Maak ook eens een afspraak bij de mondhygiënist ipv de tandarts.
En dan ook echt de mondhygiënist en niet de preventie assistent.
Hard poetsen zorgt namelijk niet voor ontstoken tandvlees. Wel voor irritatie, maar niet voor ontstoken tandvlees. Laat daar kijken of je ook effectief poetst.
Stress en tandvlees ontsteking staat inderdaad in relatie, net als vitamine c en d. Maar het grootste probleem is toch echt bacteriën die zich ophopen in de tandvleesrand.

Ik heb pas geleden nog controle gehad, en daar zeiden ze dat ik heel goed heb gepoetst. Als klein kind is me een keer aangeleerd hoe ik precies moet poetsen. Toen ik een jaar of 13 was gebeurde dat nog eens omdat ik een beugel had. Ik herinner me dat nog precies, en ik poets dus ook op die manier. En zeker weten zorg ik ervoor dat ik niet te hard poets. Ik duw amper op mijn tandenborstel. Dat is me toen ook verteld. Mijn moeder zegt altijd dat ik ‘aai’, maar als ik harder ga poetsen zegt mijn tandvlees al nee. Daar heb ik eerder last van gehad. Het enige wat misschien effect kan hebben is dat ik makkelijk 10 minuten kan poetsen soms (geen idee waarom, maar uiteindelijk verlies ik vaak de tijd uit mijn oog, en dan ben ik Rus ineens 10 minuten bezig :=). Maar daar is mijn tandvlees nog nooit ontstoken van geraakt. En ik doe het al jaren zo, dus lijkt het me raar als het nu ineens wel reageert. Ik zal eens een keertje een verklikker gebruiken na het tandenpoetsen om te zien hoeveel plak er nog overal zit. Maar ik controleer zo ook altijd, en als er te veel plak zit, ga ik er nog even met een tandenstokertje langs.

Maar dat jouw tandvlees nee zegt, daar moet je even doorheen. Dat je 10 minuten poetst, betekent niet dat je effectief aan het poetsen bent. De haren van je tandenborstel moeten een beetje ónder je tandvleesrand komen. En ja, als jouw tandvlees ontstoken is, gaat dat bloeden en doet het pijn. Maar als je dat twee weken volhoudt, is dat voorbij.
De soft picks ben ik ook niet zo'n fan van. Ze zijn namelijk niet bewezen effectief. Een stoker of rager halen veel meer plaque weg. De soft pick kan in het begin wel prettiger aanvoelen, omdat ze een stuk zachter zijn dan de rager of stoker. Ze zijn in de laatste jaren wel verbeterd, het rubber laat bijna niet meer los.
Ik adviseer ze alleen als het echt te gevoelig is voor iets anders, omdat iets dan toch beter is dan niets.
Maar voor alles wat je tussen je tanden gebruikt, moet je het een stuk of 6 keer goed stevig heen en weer halen om alles goed weg te kunnen halen. Een tandenstoker even er langs halen, is waarschijnlijk niet effectief genoeg.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:35

Gezien er gezegd wordt dat softpicks slecht zijn:
Mijn mondhygiëniste heeft mij deze geadviseerd:
Afbeelding
Deze dus ook slecht?

Volgens heb ik de rode.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:37

Nee hoor, dit zijn ragers. Die zijn super :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:37

Ik moest ook de houten stoker zover tussen mij tanden doen dat hij niet verder kon en dan 5 of 6 keer, weet ik iet meer, van links naar rechts duwen en dan andersom dus zodat je beide kanten goed pakt.
Heeft toen bij mij heel goed geholpen.
Voor de kiezen had ik ragers.