ierusju schreef:Maak ook eens een afspraak bij de mondhygiënist ipv de tandarts.
En dan ook echt de mondhygiënist en niet de preventie assistent.
Hard poetsen zorgt namelijk niet voor ontstoken tandvlees. Wel voor irritatie, maar niet voor ontstoken tandvlees. Laat daar kijken of je ook effectief poetst.
Stress en tandvlees ontsteking staat inderdaad in relatie, net als vitamine c en d. Maar het grootste probleem is toch echt bacteriën die zich ophopen in de tandvleesrand.
Ik heb pas geleden nog controle gehad, en daar zeiden ze dat ik heel goed heb gepoetst. Als klein kind is me een keer aangeleerd hoe ik precies moet poetsen. Toen ik een jaar of 13 was gebeurde dat nog eens omdat ik een beugel had. Ik herinner me dat nog precies, en ik poets dus ook op die manier. En zeker weten zorg ik ervoor dat ik niet te hard poets. Ik duw amper op mijn tandenborstel. Dat is me toen ook verteld. Mijn moeder zegt altijd dat ik ‘aai’, maar als ik harder ga poetsen zegt mijn tandvlees al nee. Daar heb ik eerder last van gehad. Het enige wat misschien effect kan hebben is dat ik makkelijk 10 minuten kan poetsen soms (geen idee waarom, maar uiteindelijk verlies ik vaak de tijd uit mijn oog, en dan ben ik Rus ineens 10 minuten bezig

Hutcherson schreef:Mijn moeder, met onwijs slecht en gevoelig gebit heeft standaard corsodyl staan (chloorhexidine) om te spoelen als ze last krijgt van haar tandvlees. Ze laat ook geregeld alles helemaal reinigen.
Dat spul heeft mijn tandarts ook voorgeschreven nu geloof ik. Moet even voor de zekerheid checken, maar ben er vrij zeker van.
Onali schreef:Ik ben allergisch voor tin fluoride en kreeg daar ook ontstoken tandvlees en gezwollen lippen van.
En dat zit in die sensordyne die jij noemde.
Ik zou dus ook even kijken wat er in je tandpasta zit.
Dat is een hele goede om even te onthouden. Even met mam overleggen.
Suzanne F. schreef:Ik zou een afspraak bij de mondhygieniste maken om het goed schoon te laten maken. Daar krijg je ook poets en stoker advies. Verder dagelijks hoge dosis vitamine C bijslikken, dat zal ook verschil gaan maken. En verder dagelijks goed poetsen en stokeren volgens het advies wat je krijgt van de mondhygienist.
Ik ga niet zomaar vitaminen slikken als ik niet weet of ik er een tekort aan heb. Vitamine B12 kan heel goed zijn omdat ik vegetariër ben. En ik had eerst Kruidvat pilletjes. Maar ik heb geleerd dat daar dus niet genoeg in zit. Ik ben dus sinds gisteren overgestapt naar andere pilletjes. Als ik andere tekorten zou willen zien, zou ik daar eerst voor naar de huisarts gaan.
Pluttersput schreef:Ik raad mensen altijd de softpicks aan, liever dan tandenstokers. Met tandenstokers kan je soms sneller je tandvlees beschadigen dan met radertjes.
Parodontax is ook een goede. Heel vies, maar wel inderdaad goed voor je tandvlees.
Een afspraak bij de mondhygiëniste zou je ook kunnen doen, even alles laten nakijken. Als je tandsteen onder je tandvlees hebt zitten kan je reageren tot je een ons weegt, dan krijg je het bijna niet rustig.
Succes, zoiets is heel vervelend
Ik heb tandsteen. Maar het grappige daarvan is dat de aan de bovenkant van mijn mond het tandvlees het heftigste ontstoken is. Onder kwam pas een heel stuk later, en dat is waar de tandsteen zit. Ik heb trouwens wel een afspraak gemaakt om die tandsteen te laten verwijderen.
_Nelleke_ schreef:Wat eet en drink je zoal? Het kan ook liggen aan bepaalde voedingsmiddelen.
Op een normale dag eet ik in de ochtend muesli. Als lunch meestal boterhammen met geitenkaas, een ei en vaak zoiets als kleine komkommertjes en tomaatjes, of andere groente en/of fruit. En in de avond meestal soep, aardappelen met groenten, en af en toe vegetarisch vlees. Ligt eraan wat mijn moeder maakt. Tussendoor eet ik vaak fruit (ik houd me meestal aan ongeveer 1 stuk fruit per dag minimaal). En ik eet vaak ook wat ongezondere dingen tussendoor. Kwa drinken drink ik meestal smorgens tee en smiddags sojamelk. De rest van de dag drink ik bijna altijd water. Met dit hete weer drink ook diksap. En ik wil een keertje een fles kopen waar je fruitstukken in zo’n kokertje kan doen, zodat je water een smaakje krijgt. En natuurlijk ook voor de vitaminen. Ik drink trouwens wel een paar keer per week ook gewone koeienmelk. En de meeste producten die ik gebruik zijn biologisch. Veel snackjes die ik heb als tussendoortjes koop ik ook bij de natuurwinkel. Op zaterdagen laat ik mezelf meestal gaan en eet ik veel meer ongezond

En de mondhygiëniste is zekersteweten een optie. Hoewel bij mij de tandarts en de mondhygiëniste geloof ik dezelfde persoon is. Maar dat weet ik niet zeker. Dus dat zou ik moeten navragen