Ervaringen prikpil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:17

ElviraKelan schreef:
emr schreef:
Ik gebruik hem nu 4 jaar. En ben er zeer tevreden over. In gewicht ben ik niet aangekomen. Wel ben ik qua emoties stabieler geworden. Ook word ik niet meer ongesteld. Heerlijk! Botontkalking is inderdaad een risico, echter tot op heden geen last van. Ongeacht dat het wel in de familie voorkomt.

Krijg je een bepaalde scan hiervoor dan dat je weet dat je er geen last van hebt?

Nee, de huisarts heeft dit geconcludeerd. Zolang ik nog jong ben, is onderzoek nog niet nodig zei ze. Ook n.a.v. nog nooit wat gebroken te hebben. Het is natuurlijk zonder onderzoek niet uit te sluiten, maar ik maak me er (nog) geen zorgen over.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 00:48

Ik heb +- 2 jaar de prikpil gehad. Ik werd niet meer ongesteld, dus voor mij ideaal. Daarna overgestapt op de spiraal, omdat ik het toch wel fijner vond als ik er helemaal niet aan hoefde te denken voor 5 jaar... Prikpil is toch wel elke 12 weken een prik. Verder geen veranderingen gemerkt op gebied van gewicht of libido.
Weet niet of het al genoemd is, maar denk er wel aan dat je na de prikpil soms een jaar lang nog niet vruchtbaar bent, ook als je gestopt bent. Stel dat je aan kinderen wil beginnen is dat dan minder handig.

Handig linkje trouwens om je voor te bereiden op gesprek met HA: https://www.thuisarts.nl/anticonceptie/ ... -gebruiken

lovelys

Re: Ervaringen prikpil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:57

IK zag het hier al voorbij komen, maar in de verstandelijke beperkten zorg werden cliënten ook aan de prikpil gezet, omdat je er ook verminderd vruchtbaar kan worden.(naast dat het makkelijker is om iemand een prik te geven eens in de 3 maand dan elke dag een pil).

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:22

emr
Dit is alleen met zekerheid te stellen door een (ik meen uit mijn hoofd) Dexa scan. Hierbij word je bot dichtheid gemeten.
Dus om er zo klakkeloos vanuit te gaan of de conclussie te trekken dat je nog nooit iets hebt gebroken en onderzoek vanwege je leeftijd onnodig is vind ik te kort door de bocht.
Ik had ook nog nooit wat gebroken, was onder de dertig maar kreeg echt wel ieder jaar een dexascan via mijn gynaecoloog

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:31

lovelys schreef:
IK zag het hier al voorbij komen, maar in de verstandelijke beperkten zorg werden cliënten ook aan de prikpil gezet, omdat je er ook verminderd vruchtbaar kan worden.(naast dat het makkelijker is om iemand een prik te geven eens in de 3 maand dan elke dag een pil).

Ehhhh... dat lijkt me sterk...
Maar je hebt uiteraard een wetenschappelijk onderzoek bij de hand die dit onderbouwt...

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:38

ElviraKelan schreef:
emr
Dit is alleen met zekerheid te stellen door een (ik meen uit mijn hoofd) Dexa scan. Hierbij word je bot dichtheid gemeten.
Dus om er zo klakkeloos vanuit te gaan of de conclussie te trekken dat je nog nooit iets hebt gebroken en onderzoek vanwege je leeftijd onnodig is vind ik te kort door de bocht.
Ik had ook nog nooit wat gebroken, was onder de dertig maar kreeg echt wel ieder jaar een dexascan via mijn gynaecoloog

Dat is toch een keuze die ik maak, samen met mijn huisarts? Ik geef ook alleen maar aan dat ik er tot op heden geen hinder van ervaar. Fijn dat jouw gynaecoloog meewerkend hierin was. +:)+

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:29

emr schreef:
ElviraKelan schreef:
emr

Dat is toch een keuze die ik maak, samen met mijn huisarts? Ik geef ook alleen maar aan dat ik er tot op heden geen hinder van ervaar. Fijn dat jouw gynaecoloog meewerkend hierin was. +:)+

Natuurlijk is dat een keuze die jij maakt maar fijn dat je er op dit moment geen hinder van ervaart.
Maar jouw eerste bericht kwam op mij anders over. Dat is nu helder bij mij. Want we zijn het er beide over eens dat wb botontkalking er bij jou geen zinnig woord over te zeggen valt.

Hmmm mijn gyn was niet meewerkend hierin... ik werd gewoon door verwezen voor de dexascan ondanks geen hinder :( en natuurlijk mag je voorgeschreven onderzoek weigeren maar ik zag en zie niet de reden daarvan in.