nine1987 schreef:Ierpier schreef:Ik vind het een beetje onnozel om te zeggen dat je het vies en onhygiënisch vind maar dat dat niks te maken heeft met de samenleving en de standaarden daarin. Natuurlijk komt dat daar wel vandaan, met als veel andere dingen die we vies of ongepast vinden. Dat is niet erg of onredelijk, maar dat hoef je ook niet te ontkennen.
Ik scheer zelf alleen mijn oksels als ik weet dat ze zichtbaar zijn. Heb geen zin in vies gevonden worden. Benen heb ik blond haar op dus dat doe ik nooit, ook niet als ze bloot zijn.
Maar jij kan toch niet voor mij (even mezelf als voorbeeld) beslissen of ik hierbij maatschappelijke druk ervaar? Omdat "de samenleving" dat vindt? Er zijn zat zaken waarin ik niet meega met de samenleving.. Maar als ik voor mezelf spreek, dan zeg ik gerust dat 't mijn persoonlijke mening is dat ik lichaamshaar vies, onverzorgd en onhygiënisch vind..
Wat we wel en niet verzorgd en onhygiënisch vinden is ingegeven door de manier waarop we opgevoed zijn en onze samenleving. Misschien niet bewust, maar dat is gewoon hoe mensen voor een groot deel in elkaar steken. Niet voor niets dat in onze cultuur waar scheren de norm is en hygiënisch wordt bevonden, mensen "toevallig gewoon zelf" dat vies vinden, terwijl dat in andere culturen waar scheren niet het ideaal is niet zo is.
https://www.quora.com/Why-dont-some-Chi ... s-cultural
Hier bijvoorbeeld een Chinese met nogal een cultuurshock over het scheren van oksels. Nooit in haar opgekomen dat harige oksels vies zouden zijn, want dat was gebruikelijk in haar cultuur.