Moeite met het slikken van pillen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij moeite met het slikken van pillen?

Ja
109 (37%)
Nee
142 (48%)
Beetje
41 (14%)
Anders
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 292

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:39

Ik slik nu gewoon naproxen of ibuprofen in plaats van paracetamol := Paracetamol lukt me gewoon niet, het is niet het formaat maar de ranzige smaak waar ik van moet kokhalsen. Dus dan doen we gewoon een ibuprofen, die gaan zo.

Wat mij altijd wel helpt is een hap vla of yoghurtdrink (of chocomelk, als het maar dikker is) en dan glijd ie zo weg :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 10:40

Wow ik had niet zoveel reacties verwacht :')

Nou ik ben iig niet de enigste. En ik zie heel veel met appelmoes of pudding. Vroeger met mijn oma maakten we de paracetamol kapot en mengden we het met wat jam op een lepeltje. Wat bij nu daarbij het probleem is, is dat mijn moeder zoiets heeft van: das kinderachtig. Ik vraag me af waarom ze dat denkt. Als het me helpt is het toch goed of niet dan? :')

Ik heb toen ik klein was zelfs meerdere keren moeten overgeven omdat ik het niet doorgeslikt kreeg. Oh wat was dat een ramp. Gelukkig is het niet meer zo erg :D

Die zuigtabletjes voor vitamine B12 is een hele goede eigenlijk. Weet iemand een merk etc wat goed is, wat ik bij de Kruidvat kan kopen daarvan? Dan ga ik daar meteen naar opzoek :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:30

gerpiegorp schreef:
Ik slik nu gewoon naproxen of ibuprofen in plaats van paracetamol := Paracetamol lukt me gewoon niet, het is niet het formaat maar de ranzige smaak waar ik van moet kokhalsen. Dus dan doen we gewoon een ibuprofen, die gaan zo.

Wat mij altijd wel helpt is een hap vla of yoghurtdrink (of chocomelk, als het maar dikker is) en dan glijd ie zo weg :D

ibuprofen en naproxen zijn wel een iets ander kaliber pijnstiller dan paracetamol :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:32

Wat je bij de Kruidvat kan kopen is over het algemeen geen goede opneembare kwaliteit b12 dus daar kan ik je niet in adviseren. Belangrijkste is dat je op zoek gaat naar methylcobalamine en/of adenosylcobalamine want die zijn makkelijk opneembaar. Ik gebruik zelf Sanacore en dan beide soorten maar op zich als er geen tekort is maar gewoon voorzorg kan je ook voor alleen methylcobalamine gaan.
Overigens is zuigen precies niet te bedoeling met die dingen haha, gewoon in je wang doen en op laten lossen :)

Polly schreef:
gerpiegorp schreef:

ibuprofen en naproxen zijn wel een iets ander kaliber pijnstiller dan paracetamol :=

Je hebt tegenwoordig toch ook paracetamol liquid, lijkt me het probleem ook op te lossen zonder dat je onnodig zware pijnstillers pakt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:34

Ik heb wel eens van patiënten gehoord die er een eetpapiertje omheen wikkelden. Gelukkig zelf geen problemen mee.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:35

Je bent absoluut niet de enige hoor ;)

Ik krijg geen enkele pil weg (ook met eten moeite trouwens).

Moest na mijn knieprothese operatie zoveel slikken en dat loste ik allemaal op in water (ja.... ook de morfinepillen :o ). Dat was natuurlijk alles behalve verstandig, maar ik krijg ook echt niets weggeslikt.

LoveGlove

Re: Moeite met het slikken van pillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 11:40

@alwiene oké dat wist ik niet. Is er een manier waarop ik zou kunnen merken dat ik eventueel vitamine B12 tekort kom. Ik eet wel vaker vegetarisch vlees (ook niet altijd), en bijna dagelijks dingen als geitenkaas, eieren, sojamelk (een of twee keer per week koeienmelk) en yochurt. Maar is dat dan genoeg?

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 11:47

Ik heb ook moeite gehad met slikken. Alles moest in stukjes, maar begreep van de apotheker dat het niet altijd handig is ivm gereguleerde afgifte.

Dat 'verstoppen' in bv vla deed ik ook altijd, maar dat haalde het vervelende gevoel niet weg.
Nu slik ik de grotere pillen met frisdrank/prik. Ideaal, want als je snel genoeg bent voel je dat hele ding niet :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:08

ibuprofen heeft een glad laagje, dat glijdt zo weg, maar paracetamol heeft dat niet, dat krijg ik ook niet weg, ook niet in stukjes. Nu kan ik slecht tegen paracetamol, dus ik pak dan wel ibuprofen.
Ik slik hele kleine pilletjes tegen hooikoorts, die hebben ook geen glad laagje, daar ben ik ook al een paar keer bijna in gestikt.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:16

Meer dan de pil gaat er niet in bij mij hahaha. Heb ooit antibiotica moeten hebben vanwege nietbekkenontsteking, nou wat een drama was dat zeg. Ik vind het met melk altijd wel fijner gaan, maar liever niet zegmaar. Maar alsnog raak ik erg in paniek als ik hem tegen me slokdarm voel of als ik hem te lang in me mond heb en ie dan gaat smelten 8)7 Was ooit een keer zo erg dat ik ibuprofen gekauwt heb (geen aanrader, mocht volgens mij ook niet las ik later ergens)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:38

Ik heb er ook heel erg last van!

Ik ben ook de prikpil gaan slikken ipv de pil zodat ik niet elke dag een pil door hoef te slikken.

Wat ik zelf altijd doe is wat eten en dan voordat ik het doorslik snel de pil achterin mn keel dumpen en dan slikken. Dat helpt bij mij eigenlijk altijd :D

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:41

Oh hier juist totaal geen last.
Gooi gerust twee paracetemollen tegelijk naar binnen (indien dat nodig is he :D )

Mijn ouders kunnen het ook niet, die kauwt eerst twee keer op zn paracetamol voor hij het doorslikt met water

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:46

LoveGlove schreef:
@alwiene oké dat wist ik niet. Is er een manier waarop ik zou kunnen merken dat ik eventueel vitamine B12 tekort kom. Ik eet wel vaker vegetarisch vlees (ook niet altijd), en bijna dagelijks dingen als geitenkaas, eieren, sojamelk (een of twee keer per week koeienmelk) en yochurt. Maar is dat dan genoeg?

Je kan het uit controle omdat je vegetarisch eet laten prikken, maar dan kan je beter een tijd van de supplementen af zijn ivm onbetrouwbare uitslag anders. Maar je kan ook even googlen op symptomen B12 tekort, zolang je daar geen last van hebt mag je er vanuit gaan dat het allemaal nog prima gaat :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 12:49

Alwiene schreef:
LoveGlove schreef:

Je kan het uit controle omdat je vegetarisch eet laten prikken, maar dan kan je beter een tijd van de supplementen af zijn ivm onbetrouwbare uitslag anders. Maar je kan ook even googlen op symptomen B12 tekort, zolang je daar geen last van hebt mag je er vanuit gaan dat het allemaal nog prima gaat :D

Voor zover ik heb gecontroleerd heb ik niet echt veel symptomen. Maar ik wil sowieso binnenkort een bloedtest laten doen voor iets anders. Dan kan ik dat ook meteen vragen :j

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:45

Ik!

Ik ga bij de gedachten van een pil door slikken bijna over mijn nek heen! :=

Het maakt niet uit of het een miniscuul pilletje is of een dikke allergie pil, het lukt nooit om ze normaal door te slikken.

Moet de pil hoe groot of hoe klein ie is altijd ver in mijn keel steken en als ik hem door slik, sta ik daarna te kokhalzen :=
(Komt dan ook vaak vreemde geluiden uit de keuken als weer eens een pil(letje) slik)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 13:52

Siggislief schreef:
Ik!

Het maakt niet uit of het een miniscuul pilletje is of een dikke allergie pil, het lukt nooit om ze normaal door te slikken.

Moet de pil hoe groot of hoe klein ie is altijd ver in mijn keel steken en als ik hem door slik, sta ik daarna te kokhalzen :=
(Komt dan ook vaak vreemde geluiden uit de keuken als weer eens een pil(letje) slik)

Lijkt me leuk als een iemand zo half slapend naar beneden komt, die geluiden hoort, en denkt dat een of andere inbreker binnen is ofzo :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:59

Paracetamol is er ook in zetpillen voor wie moeite heeft met slikken

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:16

Ben jij mijn dubbelganger? >;)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:18

Wat ik soms doe, heb dat nog al eens ergens in een topic gezet en het klinkt heel ranzig maar het is het enige wat werkt voor mij, ik eet dan een boterham zoals ik dat normaal zou doen, middelgrote hap. Als ik daar zo lang op gekauwd heb dat ik hem normaal zou doorslikken steek ik in die prop boterham de pillen die ik moet innemen en dan moet ik gewoon snel afslikken want zodra ik er over nadenk dat die pil daar in zit klap ik toe.

Maar tot nu toe gaat dit al een paar jaar goed :j
Pletten hm ja maar is soms omslachtiger dan dit. En verder vraag ik zo veel mogelijk naar poedervarianten of bruistabletten :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:27

Ik vind pillen slikken lastig :j
Ibuprofen 200 gaat nog met degene die een suikerlaagje eroverheen hebben.
Drankjes en bruistabletten zijn helemaal drama :')

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:30

LoveGlove schreef:
Siggislief schreef:
Ik!

Lijkt me leuk als een iemand zo half slapend naar beneden komt, die geluiden hoort, en denkt dat een of andere inbreker binnen is ofzo :=

Haha, krijg vaak de vraag wat ben je aan het doen? _O-

Paracetamolletjes slik ik dus al jaren niet meer, krijg ik gewoon niet weg en het helpt vaak niet.

Ga zelfs als mijn vader zijn paracetamol door bijt en dan door slikt bijna over mijn nek heen. -O-

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 14:40

Ja dat snap ik wel. Die vraag krijg ik ook wel eens als ik bijna stik in een pilletje _O-

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:46

Je hebt ook paracetamols in van die capsules :j Die zijn niet zo vies omdat die dus niet smelten.

Ik heb ook moeite met het slikken van pillen. Soms lukt het best wel makkelijk, andere keer met geen mogelijkheid. Ik word dan ook misselijk en krijg het gewoon niet weg. Of ik slik het door en dan komt het er meteen weer uit :n
Laatst bijgewerkt door Slagroomsoes op 30-05-19 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:46

Ik kan ook echt geen pillen slikken. Anticonceptie lukt nog maar dat is t dan ook wel.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:48

Ik kon het ook niet vroeger, maar nadat ik een tijdje best grote pillen moest slikken voor mijn darmklachten heb ik het wel geleerd. Nu gaat het zonder problemen, gelukkig.