Antidepressiva en slikangst, een beroerde combinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:24

Welke heb je precies? Sommige heb je ook in druppels of drank

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:27

Janneke2 schreef:
Niobe schreef:
(....)
Zo’n 2 maanden geleden veranderde dit. Ineens ging het een keer mis, ik verslikte me in de capsule en spuugde het weer uit. Daarna kreeg ik het gewoon niet meer weg. Het was net alsof die pil 6x groter werd als het op mijn tong lag en ook alsof ik niet meer wist hoe ik uberhaupt moest slikken. Ik raakte compleet in de stress en pas 3 uur later, na een aantal weggegooid te hebben omdat ze opzwollen/kapot gingen, kreeg ik er 1 naar beneden.
De volgende avond begon de stress gelijk al. Ik heb uit pure frustratie staan janken in de keuken, want ik vond (en vind) dat ik me zo onwijs aanstelde. Ik kon gewoon slikken, eten en drinken ging goed en het is verdorie maar een relatief kleine capsule waar ik sowieso 2 jaar lang geen enkele problemen mee had, meer dan 700 keer gaat het fantastisch en dan ineens loop ik te miepen omdat ik ineens denk dat ik niet meer kan slikken?? Echt, wat de f.

Die volgende ochtend (het was toen nog steeds niet gelukt), heb ik wanhopig de huisarts opgebeld of er misschien een alternatief mogelijk was. De assistente ging het bespreken met de ha en zou later terugbellen. Daarna moest ik natuurlijk de apotheek bellen om te vragen of ze nog wat hadden liggen, want mijn voorraad was inmiddels bijna op en ik kan er niet zomaar mee stoppen. Dat hadden ze gelukkig.
Toen heb ik het gelijk nog een keer geprobeerd en het ging in 1 keer goed.
Met dat gegeven begon ik zelf al wel een beetje een link te leggen tussen spanning/stress en het niet kunnen slikken, maargoed, vertel mijn hoofd dat maar eens.
Diezelfde middag kon ik terecht bij de huisarts en heb een heel goed gesprek met haar gehad en ‘s avonds lukte het weer zonder er 1 weg te hoeven gooien. Onder andere omdat ik in mijn achterhoofd moest houden gewoon niet teveel druk op mezelf te leggen en als het ‘s avonds niet lukte, dat ik dan maar gewoon moest gaan slapen en het de volgende ochtend weer kon proberen. Uiteraard heb ik het ook nog met de psycholoog besproken.
(...)
Maar dan nu. Ondanks dat het even weer goed ging, ging ik toch stiekem steeds meer spanning opbouwen naar het slikmoment toe, ik begon er steeds meer en meer tegenop te zien. En elke keer als ik er 1 weg had, kwam er een nog grotere vlaag van spanning, ondanks dat ik het gehad had, trillen op mijn benen, zweethandjes, de hele deal. Ook kreeg ik inmiddels steeds meer moeite met eten. Opeens ben ik heel erg bang om te stikken in alles wat ik eet. Oftewel ik ben 1 bonk spanning als het gaat om dingen die door mijn keel heen moeten.

Een paar uur geleden ging het weer niet goed en ik ben even rustig gaan liggen, wat ademhalingsoefeningen en heb het weer geprobeerd. Ergens omdat ik ook een beetje bang ben dat het erger gaat worden en het straks helemaal niet lukt, dus wilde ik het op die manier proberen op te lossen en pas daarna te gaan slapen als back up.
Dat hielp en toen het weg was, heb ik mezelf uitgebreid beloond, maar toch kwam er weer een vloedgolf aan spanning over me heen en ik kan dat echt niet verklaren. Het erge daaraan vind ik dat het niet helpt voor morgenavond, nu ben ik dus bang dat het morgenavond weer een ramp gaat worden.
Ik weet dat ik zo niet moet denken, maar ik kan het niet helpen.

Ik vind het maar knap frustrerend : je hebt zoveel hulpverleners gezien, maar kennelijk nul van hen hadden verstand van hoe je schrik/ paniek systeem van je overlevingssysteem werkt.
Terwijl dat hetgeen is wat jou last bezorgt. _-:(

Met denken heeft het weinig van doen, het is meer instinct.
En in termen van therapie goed aan te pakken met technieken zoals emdr.

Nadat jij je verslikte, oliebol happens, heeft jouw amygdala de koppeling gelegd tussen de pil en verslikken.
Aan verslikken kun je dood gaan.
De taak van de amygdala is om alle binnenkomende zintuiglijke waarnemingen te filteren op de vraag :"Zou dit gevaarlijk kunnen zijn, ja of nee?" Zo ja, zet ze je lichaam in alarm. - Als je weet wat je moet doen kun je het 'couperen', de boel terug naar rust brengen.
1) je instinct "bedanken", zeggen ze in NLP. (Ik stond regelmatig te vloeken, daar niet van - maar allah: mijn amygdala probeert mij in leven te houden.)
2) Geef je amygdala haar zin: even hollen of een trap of vuistslag in de lucht. (Zodat je instinct denkt dat jij begrepen hebt dat er gevaar is en dus "het alarm uit kan".)
(Dit is contra cognitieve gedragstherapie. Het zij zo, angst is noch een gedachte noch gedrag en zoveel hulp heeft cgt ook niet geboden.)
3) En dan naar je buik ademen, zachtjes een hand op je voorhoofd, je kaken ontspannen etc etc etc.
(Van yogales tot haptonomie: hier zijn veel verschillende zaken die kunnen helpen.)
4)....maak een lijst met triggers en "draai ze de nek om met emdr".

En als je gespannen bent, filtert je amygdala scherper.
Is ze echt overijverig wordt het wel fobie ģenoemd.
De activiteit van de amygdala gaat aan je denken vooraf en ze trekt zich weinig van gedachten aan. Maar gelukkig is de amygdala uitstekend met emdr 'her-op te voeden'.
Citaat:
Waarom maak ik hier een topic over. Nou, om het even van mezelf af te schrijven, nu ik dit opgeschreven heb ben ik wel weer aardig rustig en denk dat ik zo wel kan gaan slapen. Maar ik ben ook benieuwd of iemand dit misschien herkent? Of dat iemand een gouden tip heeft?
- Appelmoes en yogurt helpt niet, dan sla ik meteen op tilt omdat het voor mijn gevoel heel stroef is en het voelt dan alsof ik een hele appel door moet slikken
- Breken en dergelijke kan absoluut niet
- Stoppen wil ik eigenlijk niet, want ik wil mijn rare hersenen niet die bevrediging geven en ik ben nogal gehecht aan mijn paniekloze leven (deze rare periode even niet meegeteld dan)

Een gesprek met de apotheker. Niet de assistente (v/m), maar de apotheker (v/m) zelf.
Sommige AD's zijn in bijvoorbeeld in druppelvorm te krijgen.
Citaat:
Of heeft iemand misschien wetenschappelijk bewijs dat er nog nooit iemand gestikt is in een capsule die iets groter is dan een Tictac? Misschien helpt dat wel :')

;) Tuurlijk werkt dat niet! Met je logische verstand is niets mis, mentaal ben je kerngezond, het echte probleem zit totaal ergens anders.[/quote]

Janneke ik word nu weer zo kwaad van jou reactie over de apotheek, Nog een keer!!! een assistente kan dit soort dingen net zo goed beantwoorden als een apotheker! en wij gebruiken dezelfde naslagwerken apotheker of assistente. En waarschijnlijk weet een assistente nog beter welke vormen van een geneesmiddel er op de markt zijn als een apotheker. Die is daar dagelijks mee bezig een apotheker echt niet. En ik weet 100% zeker dat ik dat beter kan vertellen als jij werk er namelijk al ruim 23 jaar iedere dag mee.
Sorry maar wordt echt kwaad hoe minderwaardig je over assistentes doet. Als voor zo vraag op verzoek van de patiënt bij ons een apotheker wordt geroepen zal die zeggen zal het even mijn assistente vragen die heeft daar meer ervaring in.

Ts: gaat het toevallig om efexor?

Janneke2

Re: Antidepressiva en slikangst, een beroerde combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:54

@Genja: bij mijn weten moet er overlegd worden met de voorschrijvende arts - zeker als het middel zelf net niet vloeibaar in de handel is maar een zusje wel.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:10

Janneke2 schreef:
@Genja: bij mijn weten moet er overlegd worden met de voorschrijvende arts - zeker als het middel zelf net niet vloeibaar in de handel is maar een zusje wel.

En de assistente kan dat overleggen niet? Echt dat doen wij hoor en niet de apotheker. Apotheker belt alleen als wij weten dat een arts net zulke ouderwetse ideeën heeft als jij en hij het van ons niet aanneemt. Zijn bij ons de meeste artsen onder tussen opgevoed en nemen ze van ons ook gewoon dingen aan.
(En voor dat je erover begint zelf maken wordt in principe niet meer gedaan gewoon om de hele simpele reden dat de zorgverzekeraars weigeren dit te vergoeden)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:42

Ik durfde vroeger ook geen pillen te slikken. Uiteindelijk wel geleerd en maar goed ook. Ik heb nu heeeel veel capsules per dag. En ze zijn daarbij ook echt behoorlijk groot. Zeker groter dan die van jou. Wat ik hiermee wil zeggen. Misschien helpt het om te weten dat ik die grote capsules inmiddels zelfs meer tegelijk in 1 keer wegslik. En ik ben nog nooit gestikt ;)

(Voor wie zich afvraagt waarom ik er in godsnaam meer tegelijk slikt := Ik heb er nogal veel... := en je moet dan zoveel losse slikken, dat je er sneller vanaf bent als je er meerdere tegelijk kunt)

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 01:53

Ik heb hier ook altijd problemen mee gehad en nogsteeds maar een stuk minder. Bij mij is het het ergst als er een 'ding' van word gemaakt. Dus vaste tijd, iets nieuws, mensen erbij, te lang nadenken.

Ik neem altijd in met prik, dan voel je de pil niet in je mond door het geprikkel. :#

Ik zou is proberen om m gewoon neer te leggen ergens en m dan zo opeens in te nemen als je nieuw drinken pakt oid. Zodat je er niet teveel mee bezig bent van te voren.

Anti conceptie pil is overigens nooit een probleem geweest, al het andere eigenlijk pas sinds de laatste jaren. Soms gaat het nog fout en dan probeer ik er ook geen probleem van te maken. Dan toch de pil breken en 15 min later nog een x proberen en dan lukt het vaak wel.

Heel veel succes, ik hoop dat het je gaat lukken. Kan de frustratie goed begrijpen.. :=

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 05:47

Ik neem eerst een slok water en pers dan die pil door m'n lippen... Zou dat werken voor je?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:54

Wel eens gekeken naar een medicijnvermaler? Of deze manier kun je je medicijn verpulveren tot poeder. Afbeelding

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:24

Miranda40 schreef:
Wel eens gekeken naar een medicijnvermaler? Of deze manier kun je je medicijn verpulveren tot poeder. [ [url=m/HBAnFN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat mag alleen echt niet met de medicijnen die Ts heeft die hebben een vertraagde afgifte en dat maak je dan kapot

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:01

genja schreef:
Miranda40 schreef:
Wel eens gekeken naar een medicijnvermaler? Of deze manier kun je je medicijn verpulveren tot poeder. [ [url=m/HBAnFN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat mag alleen echt niet met de medicijnen die Ts heeft die hebben een vertraagde afgifte en dat maak je dan kapot

Aangezien ik niet uit het bericht kon opmaken om welke medicatie het zou gaan, kwam ik met dit voorstel. Op de afdeling waar ik zelf helaas enige tijd heb gezeten, werd deze maler ook gebruikt voor medicaties die vermaalt kon worden.

Tiggs schreef:
Heb je Venlafaxine? Misschien kan je aan de apotheker vragen of je de capsules mag openen en de bolletjes die daar inzitten met vla oid eten.

Ik slik deze ook en je mag inderdaad de capsules openen :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:07

Miranda40 schreef:
Tiggs schreef:
Heb je Venlafaxine? Misschien kan je aan de apotheker vragen of je de capsules mag openen en de bolletjes die daar inzitten met vla oid eten.

Ik slik deze ook en je mag inderdaad de capsules openen :j

Dat mag dus eigenlijk niet omdat de capsule zo gemaakt is om langzaam de werkzame stof af te geven.

Uit de bijsluiter:
Citaat:
Slik de capsules en tabletten in hun geheel door. Niet erop kauwen of ze fijnmaken. Anders geven ze venlafaxine in één keer af. Dat is niet de bedoeling, want ze zijn zo gemaakt dat de werkzame stof langzaam vrij komt, zodat ze langer werken.

https://www.apotheek.nl/medicijnen/venl ... t-medicijn

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:05

Ik dacht dat die 'vertrager' juist in de bolletjes zat? Maar vandaar ook m'n tip om het wel even aan de apotheker te vragen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:34

Volgens mij ook tiggs.
Ik ga het morgen wel eens proberen met mijn tramadol retard, ik mag die hele dosis ook in een keer dus geen punt.
Ik maak morgen gewoon eens een capsule open, en neem die in met appelmoes of iets anders, ik ben wel benieuwd.
Volgens mij zijn de capsules zelf gewoon gelatine en dat lost bij contact met vocht dus snel op, dat gebeurt in de maag al.
Dat weet ik omdat ik eens capsules met zout gegeten heb, vreselijk voor je maag en het kwam er dus ook snel weer uit, met de capsule al in andere toestand.
Waar ik bij Venlafaxine bang voor ben is dat ze hoe dan ook gaan zeggen dat het niet mag met oog op de verantwoording.
Of het kan of niet ik denk dat ze mag niet zeggen omdat niemand zijn vingers wil branden.
Maar dat neemt niet weg dat ik het met mijn tramadol retard eens ga testen, vind ik wel leuk. :)

Overigens krijg je bij vermalen inderdaad wel een snelwerkend medicijn.
Ik doe dat geregeld met pijnstillers, ik heb per fout langwerkende tabletten gekregen in plaats van kortwerkend.
Nu maal ik ze met een pilcrusher en werken ze inderdaad als snelwerkend.
Ik vond het voor die ene keer per week niet de moeite om het recept te laten wijzigen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:41

Zo lang iets geen breekstreep heeft, mag je het doorgaand niet vermalen.

Vraag het even na... veel AD zijn in vloeibare vorm te bestellen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:18

Zal nu wel heel bokt over me heen krijgen want Oeh, wat ben ik dan al tig jaren slecht bezig, als ik dat hier zo lees :o !Hier geen angst oid maar kan het gewoon simpelweg niet ...

Dus ja, mijn bijna 10 pillen / capsules (ad / anti epileptica / pijnstillers / ontstekingsremmers / maagbeschermer) gaan hier in 1 hand, in de mond , ik kauw een paar x en slik het met water door.
Vrugah idd wel gevraagd voor vervanging oid maar ja, als dat niet kan, mot je iets!
Dus onder mom van: in buik komt het toch allemaal bij elkaar :)*
Slecht?
Idontknow; heb iig geen last van bijwerkingen daarvan ,volgens mij ...
En ja, ik heb in de loop der meer dan 30 jr vanalles geprobeerd maar nee, niets werkte.
Dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan in mijn geval .

Ts: suc6 met het uitzoeken wat je geen spanning oplevert in combi met pillen slikken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:27

@evalienepien
Je noemt allemaal medicatie die doorgaand prima gemalen, opgelost ed mogen worden. Misschien een aantal van je ontstekingsremmers niet. Maar ook dat effect zal niet heel groot zijn. Dan werkt het niet, of in 1x heel heftig. Kan je wel een niet oplossende ontsteking of erge maagklachten aan over houden.

TS heeft het over AD, een medicatie type waarbij een bepaalde spiegel moet opgebouwd worden en daarna aangehouden en eventueel afgebouwd worden.
Op het moment dat je een middel voor gereguleerde afgifte dan gaat malen/kauwen/oplossen. Werkt dat dus in 1 keer met een piek, of helemaal niet.
Waardoor je niet op de spiegel komt die voor jou werkt en waardoor je problemen of neveneffecten zoals angsten, suicidaliteit e.d. kunnen toenemen.
Daarom zijn degelijke middelen ook vaak ik drank, druppels, zetpillen of depot-vorm te krijgen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:47

Het probleem zit hier niet in het doorslikken of in het pilletje zelf. Pilletjes breken etc, allemaal symptoombestrijding.

TS moet haar angst kunnen verminderen of in het beste geval deze angst niet meer hebben. En in die zin is wat Janneke imo correct, ik zou het alleen anders aanpakken en dit doormiddel van een anker. Hier is staat eenvoudig uitgelegd voor mensen die niet met NLP bezig zijn hoe dit in elkaar zit. Ik denk dat je op YT ook wel filmpjes kan vinden van hoe en wat: https://www.dietzcoaching.nl/anker-sterker/

Heel kort gezegd ga je de stimulus-respons veranderen. Je hersenen zijn geprogrammeerd dat je stress krijgt (respons) van zodra je het pilletje ziet of in je hand hebt of... (stimulus). Die respons is niet je gewenste reactie, dus ga je je gewenste reactie uit een andere situatie meenemen naar de situatie met je pilletje. Die reactie ga je zelf oproepen doormiddel van een anker, bijvoorbeeld een kleine beweging.

Het lijkt misschien spooky en vaag, maar het werkt ;-)