Herken jij een TIA/CVA?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Re: Herken jij een TIA/CVA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:50

Goed die eerste ingeving hoor Purny! Je hebt in elk geval gehandeld, dus dat is altijd goed.

Ook ik herken TIA/CVA door meerder keren gezien te hebben. De signalen kunnen steeds anders zijn en erg subtiel dus het is soms nog best lastig. Altijd 112 bellen bij verdenking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:57

Ik zou niet herkennen dat het een tia is, maar wel dat er iets niet helemaal gaat zoals het zou moeten neurologisch gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:05

Het is in zo'n geval met zuurstof: Of het positief werkt voor een noodsituatie, zal een getal tussen 0% (helpt niet) en 100% (helpt helemaal) zijn. Negatief is het bij juist gebruik nooit.
1% Is al winst. Dus goed gehandeld Purny!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:07

Bubblewrap schreef:
Het is in zo'n geval met zuurstof: Of het positief werkt voor een noodsituatie, zal een getal tussen 0% (helpt niet) en 100% (helpt helemaal) zijn. Negatief is het bij juist gebruik nooit.

nouuuuuuuu tenzij je een copd patient op de te hoge zuurstof zet, das niet zo gezond hoor ;) Co2vergiftiging is ook zo een dingetje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:11

Dank jullie wel allemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:13

Anoniem schreef:
Bubblewrap schreef:

nouuuuuuuu tenzij je een copd patient op de te hoge zuurstof zet, das niet zo gezond hoor ;) Co2vergiftiging is ook zo een dingetje.

Daarom ook bij juist gebruik. Ik hoop dat men het niet gebruikt bij een wildvreemde waar men de voorgeschiedenis medisch gezien niet van kent.
Maar je hebt zeker gelijk! Er zit een risico aan vast. Ik was in mijn vorige bericht misschien wat te positief.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:23

Hier zou ik absoluut met gierende banden mee naar het ziekenhuis zijn gegaan inderdaad, en voor de zekerheid een aspirine (bloedverdunnend) onder de tong.

Hij geeft een duidelijk signaal aan van CVA (linker arm wil niet meer). Tevens begint hij moeilijk te praten en voelt hij zijn lichaam niet meer. Hij mist alleen het hangende gezicht.

Overigens worden er heel veel verschillende termen gebruikt zoals TIA, CVA,hersen infract, beroerte en hersenbloeding.
Een TIA is een bloedpropje in de hersenen wat tijdelijk voor uitval zorgt en weer volledig hersteld. Iemand die een TIA heeft gehad zul je dus niks meer aan zien of merken.
Een CVA is een 'beroerte' en die kun je onderverdelen in een bloeding (dus echt een bloeding in de hersenen) en een infarct (bloedpropje).
Een bloeding loopt in 70% van de gevallen fataal af of iemand eindigd als 'kasplantje'. Als je een aspirine onder de tong stopt bij iemand die een hersenbloeding heeft, maak je de schade groter. Echter is de kans dan al 70% dat ie er niet goed uit gaat komen.
Bij een infarct schiet er een bloedpropje de bloedvaten van de hersenen in en hierdoor kan er geen zuurstofrijk bloed achter het gedeelte van het propje komen. Dit sterft af en daardoor merk je dus uitval van spraak/lichaam of verzakking van gezicht. Afhankelijk waar het propje zit. Als je hier een aspirine onder de tong doet, bestaat de kans dat het propje losschiet en alles weer zuurstof krijgt en dus kan herstellen. Hoe eerder hoe beter.

Als iemand een herseninfarct heeft gehad is het super belangrijk dat hij/zij direct begint met therapie /revalideren. De eerste drie maanden zijn cruciaal voor volledig herstel. Hoe langer je wacht hoe minder goed het herstel zou zijn.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:40

Ik heb dus ééns in de zoveel jaar een migraineaanval dat echt enorm lijkt op de symptomen die Dennis had in het filmpje. Een deel (meestal links) van mijn lichaam valt uit, ik kan slecht praten, woordenschat verdwijnt, krijg enorme hoofdpijn en moet spugen.
Toen ik dit voor het eerst kreeg op mijn 14e is mijn moeder met gierende banden naar het ziekenhuis gereden, waar ze me onder de MRI hebben gelegd en een ernstige migraineaanval constateerden. Maar nu ik deze beelden zo zie denk ik dat ik me de volgende keer toch naar het ziekenhuis laat rijden tijdens zo’n aanval.. :n Het lijkt écht eng veel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:03

Ohjeetje, ben wel bekend met migraine maar niet met zulke uitvalsverschijnselen. Heftig! Ik kreeg laatst voor mijn migraine aanval een neglect links. Was ook wel apart.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 19:32

Je kunt zelfs dit soort klachten krijgen bij een heel laag glucose gehalte, maar dat is heel zeldzaam en heb ik zelf maar 1 keer gezien bij iemand.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:40

Zelf had ik dus een hersenbloeding (bij kleine hersenstam.) Het was wel duidelijk dat er iets mis was maar dat heb ik grotendeels zelf moeten vertellen. Het begon met slecht zicht, gigantische hoofdpijn, waarvan ik dus dat dat het migraine was aangezien ik dat vaker had. Maar dit ging zó snel (slechter) dat dit niet klopte. Gelukkig kon mijn moeder me begrijpen, want kon al snel niet meer praten. Op het moment dat haar collega kwam (voor vervoer zkh) raakte ik in coma.
Maar alles bij elkaar was het dus écht geluk: ik was jong (17), was snel in het zkh dus er werd een drain gezet (haalde het bloed uit de hersenen) en later bleek het ook nog op een gunstige plek te zitten om te opereren. Was daar alleen nog te zwak voor, dus twee weken na de eerste (lag al die tijd in comateuze slaap) kreeg ik de tweede eroverheen.
Puur omdat ik zo jong was hebben ze me geopereerd. Kans op overleven was nl maar 5%. Nadat ze me hadden gereanimeerd gaven ze me tot de avond en dan zou ik worden geopereerd.

Dit alles is al ruim twintig jaar geleden, best raar om te beseffen dat ik inmiddels langer leef mét de gevolgen dan zonder.

Edit: las pas later van de aspirine: dat was mijn doodvonnis geweest.
Laatst bijgewerkt door Marocje op 24-04-19 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:48

Hutcherson schreef:
Hier zou ik absoluut met gierende banden mee naar het ziekenhuis zijn gegaan inderdaad, en voor de zekerheid een aspirine (bloedverdunnend) onder de tong.

Dat is het slechtste wat je kan doen.
Als iemand een hersenbloeding heeft zal het minder snel stollen.

Daarnaast: Een TIA is een CVA.
CVA bevat alle stoornissen die zich voordoen in de aders van de hersenen.

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:59

Brainless schreef:
Hutcherson schreef:

Mee eens! Absoluut niet doen, je kan niet zien of het een propje of bloeding is! Bij een bloeding maak je het dus alleen maar erger!
En waar haal je die percentages vandaan? Absoluut niet adviseren om aspirine te nemen! Bel 112, zij geven wel advies via de telefoon en zijn zo snel mogelijk bij je.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:12

Marocje, jeetje wat een heftig verhaal! Weten ze ook de oorzaak of is dat altijd onduidelijk gebleven?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:26

Het was aangeboren (vaatkluwen). Dit weet je natuurlijk niet en je krijgt er ook geen voorbodes van. Ik had wel vaker migraine (spannings?) maar volgens de dokters had dit er echt niets mee te maken. Ik heb dus simpel gezegd met een tikkende bom rondgelopen.

Heb wel alles opnieuw moeten leren (9 weken ziekenhuis, 6 mnd revalidatiecentrum) maar ben er echt heel goed uitgekomen. Alleen mijn evenwicht en geheugen is niet goed, maar voor anderen amper zichtbaar.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:27

Ja dit herken ik zeker!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:34

Ik heb jaren geleden een gescheurd aneurysma gehad en daardoor ruim een maand op Neurochirurgie/Neurologie gelegen. Ik heb heel veel verschillende patiënten gezien, met allemaal verschillende problemen/gevolgen/beperkingen.
Ik had vreselijke hoofdpijn, spugen en evenwichtsproblemen, ik ben naar een neuroloog doorgestuurd. Maar die trok een verkeerde conclusie/diagnose. Door een stenose in mijn nek, dacht hij dat mijn problemen daardoor kwamen en was ik eigenlijk in afwachting van een nekoperatie.
Uiteindelijk thuis (na 3 maanden dagelijks vreselijke hoofdpijn) buiten westen geraakt; gelukkig was mijn man thuis en hij heeft 112 gebeld en ben ik naar het ziekenhuis gebracht en geopereerd.
Ik weet niet of ik Dennis zijn problemen had herkend, met een hernia/stenose kan je ook uitval in hand of been hebben, kan ik uit ervaring zeggen.

@Marocje
Had jij een AVM?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:42

Brainless schreef:
Hutcherson schreef:

Zie mijn uitgebreidde post daarover.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:03

Electra63 schreef:
Ik heb jaren geleden een gescheurd aneurysma gehad en daardoor ruim een maand op Neurochirurgie/Neurologie gelegen. Ik heb heel veel verschillende patiënten gezien, met allemaal verschillende problemen/gevolgen/beperkingen.
Ik had vreselijke hoofdpijn, spugen en evenwichtsproblemen, ik ben naar een neuroloog doorgestuurd. Maar die trok een verkeerde conclusie/diagnose. Door een stenose in mijn nek, dacht hij dat mijn problemen daardoor kwamen en was ik eigenlijk in afwachting van een nekoperatie.
Uiteindelijk thuis (na 3 maanden dagelijks vreselijke hoofdpijn) buiten westen geraakt; gelukkig was mijn man thuis en hij heeft 112 gebeld en ben ik naar het ziekenhuis gebracht en geopereerd.
Ik weet niet of ik Dennis zijn problemen had herkend, met een hernia/stenose kan je ook uitval in hand of been hebben, kan ik uit ervaring zeggen.

@Marocje
Had jij een AVM?

Ook heftig, en nog zolang ermee doorgelopen!

Die benaming ken ik niet (avm) maar na googlen lijkt het er wel op? Wat ik altijd begrepen heb is dat ik een aneurysma had, en een vaatkluwen. Dat vaatkluwen is verwijderd en heb klemmetjes gekregen.
Ook vertelde de chirurg dat dit voor mijn 40e ‘tot uitbarsting’ was gekomen, en dat het mijn geluk was dat dit nog op zo’n jonge leeftijd was gebeurd.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:09

Maar soms is het ook niet zo. Ik had echt veel signalen dat het wel zo was en dit hield zo’n 4-5 uur aan en toen was het over. Bleek een migraine aanval te zijn met aura verschijnselen alleen dan met maar hele lichte hoofdpijn.
Ik had er nog nooit van gehoord maar was blij dat ze wel alarm sloegen voor de zekerheid.
Heel goed dat hij dit deelt want zo zie je ook hoe subtiel de signalen kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:18

Heel goed om zo eens te kunnen zien, en stoer dat hij dit gewoon deelt. Als je ziet wat voor walgelijke reacties daaronder staan.... lijkt me dat hij het sowieso al enorm zwaar heeft na het verlies van zijn vriendin.

Ik had dit zo 123 ook niet herkent, dus heel goed dat dit onder de aandacht wordt gebracht.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:24

Marocje schreef:
Het was aangeboren (vaatkluwen). Dit weet je natuurlijk niet en je krijgt er ook geen voorbodes van. Ik had wel vaker migraine (spannings?) maar volgens de dokters had dit er echt niets mee te maken. Ik heb dus simpel gezegd met een tikkende bom rondgelopen.

Heb wel alles opnieuw moeten leren (9 weken ziekenhuis, 6 mnd revalidatiecentrum) maar ben er echt heel goed uitgekomen. Alleen mijn evenwicht en geheugen is niet goed, maar voor anderen amper zichtbaar.

Jeetje wat een engeltje heb je uiteindelijk op je schouder gehad!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:40

Marocje schreef:
Electra63 schreef:

@Marocje
Had jij een AVM?

Ook heftig, en nog zolang ermee doorgelopen!

Die benaming ken ik niet (avm) maar na googlen lijkt het er wel op? Wat ik altijd begrepen heb is dat ik een aneurysma had, en een vaatkluwen. Dat vaatkluwen is verwijderd en heb klemmetjes gekregen.
Ook vertelde de chirurg dat dit voor mijn 40e ‘tot uitbarsting’ was gekomen, en dat het mijn geluk was dat dit nog op zo’n jonge leeftijd was gebeurd.

Ik ben geen arts, maar ik heb begrepen, dat een AVM een vaatkluwen is en dit kan dan uiteindelijk uitmonden in een Aneurysma. Een AVM kan overal zitten, niet perse in je hoofd.

Ik snap zelf ook niet dat ik nog 3 maanden "doorgelopen" heb. Ik was continu in de ziektewet. Lag alleen maar in het donker op bed. Kon geen licht of geluid verdragen. Zwaar onder de pijnstilling. Diclofenac in combinatie met paracetamol maximale dosis en doricum. Ik dacht zelfs dat het tussen mijn oren zat en ik een beetje gek aan het worden was.
Toen in het ziekenhuis verteld werd, dat ik oud bloed in mijn hoofd had, was dit een opluchting. Dat een lekkend aneurysma gevaarlijk is, realiseerde ik mij helemaal niet, ik was te suf door alle pijnstilling van weken.

Maar veel mensen hebben verschillende symptomen of gevolgen.
Het ligt vooral aan de plek van de bloeding of beroerte heb ik begrepen.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:51

Liesje1611 schreef:
Ik heb dus ééns in de zoveel jaar een migraineaanval dat echt enorm lijkt op de symptomen die Dennis had in het filmpje. Een deel (meestal links) van mijn lichaam valt uit, ik kan slecht praten, woordenschat verdwijnt, krijg enorme hoofdpijn en moet spugen.
Toen ik dit voor het eerst kreeg op mijn 14e is mijn moeder met gierende banden naar het ziekenhuis gereden, waar ze me onder de MRI hebben gelegd en een ernstige migraineaanval constateerden. Maar nu ik deze beelden zo zie denk ik dat ik me de volgende keer toch naar het ziekenhuis laat rijden tijdens zo’n aanval.. :n Het lijkt écht eng veel.

Hier ook migraine met aura en uitvalsverschijnselen. (Hemiplegische migraine ) De symptomen leken erg op die uit het filmpje van de jongen.
Tintelingen, aan een kant van mijn lichaam geheel gevoeloos, niet kunnen praten. Eerste keer dat ik het had was best wel eng. Nu weet ik het wel maar toch voelt het naar.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 23:02

Anoniem schreef:
Bubblewrap schreef:

Dit is mijn oma vorig jaar fataal geworden.
Die is Co2 gaan stapelen.