Alwiene schreef:Gini schreef:Maar dat impliceert het woord 'basisrecht' natuurlijk wel min of meer. Een basisrecht is iets wat min of meer afdwingbaar is, wat je een ander niet mag ontzeggen. Daar kan je seks toch niet onder stoppen?
Nou nee, als een dak boven je hoofd een basisrecht is wil dat niet zeggen dat het een villa moet zijn omdat jij dat graag wil. Seks is een recht, seks met één bepaalde persoon die daar niet mee instemt is dat zeker niet!!
Ik zeg toch ook niks over een villa? Een dak boven je hoofd is een basisrecht. Daklozen moeten opgevangen worden wanneer ze zich melden bij een centrum. Dat centrum mag die dakloze niet zomaar weer de straat opsturen. Dat is wat basisrecht impliceert, je hebt er recht op, het is in bepaalde mate afdwingbaar. Het is dus gevaarlijk om seks daaronder te plaatsen.
Iemand iets toelaten wanneer jij wilt, is juist het tegenovergestelde van wat een basisrecht is. Ik mag jou niet je recht op meningsuiting ontnemen omdat ik daar net toevallig zin in heb. Dat is iets wat we bij seks uiteraard wel willen behouden, dat je 'nee' kan zeggen wanneer het je uitkomt. Ergo, je kan van seks geen basisrecht maken. De definitie van basisrecht impliceert meer dan alleen 'je mag'.