Ervaring versleten tussenwervels en scheurtjes hierin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:46

Arethe schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik zal het meenemen tijdens de gesprekken en sommige dingen in mijn achterhoofd houden. 7 mei gaan we als proef de zenuw plat leggen, hopelijk doet dit iets positiefs.
Ik duim dat ik snel groen licht krijg om te gaan trainen, weer paar hele slechte dagen achter de rug. Heb er gewoon genoeg van..

Hier ben ik zo benieuwd naar! Hoe gaat het met je?
Helaas loop ik alweer bijna een week krom van de pit ( acute spit ),
ben vanmiddag maar wat 'sterkers' gaan vragen bij de huisarts.

Arethe

Re: Ervaring versleten tussenwervels en scheurtjes hierin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 17:11

Lief dat je ernaar vraagt.
Ik ben vorige week ingespoten, deed wel iets want ik hoefde minder snel naar extra pijnstiller te grijpen. Helaas fikse griep overheen gekregen en net een beetje herstellende. Vandaag weer naar het werk gegaan en aan het einde toch wel flinke last. Had veel hoop hiervoor maar vrees dat dit het toch niet (goed) genoeg doet voor me. Alleen wat nu?
2x daags paracetamol, ibuprofen en 30 Mg oxycodon helpt gewoon niet genoeg.

Verder protesteert de rest van mijn lijf ook aardig, zit regelmatig goed vast. Goede masseur gevonden in de buurt en dat helpt wel wat.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:12

Wat een domper zeg ….. Ik herken je verhaal zo goed allemaal.
Zelf weet ik het alleen ook even niet meer :+ Pijnvrij worden, en serieus genomen
worden door een arts, schijnt nogal een opgave te zijn.....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 20:42

Hier ook 2 versleten tussenwervels
Al vanaf mijn 17 bekend mee.
Hoogstwaarschijnlijk door het verkeerd lopen met krukken.

Ik heb er mee leren leven.
Heb wel pijn bestrijding gehad wat uiteindelijk goed heeft geholpen.
Daardoor nu weer mijn 'oude' beroep hervat.
Paarden stallen zijn zwaar werk en soms merk ik dat nog wel
Of zou dat nu door mijn leeftijd komen?

Je moet leren je grenzen te kennen.
En net voor de grens zelf ophouden.
En niet proberen grenzen te verleggen

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:07

Hier ook een duidelijke herkenning! Ik heb al heel lang last van mijn rug, ook op jongere leeftijd al. Na een leuke mudmasters gigantische uitstraling met uitval in voet. Beetje eigenwijs mee geweest omdat ik (als fysio zijnde) beetje moeite heb met luisteren naar mijn eigen lijf, oeps... Dit was in 2016 denk ik.
Uiteindelijk bleef ik, ondanks veel trainen en behandelingen klachten houden en ben ik in oktober 2017 ook onder de MRI geweest. Conclusie: discapathie met mediane HNP en facetartrose. Tja daar sta je dan als (toen) 28 jarige met een fysiek beroep.

Ik heb nog steeds hele wisselende periodes maar over het algemeen werkt sporten voor mij goed. Wel moet ik echt goed opletten wat en hoe ik doe. Sporten met veel draaien bijvoorbeeld kan ik niet goed aan en als ik een tijd in een verkeerde houding heb gezeten kom ik als een oude dame overeind.
Ook ben ik eens in de zoveel tijd bij mijn baas (manueel therapeut) voor het bijsturen van eventuele stijfheid en heb ik in geval van nood een heel clubje aan lieve collega's die kunnen helpen.

Soms ben ik wel eens bang voor de toekomst. Het gaat soms weken goed maar soms ook echt slecht. Kan kan ik weinig en maak ik me zorgen. Ik werk nu nog deels met volwassenen maar ben mijn master kinderfysio aan het afronden. Natuurlijk superleuk om met kinderen te werken maar de werkhouding, en daarmee de belasting op de rug, wordt er natuurlijk niet beter van. Het liefst blijf ik dit werk natuurlijk tot aan mijn pensioen doen maar ik vraag me af of dit haalbaar is. Ook beetje angstig mbt de belasting van onze/mijn kinderwens op mijn rug, maar dat gaan we tzt wel meemaken.

Qua sport doe ik nu sowieso 1x per week yoga en 1x per week iets van cardio/krachttraining in een groepslesje omdat ik dat het leukste vind. Thuis doe ik nog oefeningen voor buik en bilspieren. Daarnaast rij ik nog 2-4x per week paard maar dat laatste is met werk/master beetje lastig. Voor mijn rug is paardrijden wel echt lekker maar paard moet niet te gekke bokkensprongen maken en stallenmesten vind ik niet echt heel fijn meer.

In principe kan er aan die tussenwervelschijven zeker wat gedaan worden. Operatief vastzetten van 2 of meer wervels is zeker mogelijk maar de vraag is of je dit moet willen. Het heeft zeker niet altijd het gewenste resultaat en de revalidatie is lang.
Ik zou mijzelf, ondanks de regelmatig slechtere periodes, voorlopig nog niet laten opereren mede door de onwetendheid of het effect gaat hebben.

Hier nog een foto van mijn MRI:

Afbeelding

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 21:17

BloemBloem schreef:
Wat een domper zeg ….. Ik herken je verhaal zo goed allemaal.
Zelf weet ik het alleen ook even niet meer :+ Pijnvrij worden, en serieus genomen
worden door een arts, schijnt nogal een opgave te zijn.....

Ik snap je ook heel goed. Zit heel erg met de toekomst in mijn hoofd. Heb een dochter van 2,5 jaar, soms is zorgen voor haar zo zwaar op mijn slechte dagen. Ik zou graag mijn een kindje willen met mijn man maar dat zit er voorlopig echt niet in. Is afgeraden door mijn artsen. De neuroloog is echt een topper, neemt me heel serieus en snapt mijn problemen. Benoemt zelfs dingen of vraagt dingen die ik nog niet eens durf te zeggen of vergeet qua wat belemmerend werkt.

Heb 2,5 week vakantie gehad en vandaag weer gewerkt. Meteen zo veel last gehad, baal er zo van. Sta voor de klas en wissel staan en zitten goed af. Heb een zadelkruk en ga in mijn pauze op vlot tempo even rondje lopen.. niets helpt op moment.

Ik wil graag mijn lijf sterker maken maar mag nog niks. Dat is ook frustrerend. En wat de ene dag de grens is, kan de volgende dag al veel te veel zijn..

ponyparadijs schreef:
Hier ook 2 versleten tussenwervels
Al vanaf mijn 17 bekend mee.
Hoogstwaarschijnlijk door het verkeerd lopen met krukken.

Ik heb er mee leren leven.
Heb wel pijn bestrijding gehad wat uiteindelijk goed heeft geholpen.
Daardoor nu weer mijn 'oude' beroep hervat.
Paarden stallen zijn zwaar werk en soms merk ik dat nog wel
Of zou dat nu door mijn leeftijd komen?

Je moet leren je grenzen te kennen.
En net voor de grens zelf ophouden.
En niet proberen grenzen te verleggen

Wat fijn dat de behandeling voor jou geholpen heeft.
Ben je ook ingespoten? Ik merkte wel dat het iets deed maar ik denk dat het max 10% van de pijn weg neemt. Sta wel soepeler op uit bed in de ochtenden.

Grenzen stukje probeer ik zeker. Kies vaker voor mijzelf en doe dingen niet waarvan ik weet dat het teveel is. Zoals avondje uit met konings nacht, daar ga ik gegarandeerd last van krijgen. Heb een dochter die mij ook nodig heeft en die houdt er helaas geen rekening mee. Grenzen is wel lastig soms, zoals boven beschreven wat de ene dag goed gaat kan de andere dag al ver over de grens zijn. Het lastige is dat ik het niet meteen voel maar pas gedurende de dag/avond of dag erna.

Sandy1103 schreef:
Hier ook een duidelijke herkenning! Ik heb al heel lang last van mijn rug, ook op jongere leeftijd al. Na een leuke mudmasters gigantische uitstraling met uitval in voet. Beetje eigenwijs mee geweest omdat ik (als fysio zijnde) beetje moeite heb met luisteren naar mijn eigen lijf, oeps... Dit was in 2016 denk ik.
Uiteindelijk bleef ik, ondanks veel trainen en behandelingen klachten houden en ben ik in oktober 2017 ook onder de MRI geweest. Conclusie: discapathie met mediane HNP en facetartrose. Tja daar sta je dan als (toen) 28 jarige met een fysiek beroep.

Ik heb nog steeds hele wisselende periodes maar over het algemeen werkt sporten voor mij goed. Wel moet ik echt goed opletten wat en hoe ik doe. Sporten met veel draaien bijvoorbeeld kan ik niet goed aan en als ik een tijd in een verkeerde houding heb gezeten kom ik als een oude dame overeind.
Ook ben ik eens in de zoveel tijd bij mijn baas (manueel therapeut) voor het bijsturen van eventuele stijfheid en heb ik in geval van nood een heel clubje aan lieve collega's die kunnen helpen.

Soms ben ik wel eens bang voor de toekomst. Het gaat soms weken goed maar soms ook echt slecht. Kan kan ik weinig en maak ik me zorgen. Ik werk nu nog deels met volwassenen maar ben mijn master kinderfysio aan het afronden. Natuurlijk superleuk om met kinderen te werken maar de werkhouding, en daarmee de belasting op de rug, wordt er natuurlijk niet beter van. Het liefst blijf ik dit werk natuurlijk tot aan mijn pensioen doen maar ik vraag me af of dit haalbaar is. Ook beetje angstig mbt de belasting van onze/mijn kinderwens op mijn rug, maar dat gaan we tzt wel meemaken.

Qua sport doe ik nu sowieso 1x per week yoga en 1x per week iets van cardio/krachttraining in een groepslesje omdat ik dat het leukste vind. Thuis doe ik nog oefeningen voor buik en bilspieren. Daarnaast rij ik nog 2-4x per week paard maar dat laatste is met werk/master beetje lastig. Voor mijn rug is paardrijden wel echt lekker maar paard moet niet te gekke bokkensprongen maken en stallenmesten vind ik niet echt heel fijn meer.

In principe kan er aan die tussenwervelschijven zeker wat gedaan worden. Operatief vastzetten van 2 of meer wervels is zeker mogelijk maar de vraag is of je dit moet willen. Het heeft zeker niet altijd het gewenste resultaat en de revalidatie is lang.
Ik zou mijzelf, ondanks de regelmatig slechtere periodes, voorlopig nog niet laten opereren mede door de onwetendheid of het effect gaat hebben.

Hier nog een foto van mijn MRI:

[ [url=m/4W5eRn.png]Afbeelding[/url] ]

“Fijn” dat je een stukje herkenning kan vinden. Ik merk dat omdat het niet zichtbaar is en iedereen toch wel eens last van zijn rug heeft, niet iedereen echt snapt wat het betekend. Ik vind het zelf wel erg fijn om hier even tussen lotgenoten mijn hart te kunnen luchten.

Je gevoel van daar sta je dan herken ik zo.. 32 jaar hier, moeder van een klein meisje, nieuwe baan en nieuw huis. Ik heb soms al moeite met alle ballen en dan dit erbij. En niet iets waar je een pilletje voor inneemt of kuurtje en dan over gaat, nee leer er maar mee leven. En of we je kunnen helpen met de pijn weten we niet..

Manueel therapeut had ik een geweldige, helaas is ze weg bij onze praktijk en is dit te ver rijden om er heen te gaan. Heb nu wel een geweldige masseur gevonden die echt wonderen heeft verricht.
Qua sporten deed ik yoga en heb een paard. Hierop durf ik echt te rijden, deed ik al tijdje niet. Maar hij kan best eens schrikken of wegspringen, wat als ik verkeerd val of de klap niet goed kan opvangen? Ook dat spookt door mijn hoofd, moet ik hem verkopen of zal het ooit beter gaan?
We hebben nu thuis boven een mini sportzaaltje oa crosstrainer, dit schijnt weinig belastend te zijn dus ga even overleggen of ik hiermee aan de slag mag.
Maar vrees dat ze bij het standpunt blijven: eerst pijn onder controle en dan verder.

Vastzetten is nog niet ten sprake gekomen, wel goed om te weten dat dit ook mogelijk is eventueel ooit in de toekomst. Jouw MRI lijkt erg op de mijne, zelfde stukken zijn flink donkerder.
Laatst bijgewerkt door Arethe op 14-05-19 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:23

Afbeelding

Dit is mijn eerste hernia mri, deze hernia was, zoals te zien behoorlijk en is operatief verwijderd.

Momenteel puilen er weer 2 stukken uit maar op 2 andere wervels. Hier is ook een scheur geconstateerd.

Op het moment lig ik op de bank met een hittepit in mn rug en heb ik braaf mijn naproxen genomen, maar od het gaat helpen....... Ben zo bang dat dit weer doorslaat.

Hier ook een dochter, ze snapt nu gelukkig meer dan 4 jaar geleden, maar ik vind het nu ook stom dat ik constant nee moet verkopen door de pijn.

Ook ik ben bang voor de toekomst. Vaak zeg ik gekscherend, dat mijn karakater ( nooit piepen en doorgaan ) nu mijn genadeklap zal gaan worden, omdat ze niet meer weten wat ze met me aanmoeten.

Nu had ik een laatste strohalm en heb ik zolen laten aanmeten, maar die hebben er dus voor gezorgd dat ik ingestort ben als een kaartenhuis......

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 21:33

BloemBloem schreef:
[ [url=m/PW2nqY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mijn eerste hernia mri, deze hernia was, zoals te zien behoorlijk en is operatief verwijderd.

Momenteel puilen er weer 2 stukken uit maar op 2 andere wervels. Hier is ook een scheur geconstateerd.

Op het moment lig ik op de bank met een hittepit in mn rug en heb ik braaf mijn naproxen genomen, maar od het gaat helpen....... Ben zo bang dat dit weer doorslaat.

Hier ook een dochter, ze snapt nu gelukkig meer dan 4 jaar geleden, maar ik vind het nu ook stom dat ik constant nee moet verkopen door de pijn.

Ook ik ben bang voor de toekomst. Vaak zeg ik gekscherend, dat mijn karakater ( nooit piepen en doorgaan ) nu mijn genadeklap zal gaan worden, omdat ze niet meer weten wat ze met me aanmoeten.

Nu had ik een laatste strohalm en heb ik zolen laten aanmeten, maar die hebben er dus voor gezorgd dat ik ingestort ben als een kaartenhuis......

Jeetje wat een hernia zeg!! :(
Rot hè met die kleintjes, ze snapt al heel veel op haar leeftijd. Elke keer als ze toch mee moet naar de dokter zegt ze “dokter mama beter maken? Mama geen auw meer aan de rug?” En als we dan erg gaan “mama nu weer beter?” Dat breekt je hart toch elke keer een beetje. Probeer haar er echt zo min mogelijk in te betrekken maar soms ontkom je er gewoon niet aan. :(

Jeetje, vind het echt onwijs rot voor je!! Hoop dat het snel beter met je gaat. Wat slik je nu aan medicatie? Valt daar nog wat mee te doen? Sterkte :(:)
Mocht je ooit je hart willen luchten, PB staat open voor je hoor!! :j

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:37

Nu valt het mee hoor, 2x naproxen 8pcm en een maagbeschermer. Tijdens de hernia vrat ik veel meer troep :+ Wil daar ook altijd gelijk zsm weer vanaf om eerlijk te zijn. Zo best is het niet. Oxycodon heb ik altijd afgeslagen, rookte dan liever een joint :o

Ja het is balen, maar het kan altijd nog vele malen erger bedenk ik mij altijd maar. Denken in oplossingen en niet in problemen.

Hebben jullie ook moeite met stilstaan op 1 plek? Bijv. onder de douche of achter het gasfornuis?!

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:44

[/quote]

“Fijn” dat je een stukje herkenning kan vinden. Ik merk dat omdat het niet zichtbaar is en iedereen toch wel eens last van zijn rug heeft, niet iedereen echt snapt wat het betekend. Ik vind het zelf wel erg fijn om hier even tussen lotgenoten mijn hart te kunnen luchten.

Je gevoel van daar sta je dan herken ik zo.. 32 jaar hier, moeder van een klein meisje, nieuwe baan en nieuw huis. Ik heb soms al moeite met alle ballen en dan dit erbij. En niet iets waar je een pilletje voor inneemt of kuurtje en dan over gaat, nee leer er maar mee leven. En of we je kunnen helpen met de pijn weten we niet..

Manueel therapeut had ik een geweldige, helaas is ze weg bij onze praktijk en is dit te ver rijden om er heen te gaan. Heb nu wel een geweldige masseur gevonden die echt wonderen heeft verricht.
Qua sporten deed ik yoga en heb een paard. Hierop durf ik echt te rijden, deed ik al tijdje niet. Maar hij kan best eens schrikken of wegspringen, wat als ik verkeerd val of de klap niet goed kan opvangen? Ook dat spookt door mijn hoofd, moet ik hem verkopen of zal het ooit beter gaan?
We hebben nu thuis boven een mini sportzaaltje oa crosstrainer, dit schijnt weinig belastend te zijn dus ga even overleggen of ik hiermee aan de slag mag.
Maar vrees dat ze bij het standpunt blijven: eerst pijn onder controle en dan verder.

Vastzetten is nog niet ten sprake gekomen, wel goed om te weten dat dit ook mogelijk is eventueel ooit in de toekomst. Jouw MRI lijkt erg op de mijne, zelfde stukken zijn flink donkerder.[/quote]

Dat stukje angst te paard heb ik ook wel een beetje. Ik wil niet vallen, vind ook mijn werk veel te leuk om thuis te blijven oid. Wel merk ik dat de ontspanning op het paard echt wel gunstig is dus daarom blijf ik doorgaan.
Opzich is crosstrainer niet verkeerd maar wel verstandig om eerst de pijn wat onder controle te hebben!

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:45

BloemBloem schreef:
Nu valt het mee hoor, 2x naproxen 8pcm en een maagbeschermer. Tijdens de hernia vrat ik veel meer troep :+ Wil daar ook altijd gelijk zsm weer vanaf om eerlijk te zijn. Zo best is het niet. Oxycodon heb ik altijd afgeslagen, rookte dan liever een joint :o

Ja het is balen, maar het kan altijd nog vele malen erger bedenk ik mij altijd maar. Denken in oplossingen en niet in problemen.

Hebben jullie ook moeite met stilstaan op 1 plek? Bijv. onder de douche of achter het gasfornuis?!

Lang stilstaan is echt niet fijn, kan ik ook niet.
Net als lang zitten in dezelfde houding, ik ga regelmatig verzitten of zit te wiebelen op een stoel.
Tijdens de laatste vakantie was een ochtend museum ook echt hel. Dat stilstaan en slenteren was echt niet tof, was ik even vergeten.
Kan beter flink doorwandelen, dat gaat stukken beter

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 21:48

Dat valt inderdaad mee, vind ik nog netjes.
Paracetamol en ibuprofen deed het niet voor mij. Toen diclofenac, dat viel echt verkeerd. Tramadol allergisch voor en toen maar oxycodon. Had ik heel veel weerstand tegen in het begin maar ik moest echt wat. Zat toen nog bij mijn ouders met mijn gezin wegens bouw van ons huis dus met hulp maar ik heb ruim 2 maanden thuis gezeten wegens de pijn. Moest op gegeven moment wel iets. En nu merk ik dat ik elke keer toch wat meer moet innemen wil ik de dagen doorkomen, werkt ook niet zo dus..

Dat roken, serieus gedaan en hielp dat iets? Mag via PB eventueel voor jonge meelezers.

Lang stilstaan vind ik lastig, ga beetje wiebelen. Evenwicht is ook slecht en moet echt opletten dat ik goed ga staan en niet met doorgezakte rug. Onder de douche kan ik heerlijk tegen de muur leunen op Mn ellebogen en warme straal erop. Dat helpt me vaak om op te starten, handje medicatie & hete douche en dan kunnen we iets met dit lijf..
Tijdens het koken ga ik vaak even zitten op een kruk, lijf is echt op aan het einde van de dag. Ga ook vaak even plat liggen op de bank voordat ik moet koken. Dan gaat het beter en kan ik er weer even tegenaan.

Toevallig vandaag met collega gesproken wiens man speciale (zadel)krukken verkoopt waarop mensen met rugproblemen goed kunnen zitten. Ze gaat even voor me informeren of ik er een met een foutje of beschadiging of krasje tegen een zacht prijsje kan overnemen. Hoop dat ik dan minder last op mijn werk heb.

Goed lopen is nog echt lekkerste. Ben 3 dagen in Polen geweest met mijn vader en oa stadswandeling gemaakt. Zonder dochter, werk en veel lopen plus tussendoor slapen. Had zo weinig last deze dagen. Daarom probeer ik als ik de mogelijkheid heb op mijn werk en de kinderen bijv gym hebben een flink stuk te gaan lopen op een goed tempo. Dat helpt soms de spanning weg te halen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:31

Heb niet alles gelezen, doe ik vanavond wel even in bed :)

Hierbij mijn verhaal en hopellijk haal je er wat tips uit.

Sinds eind december sukkel ik ook met mijn rug. Had al vaker spit gehad maar dit keer ging het niet over.

Lage rugpijn met uitstraling in de benen en krachtverlies. HA adviseert rust en pijnstilling. Niemand die weet wat het precies is, maar volgens alles professionals ''waarschijnlijk'' geen hernia. Ik ben ook niet doorverwerzen geweest voor een MRI. Volgens mijn Fysio zijn het mijn ruggenwervels die verkeerd bewegen t.o.v elkaar en mijn spieren die daarom strak staan.

Dus fysio, gestopt met paardrijden en meer hardlopen. Langzaam ging het beter tot ik ziek werk en 2 weken niet heb gesport. Ging echt van kwaad naar erger. Het diepteput was de ochtend dat ik niet kon opstaan. Gelukkig had ik nog tramadol liggen naar mijn bed....Pas na een 1.5uur kunnen ''opstaan''. Nu ja, uit bed gerold en kruipend door het huis.

Op slechte dagen neem ik 6x iboprofun en 6x tramamdol. Max dosis dus, en dan neemt dat enkel de scherpe puntje van pijn weg.

Ik wilde ook eerst wachten tot de pijn onder controle was, maar op een dag was ik het zo beu dat ik op de loopband ben gesprongen en 10min heb hardgelopen. Voor het eerst had ik geen pijn meer....

Voor mij heeft het wel geloont om echt actief te bewegen. De ene zegt dat hardlopen slecht is, de andere goed. Je moet echt zelf zien wat werkt en wat niet. En natuurlijk professionele hulp inschakelen. Mijn eerste fysio was achteraf gezien niet bepaald goed. Wees dus ook niet bang om rond te kijken.

Intussen heb ik een loopband aangeschaft (optimale demping) en een hele reeks aan fitness spullen. Mijn barbell en dumbbels worden zaterdag geleverd. Ik loop bij een fysio en morgen begin ik ook te trainen bij een orthopedisch revalidatie therapeut. De sleutel is trainen op flexibliteit EN kracht.

Ik heb een montor geinstalleerd voor mijn loopband zodat ik al wandelend kan netflixen. Op mijn werk heb ik een orthopedisch zitkussen, en ga ik elk uur even wandelen. Ik heb ook een staand bureau aangevraagd en de mogelijkheid om mijn werkuren her in te delen indien er weer een slechte period aankomt. Vraag zeker naar de mogelijkheiden!

Bij alles wat ik til span ik mijn core spieren aan. Bij alles wat ik doe vraag ik mezelf; is dit wel goed voor mijn rug? Sporten moet ik bijna elke dag doen, 2 dagen geen sport en het wordt weer slechter.

Het trainen gaat traag want bij alle nieuwe oefening, of als ik de intensiteit ook maar een beetje verhoog geeft de rug weer problemen.

Zelf op goede dagen is mijn situatie uncomfortabel, maar heb er nu vrede mee dat dit mij nieuwe realiteit is. Moet wel mezelf elke dag een schop onder de kont geven, want het is zo verleidelijk om mezelf zielig te vinden en niets meer te ondernemen.

Ik vind het echt echt heel rot voor je. Het heeft zo een ontzettende impact op je leven wat velen gewoon niet begrijpen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 22:37

Bedankt voor je berichtje. Zal er een van de komende dagen even op in gaan, duik zo Mn bedje in.
Maar die schop onder Mn kont herken ik zo, het liefste wil ik soms helemaal niets doen. Maar van veel liggen krijg ik ook pijn, is echt elke dag mentaal mezelf schoppen en het riedeltje pillen/douche om op te starten. Ga deze week eens bellen met de neuroloog voor overleg qua sporten, nu lijkt het ook erger te worden en wil gewoon iets doen.. Ben er klaar mee en wordt gewoon gek van mezelf en mijn lijf.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:05

Sandy1103 schreef:
BloemBloem schreef:

Lang stilstaan is echt niet fijn, kan ik ook niet.
Net als lang zitten in dezelfde houding, ik ga regelmatig verzitten of zit te wiebelen op een stoel.
Tijdens de laatste vakantie was een ochtend museum ook echt hel. Dat stilstaan en slenteren was echt niet tof, was ik even vergeten.
Kan beter flink doorwandelen, dat gaat stukken beter

Hier hetzelfde. 3 hernia''s op dezelfde binnen 2 jaar. Ook beschadigde tussenwervel schijf. Echter is het al lang geleden dat de foto's gemaakt zijn dus hoe het helemaal precies weer zat weet ik niet meer.

Wel dat ik na de laatste hernia enorm veel rest klachten heb:
Spieren die vastzitten, scheve houding, mijn linker heup(botten denk ik, vermoed daar wat slijtage door mijn verkeerde houding) begint op te spelen en ik voel de hernia ook weer vaker als normaal.

Ik heb ook al veel therapeuten gehad.
Meeste baat heb ik bij sporten, min 2x per week en idd veel gewoon in beweging zijn. Lang auto rijden, slenteren etc is funest. Ik doe het wel maar ik ken mijn lijf inmiddels en heb een dosis zwarte humor erbij. Maar soms is het echt afzien. Niet vanwege de pijn maar gewoon omdat het lijf niet werkt.
Paardrijden doeik al 15 jaar niet meer, beetje stappen lukt nog wel. Ik ben gaan mennen (leuk maar niet zo leuk als rijden)

Maar mijn advies is echt een speciaal trainings programma om al je spieren sterk te maken. Niet alleen je core maar ook je benen zodat je die goed kunt gebruiken als je iets moet tillen.
Ik fiets ook heel veel, min een uur op een dag (half uur naar stal en weer terug).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:03

Arethe schreef:
Ben je ook ingespoten? Ik merkte wel dat het iets deed maar ik denk dat het max 10% van de pijn weg neemt. Sta wel soepeler op uit bed in de ochtenden.

Ze hebben me met een proefblokkade ingespoten met een verdoving in de zenuw.
Dat helpt echter maar kort.
Daarna hebben ze de definitieve blokkade gezet en leggen ze de zenuw plat door een deel weg te 'branden'
Die proefblokkade gaf mij voor een dag al zoveel minder pijn.
Die definitieve is geen fijne behaandeling.
Maar dat heb ik er zeker voor over

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 20:40

Citaat:
Hier hetzelfde. 3 hernia''s op dezelfde binnen 2 jaar. Ook beschadigde tussenwervel schijf. Echter is het al lang geleden dat de foto's gemaakt zijn dus hoe het helemaal precies weer zat weet ik niet meer.

Wel dat ik na de laatste hernia enorm veel rest klachten heb:
Spieren die vastzitten, scheve houding, mijn linker heup(botten denk ik, vermoed daar wat slijtage door mijn verkeerde houding) begint op te spelen en ik voel de hernia ook weer vaker als normaal.

Ik heb ook al veel therapeuten gehad.
Meeste baat heb ik bij sporten, min 2x per week en idd veel gewoon in beweging zijn. Lang auto rijden, slenteren etc is funest. Ik doe het wel maar ik ken mijn lijf inmiddels en heb een dosis zwarte humor erbij. Maar soms is het echt afzien. Niet vanwege de pijn maar gewoon omdat het lijf niet werkt.
Paardrijden doeik al 15 jaar niet meer, beetje stappen lukt nog wel. Ik ben gaan mennen (leuk maar niet zo leuk als rijden)

Maar mijn advies is echt een speciaal trainings programma om al je spieren sterk te maken. Niet alleen je core maar ook je benen zodat je die goed kunt gebruiken als je iets moet tillen.
Ik fiets ook heel veel, min een uur op een dag (half uur naar stal en weer terug)

Weer veel herkenning in jouw verhaal. Spieren die vastzitten, verkeerde houding etc. Vandaag wel (hopelijk) goede beslissing gemaakt. Collega heeft een man die speciale krukken maakt. Zij heeft navraag voor mij gedaan en mag een showmodel voor een zacht prijsje overnemen. €120,- i.p.v. bijna 400,- euro nieuwprijs. Schijnen echt het beste van het beste te zijn, krijg hem volgende week. Hoop hierdoor minder last op mijn werk te hebben. Ga ook even proberen of mijn werkgever hierin nog iets wil vergoeden of meebetalen omdat ik van hun stoelen en krukken echt veel last krijg.

Auto rijden moet ik elke werkdag 30-45 minuten enkele reis. Loop al poosje te modderen met de juiste instelling voor mijn stoel, heeft iemand daar nog tips voor? Fysio zei dat ik wat achterover moest zitten maar dit zit echt niet fijn. Stap echt met last uit de auto.

Qua fietsen dit probeer ik regelmatig te doen. Dan wel met mijn dochter achterop en heb een elektrische fiets. Is net even wat lekkerder omdat het toch wat gewicht is wat je mee sleept, had veel moeite om bijv bij een stoplicht op gang te komen.

Waar zou ik terecht kunnen voor zo’n speciaal trainingsprogramma?

Nu weer met veel pijn in mijn onderrug en heup op de bank. Toch weer extra pillen in moeten nemen vandaag, baal daar zo van.

ponyparadijs schreef:
Arethe schreef:

Ze hebben me met een proefblokkade ingespoten met een verdoving in de zenuw.
Dat helpt echter maar kort.
Daarna hebben ze de definitieve blokkade gezet en leggen ze de zenuw plat door een deel weg te 'branden'
Die proefblokkade gaf mij voor een dag al zoveel minder pijn.
Die definitieve is geen fijne behaandeling.
Maar dat heb ik er zeker voor over

Ik vermoed dat ze daar bij mij ook mee zijn gestart. Die blokkade die ik heb gehad was effectief maar wel erg kortdurend. Moest op formulier aangeven hoe het die dag qua pijn was en de dag erna. Binnenkort weer terug op gesprek (ergens in juni) en dan hoor ik meer.
Wat was er lastig of vervelend aan de definitieve behandeling en heb je toen een tijdje ergens rekening mee moeten houden qua werk, tillen en huishouden?

Even iets heel anders, ponyparadijs heb jij vroeger (jaar of 8-9) geleden in een jonge paarden topic gezeten? Volgens mij hebben wij daar toen veel gesproken toen ik mijn vorige paard nog had.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:26

Arethe schreef:
Ik vermoed dat ze daar bij mij ook mee zijn gestart. Die blokkade die ik heb gehad was effectief maar wel erg kortdurend. Moest op formulier aangeven hoe het die dag qua pijn was en de dag erna. Binnenkort weer terug op gesprek (ergens in juni) en dan hoor ik meer.
Wat was er lastig of vervelend aan de definitieve behandeling en heb je toen een tijdje ergens rekening mee moeten houden qua werk, tillen en huishouden?

Even iets heel anders, ponyparadijs heb jij vroeger (jaar of 8-9) geleden in een jonge paarden topic gezeten? Volgens mij hebben wij daar toen veel gesproken toen ik mijn vorige paard nog had.

Nee enige is dat de behandeling ansich pijnlijk is.
Maar daarna ook een paar dagen last gehad.
Maar een hele andere pijn hoor!
Ik heb de eerste maanden wel 'last' gehad dat ik dacht dat veel dingen nog niet pijnloos konden.

En ja ik heb ook in het JPT gezetten!
Ik heb Znoes nog steeds!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:45

Hier miste ik de haakjes die je wervel op zijn plaats houden me taks gevolg dat de wervel tav weg ging glijden.
Tussenwervelschijf was ondertussen geheel weg.

Ik ben bijna 10 jaar terug hieraan geopereerd, 2 geplande operaties binnen 5 dagen.
Bij de eerste operatie via de rugzijde plaatje en schroeven gezet.
2e Operatie via de buikzijde, cage geplaatst welke is gevuld met bot wat ze uit mijn bekkenkam gehaald hebben.
Daarna 3 maanden in een gipscorset.

Wat ik er mee ben opgechoten is dat de wervel niet verder door kon glijden met een dwars laesie als gevolg.
Qua pijn ben ik er niets mee opgeschoten, maar het is leefbaar maar moet er wel goed om blijven denken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 14:31

Ik kreeg juist de tip om wat rechterop te zitten en de zitting ook licht op een helling naar voren te zetten ipv een kuip idee. Test anders op kortere stukje eens wat uit. Ik merk het vaak na 10 minuten al wel. En blijven bewegen in de auto. Heel kleine bekken kantelingen en rondjes draaien. Hoe klein je kunt. Gewoon om het in beweging te houden.

Ik loop nu bij een osteopaat. Die is er nogal van overtuigd dat hij de oorzaak aanpakt, dus waar het ontstaan is ipv de symptomen (vanuit de wervels in mijn ruggengraat) te bestrijden. Het is weer een andere aanpak dan de fysio, de oefentherapeut en de manueel therapeut. Hij pakt andere gebieden en andere weefsels aan.
Hij was er heel stellig in dat hij het nu voortaan ook voor kon blijven. Ik vind het gezegend, ik probeer het gewoon braaf. Hij heeft me de eerste keer in ieder geval weer op weg geholpen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 21:38

ponyparadijs schreef:
Arethe schreef:

Nee enige is dat de behandeling ansich pijnlijk is.
Maar daarna ook een paar dagen last gehad.
Maar een hele andere pijn hoor!
Ik heb de eerste maanden wel 'last' gehad dat ik dacht dat veel dingen nog niet pijnloos konden.

En ja ik heb ook in het JPT gezetten!
Ik heb Znoes nog steeds!

Wat grappig!! Had gisteren al even in je berichten geneusd en toen zag ik het al ja. Mijn paardje is inmiddels verkocht, was toch de jong en onervaren om hem goed op te leiden. Toevallig klein jaar geleden op zoek gegaan via internet en kwam erachter dat hij nu in Zweden een heel lief baasje heeft. Via Facebook nog wel eens contact, zo grappig.

Kan me inbeelden dat inderdaad dat zenuw doorbranden niet zo’n prettige behandeling is. Maar als het uiteindelijk verlichting geeft dan is het wel wat waard natuurlijk.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 21:45

kiki1976 schreef:
Hier miste ik de haakjes die je wervel op zijn plaats houden me taks gevolg dat de wervel tav weg ging glijden.
Tussenwervelschijf was ondertussen geheel weg.

Ik ben bijna 10 jaar terug hieraan geopereerd, 2 geplande operaties binnen 5 dagen.
Bij de eerste operatie via de rugzijde plaatje en schroeven gezet.
2e Operatie via de buikzijde, cage geplaatst welke is gevuld met bot wat ze uit mijn bekkenkam gehaald hebben.
Daarna 3 maanden in een gipscorset.

Wat ik er mee ben opgechoten is dat de wervel niet verder door kon glijden met een dwars laesie als gevolg.
Qua pijn ben ik er niets mee opgeschoten, maar het is leefbaar maar moet er wel goed om blijven denken

Jeetje wat een heftig verhaal en een flinke operatie met lang herstel. Een dwarslaesie is wel een heel naar vooruitzicht, goed dat ze dit kunnen voorkomen op deze manier. Dat erom blijven denken is iets wat ik echt zie terug komen in dit topic. Het zal niet weggaan en echt een stukje management moeten worden..

pol013 schreef:
Ik kreeg juist de tip om wat rechterop te zitten en de zitting ook licht op een helling naar voren te zetten ipv een kuip idee. Test anders op kortere stukje eens wat uit. Ik merk het vaak na 10 minuten al wel. En blijven bewegen in de auto. Heel kleine bekken kantelingen en rondjes draaien. Hoe klein je kunt. Gewoon om het in beweging te houden.

Ik loop nu bij een osteopaat. Die is er nogal van overtuigd dat hij de oorzaak aanpakt, dus waar het ontstaan is ipv de symptomen (vanuit de wervels in mijn ruggengraat) te bestrijden. Het is weer een andere aanpak dan de fysio, de oefentherapeut en de manueel therapeut. Hij pakt andere gebieden en andere weefsels aan.
Hij was er heel stellig in dat hij het nu voortaan ook voor kon blijven. Ik vind het gezegend, ik probeer het gewoon braaf. Hij heeft me de eerste keer in ieder geval weer op weg geholpen.

Vandaag jouw tip geprobeerd. Ook dit zat echt niet prettig. Heb via pb een tip van een goede osteopaat gehad hier 20 min vandaan gekregen, die ga ik ineens benaderen. Ik ga even een lijstje met vragen maken hiervoor en oa het auto rijden komt hierop te staan. Misschien dat ze met me mee willen kijken.
Bekken blijven bewegen was wel prettig, had veel last toen ik naar huis ging aan het einde van de dag. Dit bracht wel iets verlichting. Thuis heb ik ook een fitnessbal, hier zat ik regelmatig op. Moet ik toch weer vaker doen want dit was wel prettig, zat ik ook te draaien en wiebelen.

Vandaag vrij snel toch wat extra medicatie moeten slikken (2 extra pillen) en met flinke pijn naar huis gegaan. Thuis gelukkig uurtje kunnen liggen op bed en toen ging het weer redelijk. Kan alleen zo weinig hebben dan en ben gewoon echt op en leeg. Ben dan niet de leukste partner of moeder, dat vreet gewoon echt aan me.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 08:41

Ik heb even in google "rugrevalidatie" ingetikt en kreeg toen al een hele lijst:
https://www.google.com/search?q=revalid ... e&ie=UTF-8

Ik zie dat er veel in Alkmaar zitten :P Of google nou mijn locatie heeft genomen weet ik niet ;) .
Er staan er inmiddels een aantal in mijn lijstje maar nu is dus de vraag bij wie ben ik op het juiste adres :?

Wat voor auto heb je?
In mijn hernia periode had ik een Suzuki Vitara en ik was zo blij met dat ding. Hoge en ruime instap.
Nu heb ik een klein autootje (seicento). Die is wel laag dus kont eerst en dan beide benen naar binnen.
Wel fijn bij deze is dat hij ene relatief ruime instap heeft. Een alto kostte me meer moeite.
Daarnaast vind ik een auto maat prettig. Bij heel veel koppeling intrappen wil ik ook last krijgen. Maar goed, geen geld voor een grote SUV in automaat vorm dus het blijft bij het kleine autootje :D

Moet je veel bukken in huis? Speelgoed oprapen etc?
Dan kan zo'n knijp stok ook handig zijn.
Verder vind ik zwemmen ook heel fijn.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 11:25

Kleine update, het gaat niet goed. Heb echt heel erg veel pijn, op sommige dagen pijn score van 8-8,5 op school van 10. Heb gelukkig gesprek met pijnpoli naar voren kunnen zetten dus maand eerder. Volgende week woensdag ga ik daar praten met pijn consulent over hoe verder.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:37

Is het hebben van meer pijn het gevolg van wat je hebt gedaan?
Of heb je te weinig gedaan?
Het is wel fijn dat je eerder bij de pijn consulent terecht kan