Sporten zonder lopen/ rennen/ springen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: Sporten zonder lopen/ rennen/ springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:06

Ik dacht ook waterpolo! Heb het zelf nooit gedaan, maar mijn broertje heeft het een paar jaar gedaan en het is echt heel leuk.

Roeien, alleen of met een team lijkt me ook een goede optie.

shannen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:01

Uit het verhaal lijkt het me eerder om de ziekte van Sever te gaan i.p.v. hielspoor. Sever komt vaak voor bij kinderen in de groei en normaal gesproken gaat het vanzelf over (vergelijkbaar met bv Osgood Schlatter in de knie). Het wordt inderdaad aangeraden om de pijnlijke bewegingen te vermijden en de pijn niet op te zoeken. Wat betreft sport heb ik geen specifieke ideeën meer, ik zou aanraden om gewoon eens wat van de genoemde sporten te proberen en kijken of hij daar last van heeft of niet.

Ik zou dus alleen een beetje oppassen met alle (goedbedoelde) adviezen over de behandeling, want Sever is zeker niet hetzelfde als hielspoor ;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 16:05

Dan moet je toch eerst weten, of t nu hielspoor of Sever is?
TS praat over hielspoor,dus daar zijn de adviezen op gebaseerd :-) .

Uit interesse: hoe kan dat uitgezocht worden?

shannen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:43

Getup schreef:
Dan moet je toch eerst weten, of t nu hielspoor of Sever is?
TS praat over hielspoor,dus daar zijn de adviezen op gebaseerd :-) .

Uit interesse: hoe kan dat uitgezocht worden?

TS spreekt inderdaad over hielspoor, maar eigenlijk alles wat ze aangeeft in de openingspost wijst eerder op Sever (11 jarige, feit dat orthopeed aangeeft dat er weinig tegen helpt en hij er overheen moet groeien). Hielspoor komt normaal eigenlijk niet voor bij een kind van deze leeftijd, Sever wel zeer regelmatig. Het geeft echter vergelijkbare klachten dus verwarring ontstaat al snel, maar de manier om ermee om te gaan is wel volledig anders dus enige voorzichtigheid met adviezen is wel aangewezen denk ik :)

Een goede fysiotherapeut zou mogelijk nog wel kunnen helpen; soms zitten er wat "foutjes" in het beweegpatroon/ de coördinatie, waardoor er nog eens extra belasting komt op die groeischijf. Mogelijk kan de pijn al afnemen door hier wat aan te werken. Maar dit is natuurlijk enkel speculeren vanachter een beeldscherm ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:49

shannen6 schreef:
Uit het verhaal lijkt het me eerder om de ziekte van Sever te gaan i.p.v. hielspoor. Sever komt vaak voor bij kinderen in de groei en normaal gesproken gaat het vanzelf over (vergelijkbaar met bv Osgood Schlatter in de knie). Het wordt inderdaad aangeraden om de pijnlijke bewegingen te vermijden en de pijn niet op te zoeken. Wat betreft sport heb ik geen specifieke ideeën meer, ik zou aanraden om gewoon eens wat van de genoemde sporten te proberen en kijken of hij daar last van heeft of niet.

Ik zou dus alleen een beetje oppassen met alle (goedbedoelde) adviezen over de behandeling, want Sever is zeker niet hetzelfde als hielspoor ;)

Dit is werkelijk de eerste keer dat ik hoor dat ik waarschijnlijk Sever heb gehad ipv Hielspoor _/-\o_
De klachten komen overigens vrijwel overeen zie ik, heb op die leeftijd ook (met vlagen) er vreselijk last van gehad.

Nog wel een vraag, waarom zou het plan van aanpak(heel) anders zijn dan bij normale hielspoor?
De pijnklachten proberen te verlichten door middel van siliconen zooltjes(ik heb zooltjes van de podotherapeut gehad, nog steeds, nu voor andere klachten) en bewegen maar niet zoveel dat je er last van hebt.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:51

Britta31 schreef:
Scouting?

Slecht idee, dat zijn heel vaak ren/ tik/ duw spellen.
Denk inderdaad dat zwemmen het dichtst in de buurt komt. Anders misschien golf met een karretje? :D

shannen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:56

siskeh schreef:
shannen6 schreef:

Dit is werkelijk de eerste keer dat ik hoor dat ik waarschijnlijk Sever heb gehad ipv Hielspoor _/-\o_
De klachten komen overigens vrijwel overeen zie ik, heb op die leeftijd ook (met vlagen) er vreselijk last van gehad.

Nog wel een vraag, waarom zou het plan van aanpak(heel) anders zijn dan bij normale hielspoor?
De pijnklachten proberen te verlichten door middel van siliconen zooltjes(ik heb zooltjes van de podotherapeut gehad, nog steeds, nu voor andere klachten) en bewegen maar niet zoveel dat je er last van hebt.

Het grote verschil is vooral dat Sever afhankelijk is van de groei. Je kunt daar dus veel minder aan doen en moet inderdaad veel meer afwachten totdat de klachten afnemen (wanneer je eenmaal uitgegroeid bent). Bij hielspoor kun je een veel actievere aanpak gebruiken om van de klachten af te komen. Maar inderdaad, zooltjes kunnen bij beiden helpen en verlichting geven, net als bv oefentherapie. Shockwave zou ik bij een kind in de groei echter zeker niet aanraden hiervoor :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:17

Bedankt voor je antwoord! Echter lijkt me dit in het uitzoeken van sporten niet een groot verschil.
Je zoekt in beide gevallen (tijdelijk) een sport waarbij je belasting op je hiel/voet minder groot is.

shannen6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:21

siskeh schreef:
Bedankt voor je antwoord! Echter lijkt me dit in het uitzoeken van sporten niet een groot verschil.
Je zoekt in beide gevallen (tijdelijk) een sport waarbij je belasting op je hiel/voet minder groot is.

Ah zo bedoelde je, ja daar ben ik het mee eens! Met die opmerking in mijn post over de behandeling doelde ik vooral op het advies voor shockwave dat een aantal keer gegeven werd.

Wat betreft de sport denk ik dat het gewoon een kwestie is van uitproberen wat wel en niet gaat! Met als aanvulling dat fysiotherapie nog zou kunnen helpen voor de klachten dus dat dat misschien nog het proberen waard is. :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:27

Bedankt voor de uitleg!