Dikmakers bij lactose intolerantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:31

hoikimmmy schreef:
Hannanas schreef:
En soep? Linzen soep, zoete aardappel soep, pastinaak soep etc?

Ik heb geen soep als advies gekregen wel macaroni en pastas in rundvlees bouillon koken ipv gewoon in water.

Wat een bijzondere adviezen heb jij gehaf van je dietist. Ben er beethe verbaasd over.... pasta koken in bouillon gaat geen kcal toevoegen dus zou niet kunnen bedenken hoe dat aanzet....
Gedroogd fruit voor trage khd? Soms schrik ik van de gekke adviezen van collegas...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:41

Ik lees even mee, hier een zoontje van 8 met ontzettend laag gewicht. Geen allergieën etc, maar een prikkelverwerkingsstoornis en een kind wat bijna geen snoep etc eet. Ik kijk dus mee voor tips!

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:58

secricible schreef:
Wat een bijzondere adviezen heb jij gehaf van je dietist. Ben er beethe verbaasd over.... pasta koken in bouillon gaat geen kcal toevoegen dus zou niet kunnen bedenken hoe dat aanzet....
Gedroogd fruit voor trage khd? Soms schrik ik van de gekke adviezen van collegas...

Ze was ook nog vrij jong misschien een eigen draai eraan gegeven? Bij de vorige dietist wilden ze haar percee op 3 nutridrink per dag hebben maar met 1 per dag en wat ik haar nu geef gaat het prima. Ik zorg dat ze alles van de schijf van 5 wat binnen krijgt en melk vervang ik door of lactosevrije melk of soja. Verder zorg ik dat ze 5x per dag wat eet. Ik denk ook dat het meer door trauma komt dan door de lactose intolerantie.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:58

Ik probeer groente lekker te maken door bijvoorbeeld groenten pannenkoekjes te bakken. Pastinaak, wortel, zoete aardappel en een uitje in de mixer met een beetje meel een ei en zelf gebruik ik melk maar een noten melk of water kan ook prima. Beetje zout, peper en evt. wat kerrie en bakken in kokosolie....beetje mayo en smullen maar!

Aangezien wij vegetarisch eten heb ik nu voor mezelf en mijn dochter zoete lupine meel ontdekt als eiwit vervanger omdat ik niet zo houd van peulvruchten en ik zou 5 tot 10 eieren per dag moeten eten om aan mijn eiwit behoefte te komen zonder vlees, vis en peulvruchten.
Ik roer het meel door een smoothie maar je kunt het ook gebruiken om te bakken, eigenlijk dus heel veelzijdig. Noten doe ik ook door de smoothie. En ik vind deze wel het allerlekkerst met een beetje vanille yoghurt maar ik kan me voorstellen dat je ook een lekkere shake kunt maken met noten melk. Wij hebben dan wel een hele goede mixer (vitamix) die alles echt tot moes maalt, wellicht dat dat niet lukt met een normale mixer.

Om te zoeten gebruik ik Xilit (berken suiker) niet teveel want het werkt laxerend bij mij. Zo probeer ik steeds nieuwe dingen uit om alles in balans en vooral lekker te houden.

Soja ben ik niet zo van... schijnt toch weer niet zo gezond te zijn en ik vind het zelf niet zo lekker maar af en toe een vleesvervanger gaat er hier wel in.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 01:04

secricible schreef:
hoikimmmy schreef:

Ik heb geen soep als advies gekregen wel macaroni en pastas in rundvlees bouillon koken ipv gewoon in water.

Dan zou ik zeker soep proberen!
Kun je veel mee spelen. Gooi er voor 8 uur pruttelen een vette mergpijp bij en je geeft er extra power aan.

Bizar die adviezen van diëtisten! Gedroogd fruit dat is zowat raketbrandstof. En boullion als in boullionblokjes dan voorzie je vooral in zout en palmvet :/

Het is dus nu vooral uitzoeken wat hij lekker eet. Kun je ons dat wat preciezer aangeven? Dan weten we welke ingrediënten een ja hebben, en welke ingrediënten hij nog niet kent.

Kent hij al humus? Kikkererwten zijn de bom!

_ENGEL_

Re: Dikmakers bij lactose intolerantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 07:48

Hij is gek op spinaziepannekoeken met lactose vrij melk. Bananen pannenkoeken kon hij helaas niet waarderen. Soepen eet hij alleen gezeefde tomatensoep. Paprika kan ik er wel doorheen doen mits gepureerd en gezeefd, maar dat voegt ook nies toe.

Linzen lust hij wel, maar alleen koud in zijn salade of koud in een er al.

Quiche eet hij wel graag, maar daar moet ik op de bodem passen. Zit vaak roomboter/melkproducten in verwerkt.

Qua groente eet hij sla, linzen, komkommer, paprika, tomaat, Chinese kool, courgette en dat enkel koud. Warm broccoli, bloemkool, rode kool, bietjes en boontje of snijbonen.
Keertje vaker pasta eten is wel een goede.

Vlees eet hij kipschnitzel, rundervinkje, hamburger en dan max. Een halve. Hamblokjes ergens doorheen, plakje worst of kipfilet op brood.

Hij is ook zo'n kind dat aangeeft wanneer hij genoeg heeft. Hij eet ook niet veel.

Daarin tegen op verjaardagen pakt hij wel eens iets, maar er zit gewoon een stop op. Als er een schaal met snoep staat pakt hij er ééntje en zal daarna niet meer pakken. Wat ik dan weer een goede eigenschap vind.

Humus eet ik wel graag, maar hij vindt het vies. Op brood eet hij pindakaas met iets rietsuiker, smeerboter, worst, kipfilet, appelstroop, honing, pure hagelslag, kokosbrood arla roomkaas