Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:germie schreef:Ik heb zelf geen 'afwijking'. Maar kan de andere kant dus wel vertellen. Met autisten kan ik prima omgaan. Bij sommigen merk je het niet, bij anderen wel, maar vaak is het niet erg. Ik heb ook wel mensen met autisme lesgegeven, en ook een paar collega's hebben duidelijk een vorm van autisme. Je hebt autisme en autisme immers. En met de intelligentie is niets mis vaak.
Maar ik heb zeer slechte ervaringen met een borderliner, en ja, daar zal ik ook nooit een relatie mee aangaan. Ik denk zelfs dat die niet lang in mijn vriendengroep zou blijven. Dit komt doordat de borderliner die ik dus kende iemand was van manipuleren. Altijd zielig doen en dan had ze je nodig en daarna je keihard laten vallen. Die stemmingswisselingen. Nee, ik zal niet verliefd kunnen worden op iemand met borderline. Je gaat mij niet zomaar uitschelden, of raar gedrag vertonen. Sorry als ik daarmee iemand beledig, maar het is nu eenmaal zo. Heb het gewoon te hard gezien. Misschien was dit een erge vorm van borderline, maar zo heb ik het ervaren.
Dit is dus precies waarom ik dit project doe. Je bent keihard aan het stigmatiseren hier. Je scheert alle mensen met borderline (geen borderliner, dus) over één kam, op basis van één ervaring.
Resistance schreef:Vervelend voor je, die ervaring. Echter voegt je rant, die je blijkbaar zo hoog zit dat je 'm moet delen in een anti-stigmatiseringstopic, helemaal niets toe aan mijn project. Wat is precies je doel?
germie schreef:Resistance schreef:Vervelend voor je, die ervaring. Echter voegt je rant, die je blijkbaar zo hoog zit dat je 'm moet delen in een anti-stigmatiseringstopic, helemaal niets toe aan mijn project. Wat is precies je doel?
Ik dacht juist dat je ook wel eens de andere kant wilde horen, maar het is geen rant, dat is beledigend naar mij toe, het is gewoon mijn ervaring, meer niet. Zo niet, dan vergeet je het maar. Ik dacht je er juist mee te helpen, daarom ook de reactie beginnend met 'ik heb zelf geen 'afwijking''.
Want er is wel een groot verschil in mijn ogen tussen autisme waar vaker begrip voor is dan borderline waar vaak geen begrip voor is.
bromfiets schreef:@Germie: was het de borderline waar je zo door gekwetst bent of had ze daarnaast misschien gewoon een klotekarakter?
Ik heb o.a. ook de diagnose borderline maar ik ga absoluut niet zo met mensen om. Eerder het tegenovergestelde dat ik mensen oneindig ver over mijn grenzen laat gaan. Daarnaast probeer ik zo min mogelijk te oordelen over mijn medemens aangezien gedrag over het algemeen een onderliggende aanleiding heeft en het zou mensen 'zonder afwijking' sieren als ze dat ook zouden proberen. Iets met respect en zo
germie schreef:bromfiets schreef:@Germie: was het de borderline waar je zo door gekwetst bent of had ze daarnaast misschien gewoon een klotekarakter?
Ik heb o.a. ook de diagnose borderline maar ik ga absoluut niet zo met mensen om. Eerder het tegenovergestelde dat ik mensen oneindig ver over mijn grenzen laat gaan. Daarnaast probeer ik zo min mogelijk te oordelen over mijn medemens aangezien gedrag over het algemeen een onderliggende aanleiding heeft en het zou mensen 'zonder afwijking' sieren als ze dat ook zouden proberen. Iets met respect en zo
Respect heb ik zeker, ik heb 2 keer excuses aanvaard. Het zal best een combi geweest zijn van karakter en borderline. Maar ik heb over het algemeen GEEN problemen met mensen die 'anders' zijn.
Overigens ik heb getemd, ik hoef en wens niet beledigd te worden zoals sommigen nu menen te doen, en daarnaast dacht ik met ervaringen van de andere kant te helpen, maar eigenlijk is het offtopic. Dus dan verstoor je het topic als we doorgaan. Maar indien noodzakelijk heb ik natuurlijk wel het recht om te blijven antwoorden of verdedigen indien nodig. Dus laten we er maar over ophouden.
Bij vragen kan het via pb. Ik heb dus geen stoornissen. Gelukkig niet, al snap ik dat je er niets aan kunt doen. En nee, dat maakt je niet minder waardevol. Maar in pb wil ik best op een nette manier uitleggen hoe ik het ervaren heb.
Kaula schreef:Hier (gelukkig) iemand zonder stoornis, maar ik verbaas me eerlijk gezegd wel een beetje over het feit dat je vraagt om behoorlijk persoonlijke dingen op internet te gooien en dat dit ook gebeurd. Vind absoluut dat dit soort onderdelen bespreekbaar moeten zijn, maar wellicht ben je er over 2 jaar een stuk minder blij mee dat er best persoonlijke en ook medische details op internet terug te vinden zijn over je.
alice0cullen schreef:Waarom zijn mensen die "nergens" last van hebben altijd zo snel op de teentjes getrapt.
Wat jij hier nu zegt is dus echt idioot op 1 ervaring, en inplaats van te zeggen, dit was een naar persoon, gooi je het puur op de borderline.
Klinkt een beetje als mijn oma, wat zijn al die Turken en moslims toch terroristen en vuil profiteurs, maar ben geen racist hoor.
Ik heb soms echt het idee dat mensen die gewoonweg niet zulke problematiek hebben, echt geen idee hebben wat voor impact dit heeft op relaties en het leven in het algemeen. Wat voor iemand heel gemakkelijk is kan voor de ander echt een enorm probleem zijn. Het wordt echt eens tijd dat hier meer aandacht aan wordt gespendeerd op school al.
Maar je reactie heeft zeker wel jut voor dit topic, gewoonweg om te laten zien waarom dit soort dingen zo hard nodig zijn. Want als persoon met een "label" sta je sowieso al
5-0 achter.
germie schreef:Niets kwetsend en ik zeg zelfs sorry als het zo overkomt. En dat meen ik.
Dus laten we er nu over ophouden.
Ik heb gewoon een rotervaring met iemand die er misschien niets aan kan doen, maar die ik 2 keer vergeven heb en toch weer ineens schelden en leugens verspreiden en manipuleren. 2 keer!
En ja, niet elke borderliner zal zo zijn, dat weet ik ook. Maar ik heb wel wat eisen voor een relatie zeg maar. Met iemand gewoon omgaan is ook wel wat anders. Dus het was niet beledigend bedoeld. Ik hoop dat het nu klaar is. En dan kunnen jullie weer ontopic verder.
bromfiets schreef:Ik heb te horen gekregen dat 'mensen zoals ik' opgesloten en vergast zouden moeten worden want 'mensen zoals ik' veroorzaken alleen maar verdriet. We zijn de ratten van de samenleving. De aanleiding was de vraag wat voor werk ik deed.... Dan zit je wel even met je bek vol tanden kan ik je zeggen.
Een nog veel vervelender aspect is dat wanneer je boos wordt om zulke opmerkingen, hoe terecht ook, mensen dat alleen maar als bevestiging zien. Zie je wel dat daar niet mee te praten valt, worden gelijk boos.
Dovahkiin schreef:Dus iemand die geen aandoening heeft weet niet wat het met relaties doet? Dat kun je dan ook omdraaien. Iemand met een aandoening weet niet wat het met iemand doet zonder aandoening.
Dovahkiin schreef:Dus iemand die geen aandoening heeft weet niet wat het met relaties doet? Dat kun je dan ook omdraaien. Iemand met een aandoening weet niet wat het met iemand doet zonder aandoening.
Komt de reactie van germie kwetsend over? Een heel klein beetje. Maar spring ik meteen tegen het plafond? Nee, want ik weet van mijzelf dat ik niet zo ben en voel mij daarom ook niet beledigd.
Als ik heel eerlijk ben, en daarmee zal ik ongetwijfeld het topic uit gejaagd worden, vind ik dat tegenwoordig overal “bewustzijn” voor moet komen. En dan bedoel ik niet het vijvertje “psychische aandoeningen” maar het gehele vijvertje van allerlei mogelijke zaken die erkenning verdienen (geaardheid, sekse, cultuur, religie, automerk).
Tuurlijk is het belangrijk dat mensen zich bewust worden van zaken als borderline en zich in kunnen leven in een ander. Daar schort het soms flink aan tegenwoordig, en ja mijzelf incluis. Maar vandaag de dag is dat op een dusdanige manier dat het averechts werkt. En dat vind ik erg jammer