Stigmatisering rond psychische aandoeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:38

Ik heb zelf geen psychische stoornis (voor zover ik weet tenminste haha) maar werk in de verslavingszorg en heb drie jaar in de psychiatrie gewerkt en kom veel met stigmatisering in aanraking, misschien heb je daar wat aan? :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:44

Resistance schreef:
germie schreef:
Ik heb zelf geen 'afwijking'. Maar kan de andere kant dus wel vertellen. Met autisten kan ik prima omgaan. Bij sommigen merk je het niet, bij anderen wel, maar vaak is het niet erg. Ik heb ook wel mensen met autisme lesgegeven, en ook een paar collega's hebben duidelijk een vorm van autisme. Je hebt autisme en autisme immers. En met de intelligentie is niets mis vaak.

Maar ik heb zeer slechte ervaringen met een borderliner, en ja, daar zal ik ook nooit een relatie mee aangaan. Ik denk zelfs dat die niet lang in mijn vriendengroep zou blijven. Dit komt doordat de borderliner die ik dus kende iemand was van manipuleren. Altijd zielig doen en dan had ze je nodig en daarna je keihard laten vallen. Die stemmingswisselingen. Nee, ik zal niet verliefd kunnen worden op iemand met borderline. Je gaat mij niet zomaar uitschelden, of raar gedrag vertonen. Sorry als ik daarmee iemand beledig, maar het is nu eenmaal zo. Heb het gewoon te hard gezien. Misschien was dit een erge vorm van borderline, maar zo heb ik het ervaren.

Dit is dus precies waarom ik dit project doe. Je bent keihard aan het stigmatiseren hier. Je scheert alle mensen met borderline (geen borderliner, dus) over één kam, op basis van één ervaring.

Misschien ja, misschien nee, maar ik leg ook uit waarom. En ik heb dus echt gewoon een keiharde trap gehad van die persoon. En dat blijft hangen. En dat mag ook zeker gedeeld worden.
Het is niet anders dan dat iemand zegt ik heb een slechte ervaring met merk X, dus alles is slecht, of dat alle mensen met een bepaald geloof slecht zijn.
Maar ook een ervaring met iemand met borderline mag gedeeld worden. In dit geval was het iemand met 2 kinderen, en weinig geld. Eerst zielig doen, en daarna gewoon volkomen je laten vallen en je uitschelden. Andere mensen tegen je opstoken, roddelen, en vervolgens het weer proberen goed te maken. Daar ben ik nog een keer ingetrapt en daarna heb ik echt nooit meer een woord tegen haar gezegd. En ik ben dus afstandiger geworden als ik merk dat iemand borderline heeft. Sorry, maar wel waar. En ik weet zeker dat iedereen dat zou doen als ze deze ervaring hebben. Maar was ook gebeurd als het om een drankorgel ging. En als je zegt ik wil geen relatie met een alcoholist, dan is dat wel geaccepteerd. Want ook dit zijn eigenlijk exact gelijke voorbeelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:48

Vervelend voor je, die ervaring. Echter voegt je rant, die je blijkbaar zo hoog zit dat je 'm moet delen in een anti-stigmatiseringstopic, helemaal niets toe aan mijn project (behalve dan dat het enkel de noodzaak van het project bevestigt). Wat is precies je doel? :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:50

Resistance schreef:
Vervelend voor je, die ervaring. Echter voegt je rant, die je blijkbaar zo hoog zit dat je 'm moet delen in een anti-stigmatiseringstopic, helemaal niets toe aan mijn project. Wat is precies je doel? :)

Ik dacht juist dat je ook wel eens de andere kant wilde horen, maar het is geen rant, dat is beledigend naar mij toe, ik ga niet te keer, ik schrijf geen holle frasen, het is gewoon mijn ervaring, meer niet. Kun je er niets mee, dan vergeet je het maar. Ik dacht je er juist mee te helpen, daarom ook de reactie beginnend met 'ik heb zelf geen 'afwijking''.
Want er is wel een groot verschil in mijn ogen tussen autisme waar vaker begrip voor is dan borderline waar vaak geen begrip voor is.
Laatst bijgewerkt door germie op 28-03-19 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:52

germie schreef:
Resistance schreef:
Vervelend voor je, die ervaring. Echter voegt je rant, die je blijkbaar zo hoog zit dat je 'm moet delen in een anti-stigmatiseringstopic, helemaal niets toe aan mijn project. Wat is precies je doel? :)

Ik dacht juist dat je ook wel eens de andere kant wilde horen, maar het is geen rant, dat is beledigend naar mij toe, het is gewoon mijn ervaring, meer niet. Zo niet, dan vergeet je het maar. Ik dacht je er juist mee te helpen, daarom ook de reactie beginnend met 'ik heb zelf geen 'afwijking''.
Want er is wel een groot verschil in mijn ogen tussen autisme waar vaker begrip voor is dan borderline waar vaak geen begrip voor is.

Het internet staat helaas al vol met "de andere kant". En spreek alsjeblieft niet van belediging naar jou toe wanneer je in een topic vol mensen met aandoeningen begint te roeptoeteren dat je "borderliners" niet kan luchten of zien en dat ze absoluut geen relatiemateriaal zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-19 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:55

Germie auch. En dat meen ik.
Even gewoon een aantal vragen hoor maar weet je wel echt wat borderline inhoud? Was dat ook blijven hangen als degene geen borderline had? En zo te merken heb je echt geen idee wat het verschil is tussen een verslaving en iemand met borderline

Weet je dat ik door mensen zoals jou maar het woord emotie regulatie stoornis gebruik? Dat ze dit zelfs aanmoedigen via de VERStraining?

Bah wat walg ik van mensen zoals jou. Want helaas ik heb niet om borderline gevraagd

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:51

@Germie: was het de borderline waar je zo door gekwetst bent of had ze daarnaast misschien gewoon een klotekarakter?

Ik heb o.a. ook de diagnose borderline maar ik ga absoluut niet zo met mensen om. Eerder het tegenovergestelde dat ik mensen oneindig ver over mijn grenzen laat gaan. Daarnaast probeer ik zo min mogelijk te oordelen over mijn medemens aangezien gedrag over het algemeen een onderliggende aanleiding heeft en het zou mensen 'zonder afwijking' sieren als ze dat ook zouden proberen. Iets met respect en zo ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 21:58

bromfiets schreef:
@Germie: was het de borderline waar je zo door gekwetst bent of had ze daarnaast misschien gewoon een klotekarakter?

Ik heb o.a. ook de diagnose borderline maar ik ga absoluut niet zo met mensen om. Eerder het tegenovergestelde dat ik mensen oneindig ver over mijn grenzen laat gaan. Daarnaast probeer ik zo min mogelijk te oordelen over mijn medemens aangezien gedrag over het algemeen een onderliggende aanleiding heeft en het zou mensen 'zonder afwijking' sieren als ze dat ook zouden proberen. Iets met respect en zo ;)

Respect heb ik zeker, ik heb 2 keer excuses aanvaard. Het zal best een combi geweest zijn van karakter en borderline. Maar ik heb over het algemeen GEEN problemen met mensen die 'anders' zijn.

Overigens ik heb getemd, ik hoef en wens niet beledigd te worden zoals sommigen nu menen te doen, en daarnaast dacht ik met ervaringen van de andere kant te helpen, maar eigenlijk is het offtopic. Dus dan verstoor je het topic als we doorgaan. Maar indien noodzakelijk heb ik natuurlijk wel het recht om te blijven antwoorden of verdedigen indien nodig. Dus laten we er maar over ophouden.
Bij vragen kan het via pb. Ik heb dus geen stoornissen. Gelukkig niet, al snap ik dat je er niets aan kunt doen. En nee, dat maakt je niet minder waardevol. Maar in pb wil ik best op een nette manier uitleggen hoe ik het ervaren heb.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:18

Je hebt respect voor mensen die anders zijn, behalve voor borderliners omdat je nare ervaringen hebt gehad met welgeteld 1 persoon met borderline. Ik hoef niet te weten wat ze je heeft aangedaan want ik geloof absoluut dat ze je gekwetst heeft, maar zij is niet representatief voor alle borderliners in de wereld en die hele groep afwijzen (en beledigen, want zeggen dat je geen vrienden of relatie met wil hebben omdat... is gewoon beledigend, zeker als je iemand helemaal niet kent) vanwege die ene persoon is dus precies wat stigmatiseren is. Wat dat betreft is het dus niet offtopic :D

Het is hetzelfde als roepen dat alle moslims terroristen zijn of zeggen dat alle mannen met oranje haar seksistisch zijn en dames bij hun poesjes pakken.

Edit: niet stigmatiserend is dus iemand in de eerste plaats als mens zien ipv de stoornis. En ipv gelijk afwijzen vanwege diezelfde stoornis de moeite nemen om die persoon te leren kennen. Dan kan alsnog blijken dat ze een klotekarakter hebben, maar het kan ook meevallen. Mensen zijn niet hun ziekte. Zou wat zijn als iemand op voorhand al zegt dat ze geen vrienden willen zijn met iemand met kanker, omdat die ene patiënt niet aardig was. Dan zou het land te klein zijn... Waarom is dat bij psychische problemen wel geaccepteerd?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:25

germie schreef:
bromfiets schreef:

Respect heb ik zeker, ik heb 2 keer excuses aanvaard. Het zal best een combi geweest zijn van karakter en borderline. Maar ik heb over het algemeen GEEN problemen met mensen die 'anders' zijn.

Overigens ik heb getemd, ik hoef en wens niet beledigd te worden zoals sommigen nu menen te doen, en daarnaast dacht ik met ervaringen van de andere kant te helpen, maar eigenlijk is het offtopic. Dus dan verstoor je het topic als we doorgaan. Maar indien noodzakelijk heb ik natuurlijk wel het recht om te blijven antwoorden of verdedigen indien nodig. Dus laten we er maar over ophouden.
Bij vragen kan het via pb. Ik heb dus geen stoornissen. Gelukkig niet, al snap ik dat je er niets aan kunt doen. En nee, dat maakt je niet minder waardevol. Maar in pb wil ik best op een nette manier uitleggen hoe ik het ervaren heb.

Prima dat je hebt getemd maar heb je enig idee hoe jouw berichtje over komt?
Ik heb het echt als kwetsend en beledigend ervaren.
Ik wil best mijn excuses aanbieden maar ik wil ook graag respect. Dat heb je niet in je eerste bericht. Ik wil dan ook niet op 1 hoop worden gegooid omdat 1 persoon het bij jou heeft verbruid die toevallig borderline had.
Daarnaast door de VERS heb ik een aantal mensen leren kennen met dezelfde diagnose. Allemaal schatten en totaal niet van toepassing met wat je hier suggereert over borderline.
Ik heb borderline, dit houd veel meer in dan wat jij nu in je eerste bericht kwetsend en stigmatiserend heb geroepen en precies hier was ik bang voor met dit topic.
Overigens edit is het ook nog discriminerend.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:33

Hier (gelukkig) iemand zonder stoornis, maar ik verbaas me eerlijk gezegd wel een beetje over het feit dat je vraagt om behoorlijk persoonlijke dingen op internet te gooien en dat dit ook gebeurd. Vind absoluut dat dit soort onderdelen bespreekbaar moeten zijn, maar wellicht ben je er over 2 jaar een stuk minder blij mee dat er best persoonlijke en ook medische details op internet terug te vinden zijn over je :) .

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:37

Waarom zijn mensen die "nergens" last van hebben altijd zo snel op de teentjes getrapt.

Wat jij hier nu zegt is dus echt idioot op 1 ervaring, en inplaats van te zeggen, dit was een naar persoon, gooi je het puur op de borderline.

Klinkt een beetje als mijn oma, wat zijn al die Turken en moslims toch terroristen en vuil profiteurs, maar ben geen racist hoor.

Ik heb soms echt het idee dat mensen die gewoonweg niet zulke problematiek hebben, echt geen idee hebben wat voor impact dit heeft op relaties en het leven in het algemeen. Wat voor iemand heel gemakkelijk is kan voor de ander echt een enorm probleem zijn. Het wordt echt eens tijd dat hier meer aandacht aan wordt gespendeerd op school al.

Maar je reactie heeft zeker wel jut voor dit topic, gewoonweg om te laten zien waarom dit soort dingen zo hard nodig zijn. Want als persoon met een "label" sta je sowieso al
5-0 achter.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:41

Kaula schreef:
Hier (gelukkig) iemand zonder stoornis, maar ik verbaas me eerlijk gezegd wel een beetje over het feit dat je vraagt om behoorlijk persoonlijke dingen op internet te gooien en dat dit ook gebeurd. Vind absoluut dat dit soort onderdelen bespreekbaar moeten zijn, maar wellicht ben je er over 2 jaar een stuk minder blij mee dat er best persoonlijke en ook medische details op internet terug te vinden zijn over je :) .

Ja. Ik hoef mij nl nergens voor te schamen. Het is ook goed om eens de andere kant te laten zien en als we allemaal zouden zwijgen dan lees je alleen de mensen die stigmatiseren.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:51

Ik denk dat deze openheid juist heel waardevol is. Er hoeft niet achter dikke deuren gewerkt te worden. Mensen met een stoornis mogen er ook gewoon zijn.

Ik vind germie haar reactie ook kwetsend en ik heb zelf geen stoornis. Maar kan me voorstellen dat dit keihard bij iemand aan kan komen.

Ik zeg tegen mijn cliënten altijd.: je bent geen onderdeel van je stoornis maar je stoornis is een onderdeel van jou.
En nee niet alle mensen met borderline zijn hetzelfde en niet alle mensen met Autisme zijn hetzelfde. Dat komt door het bovenstaande..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:12

Niets kwetsend en ik zeg zelfs sorry als het zo overkomt. En dat meen ik.
Dus laten we er nu over ophouden.
Ik heb gewoon een rotervaring met iemand die er misschien niets aan kan doen, maar die ik 2 keer vergeven heb en toch weer ineens schelden en leugens verspreiden en manipuleren. 2 keer!
En ja, niet elke borderliner zal zo zijn, dat weet ik ook. Maar ik heb wel wat eisen voor een relatie zeg maar. Met iemand gewoon omgaan is ook wel wat anders. Dus het was niet beledigend bedoeld. Ik hoop dat het nu klaar is. En dan kunnen jullie weer ontopic verder.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:18

alice0cullen schreef:
Waarom zijn mensen die "nergens" last van hebben altijd zo snel op de teentjes getrapt.

Wat jij hier nu zegt is dus echt idioot op 1 ervaring, en inplaats van te zeggen, dit was een naar persoon, gooi je het puur op de borderline.

Klinkt een beetje als mijn oma, wat zijn al die Turken en moslims toch terroristen en vuil profiteurs, maar ben geen racist hoor.

Ik heb soms echt het idee dat mensen die gewoonweg niet zulke problematiek hebben, echt geen idee hebben wat voor impact dit heeft op relaties en het leven in het algemeen. Wat voor iemand heel gemakkelijk is kan voor de ander echt een enorm probleem zijn. Het wordt echt eens tijd dat hier meer aandacht aan wordt gespendeerd op school al.

Maar je reactie heeft zeker wel jut voor dit topic, gewoonweg om te laten zien waarom dit soort dingen zo hard nodig zijn. Want als persoon met een "label" sta je sowieso al
5-0 achter.

Dus iemand die geen aandoening heeft weet niet wat het met relaties doet? Dat kun je dan ook omdraaien. Iemand met een aandoening weet niet wat het met iemand doet zonder aandoening.

Komt de reactie van germie kwetsend over? Een heel klein beetje. Maar spring ik meteen tegen het plafond? Nee, want ik weet van mijzelf dat ik niet zo ben en voel mij daarom ook niet beledigd.

Als ik heel eerlijk ben, en daarmee zal ik ongetwijfeld het topic uit gejaagd worden, vind ik dat tegenwoordig overal “bewustzijn” voor moet komen. En dan bedoel ik niet het vijvertje “psychische aandoeningen” maar het gehele vijvertje van allerlei mogelijke zaken die erkenning verdienen (geaardheid, sekse, cultuur, religie, automerk).

Tuurlijk is het belangrijk dat mensen zich bewust worden van zaken als borderline en zich in kunnen leven in een ander. Daar schort het soms flink aan tegenwoordig, en ja mijzelf incluis. Maar vandaag de dag is dat op een dusdanige manier dat het averechts werkt. En dat vind ik erg jammer

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:24

germie schreef:
Niets kwetsend en ik zeg zelfs sorry als het zo overkomt. En dat meen ik.
Dus laten we er nu over ophouden.
Ik heb gewoon een rotervaring met iemand die er misschien niets aan kan doen, maar die ik 2 keer vergeven heb en toch weer ineens schelden en leugens verspreiden en manipuleren. 2 keer!
En ja, niet elke borderliner zal zo zijn, dat weet ik ook. Maar ik heb wel wat eisen voor een relatie zeg maar. Met iemand gewoon omgaan is ook wel wat anders. Dus het was niet beledigend bedoeld. Ik hoop dat het nu klaar is. En dan kunnen jullie weer ontopic verder.

Maar is dat dan de borderline of is dat het karakter van die persoon?

Dus stel jij komt potentieel relatiemateriaal tegen. Jullie hebben het super leuk. En dan komt hij/zij er mee dat zij borderline heeft. Kap je het dan af?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:32

Het is ook de manier waarop iets gezegd wordt. Zoals je het nu schrijft komt het heel anders over dan de eerste keer dat je het schreef. En dat is niet erg, iedereen drukt zich wel eens wat minder handig uit. Wat wel vervelend wordt is dat wanneer iemand een mening uitdraagt als een feit (Ik wil geen borderliner/autist/whatever als vriend want ze zijn allemaal *Iets negatiefs*) dat mensen elkaar als een kip zonder kop na gaan praten waardoor het alleen maar erger wordt. Zoals een zin die steeds doorgefluisterd moet worden maar heel anders eindigt.

Ik heb te horen gekregen dat 'mensen zoals ik' opgesloten en vergast zouden moeten worden want 'mensen zoals ik' veroorzaken alleen maar verdriet. We zijn de ratten van de samenleving. De aanleiding was de vraag wat voor werk ik deed.... Dan zit je wel even met je bek vol tanden kan ik je zeggen.

Een nog veel vervelender aspect is dat wanneer je boos wordt om zulke opmerkingen, hoe terecht ook, mensen dat alleen maar als bevestiging zien. Zie je wel dat daar niet mee te praten valt, worden gelijk boos.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 23:49

bromfiets schreef:
Ik heb te horen gekregen dat 'mensen zoals ik' opgesloten en vergast zouden moeten worden want 'mensen zoals ik' veroorzaken alleen maar verdriet. We zijn de ratten van de samenleving. De aanleiding was de vraag wat voor werk ik deed.... Dan zit je wel even met je bek vol tanden kan ik je zeggen.

Een nog veel vervelender aspect is dat wanneer je boos wordt om zulke opmerkingen, hoe terecht ook, mensen dat alleen maar als bevestiging zien. Zie je wel dat daar niet mee te praten valt, worden gelijk boos.

Jeez, dat soort mensen kunnen van mij een knal voor de bakkes krijgen. -O-

bromfiets

Re: Stigmatisering rond psychische aandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:04

Ik kan makkelijk nog 20 andere voorbeelden geven, ook nog veel heftigere of met meer impact omdat ze door hulpverleners werden gezegd.

Als je op maandelijkse basis dit soort dingen naar je hoofd krijgt is het niet zo gek dat de tegenreactie steeds heftiger wordt, wat het beeld weer bevestigt.

Ik zelf ben niet meer zo snel te choqueren, maar ik heb er hele lieve sterke mensen aan kapot zien gaan. En het grootste gedeelte is te voorkomen als mensen verder kijken dan hun neus lang is en hun mening af en toe gewoon voor zich zouden houden.

Ben het trouwens met je eens dat dit niet alleen voor het psychische probleemgroepje geldt. Voor sekse, geloof, geaardheid, gewicht enz geldt precies hetzelfde.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:27

Wat houdt jouw aandoening in?
Ik heb PTSS

Hebben mensen op basis van je aandoening weleens kwetsende opmerkingen gemaakt (en wat waren deze)?
Ik heb de opleiding pedagogiek gevolgd en ben daar dus regelmatig geconfronteerd met situaties die mijn PTSS hebben 'veroorzaakt'. Omdat ik hier zeker in het begin aardig wat moeite mee heb gehad omdat dit erg confronterend is zocht ik raad bij een docent. Hier kreeg ik het uiteindelijke antwoord op dat ik mijn kinderen later net zo zou behandelen als dat ik vroeger als kind behandeld ben.

Ook wordt er nog regelmatig gezegd dat ik mezelf over dingen heen moet zetten, want het zit toch in het verleden.

Wat vind je van het feit dat zelfs kranten psychische aandoeningen gebruiken om bijvoorbeeld een project te omschrijven?

Dit is mij persoonlijk nog niet erg opgevallen, nou lees ik ook niet echt het nieuws of de krant :+

Hoe kijkt de maatschappij over het algemeen tegen jouw aandoening aan? Hoe wordt jij "gelabeld?"
Hier ben ik in 2014 pas echt achter gekomen. Ik ben na 2 flinke klappen op mijn hoofd blind geworden. Mijn oogarts destijd nam mij echter niet serieus en gaf uit eindelijk aan dat het tussen mijn oren zat omdat ik al een behoorlijk 'medisch'dossier had opgebouwd bij mijn psychiater. (ik was eerder dat jaar opgenomen in het ziekenhuis ivm een psychose). Ook toen ik gedurende dit medische traject langs de huisartsenpost ging omdat ik het gevoel in mijn vingers kwijt was, kreeg ik weer het label opgedrukt dat dit veroorzaakt werd door de angsten die ik had.

Na bijna een jaar ben ik doorgestuurd naar het oogziekenhuis en een arts die mij wel serieus nam, mijn plotselinge blindheid was niet psychisch, ik had een zeer ernstige en zeldzame aandoening waardoor ik mijn zicht verloren ben. Niks te maken met mijn psychische gesteldheid.

Wat zijn de grootste misconcepties over jouw aandoening?
In mijn ervaring, dat mensen denken dat ik erg breekbaar ben.

Zijn er ook positieve kanten aan jouw aandoening? Kwaliteiten die een persoon zonder jouw aandoening bijvoorbeeld niet heeft?
Ik durf niet voor andere te spreken, ja, ik heb mijn triggers waardoor ik even helemaal van het 'padje' af kan gaan. Maar door intensieve therapie heb ik ook die momenten aardig onder controle. Ieder mens heeft een vermogen tot inleven en empathie. Ik denk dat dit voor mijn 'aandoening' niet anders is. Ik ben er in ieder geval een sterker mens door geworden, maar zou het niemand toewensen.

Heb je liever dat anderen je als "normaal mens" behandelen, of rekening met je houden?
Uiteraard gewoon normaal. Ik wil niet dat mensen op eieren lopen als ze in gesprek gaan met me. Ik ben erg open over mijn verleden en mijn huidige situatie. Gelukkig heb ik mensen om me heen die gerust tegen me durven zeggen dat ik iets belachelijks aan het doen ben.

Als je je aandoening een andere (positieve) naam kon geven, wat zou deze dan zijn (mag ook meerdere)?
Werkelijk geen flaaauw idee, hier ben ik echt heel slecht in. Ik denk dat er rond de aandoening die heb minder stigma's hangen dan bv. borderline of autisme. En de naam op zich niet erg veel 'schade' geeft. Mensen zijn vaak bang voor je emoties (uit mijn ervaring). Dit ligt natuurlijk geheel anders bij andere genoemde aandoeningen zoals helaas.. al weer te zien is in dit topic.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 00:58

Dovahkiin schreef:
Dus iemand die geen aandoening heeft weet niet wat het met relaties doet? Dat kun je dan ook omdraaien. Iemand met een aandoening weet niet wat het met iemand doet zonder aandoening.

Toch he....... mijn lief heeft ADHD. Daar heeft hij zelf niet voor gekozen. Maar het heeft wel impact op onze relatie. Ik vind het niet erg, maar ik kan me voorstellen dat iemand wel aanloopt tegen de chaos en vooral het vergeten van dingen, vooral als die persoon eigenlijk niet weet wat ADHD inhoudt. En zo zijn er meer dingen, verlies van focus, af en toe chaotische taferelen en verhalen, of iemand die afdwaalt van zijn eigen onderwerp......

Dat geeft allemaal niets, en ik heb er voor gekozen, omdat ik geen ander zou willen. Omdat hij in de eerste plaats een mens is met een groot gevoel voor humor, ongelooflijk creatief, heel spontaan, enorm empathisch (schijnt vaker voor te komen bij ADHD), heel lief, en zo heeft hij veel meer punten waarom ik hem een geweldig mens vind, en heel fijn om mee samen te zijn.

Maar als partner zonder moet je denk ik je wel realiseren dat je toch het meeste 'emotional labor' doet, omdat hij het gewoon niet ziet. Hij ziet het echt niet als het weer eens een bende is, en hij doet wel echt veel, maar je moet wel aan heel veel denken.
Het verschil is dat ik ervoor kies. Dat ik weg kan als ik dat wil. Hij kiest er niet voor, en hij heeft er best heel veel moeite mee, en dat komt ook doordat heel veel mensen een verkeerd beeld hebben van wat ADHD is. Maar ook gewoon omdat het voor hem echt wel een handicap is.

Ik geloof dat hij echt wel weet wat het doet. Maar nogmaals, ik kies ervoor om ermee te leven, hij niet.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 07:51

Dovahkiin schreef:

Komt de reactie van germie kwetsend over? Een heel klein beetje. Maar spring ik meteen tegen het plafond? Nee, want ik weet van mijzelf dat ik niet zo ben en voel mij daarom ook niet beledigd.

Als ik heel eerlijk ben, en daarmee zal ik ongetwijfeld het topic uit gejaagd worden, vind ik dat tegenwoordig overal “bewustzijn” voor moet komen. En dan bedoel ik niet het vijvertje “psychische aandoeningen” maar het gehele vijvertje van allerlei mogelijke zaken die erkenning verdienen (geaardheid, sekse, cultuur, religie, automerk).

Tuurlijk is het belangrijk dat mensen zich bewust worden van zaken als borderline en zich in kunnen leven in een ander. Daar schort het soms flink aan tegenwoordig, en ja mijzelf incluis. Maar vandaag de dag is dat op een dusdanige manier dat het averechts werkt. En dat vind ik erg jammer

Dus ik weet niet wat het met relaties doet?
Knap dat je dat zo kunt zeggen.
Ik denk dat de meeste mensen die een psychische aandoening hebben dat zich dat heel goed kunnen voorstellen. Juist als er openlijk over word gesproken met elkaar op een respectvolle wijze.
Echter kiest mijn omgeving voor mij. Ik kies niet voor alle factoren die hebben meegespeeld dat ik borderline heb ontwikkeld. Ik kies er niet voor dat ik net een spons ben en alle prikkels opzuig en maar een beperkt aantal dingen per dag kan doen. Ik kies er niet voor dat mijn gedachten soms net een spinnenweb zijn. Ik kies er niet voor dat sociaal verkeer voor mij extreem lastig is. Ik kies er niet voor dat ik 100% duurzaam afgekeurd ben. En zo kan ik nog wel even doorgaan over de impact. Een impact die het lang niet zo erg op mijn omgeving heeft.

En ja de opmerking van Germie kwam kwetsend over. Dat is mijn gevoel. En weet je waarom? Omdat ik al tig jaar tegen onbegrip aan loop. Mensen die denken dat ze alles maar menen te moeten kunnen zeggen. En dan stapelt het zich wel op.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:20

Ik heb geen aandoening maar ik wil wel graag even volgen, ik vind het net als TS ontzettend interessant om de andere kant eens in te zien en met een open blik naar ieder individu te kijken in plaats van naar een groep en neutraal naar iemand te kijken ipv een stempeltje te drukken met jij hebt dat, dus...

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:38

Ik heb privé gereageerd. Ik heb zelf een stempel en werk in de psychiatrie ( niet als ervaringsdeskundige).

Ik merk dat er sommige diagnoses zijn die meer reactie/ stigma oproepen bij anderen. Er zit dus ook nog een verschil tussen verschillende "stoornissen"