Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Zit een kern van waarheid in, zo had ik het nog niet geheel bekeken. Maak ik graag een brug naar wat iemand anders hier al, deels, aanhaalde alsmede mijn werkgever: Ik verbleef voor mijn werk, een goed half jaar, in Roemenië. Daar ligt de levensstandaard, vanuit 'onze' maatstaven behoorlijk lager. Paard en wagen + dagenlang op het land werken is daar de normaalste zaak v.d. wereld, sterker nog, ze moeten wel want anders overleven ze de winter niet. Van zeer jong tot extreem oud.Ik vind dit soort boeken altijd een beetje 1e wereld problemen die voorbij gaan aan echte problemen.
De ‚pijn‘ van een ‚gekozen’ bevalling, falen, relatiebreuk, dood huisdier, bankroet etc is in geen verhouding tot ongekozen pijn dat chromisch zieken doormaken of nog erger, oorlog slachtoffers of kinderen/mensen die aan alle kanten mishandeld zijn.
Dat je voor succes en geluk moet werken en offertjes moet maken zou toch eigenlijk geen verrassing moeten zijn.
Maar als iemand keihard moet lijden om 1 avondje uit te kunnen staat in geen verhouding dan iemand die zijn sociale leven laat lijden voor een fantastisvhe cariere.
Wildgirl schreef:Tof boek he?
Imo bestaat alles uit een - en + pool, pijn an sich heeft dus tot gevolg dat geluk ook beter binnenkomt.
Kort gezegd; als je nooit verdriet hebt, hoe groot kan dan je blijdschap zijn?
Het een is nodig om het ander te verkrijgen, ''vlak'' leven zonder intense emoties is voor mij niet waardevol/wenselijk.
Ik heb in mijn leven geleerd pijn, verdriet en mislukking te waarderen. Neemt niet weg dat ik er om sta te springen natuurlijk maar, het heeft net zo veel recht om er te zijn als emotie als bijvoorbeeld liefde, geluk of blijdschap.
Om dus even heel kort door de bocht op jouw vraag te antwoorden: Ik wil alle soorten pijn in mijn leven die ervoor nodig zijn om ook de andere kant te mogen beleven.
palousa_boy schreef:Dit zeg je mooi Jef, zeker vanuit jouw positie als man en vader begrijp ik dit heel goed. Dit is dan ook, zoals jij het zegt, een bewuste keuze. Jezelf 'blootstellen' aan het verliezen van dierbaren. Dat is juist voor mij een keuze om niet te doen, of althans, na mijn break-up van krap 3 jaar terug, besloten om voorlopig single te blijven.Ik ben zelf totaal geen lezer dus ben blij met de korte quote![]()
Voor mijzelf zou ik het meer zoeken in de hoek van "pijn" om iets of iemand niet meer te hebben. Waarom pijn dan tussen haakjes? Omdat het meer missen is van iets dat je ooit hebt gehad maar op dat moment niet meer. Die pijn kan spijt zijn dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt maar ook pijn van het niet meer over kunnen doen bijvoorbeeld.
Ik zou het zelf dan alleen geen pijn noemen.
En ik heb dan liever pijn (of spijt) van zoiets dan dat ik het nooit heb gedaan.
Het kan ook de pijn van het missen van een persoon zijn etc..
Waar ik eigenlijk op doel is zielen pijn (bestaat dat officieel eigenlijk?)..
GreaseMonkey schreef:En dat is dus precies het doel v.d. vraag, wat wil of laat je in het leven en tegen welke 'prijs'. Feitelijk staat dit los van het leed waar we niets tegen kunnen doen en dat is natuurlijk per persoon verschillend.superpony schreef:...Dus ik heb de pijn wel ''nodig'' gehad om op het goede pad te komen en blijven.
Wat een mooie manier om ernaar te kijken... dat je - ondanks dat het je leven ook negatief beïnvloed - nog steeds kunt zien dat het je ook iets oplevert
palousa_boy schreef:In mijn geval was het inderdaad herbeleven van, de boel een soort van resetten en de negatieve lading/gevoelens wegnemen. Terwijl ik ook, relatief kort, een tijd kende dat ik er juist bewust voor weg ben gaan lopen, dingen kunnen dus ook veranderen.Maar dat dieper gaan is dat dan bewust opnieuw de conferentie zoeken dmv hypnose bijvoorbeeld of door jezelf in dezelfde positie te plaatsen (voor zover dat nog mogelijk is uiteraard)
Ailill schreef:palousa_boy schreef:In mijn geval was het inderdaad herbeleven van, de boel een soort van resetten en de negatieve lading/gevoelens wegnemen. Terwijl ik ook, relatief kort, een tijd kende dat ik er juist bewust voor weg ben gaan lopen, dingen kunnen dus ook veranderen.Maar dat dieper gaan is dat dan bewust opnieuw de conferentie zoeken dmv hypnose bijvoorbeeld of door jezelf in dezelfde positie te plaatsen (voor zover dat nog mogelijk is uiteraard)