Jong en onverklaarbare artrose, lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:25

Ibbel schreef:
Hutcherson, lees mijn post even. Slijtage (als in: een gevolg van wrijving) bestaat niet. Ook niet door scheve beenstand. Dat kan wel artrose oproepen, maar dan nog steeds degeneratie door proteoglycaanverlies, niet doordat er 'gewoon' stukjes afslijten.

Degeneratie is echter wel gelijk aan wegslijten, en artrose is het wegslijten van het kraakbeen dat fungeert als schokdemper tussen twee gewrichten. Dit kan onstaan door het overbelasten van gewrichten op een bepaald punt in de gewrichten, of door trauma. Artritis verschilt van artrose omdat het bij artritis een chronische onsteking is, terwijl artrose letterlijk gewoon het wegslijten is van het kraakbeen.

luxx

Re: Jong en onverklaarbare artrose, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:59

Ook gehad, heb het opgelost met MSM, kan ik dus ook van harte aanbevelen. In het begin nam ik daar ook glucosamine bij, wordt ook vaak in combinatie verkocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:22

Als het echt artrose is en het kraakbeen zo ver weg is dan is "oplossen" niet echt een goede woordkeuze IMO.... :) Tips zijn mooi en het zal vast helpen maar valse hoop geven is niet fair.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:34

Sinds ik steunzolen heb laten aanmeten zijn mijn klachten aan mijn artrosevoeten minimaal.
Over gaat het helaas niet maar ik zal nooit meer schoenen aan doen zonder de zolen.
De podoloog was heel kundig ,kon ook een scan maken en gaf meteen al aan ik ga jouw fijner laten lopen.
Mijn man heeft het in zijn schouder ,die haalt om de zoveel tijd een spuit in het ziekenhuis nodig en zal tzt geopereerd moeten worden.
Even gaan zoeken en ontdekken wat je kan ondersteunen en de pijn kan verlichten .We hebben beide wel even aan het idee moeten wennen na de uitslag.Je voelt je toch wel een beetje af,maar het krijgt een plek.Neem vooral goed je rust .Pijn en zorg neemt veel energie.Sterkte.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:23

Ayasha schreef:
Als het echt artrose is en het kraakbeen zo ver weg is dan is "oplossen" niet echt een goede woordkeuze IMO.... :) Tips zijn mooi en het zal vast helpen maar valse hoop geven is niet fair.

Ik heb er geen last meer van, en dat noem ik opgelost...

bory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:27

Ik ken je gevoel helaas. Ik heb vanaf mijn 20ste artrose in mijn rechter enkel en een maand geleden is het links ook vast gesteld. Bij mij komt het door een aangeboren afwijking. Als je wil mag je mij altijd een pb sturen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:14

_Ekenna schreef:
Artrose. Ik ben 25 en versleten? Ik heb in het verleden nog nooit iets gebroken, geen serieus ongeluk gehad oid, dus hoe die slijtage daar komt is ons nog een raadsel. Ook was er iets afwijkends op de foto te zien wat ze nader moeten bekijken, iets wat ze nog niet hebben kunnen verklaren.

Nu ga ik een afspraak maken met de orthopeed en die zal wrs een scan gaan maken. Ik heb geen idee hoe ernstig de slijtage is, maar ben er bang voor.. ;(

Geen idee wat ik nu kan verwachten. Iemand iets soortgelijks meegemaakt?

Jazeker.
Ik heb vanaf mijn 23ste artrose, maar helaas werd de diagnose pas gesteld toen ik in de 50 was.

Artrose is in mijn ervaring meer "hongerig kraakbeen" dan iets anders. Op de röntgenfoto zie je nare onregelmatigheden, maar de relatie met pijn is (gelukkig) onduidelijk.
Kraakbeen kan herstellen en je bent dus niet 'op, stuk en kapot' voor de rest van je leven. :)

En er is idd een 'geloof' dat artrose niet onder de 50 zou voorkomen, dus in die zin bof je met je huisarts!

En mijn oog viel efkes op 'wat hypermobiel'. Ik kan niet mijn duim terugleggen tegen mijn pols en na jaren yoga niet met gestrekte knieën mijn handen plat op de vloer leggen. (De andere 3 testjes ben ik vergeten.)
...maar mijn banden, inclusief mijn enkelbanden zijn elastischer dan ideaal. Dat is iets dat een extra belasting voor het gewricht kan zijn.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:56

Ook ik heb slijtage in mijn voet, ben er drie jaar geleden aan geopereerd en twee schroeven erin gekregen ,het voetgewricht is vast gezet. helaas had de arts het niet goed gedaan en mocht het een jaar later weer opnieuw. Maar nu nergens geen last meer van het enige is dat ik mijn voet niet meer kan kantelen. Waar de slijtage vandaan kwam is ook niet bekend. Het vermoeden is dat er ooit een breukje heeft gezeten en dat dat is gaan slijten.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:47

Ibbel schreef:
Slijtage (zoals in autobanden bv) bestaat niet. Je kraakbeen is gladder dan het ijs waar je op schaatst, en kent absoluut geen wrijving. Als er wel fysieke slijtage door wrijving zou optreden zou een gewricht met 'slijtage' vol zitten met kraakbeenslijpsel, en dat is niet het geval.

Dit is een intelligente opmerking, maar ze klopt niet.

Slijtage (zoals in autobanden) van gewrichtskraakbeen bestaat wél.
Wat jij slijpsel noemt wordt in de literatuur 'wear particles' genoemd.
Wear particles komen altijd voor in het synoviaal vocht, dus ook in een gezond gewricht.
Bij osteoartrose verandert de vorm, de omvang en de eigenschappen van de particles.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S240545181500032X

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:51

luxx schreef:
Ook gehad, heb het opgelost met MSM, kan ik dus ook van harte aanbevelen.

Msm is een oplosmiddel.
Je kunt er letterlijk van alles en nog wat mee oplossen, maar niet artrose :D .

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:08

Bedankt voor de reacties en ervaringen allemaal!
Ik ga ze morgen eens rustig doorlezen.

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van braces bij artrose(/slijtage)? Ik zat er laatst eens een beetje naar te kijken of dat misschien wat is.
Maar misschien moet ik ook wel gewoon even de orthopeed afwachten. :+

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:16

BigBen schreef:
luxx schreef:
Ook gehad, heb het opgelost met MSM, kan ik dus ook van harte aanbevelen.

Msm is een oplosmiddel.

Weet niet wat je met oplosmiddel bedoeld maar mij heeft het heel goed geholpen bij mijn artrose en wanneer je googled op msm en artrose kom je veel informatie tegen, bijvoorbeeld deze : https://pilliewillie.nl/bot-en-gewricht ... eling/msm/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:20

BigBen schreef:
Msm is een oplosmiddel.

Welnee joh, DSMO is verwant aan MSM.

DSMO is idd een oplosmiddel, maar MSM heeft andere kwaliteiten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:59

_Ekenna schreef:

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van braces bij artrose(/slijtage)? Ik zat er laatst eens een beetje naar te kijken of dat misschien wat is.

Ik heb hier voor mijn ergste enkel een soort ‘druk-verband’ liggen. Maar die doe ik dus aan als een kous. (Wel zijn mijn tenen vrij maar mijn hiel zit er ‘mee’ in want open hiel word ik gek van.)
Als ie zo op zet dat de zwelling de pijn lijkt te verergeren maar ik wel nog even door moet doe ik die om. Maar ik probeer dat zoveel mogelijk te beperken eigenlijk omdat ik mijn spieren juist sterk wil houden. Ik denk dat je met vaak braces dragen dat mogelijk verzwakt?
Heb je eigenlijk fysio? Want een goede fysio is zeker in het begin echt een aanrader. Die kan je inzicht geven over wat je beter wel en niet doet in jouw specifieke situatie.

Iedereen is natuurlijk anders en de adviezen die wij hier geven zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Wellicht werken die voor jou niet. Een fysio ziet jou persoonlijk en kan ook rekening houden met jouw bewegings/belastingspatroon.

bory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:36

_Ekenna schreef:

Ja ik heb een brace het helpt tegen de pijn. Ik heb hem aan laten meten in de hoogstraat een revalidatie centrum.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 08:07

Ik zag dit topic voorbij komen en wilde me ook even laten horen

Ts ik ben nu 20 , en vanaf mijn 17e loop ik met artrose, begonnen vanuit een groeifout in mijn knie (trochleadysplasie beiderzijds ) maar op dit moment loop ik met “artrose” in beide enkels, knieën, heupen, lage rug , schouders , nek en tenen.

Artrose Is een aandoening waarbij de kwaliteit van de synovia (de gewrichtsvloeistof) achteruit gaat. Het kraakbeen voedt zich aan deze vloeistof. Door oa deze wisselwerking verslechterd de kwaliteit van het kraakbeen.

Artrose heeft niet te maken met bewegen, meer bewegen is niet meer artrose. Belangrijk is juist om te blijven bewegen ! Het is belangrijk om naar een goede fysiotherapeut te gaan en dit samen aan te pakken

Dan nog even over de “graad “ artrose, ik heb graad 1 tm 5 gehad, en uiteindelijk zegt die graaf niks over de pijn of last die je ervaart ! Op de foto kan iets er nog zo beroerd uitzien, maar het hoeft geen klachten te geven.

Mocht iemand vragen hebben, je mag me altijd een PB doen, als (bijna) fysiotherapeut weet ik wel het een en ander over de aandoeningen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:45

....de eerste 5 tot 20 minuten voorzichtig bewegen, de synovia moet nog opwarmen (en sterk en dun en vloeibaar worden).
Soms is dat 'door de pijn heen lopen', ooit had ik dat de pijn pas na 5 minuten kwam, daarna -door training- na 10 minuten en daarna gewoon wegbleef.

Is de synovia dun en vloeibaar en is de pH van je lichaam op orde
(koop pH papier bij de drogist/ apotheek om speeksel en urine te meten)
dan wordt het kraakbeen gevoed door beweging (denk: het hoefmechamisme).
Supplementen zoals MSM zijn er om te zorgen dat er ook daadwerkelijk voedingsstoffen zijn.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 18:42

Late reactie, ik heb het even moeten laten bezinken..

Ik ben inmiddels bij de orthopeed geweest en ik heb zeer ernstige ‘slijtage’. De orthopeed zei dat als mijn geboortedatum er niet bij stond hij dacht dat de foto’s van een 70jarige waren.
Het is geen slijtage, maar het ziet er wel zo uit. Als baby zijnde heb ik een ernstige bacterie in m’n enkel gehad en dit heeft toen mijn gewricht blijkbaar helemaal aangevreten en krijg ik er nu last van. Het is dat dit mij ooit is verteld door m’n ouders en ik het onthouden heb anders was het nog een raadsel geweest waar het vandaan kwam.

23 april krijg ik een MRI scan en momenteel loop ik met een stevige brace om wat behoorlijk goed helpt.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 08:33

Update: MRI gehad en gisteren ook weer bij de orthopeed geweest voor de uitslag. Het is gewoon k*t. :( Kraakbeen is erg dun en ongelijk, botten zijn ongelijk/niet glad.. En ik heb twee vreemde haken aan m’n bot zitten waardoor hij soms blijft hangen/haken in beweging. Nu krijg ik een brace, maar waarschijnlijk wordt de pijn op niet al te lange termijn fiks erger en dan heb ik twee keuzes.. Enkelprothese of vastzetten. Allebei vind ik niks. Ze zijn met enkelprothese nog lang niet zo ver als met knieën en heupen. En na een aantal nieuwe protheses kan hij zich niet meer hechten aan je bot.. dus wat dan? Dan heb ik niks.. vastzetten? Ik ben 25.. dan verlies ik bijna alle beweging in mn enkel.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 11-05-19 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:35

Enkel prothese zou ik me heel goed over in lezen eer je daar aan begint.
Vast zetten heb ik ook al meer miserie van gelezen dan positief. Je kan totaal niet meer afrollen en je belast je knie en heup van daaruit. Ik zou nog altijd aanraden om een hele goede kinesist te zoeken. :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 08:54

Ik denk dat een kinesist momenteel weinig nut heeft.. de pijn komt doordat het kraakbeen zo dun is, daar gaat een kinesist weinig aan veranderen. Verder zijn mijn pezen en spieren stevig/goed doordat ik al jaren de hele dag door loop en sta. Dus een kinesist/fysiotherapeut gaat maar minimaal effect geven. <- Woorden van de orthopeed.

Ik had mij gisteren al iets ingelezen over vast zetten/prothese... ik ben geen fan van allebei niet..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:58

Wat een rotdiagnose :( En ACP injecties in je enkel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:07

_Ekenna schreef:
Ik denk dat een kinesist momenteel weinig nut heeft.. de pijn komt doordat het kraakbeen zo dun is, daar gaat een kinesist weinig aan veranderen. Verder zijn mijn pezen en spieren stevig/goed doordat ik al jaren de hele dag door loop en sta. Dus een kinesist/fysiotherapeut gaat maar minimaal effect geven. <- Woorden van de orthopeed.

Ik had mij gisteren al iets ingelezen over vast zetten/prothese... ik ben geen fan van allebei niet..

Ik heb letterlijk geen bolgewricht meer in mijn enkels (beide). Is op de RX'en gewoon niet meer te zien. En de rest van de gewrichten in mijn voet zijn hetzelfde. Dus ik denk dat je wel kan stellen dat mijn kraakbeen dun is. Het is niet de orthopeed die mij gekregen heeft waar ik nu ben kwa functioneren maar een goede kinesist. :) Ik heb altijd vrij flink gesport dus ik ging er ook van uit dat mijn spieren en pezen prima waren en dat wáren ze ook. Ik moest ze nu alleen ook nog zo leren gebruiken om mijn gewrichten zo te stabiliseren dat ze weer bruikbaar werden. :) Dat doe je met een gezond lichaam niet want normaal heb je kraakbeen dat voor het functioneren zorgt (en leer je dus ook niet aan met gewoon lopen.) en dat heb je normaal dus ook niet nodig. :)
Gisteren toevallig bij een andere dokter geweest (ook orthopeed) die de foto's van mijn enkels gezien had ook en die snapte totaal niet hoe ik daarmee liep. Tja, omdat ik dus mijn spieren anders heb leren gebruiken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:18

_Ekenna schreef:
Update: MRI gehad en gisteren ook weer bij de orthopeed geweest voor de uitslag. Het is gewoon k*t. :( Kraakbeen is erg dun en ongelijk, botten zijn ongelijk/niet glad.. En ik heb twee vreemde haken aan m’n bot zitten waardoor hij soms blijft hangen/haken in beweging. Nu krijg ik een brace, maar waarschijnlijk wordt de pijn op niet al te lange termijn fiks erger en dan heb ik twee keuzes.. Enkelprothese of vastzetten. Allebei vind ik niks. Ze zijn met enkelprothese nog lang niet zo ver als met knieën en heupen. En na een aantal nieuwe protheses kan hij zich niet meer hechten aan je bot.. dus wat dan? Dan heb ik niks.. vastzetten? Ik ben 25.. dan verlies ik bijna alle beweging in mn enkel.

Ik weet niet of ik het al eerder heb geschreven: neem eens contact op met óf orthopedie van het UMCU, waar ze in de jaren '90 met zeer goed resultaat gewrichtsdistracties hebben uitgevoerd (maar ik weet niet of ze dit nu nog doen) óf met orthopedie (Gino Kerkhoffs) in het AMC, die bij mijn weten interesse heeft in deze behandeling.

Distractie heeft het nog onverklaarde effect dat je kraakbeenregeneratie kunt krijgen.

(die 'vreemde haken' aan je botten zijn waarschijnlijk osteofyten, een 'normaal' verschijnsel bij artrose)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:35

_Ekenna schreef:

Ik heb letterlijk dezelfde diagnose (al is mijn kraakbeen weg door trauma) en opties gekregen, en ik ben naar een kinesist gegaan (dat heet orthopeed in NL?). Ik ben een actieve sporter (rugby) en zowel een prothese als het vastzetten van het enkel gewricht zijn geen opties. Als het er uiteindelijk wel op komt dat ik voor een operatie ga, dan wordt het waarschijnlijk vastzetten - er zijn gewoon nog geen goeie opties voor een enkelprothese.

De kinesist helpt zeker omdat die je kan helpen de spieren rondom je gewricht te versterken zodat die je gewricht stabilisereb. Dit vertraagd verdere slijtage en pijn.