Kiezen tussen mentale gezondheid en werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:06

Matheno schreef:
Tja, werk is belangrijk want zonder werk geen huis/paarden/hobby's whatever.
Als er iets anders belangrijks moet gebeuren (familie is belangrijker!) dan plan ik dat buiten werktijden om, en als het echt niet anders kan dan neem ik (ruim op tijd) van tevoren vrij.
Bij ernstige gevallen (familie ziekenhuis, ziek paard oid) ga ik soms tussendoor van werk weg, maar dit haal ik uiteraard in de avonden of in het weekend weer in.

Ik neem aan dat iedereen het op deze manier doet.

Werk is idd belangrijk maar je gezondheid is nog belangrijker.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:10

Ik lees even mee.

Dit laatste vind ik wel apart... contract verspeelt omdat je ziek was.... mag dat wel?

Janneke2

Re: Kiezen tussen mentale gezondheid en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:21

"Maas in de wet", soms is het juridisch toegestaan.

(Ik vind dat het niet moet mogen, maar bazen kuhun werknemers mooi chanteren met constructies die naar de letter van de wet zijn toegestaan.)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:23

Vervelend hoor! Niks aan om je zo te voelen.
Vanuit werkgeverszijde heb ik nu een aantal maal gezien dat na een tijdelijk contract een medewerker vrij snel bij het aangaan van een onbepaalde tijd contract, direct in langdurig verzuim schoten of een hoog verzuim frequentie hadden. Medewerkers hadden het ook “opgespaard”. Los van dat het ook super vervelend voor de medewerker is schaadt het soms ook het vertrouwen, geeft op zijn minst een vreemd gevoel bij de samenwerking tussen medewerker en werkgever, ook daar knap je mentaal vaak niet van op.
Vanuit dit perspectief zou ik het afraden om maar door te modderen.
Zowel werkgever en werknemer hebben beide een belang. Dus zoek samen met je werkgever naar oplossingen. Zeker wanneer een werkgever blij met je is dan is deze vaak best genegen op met je mee te denken!
Werkgever kan mogelijk tegemoet komen naar jou (flexibelere werktijden, alternatieve werkzaamheden, minder werken, deels thuiswerken, etc etc) maar hoeft in mijn optiek niet volledig op te draaien voor jou mentale problemen als het niet werkgerelateerd is of wellicht al langer spelen.

Werkgever betaalt je voor 40 uur. Is dat wel passend bij jou? Past dat überhaupt in de fase waarin je zit? Ken veel mensen die sowieso geen 40 uur werk aankunnen of willen. Is het type werk wel passend voor je?

Probeer in alternatieve oplossingen te denken ipv zwart wit. Ga het gesprek aan, kom met voorstellen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 23:25

Je mag maximaal 3 opvolgende contracten hebben en omdat ik nu al voor hun werk zegmaar, nemen zij mij over dus mogen ze niet opnieuw aan die 3 beginnen. Dat is tenminste hoe het mij is uitgelegd/ik het heb begrepen/onthouden

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:29

Klopt in fase A mag je een onbeperkt aantal contracten hebben. Maar indien je niet via uzb werkt is dat max 3. Worst je overgenomen door de inlener waar je al werkte via uzb tellen de contracten die je al hebt gehad mee. Dus meestal dan direct vast in dienst.

Janneke dit is gewoon cao bepaald en geen Maas in de wet. Is een cao bepaling die al jaren en jaren bestaat en waar ook goede redenen voor zijn.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:36

Uit ervaring kan ik je zeggen; Laat nooit je werk de overhand hebben op je keuzes voor een gezond leven. Het kost je uiteindelijk de kop en dan ben je nog veel verder van huis.

40 uur werken is veel. Wellicht kun je een stap terug doen qua uren en vind je daarin al de rust die je nodig hebt. Zo niet, schroom dan niet om voor jezelf te kiezen en toch de ziektewet in te gaan.
Neem hoe dan ook je tijd om te herstellen van wat je is overkomen en neem vooral je rust.
Sterkte!

iSuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 01:09

Kiezen tussen mentale gezondheid en werk? Word je blij van je werk, geeft het je positieve energie?
Het gaat om het vinden van je eigen balans. Blijf bij jezelf, stel grenzen. Voel wat iets met je doet, wees liefdevol en vriendelijk voor jezelf, vraag hulp waar nodig en ONT-moet!

Begin eens om voor jezelf helder in kaart te brengen welke effecten je dagelijkse activiteiten op jou hebben, bijvoorbeeld in je agenda / dagboek.
Rood = energievreters (hierna altijd voldoende hersteltijd inplannen)
Groen = energie gevers en weet je welke groene momenten jou het meeste energie geven? Het kan zijn dat een groene activiteit fysiek energie kost, maar geestelijk energie geeft. Gun jezelf ook de tijd (plan het in je agenda) om hier fysiek van te herstellen.

En uit ervaring kan ik zeggen, dat mijn mentale gezondheid boven alles staat! Ook al dacht ik daar jaren geleden heel anders over. Het was een hele harde les, hoop dat jou die bespaard blijft.

Hoop dat je er iets mee kan, heel veel sterkte & kracht

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 03:20

Kan je zonder het werk rondkomen?
Want mentale gezondheid is super belangrijk (was leuk geweest als jouw baas daar een beetje rekening mee hield) maar zonder inkomen of baangarantie kun je ook geen kant op en ga je van de regen in de drup. Zonder onderdak etc etc.
Ik weet vwrder niet wat je situatie is qua financien en vaste lasten maar kun je rondkomen (ook al is het heel zuinig) van een bijstandsuitkering?

Punt is, als je voor gezondheid kiest (wat ik ten alle tijden toejuich) verlies je je inkomen. Wat voor gevolgen heeft dat?
Wanneer heb je zekerheid over je contract/vaste aan stelling?
Kqn je op een andere job solliciteren? Ga je in de toekomst kunnen genieten van deze baan bij deze werkgever of wacht je op vaste aanstelling en ga je twee jaar de ziektewet in? Heel banketstaaf wat ik vraag maar dan doe je er voor iedereen beter aan om iets anders te zoeken. Als je een werkgever hebt die staat voor het bedrijf en echtb toegewijd is voor het juiste personeel, dan wordt die echr niet blij als ie je moet vervangen. Eigenlijk denkt men altijd dat werkgevers machtig zijn maar werknemers worden aan alle kanten beschermd door de wet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 08:53

Bedankt voor alle berichten, heel verhelderend.
Zonder mijn inkomen is rondkomen geen optie. Minder werken in dit bedrijf is ook geen optie.
Een andere baan zou misschien een optie zijn als ik het durf, angsten zijn iets waar ik helaas bekend mee ben..
Het is niet voor niks dat ik hulp ben gaan zoeken..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:50

_lautje_ schreef:
Janneke dit is gewoon cao bepaald en geen Maas in de wet. Is een cao bepaling die al jaren en jaren bestaat en waar ook goede redenen voor zijn.

...juridisch mag dit, dat klopt.
Wat in de cao staat (en de verschillende wetten rondom flexwerk) zijn wat dit betreft schoolvoorbeelden van "de werkgever heeft de onderhandelingen gewonnen".
Ik vind de juridische positie van TS om te huilen: zo hoor je niet om te gaan met personeel.

(Zou ook in het voordeel van de baas zijn: TS heeft nul redenen om loyaal te zijn aan dit bedrijf. Inclusief doorbuffelen tot het vaste contract en dan twee jaar full time zieketwet.
@ Hutcherson: Eigen schuld van de baas, zou de baas NU wat ruimte gunnen aan TS is dit niet nodig, maar een baas hoeft zich niet zo op te stellen als de kapitalist waar TS voor werkt.)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:24

@janneke2 mee eens. Een goede werkgever wil niet enkel geld maar denkt ook na over de gezondheid van de mensen die dat geld moeten verdienen.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:39

Oké toch apart. Maar dar zal ik wel vinden vanwege de andere manier van ergens werken: payroll/flex/uitzend...

Sterkte!