Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Erpel schreef:Ik heb mij ook een tijd geleden aangemeld bij HartslagNu. Inmiddels 3 oproepen gehad waarvan ik op 2 heb kunnen reageren. Eentje kwam ik tegelijk aan met de ambulance en kon ik niets meer betekenen.
Andere situatie was achteraf best naar. Ik was als eerste te plekke en heeft lang geduurd voordat er hulp kwam. Uiteindelijk was de brandweerambulance er en niet eens 2 reanimatie ambulancen. Heeft toch tijdje geduurd voor ze me konden overnemen.
Ik weet nog steeds niet of deze patiënt het heeft gehaald. Ze ging met polsslag weg, maar ze had tijdens de reanimatie ook helder rood bloed gebraakt. Dus waar de bloeding vandaan kwam was nog niet duidelijk. Verder was ze ook nog niet aanspreekbaar toen ik ging.
Erpel schreef:Andere situatie was achteraf best naar. Ik was als eerste te plekke en heeft lang geduurd voordat er hulp kwam. Uiteindelijk was de brandweerambulance er en niet eens 2 reanimatie ambulancen. Heeft toch tijdje geduurd voor ze me konden overnemen.
Ik weet nog steeds niet of deze patiënt het heeft gehaald. Ze ging met polsslag weg, maar ze had tijdens de reanimatie ook helder rood bloed gebraakt. Dus waar de bloeding vandaan kwam was nog niet duidelijk. Verder was ze ook nog niet aanspreekbaar toen ik ging.
Suzanne F. schreef:Dus je weet nooit of jouw reanimatie geholpen heeft? Je wordt niet op de hoogte gehouden daarna denk ik, ook vanwege privacy redenen?
En als je daar dan heen gaat? Dan is er vaak iemand bij die 112 gebeld heeft denk ik?
Flevolander schreef:Ik had er nog nooit van gehoord.. is het landelijk ?
Polly schreef:De burgeraed cursussen die gericht zijn op burgerhulpverleners zijn in de meeste gevallen voor de cursist gratis. Ik heb nog nooit hoeven betalen voor een dergelijke cursus. Het is dan ook geen EHBO of BHV opleiding die je krijgt, puur reanimeren en bediening AED.
Ik krijg nu vanuit mijn werk meer dan genoeg scholingsmomenten dus ik ben al een poosje niet meer op de cursus van de gemeente geweest.
Bubblewrap schreef:Suzanne F. schreef:Ben je niet altijd te laat dan? Wanneer wordt zoiets geactiveerd? Bij een 112?
Inderdaad al op de meldkamer door de centralist. Je wordt als het goed is niet opgeroepen bij babys en traumatische reanimaties, maar dat weet ik niet zeker.
eempiej schreef:Bubblewrap schreef:Inderdaad al op de meldkamer door de centralist. Je wordt als het goed is niet opgeroepen bij babys en traumatische reanimaties, maar dat weet ik niet zeker.
Burger AED gaat niet mee bij kinderen <1 jaar (het kan dus zijn dat je naar een kinderreanimatie gaat, wel goed om te beseffen, wordt vaak niet gecommuniceerd bij de cursus) traumatische reanimatie en meldingen waarbij mogelijk gevaar is voor de hulpverlener. Denk hierbij aan geweld/alcohol/drugs problematiek.
NikkiDeKerf schreef:Polly schreef:De burgeraed cursussen die gericht zijn op burgerhulpverleners zijn in de meeste gevallen voor de cursist gratis. Ik heb nog nooit hoeven betalen voor een dergelijke cursus. Het is dan ook geen EHBO of BHV opleiding die je krijgt, puur reanimeren en bediening AED.
Ik krijg nu vanuit mijn werk meer dan genoeg scholingsmomenten dus ik ben al een poosje niet meer op de cursus van de gemeente geweest.
Interessant al jouw informatie en ervaring, dank voor het delen. Ik had nog een vraag over bovenstaande, want ik weet niet of ik het goed begrijp. Als je je aanmeldt als burgerhulpverlener, kan je dan via hen dus een cursus doen? (Ik ben zelf BHV'er "geweest" maar heb (ivm sluiten van dat bedrijf) nu al een paar jaar geen opfriscursus gevolgd.)
Astorga schreef:Bubblewrap schreef:De kans is ontzettend klein, voor mij verwaarloosbaar, maar denk altijd om je eigen veiligheid.
Dat is ook het eerste wat je leert op iedere cursus.
NikkiDeKerf schreef:Interessant al jouw informatie en ervaring, dank voor het delen. Ik had nog een vraag over bovenstaande, want ik weet niet of ik het goed begrijp. Als je je aanmeldt als burgerhulpverlener, kan je dan via hen dus een cursus doen? (Ik ben zelf BHV'er "geweest" maar heb (ivm sluiten van dat bedrijf) nu al een paar jaar geen opfriscursus gevolgd.)