Ben jij burgerhulpverlener?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Re: Ben jij burgerhulpverlener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:22

Ja dat ben ik al een aantal jaar. Binnen 2 maanden na aanmelding kreeg ik al een reanimatie oproep. Zeker nuttig dus....

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:27

Ik heb mij ook een tijd geleden aangemeld bij HartslagNu. Inmiddels 3 oproepen gehad waarvan ik op 2 heb kunnen reageren. Eentje kwam ik tegelijk aan met de ambulance en kon ik niets meer betekenen.

Andere situatie was achteraf best naar. Ik was als eerste te plekke en heeft lang geduurd voordat er hulp kwam. Uiteindelijk was de brandweerambulance er en niet eens 2 reanimatie ambulancen. Heeft toch tijdje geduurd voor ze me konden overnemen.

Ik weet nog steeds niet of deze patiënt het heeft gehaald. Ze ging met polsslag weg, maar ze had tijdens de reanimatie ook helder rood bloed gebraakt. Dus waar de bloeding vandaan kwam was nog niet duidelijk. Verder was ze ook nog niet aanspreekbaar toen ik ging.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:29

Ik ben ook burgerhulpverlener. Ik heb een cursus gevolgd omdat ik het mezelf niet zou kunnen vergeven als ik ooit in de gelegenheid kom dat ik kán helpen, ik het helemaal niet kan. Tijdens de cursus heb ik veel geleerd en sinds kort hangt en vlakbij ons huis ook een AED. Dicht in de buurt dus. Ik heb (gelukkig) nog geen oproep gehad.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:34

Ik ben ook aangemeld als burgerhulpverlener. De 25e krijg ik weer BLS training op mijn werk.
Ik heb al veel oproepen gehad, maar was steeds niet in de buurt of in de gelegenheid.

Edit: onze buurt is bezig met een inzameling om een AED hier in de straat te krijgen. Dichtstbijzijnde is op een ruime kilometer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:36

Erpel schreef:
Ik heb mij ook een tijd geleden aangemeld bij HartslagNu. Inmiddels 3 oproepen gehad waarvan ik op 2 heb kunnen reageren. Eentje kwam ik tegelijk aan met de ambulance en kon ik niets meer betekenen.

Andere situatie was achteraf best naar. Ik was als eerste te plekke en heeft lang geduurd voordat er hulp kwam. Uiteindelijk was de brandweerambulance er en niet eens 2 reanimatie ambulancen. Heeft toch tijdje geduurd voor ze me konden overnemen.

Ik weet nog steeds niet of deze patiënt het heeft gehaald. Ze ging met polsslag weg, maar ze had tijdens de reanimatie ook helder rood bloed gebraakt. Dus waar de bloeding vandaan kwam was nog niet duidelijk. Verder was ze ook nog niet aanspreekbaar toen ik ging.

Dus je weet nooit of jouw reanimatie geholpen heeft? Je wordt niet op de hoogte gehouden daarna denk ik, ook vanwege privacy redenen?

En als je daar dan heen gaat? Dan is er vaak iemand bij die 112 gebeld heeft denk ik?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:36

Erpel schreef:

Je zou de politie kunnen bellen en kunnen vragen of zij achter meer info kunnen komen. Heb je je bekend gemaakt als burgerhulpverlener en weten ze dat je gereanimeerd hebt?
Ik onthou meestal het adres wel en hou de krant in de gaten maar meestal heb ik het dan al wel gehoord van buurtbewoners.

Het komt helaas vaker voor dat er geen ambulance's beschikbaar zijn. Bij mijn tweede reanimatie heeft de eerste auto een andere patient weer uitgeladen, tweede auto was niet beschikbaar, ik ben weleens bij een patient weggeroepen voor een reanimatie bijna aan de andere kant van de regio omdat er geen andere auto beschikbaar was en de andere aanrijdende auto kwam van een andere regio (25min rijden).
Juist in die gevallen is het fijn als politie en burgerhulpverleners vast kunnen starten en elkaar aflossen.
Laatst heeft een collega van me 14min moeten rijden naar een reanimatie omdat er geen auto beschikbaar was, ze zaten ook bij een patient binnen. Politie stond bij de reanimatie om de hoek dus die zijn gestart samen met de melder.

Suzanne F. schreef:
Dus je weet nooit of jouw reanimatie geholpen heeft? Je wordt niet op de hoogte gehouden daarna denk ik, ook vanwege privacy redenen?

En als je daar dan heen gaat? Dan is er vaak iemand bij die 112 gebeld heeft denk ik?

Een burgerreanimatie krijg je vaak in de buurt waar je woont dus het komt regelmatig voor dat je de mensen gewoon kent.
Je kan via de politie wel informatie vragen maar of die wat doorgeven weet ik niet. Ik hou de kranten in de gaten of hoor het van bekenden die meer weten.
Maar weet je, van mijn patienten weet ik ook niet hoe het afloopt, dat is soms ook maar beter. Je verleent hulp, doet wat je kan en daarna moet je het eigenlijk afsluiten.

Meestal is degene die 112 belt een naaste, het maakt nogal uit of je als burgerhulpverlener een persoon reanimeert die je misschien alleen van gezicht kent of dat je je eigen partner/vader/moeder moet reanimeren.
Ik ben meerdere keren binnengekomen dat de naaste op instructies van de meldkamer de reanimatie gestart waren maar zodra je die overneemt klappen ze vaak compleet in elkaar.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:40

Ik dacht dat ik me ooit aangemeld had, zal het eens checken.

Nooit oproep gehad.

Wel al meerdere keren hulp moeten verlenen, maar niet via deze app.

Ik heb ooit EHBO gehad (is verlopen) en heb BHV. Dat laatste wordt steak bijgehouden, ben een van de vaste bhv-ers op mijn werk.

Dus daar blijven de papieren in orde, en ook ontruimen gebeurt regelmatig (oefening, vals alarm of echt) is altijd 'leuke' klus op een middelbare school met ongeveer 1400 leerlingen en een man of 160 personeel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:59

Mijn vriend heeft zich er een tijdje terug voor aangemeld en is nu 2x ergens naartoe gegaan maar beide keren was er al brandweer en ambulance. Wij wonen naast een ziekenhuis en om de hoek zit een brandweerpost dus denk dat de ambulance/brandweer er over het algemeen eerder is. Toevallig heeft m’n vriend vanavond z’n opfriscursus van reanimeren en voel me een beetje hypocriet dat ik hem nog niet heb gedaan. Maar toch nog een drempel voor ofzo..

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:03

@ Suzanne F. Ik weet inderdaad niet of de reanimatie heeft geholpen. Bij deze situatie was de partner aanwezig, was echter al wat ouder. Die gaf aan dat ze nog polsslag had, maar toen ik binnen kwam niet meer en was ze aan het gaspen. Tijdens de reanimatie de man ook niet meer gezien. Toen de ambulance mij had overgenomen ben ik nog wel naar de man toegelopen. Die zat uiteindelijk in de keuken.

Ergste vond ik nog wel (voordeel van ouderen, dan staat de telefoon hard op speaker haha) dat de meldkamer hoorde dat er iemand binnen kwam en op hing. Kon niet meer roepen hoe de situatie was.

@ Polly, ik heb zelf geen behoefte aan om de politie te bellen. Het was wel duidelijk dat ik heb geholpen gezien ze binnen kwamen toen ik aan het reanimeren was en mijn handen onder het bloed zaten. Ben uiteindelijk toen mw werd meegenomen ook gegaan. Voelde mij toen zo'n ramptoerist, terwijl dat natuurlijk niet zo was.

Ik snap dat er niet altijd ambulances beschikbaar zijn, maar gezien de reactie van de brandweer en na opzoeken op internet was er ook geen reanimatiesein uitgegaan.

Soms denk ik er nog aan terug, maar ik kan het gelukkig wel van me afzetten. Ik ben zelf verpleegkundige in het ziekenhuis, zie wel vaker gevallen die je toch wel bijblijven. Probeer het echter niet mee naar huis te nemen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:05

Ik had er nog nooit van gehoord.. is het landelijk ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:23

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:26

Ik! Reanimatie geleerd vanuit mijn verpleegkunde opleiding. Al 4 oproepen gehad, ben er naar 3 geweest. Nog nooit hoeven reanimeren: een keer een gevallen man met dementie, een keer iemand flauwgevallen, en een keer de buurman van mijn schoonvader met een inwendige bloeding.

Ik vind het een fijne gedachte dat ik dorpsgenoten kan helpen indien nodig, wij wonen tussen 3 ziekenhuizen in (allen 20 normale autominuten rijden) en dan kun je als burgerhulpverlener echt sneller zijn.

Laatst naar aanleiding van een situatie op mijn werk een Kiss of Life besteld, echt een aanrader om te hebben als burgerhulpverlener :) Te bestellen op bol.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:32

Andersom; ik heb voor mijn werk verplicht bhv + aed en er hangt een beademingsmaskertje aan mijn tas. Maar ik heb me niet aangemeld. Ik wil het echt niet. Ik hoop zo ontzettend het nooit te hoeven doen. Een tijdje geleden ben ik getuige geweest van een reanimatie waar al genoeg hulpverleners bij waren en daar ben ik al dagen van slag van geweest. Dus nee sorry, ik ben daar echt niet geschikt voor. :(

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:37

Ik heb mijn BHV en ben aangemeld als burgerhulpverlener. Ook op mijn werk hier ‘afspraken’ overgemaakt en mag weg met een melding. Gelukkig nog geen meldingen gehad!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:38

Oh, goed dat ik dit topic zie!
Ik krijg ieder jaar een bls cursus op mijn werk, en wilde me eerder al aanmelden als burgerhulpverlener, maar durfde het toen niet goed aan vanwege kleine kinderen thuis. Ik ken mezelf, ik zou er moeite mee hebben oproepen te krijgen en steeds niet te kunnen gaan.
Maar inmiddels zijn ze beiden naar school, dus ik kan me weleens opgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:43

@kwal, heb je een kiss of life al eens geprobeerd op een reanimatiepop? Mijn ervaring is dat een kiss of life lastiger is met beademen. Pocket mask zou beter moeten werken, maar die heb ik helaas niet. (Volgens EHBOinstructeur wel via ebay etc te bestellen)

Ik heb voor de zekerheid wel een kiss of life in mijn tas, deze hadden ze op mijn oude stageadres nog over, dus 1tje meegenomen.

Ik ben momenteel geen burgerhulpverlener, ivm privé-redenen, maar hoop mezelf zo snel mogelijk aan te kunnen melden.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:53

Polly schreef:
De burgeraed cursussen die gericht zijn op burgerhulpverleners zijn in de meeste gevallen voor de cursist gratis. Ik heb nog nooit hoeven betalen voor een dergelijke cursus. Het is dan ook geen EHBO of BHV opleiding die je krijgt, puur reanimeren en bediening AED.
Ik krijg nu vanuit mijn werk meer dan genoeg scholingsmomenten dus ik ben al een poosje niet meer op de cursus van de gemeente geweest.

Interessant al jouw informatie en ervaring, dank voor het delen. Ik had nog een vraag over bovenstaande, want ik weet niet of ik het goed begrijp. Als je je aanmeldt als burgerhulpverlener, kan je dan via hen dus een cursus doen? (Ik ben zelf BHV'er "geweest" maar heb (ivm sluiten van dat bedrijf) nu al een paar jaar geen opfriscursus gevolgd.)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:53

Bubblewrap schreef:
Suzanne F. schreef:
Ben je niet altijd te laat dan? Wanneer wordt zoiets geactiveerd? Bij een 112?

Inderdaad al op de meldkamer door de centralist. Je wordt als het goed is niet opgeroepen bij babys en traumatische reanimaties, maar dat weet ik niet zeker.

Burger AED gaat niet mee bij kinderen <1 jaar (het kan dus zijn dat je naar een kinderreanimatie gaat, wel goed om te beseffen, wordt vaak niet gecommuniceerd bij de cursus) traumatische reanimatie en meldingen waarbij mogelijk gevaar is voor de hulpverlener. Denk hierbij aan geweld/alcohol/drugs problematiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:56

eempiej schreef:
Bubblewrap schreef:
Inderdaad al op de meldkamer door de centralist. Je wordt als het goed is niet opgeroepen bij babys en traumatische reanimaties, maar dat weet ik niet zeker.

Burger AED gaat niet mee bij kinderen <1 jaar (het kan dus zijn dat je naar een kinderreanimatie gaat, wel goed om te beseffen, wordt vaak niet gecommuniceerd bij de cursus) traumatische reanimatie en meldingen waarbij mogelijk gevaar is voor de hulpverlener. Denk hierbij aan geweld/alcohol/drugs problematiek.

Bedankt voor de aanvulling!

Edit: even algemeen: er is altijd een nihille kans dat je wel in 1 van bovenstaande situaties komt. De melding kan anders doorkomen bij de centralist dan dat hij werkelijk is. De kans is ontzettend klein, voor mij verwaarloosbaar, maar denk altijd om je eigen veiligheid.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:12

Ik ben burgerhulpverlener. 4 oproepen gehad, aan twee gehoor kunnen geven. Bij de eerste was de politie al ter plaatse, de tweede was op een hele krappe plaats en er was niet genoeg ruimte voor iedereen die later kwam dan ik (politie en ambulances). Ik ben toen weg gegaan om niet in de weg te lopen en heb buiten de tweede ambulance opgewacht.

Sinds kort is er een overgang geweest naar een nieuw systeem en kon ik niet meer inloggen via de app. Ik weet dus ook niet zeker of ik nog oproepbaar ben.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:13

Bubblewrap schreef:
De kans is ontzettend klein, voor mij verwaarloosbaar, maar denk altijd om je eigen veiligheid.

Dat is ook het eerste wat je leert op iedere cursus.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:14

NikkiDeKerf schreef:
Polly schreef:
De burgeraed cursussen die gericht zijn op burgerhulpverleners zijn in de meeste gevallen voor de cursist gratis. Ik heb nog nooit hoeven betalen voor een dergelijke cursus. Het is dan ook geen EHBO of BHV opleiding die je krijgt, puur reanimeren en bediening AED.
Ik krijg nu vanuit mijn werk meer dan genoeg scholingsmomenten dus ik ben al een poosje niet meer op de cursus van de gemeente geweest.

Interessant al jouw informatie en ervaring, dank voor het delen. Ik had nog een vraag over bovenstaande, want ik weet niet of ik het goed begrijp. Als je je aanmeldt als burgerhulpverlener, kan je dan via hen dus een cursus doen? (Ik ben zelf BHV'er "geweest" maar heb (ivm sluiten van dat bedrijf) nu al een paar jaar geen opfriscursus gevolgd.)

Volgens mij kan dit niet. Je moet namelijk bij je aanmelding aangeven wanneer en bij welke organisatie je je diploma hebt gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:20

Astorga schreef:
Bubblewrap schreef:
De kans is ontzettend klein, voor mij verwaarloosbaar, maar denk altijd om je eigen veiligheid.

Dat is ook het eerste wat je leert op iedere cursus.

Klopt, zelf ook cursussen gevolgd.

Ik weet dat iemand soms met oogkleppen op gaat handelen en daarbij minder op de eigen veiligheid let. Je zit in de koker-visie 'melding rea'.
Aangezien eempiej terecht aanhaalt dat de centralist de melding filtert (= dus veiligheid waarborgt) en in sommige gevallen geen burgerhulpverleners stuurt, blijft het belangrijk om aan de eigen veiligheid te denken. Omdat je wél in die situatie kunt komen, al is de kans verwaarloosbaar klein.

Vandaar dat ik het nog even benoemde.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:34

NikkiDeKerf schreef:

Het werkt net andersom.
Wat het meest gebruikelijk is is dat je via google zoekt op 'burgeraed + [gemeente waar je woont]"
Over het algemeen kom je dan bij de EHBO vereniging in jouw gemeente terecht en die organiseren ongetwijfeld eens in de zoveel tijd trainingen. Een aantal keer per jaar herhalingen en een paar keer de beginnerscursus.
Ik had toen ik begon een verlopen EHBO en ik mocht dus met toestemming van de EHBO vereniging me aanmelden na 2 herhalingscursussen te hebben gedaan (en na de eerste zei hij: meld je maar aan, die tweede geloof ik wel).
Dan krijg je een diploma of certificaat, daarmee meld je je aan op hartslagnu.nl
Je word dan eerst gescreend (je bent niet automatisch inzetbaar, maar je moet goedgekeurd worden dat gaat meestal vrij rap).
Elk jaar moet je een herhalingstraining doen en dan kan je de nieuwe datum van je training weer invoeren op hartslagNu. Ik volg die trainingen van de gemeente nooit meer omdat wij heel regelmatig reanimatietrainingen hebben op het werk en ik die ook gewoon kan invoeren. Wel word ik regelmatig door de EHBO vereniging gevraagd om aanwezig te zijn bij de cursussen omdat ik meerdere reanimaties heb gedaan en je dus echt specifieke info kan geven en ik ook vanuit de kant van de professionele hulpverlening kan aangeven wat wel en niet handig is. Ik blijf bv bij alle reanimaties ter plaatse om hand en spandiensten te verrichten, maar de collega's van de ambu kennen mij ook wel, ik weet waar de spullen liggen in de auto etc. Meestal is het spannendste een infuuszak vasthouden en helpen met tillen en als het niet nodig is kan je de naasten bijstaan. Maar dat hoeft niet he, je mag ook weggaan zodra je bent overgenomen. Volg je eigen gevoel daarin.
OP de site geef je je woon en evt werkadres aan, op welke tijden je beschikbaar bent, waar en wanneer je je cursus gevolgd hebt en zodra je bent goedgekeurd krijg je bericht dat je oproepbaar bent.
Je krijgt dan een mail met uitleg (of je kan het lezen op de site, geen idee hoe dat tegenwoordig gaat), je kan ook de app downloaden en dan een poging wagen om via de app gealarmeerd te worden via GPS, dan kan je ook gealarmeerd worden als je buiten je regio bent.

Ik heb een paar pocketmasks (overigens is beademen juist met een pocketmask lastiger, dat moet je echt een paar keer geoefend hebben voor het lukt) en in al mn jaszakken en in de auto een kiss of life (dat is een soort plastickje met een filter erin waardoor jij wel lucht in de mond van het slachtoffer kan blazen maar er geen lichaamsvloeistoffen (speeksel, bloed, braaksel) in jouw mond kunnen komen.
Overigens beadem ik niet als ik geen pocketmask of kiss of life heb (tenzij het mijn eigen kind is), die risico's vind ik veel te groot. Ik heb ook altijd handschoenen (latex, van de ambu) in al mn jas en broekzakken en die doe ik ook echt aan voor ik het slachtoffer aanraak.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:11

Ik heb ook een pocket mask in de deur van mijn auto zitten. Ben bij mijn oproep zonder mijn pocket mask naar binnen gelopen. Stom natuurlijk. Maar daar was de ambulance al.
Ooit een reanimatie opgestart op de parkeerplaats van de supermarkt. Ik hoorde binnen al dat iemand onwel was geworden maar er waren al veel mensen dus ik wou naar huis fietsen. Alleen was die man hartstikke blauw en waren ze hem op een stoel aan het zetten. Ik heb geen idee wat ik heb gedaan. Ik ben er gewoon op afgestapt, heb auto's laten weg halen en ruimte gemaakt en gereanimeerd tot de ambu er was en zelfs nog een hele tijd met met de ambulance omdat er maar 1 ambu was (ze hadden niet gebelt dat het een reanimatie betrof). Het nare was dat deze meneer werd bestraalt ivm longkanker en daarom alles heel broos was en leek te breken onder mijn handen. Hij heeft het niet gered. Ik heb later zijn vrouw gesproken (was heel toevallig, ik kwam bij haar zoeg geven op mijn thuiszorgroute en ze vertelde mij dat haar man achter de supermarkt was overleden een jaar daarvoor) en daarbij kwam naar voren dat het zijn wens ook niet was om gereanimeerd te worden. Ik ben goed opgevangen door de ambulancemannen. Ze hebben me later nog gebelt. Ik heb er geen last van gehad.