Mazida schreef:En wat ik zelf ook zie is dat een gedoneerde nier vaak maar 'een paar jaar' meegaat. Nu kun je zeggen natuurlijk zeggen dat elk jaar mooi is meegenomen, maar het gaat echt vaak maar om een paar jaar. Dan is er weer een andere nier nodig of moet er alsnog worden gedialyseerd.
Ik weet dit omdat ik in mijn omgeving zelf een jongeman van 40 ken die al vier nieren heeft 'versleten.' Dat klinkt een beetje oneerbiedig, maar het is dus helaas niet dat je nier zomaar 20 jaar meegaat bij je vader.
Das onzin! bij veel mensen gaat een transplantatie gewoon goed en ze kunnen tegenwoordig veel om afstoting te voorkomen. Ea hangt natuurlijk ook samen met hoe het met de rest van de gezondheid is gesteld.
Een nier van een overleden donor gaan gemiddeld 10 jaar mee, van een levende donor is dit minimaal het dubbele 20-25 jaar met uitschieters naar 40 jaar (bron nierstichting).
Waarbij een orgaan van een ouder/kind broer/zus vaak beter aan slaan dan vriend/vriendin
Iemand met overgewicht suikerziekte slechte vaten etc doen het beduidend slechter dan mensen die voor de rest "gezond" zijn.
Kwa het mentale gedeelte er is altijd uitstekende begeleiding in het academisch ziekenhuis alvorens ze toestemming geven.