Last na verwijderen verstandskiezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Last na verwijderen verstandskiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:48

Hier in januari een verstandkies aan de onderkant uitgesneden en heb ook een week lang helse pijnen gehad ondanks de pijnstillers. Ook 2 weken last gehad van een dikke kaak en slecht kunnen eten.

Ik moet in april er nog eentje laten trekken en in juni er eentje laten snijden.. Dus ik ben er ook nog niet klaar mee helaas.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:15

Ik had trouwens meer last van de hechtingen dan van de wond zelf... Die heb ik er vakkundig uitgeknipt na 3 dagen, van de pijn van die rottige hechtingen kon ik niet slapen. Om over de geur nog niet te spreken...

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:41

Ik heb er eind vorig jaar 4 laten trekken en heb bij de eerste 2 ook flink afgezien. Pas na een dikke week kon ik weer een zacht broodje eten en een beetje verstaanbaar praten. Ook inderdaad last gehad snachts en niet meer kunnen slapen. Bij de andere 2 die er later uitgingen heb ik weinig last gehad kon gewoon gelijk eten.

De eerste die eruit ging stond horizontaal en die is er wel met zoveel geweld uitgetrokken dat mn kaak ook echt veel pijn deed, nog wel erger dan de wond. De 2e keer ging de betere kant eruit en was er ook niet zoveel geweld nodig. Dat scheelde zo ontzettend veel!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:46

Sterkte :(

Hier 3 weken terug links onder er uit.
Trekken was al een drama hij wilde er niet uit.

Ook 600 ibuprofen meegekregen.
Ik nam er paracetemol bij.

Helaas bleef het lang nabloeden en mocht ik niet spoelen de eerste dagen.
Vorige week terug gegaan er zat natuurlijk rotzooi in.

Dus nu na elke maaltijd spoelen met een spuitje en waterstofperoxide en zout.
Dat wissel ik nu af.
Sinds vandaag gaat het beter alleen paracetemol nodig.
Wat een gezeik.

En ik kreeg rare opmerkingen.
Ik had een blauwe plek op mijn kaak :+
Of ik geslagen of gevallen was.
Het was echt door het trekken van mijn verstandskies.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 04-03-19 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:48

ik heb afgelopen jaar 2 laten trekken aan de onderkant, de eerste ging helemaal mis, binnen een uur na de operatie (bij mij waren ze nog niet door dus geopereerd) was er al een hechting gesprongen en ik kreeg een fikse ontsteking. De 2e ging beter maar bij beide heb ik lang last gehad, kon de eerste 1 a 2 weken bij beide niet fatsoenlijk naar school, constant pijn in de mond, inderdaad ook van de omliggende tanden. Eten deed super veel pijn ook. Ik neem aan dat dit dus normaal is en je je weinig zorgen hoeft te maken, het is gewoon heel vervelend. Ik kreeg ook 600 mg ibu voor 3x per dag in poedervorm maar dit was zo goor dat ik pilletjes van 200 mg had gehaald, ik nam altijd 3 ibu (600 mg), dan 2 uur later 2 paracetamol (1000 mg), dan 2,5 uur later weer ibu, 2 uur later weer para, 2,5 uur daarna weer ibu en zo door.
Op die manier was het het grootste gedeelte van de dag redelijk vol te houden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:53

Als je koorts krijgt moet je wel bellen hoor.
En rustig aan doen gewoon relaxen.
Hoop dat je de nacht wat kan slapen.
Twijfel je morgen gewoon bellen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:11

Hier ook iemand die helse pijn na trekken heeft gehad.
Ik had ook ervoor een kuur antibiotica gehad en dat heeft het denk ik allemaal een stuk heftiger gemaakt.
Bij mij bleef de wond ook heel lang open na 24u pas wat dichter.
Ik leefde inderdaad op sterke iboprufen en paracetamol. Om en om de dag door en koelen, ijswater etc.
Het was verschrikkelijk inderdaad. Sterkte hoor.

Heb toch de andere kant ook laten doen ipv uitstellen en dan wachten op een ontsteking en toen zat ik dezelfde avond weer te eten.
Zelfde operatie maar een onsteking kan dus veel narigheid erbij veroorzaken.

Heb je überhaupt al antibiotica gehad? Dat is wel het eerste wat ik kreeg en de kaakchirurg stuurde mij zelfs weer naar huis die zij kom na twee weken maar als de onsteking minder is.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 06:10

Ik zat gisteren avond huilend op de bank van de pijn (en geloof mij ik ben wel pijn gewend) en heb toch maar morfine met een slaappil genomen (bekend mee als noodoplossing voor mijn chronische pijn zo nu en dan) en werdt om kwart voor 2 weer wakker van de pijn..
Lag net gewoon weer te huilen van de pijn en ben maar opgestaan om mijn man niet wakker te maken.
Ik ga straks toch maar even bellen voor de zekerheid. Als zij zeggen dat het normaal is dan vertrouw ik daarop maar ik wil mezelf niet onnodig pijnigen terwijl ik misschien toch iets sterkers kan krijgen of beter gezien kan worden.
Gisterenochtend vond ik de hechting al in mijn mond terwijl in de brief staat dat het na 7 a 10 dagen op lost en de pijn is sinds gisteren het ergst dus niet to be are even contact leggen. Voor nu maar weer mijn tijd uitzitten pfff

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:49

Ik heb ook mijn deel gehad met ontstekingen en wijsheidstanden. Ik begrijp niet waarom je geen antibiotica hebt? Als er al ontsteking op zit en je voelt zwelling nu, zit er sowieso nog ontsteking op.
Niet wachten, zeker bellen.

Ik heb de laatste 2 vorige week maandag eruit laten halen en moest vanaf dag 2 spoelen. Heb ook hechtingen. Koelen helpt echt enorm. Kan je nu ook nog proberen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:24

Klinkt inderdaad heel heftig.
Zeker even bellen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:15

Bij ons mag je pas bellen als je boven de 39 graden koorts hebt. (Ben in het ziekenhuis geholpen ivm verstandskiezen nog niet door)

Wel kreeg ik echt op mn hart gedrukt om te spoelen met Cordisyl, startend 2 dagen na de ingreep (wat ik na 3 dagen vervangen heb voor waterstofperoxide omdat ik een bruine tong kreeg van de Cordisyl.

Ben toen op eigen initiatief naar de tandarts gegaan om er naar te laten kijken, die heeft het uitgebreid schoongemaakt en me moed ingesproken.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:29

Ik heb ook zo'n idiote pijn gehad na het trekken van een verstandskies die ontstoken was. De overige 3 waren echt peanuts, maar die waren ook niet ontstoken.

Ik heb een week voor het trekken (moest door de kaakchirurg dus kon niet op stel en sprong) en ongeveer een week na het trekken tegen het plafond omhoog gezeten van de pijn. Vreselijk. Waar het nou precies door kwam weet ik niet, wel heb ik de kies gezien na het trekken en er zaten tussen de wortels van de kies een soort van ''flintertjes''. Ik heb dat later nagevraagd en dat zijn waarschijnlijk flinters van het kaakbot geweest, en dat kon inderdaad de intense pijn veroorzaakt hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:42

Dat is de enige reden waarom ik nu mn verstandskiezen laat trekken. Omdat ik zoveel horrorverhalen hoor van mensen die ontstoken verstandskiezen laten trekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:34

KletsKoekje schreef:
Morganlefay schreef:
Vrijdag verstandskiezen getrokken. Geef je lijf even de tijd om dit op te lossen. Er zat al een ontsteking. Wat betreft pijnbestrijding. Morfine???? een combi van paracetamol met Ibuprofen daar moet je even een bodem voor neerleggen voordat het gaat werken. Succes.

Naja zoals ik al zei heb ik aardig wat pijnstillers gewend , zo ook regelmatig de spiegel paracetamol/iboprufen en morfine heb ik in huis wat sterker is dan brufen.

Het feit dat je naar de Morfine grijpt en dat je dit gewoon in huis hebt.
Hoop dat je er van bewust bent dat morfine een opiaat is met alle bijwerkingen en gevolgen van dien.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:46

Maar als er een ontsteking zat tijdens het trekken (heb overigens geleerd dat er dan niet getrokken mag worden?) dan is die toch niet weg door alleen te trekken?
Dan moet je toch sowieso ab :wow:
Ik schrik ervan dat je zo makkelijk morfine pakt dan, tis niet zomaar iets.
Al snap ik de reden wel.
Ben je al wat opgeschoten vandaag?

Ik heb er ooit eentje laten trekken en die zat verder gunstig maar heb ook echt een week pijnstillers als snoep gevreten zo slecht dat ik me voelde en zo ziek dat ik ervan was.

(Ga dan ook niet op stap met veel alcohol in combi :') )

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:58

Ik heb ook ontzettend veel last gehad van het trekken van mijn onderste verstandskiezen. Bij de eerste had ik een forse nabloeding. Er werd toen achteraf nog zo'n dikke spons in geduwd waarna het nog een 2e keer gehecht is. Ik heb een week ziek met koorts op bed gelegen.
De tweede gelukkig geen nabloeding en dat herstel ging beter, maar al met al was het voor mij echt geen pretje.

Ik nam naast de ibu bruis ook de max dosering aan paracetamol erbij. Vanaf de 3e dag mocht ik spoelen met zo'n spoelmiddel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:15

KletsKoekje schreef:
Ik zat gisteren avond huilend op de bank van de pijn (en geloof mij ik ben wel pijn gewend) en heb toch maar morfine met een slaappil genomen (bekend mee als noodoplossing voor mijn chronische pijn zo nu en dan) en werdt om kwart voor 2 weer wakker van de pijn..
Lag net gewoon weer te huilen van de pijn en ben maar opgestaan om mijn man niet wakker te maken.
Ik ga straks toch maar even bellen voor de zekerheid. Als zij zeggen dat het normaal is dan vertrouw ik daarop maar ik wil mezelf niet onnodig pijnigen terwijl ik misschien toch iets sterkers kan krijgen of beter gezien kan worden.
Gisterenochtend vond ik de hechting al in mijn mond terwijl in de brief staat dat het na 7 a 10 dagen op lost en de pijn is sinds gisteren het ergst dus niet to be are even contact leggen. Voor nu maar weer mijn tijd uitzitten pfff

Wat rot dat je zoveel pijn hebt! Pijn is voor iedereen anders. Ik ben onder narcose geopereerd aangezien ze moesten snijden en ik nog wel naar de tandarts wilde durven daarna en omdat ik nooit meer terug wilde komen voor deel 2 te trekken. Hell no.
De tweede dag liet bij mij ook al een hechting los met een bloedprop (die heb je nodig voor goed herstel) en pas na een dag of 4 kon ik weer normaal mijn spuug/slijm wegslikken. Daarvoor zat ik het in een beker te kwijlen omdat ik mijn mond niet vacuüm kon zuigen :')

Indien je echt een vies afval smaakje (dode vogeltjes smaak) gaat krijgen moet je eens kijken of je' dry sockets' hebt op de plekken waar je kiezen weg zijn gehaald. Dat is een zwart gat in je tandvlees waar allemaal voedselresten in gaan zitten. Met een injectiespuitje spuit je dat er vrij makkelijk uit. Toen ik dat doorhad had ik geen last meer van slechte smaakjes in mn mond. Of beginnende ontstekingen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 20:16

Ik ben blij dat ik toch gebeld heb gisteren.
Moest even langs komen, ze hebben het schoongemaakt en doordat de hechting al geknapt was zaten er dus veel voedselresten. Het was goed geïrriteerd. (Denk dan inderdaad dry rockets hutcherson?) Moet nu 3x daags spoelen en heb als extra tramadol gekregen. Dit scheelt een hoop pijn, al ben ik er vanochtend wel erg ziek van geweest en moest overgeven (wat een hel, zo pijnlijk als je je mond nog niet zover open kunt doen auuu) maar de andere keren heb ik geen last bijwerkingen gehad gelukkig buiten wat moe/licht zijn om.

Edit; en ze hebben de overige hechtingen er ook meteen uit gehaald wat er nog zat

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:03

Tramadol is best een heftige maar als morfine al niet werkt... Maar overgeven lijkt me heel erg vervelend met open wonden in je mond. Voor mij voelde mijn mond heel kwetsbaar dus ik spoelde vanaf dag 2 meermaals per dag.

Ik denk dat je inderdaad dry sockets hebt nu. Dat de bloedprop er mee uit is gekomen. Das rot want herstel gaat dan wat minder snel en moet echt vanuit de kaak dichrgroeien. Week of 6 ben je er zeker aan kwijt.
Heb er ook twee gehad en zijn nu goed dicht.
Maar het spuitje zorgt ervoor dat er geen voedselresten kunnen ophopen. Ik ging er minder door eten (ben helaas geen grammetje afgevallen :')) en na iedere maaltijd ging ik mijn bekkie uitspuiten. Maar nam het niet mee naar mn werk. Ik spoelde eerst ook met chloorhexidine en daarna mijn eigen elmex mondspoeling. Dat voorkomt ook ontstekingen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:22

Ik heb ook dry socket gehad en die spuit ging echt overal mee naar toe. Het gevoel dat er iets in zat was echt heel naar.

Nu vandaag de andere helft eruit laten halen. Ben benieuwd of ik deze keer wel gewoon een stolsel krijg.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:12

Ik denk dat je alveolitis hebt, ofwel inderdaad een dry socket. Heeeel vervelend maar niet heel gek aangezien je kies al goed ontstoken was :(:) spoelen spoelen spoelen! Je rookt toch niet hoop ik TS? Beterschap!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 00:41

Dank je wel.
Ik ben er ook wel vrijwel zeker van dat het dry socket is ja. Komt precies overeen en de arts zei, ook dat het echt nog een paar weken gaat duren. Ben blij dat ik terug gegaan ben :)

Nee ik rook niet.

Succes Iris met de genezing, hopenlijk valt het mee :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:01

Hoe gaat het met jou?

Hier de volgende dry socket. :=

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 13:00

Oh wat vervelend irisje! Sterkte ermee!

De tramadol was erg fijn, daardoor was de pijn te handelen.
Die heb ik een paar dagen gebruikt en zaterdag heb ik nog 1x beuren bruis genomen en sindsdien geen pijnstillers meer! Het blijft wat gevoelig nog, vooral met spoelen maar ook dat begint minder te worden. Het viel me wel tegen hoe lang mijn kaak dik bleef maar ik ben ziek geweest van de tramadol (misselijk en spugen) en spugen terwijl je je kaak nog niet helemaal kunt openen is echt heel! Mijn kaak werd ook meteen weer dik(ker) dan.
Maar het ergste is achter de rug! :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:19

Ik heb ook een receptje Tramadol gekregen. Alleen ik moet autorijden. Ik kan dat niet zomaar even niet doen doordeweeks.

Heb met 3x 600mg ibu en 4x 1000mg PCM nog te veel pijn. Het gaat alleen maar meer pijn doen voor m'n gevoel. Keelpijn, hoofdpijn, oorpijn. Als t vrijdag niet over is willen ze me op de poli zien.