Ervaring met slaaptraining baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:29

zonnetje1903 schreef:
Coslapen of in bed heb ik geprobeerd. Bij mij in bed wil ze alleen maar aan de borst en wordt heel boos als dat niet mag. Even vind ik geen probleem maar een kind de hele nacht aan dr borst is een no go voor mij.
Naast me in een cosleeper geeft hetzelfde. Ze wil dan echt alleen maar in me kruipen

Waarom eigenlijk niet? :) Dan slaapt ze toch lekker aan je borst en tegen je aan? Ik denk dat ze de geborgenheid nodig heeft. Mijn zoontje heeft heel erg lang bij mij/ons in bed geslapen en het liefste op mij. En trouwens, hij slaapt er nu nog steeds en hij is 2,5 :') Ik moest toen wel even wennen, maar na een paar dagen/weken was ik wel gewend aan het geluid en dat er iemand op me of dichtbij me lag en kon ik prima zelf slapen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:31

Denk dat dat echt persoonlijk is. Sommige vinden dat geen probleem, andere wel.

Hier een bijna 4 jarige die niet zonder mij kan slapen maar ook hysterisch wordt als ik naar jongste zoon ga die aan het Wenen is of als ik naar t toilet ga, dan is het plezante er rap af hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:36

Ik geef het ook alleen als tip. Ieder moet doen wat haar het beste lijkt.
Snap dat de lol er snel af is bij een huilend kind, maar ik maak het mezelf liever makkelijk dan dat ik er strijd om aanga :) En dus slaapt ie van ons lekker bij mij in bed en ga ik er vanuit dat ie vanzelf naar z’n eigen bed vertrekt voor ie 16 is :=

Ze zijn maar kort klein en ze hebben je zo nodig :)

dromertje2

Re: Ervaring met slaaptrainig baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:39

ja, tuurlijk. Als ik maar 1 kind had, zou dat ook minder een probleem zijn, is dan makkelijker want je moet er niet uit voor een ander huilend kind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:45

Dan leg je ze allebei in je bed :') Is mijn oplossing :P
Misschien ben ik een te makkelijke moeder hoor, maar ‘s nachts wil ik zo weinig mogelijk strijd en ellende, dus kies ik voor de makkelijkste weg. Mijn nachtrust is me ook heilig, en die gaat er toch al aan met kleine kinderen. En dit vind ik de makkelijkste weg om zoveel mogelijk slaap te pakken.
Overigens is mijn 2e nog niet geboren, maar wel bijna. En het plan is dan wel weer te gaan co-sleepen. Die ander ligt dus ook nog bij ons in bed, maar dat komt wel goed denk ik. Mn man slaapt regelmatig in het grote bed van de peuter, dus dan is er ruimte zat.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:50

Weet niet of het gaat helpen hier allesinds toch even als ze wakker werden snachts ipv borst/fles gewoon een bekertje water aanbieden niet teveel tegen zeggen en water of niets. Drinken en weer weg. Ze hadden hier op de kamer wel zo een klein schemer lampje voor in het stopcontact deze reageert op geluid of beweging.

Of eventueel de mogelijkheid om ze eens te laten uitslapen? Meestal hebben ze ook door dat ze daar geen bv krijgen en dat kan ook al helpen.

En haar dutjes van door de dag misschien verkorten als ze deze doet?

Kleine wijzigingen ipv Wenen snachts is ze beginnen zingen :+
Laatst bijgewerkt door sayenti op 04-03-19 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:51

Wat herkenbaar dit! Mijn dochtertje had dat ook zo, en wel tot haar 4e verjaardag zeker.. Nabijheid en veiligheid had ze nodig en dat kostte veel slaap. Wij sliepen samen en dan was het alsnog zo, alleen sliep ze veel sneller weer in omdat ik ernaast lag. Oh wat heb ik me rot gevoeld, tot ik het ging accepteren.. Want al die trainingen met laten huilen voelde ik niks voor, dus acceptatie dat het zo was en daarna trok ik het beter.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:57

Ik heb het al zo ver gekregen dat hij al terug in zijn eigen bed slaapt, wel met mij er bij. Nu nog de volgende stap.
Ik begrijp u dus heel goed dat je er onder door zit.

Verootje: Jongste zou constant uit bed vallen, dus geen optie. Bovenop het feit dat ik dat geen oplossing vind. Probleem bij ons is dat oudste dan ook uit bed wilt als papa om 4u of om 5u opstaat voor zijn werk, mr gaat ook niet slapen zonder mij maar ik ga ook niet slapen om 20u. Nu dat hij terug in zijn eigen bed slaapt, is dat 1ste probleem al verholpen.
Samen slapen was bij ons ook de gemakkelijkste weg toen ik mijn enkel gebroken had, nu achteraf bekeken, het begin geweest van een moeilijke weg op langere termijn.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 04-03-19 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:58

Overdag niet meer laten slapen. En sowieso niet na 15.00
Als ze wakker wordt s’nachts flesje lauw water geven, instoppen en weer in je bed kruipen

Ik had zo’n lichtprojector met klassiek muziekje, die deed ik aan om bij in slaap te vallen, dus ook s’nachts als ze een keer wakker werden van het tanden krijgen oid

Je laatste borstvoeding s’avonds is vaak niet meer zo voedzaam als die van s’morgens en overdag, dus misschien pap geven voor het slapen gaan

Mijn 2 kinderen sliepen allebei door, de eerste vanaf dag 1 en mijn 2e na 3 weken.
Ze waren alert en actief overdag, bufferden s’avonds echt voor de nacht voeding en dan sliepen ze gewoon tot een uur of 7. Ik ben ook een heel makkelijke moeder en denk dat je er s’nachts niet teveel aandacht aan moet schenken. Zorg dat je kind moe is ipv overdag laten slapen en dat het buikje vol is. En denk bij alles: het is maar een fase :D

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:59

verootjoo schreef:
Snap dat de lol er snel af is bij een huilend kind, maar ik maak het mezelf liever makkelijk dan dat ik er strijd om aanga :) En dus slaapt ie van ons lekker bij mij in bed en ga ik er vanuit dat ie vanzelf naar z’n eigen bed vertrekt voor ie 16 is :=

Haha, exact hoe ik erover denk :D .

TS je schrijft dat ze het liefst in je wil kruipen, mij lijkt dat ze die nabijheid toch nog echt nodig heeft?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:14

[***] schreef:
Je laatste borstvoeding s’avonds is vaak niet meer zo voedzaam als die van s’morgens en overdag, dus misschien pap geven voor het slapen gaan

Dat is enorme flauwekul. Borstvoeding is áltijd voedzaam. Pap is vulling en ligt zwaar op de maag, maar voor een dreumes die goed eet, zit er weinig 'voedzaams' in.

TS moet er juist rekening mee houden dat als haar kindje 's nachts niet of minder mag/gaat drinken, de melkproductie behoorlijk zal teruglopen. Juist nachtvoedingen zijn belangrijk om de productie stabiel te houden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:17

Ik zeg ook bij je houden 's nachts. Ze zal in het begin niet willen slapen, maar daar moet je even doorheen. Ook voor jezelf is het even volhouden, maar na enkele dagen zijn jullie beide gewend en dan slaap je prima samen.
Ik heb 2 erg slechte slapers gehad. Mijn zoon slaapt nu prima in zijn eigen bed. Mijn dochter van 4 kruipt iedere nacht bij me. Ik vind het wel best, zo slapen we beide tenminste lekker.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:18

Heb je al eens geprobeerd om de 2 losse slaapje juist samen te voegen? Dus bijvoorbeeld van 11-1 of misschien dat 12-2 beter past bij haar? Hier eentje die juist doorliep daarvoor en vanaf 1 jaar ineens ook 3-4x per nacht kwam. Helaas heeft bij ons dus helemaal niets geholpen en was het een periode die ongeveer een half uur geduurd heeft. Denk ik wel dat de oorzaak lag in onze emigratie. Van een doodstil landweggetje naar een huis dat bijna op de weg stond met heel veel vrachtwagen verkeer 's nachts.

djinnie

Re: Ervaring met slaaptrainig baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:32

Wat ook kan helpen, als je een vangnet hebt, is dat vangnet inschakelen. Een goede vriend(in) of familielid die uk 1 of 2 keer per week in de ochtend lekker even meeneemt naar t bos en jij gaat slapen. Dan heb je een flinke tijd, kun je uit jezelf weer wakker worden en laad je uiteindelijk weer op. Iemand die wat voor je kan koken of wat in t huishouden kan doen.

Gaat de kleine naar het kdv? Kijken of 2 ochtenden in de week een optie is? Kun je slapen.

Mijn beide mini's sliepen pas met 3 jaar door. Dronken nog lange tijd 's nachts en ik ben ook zo' n slechte slaper. Wij sliepen met nr 2 vanaf dag 1 samen. Dat kost soms slaap maar het brengt ook rust.

We vragen niet makkelijk genoeg om hulp, maar er zit echt wel een kern van waarheid in de opmerking: it takes a village to raise a child.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:35

[***] schreef:
Overdag niet meer laten slapen. En sowieso niet na 15.00
Als ze wakker wordt s’nachts flesje lauw water geven, instoppen en weer in je bed kruipen

Het kind is 1 jaar die heeft echt nog wel 2 of minstens 1 slaapje nodig overdag.

Ts ik herken je probleem deels. Mijn dochter is nu 13 maanden en ook een moeilijke slaper. Op t moment gaat het redelijk goed en komt ze meestal maar 1x en dan krijgt ze een flesje. Mijn ervaring is dat eraan toegeven het beste werkt voor beide. Maargoed hier heb je nu niet zoveel aan, aangezien je aangeeft er aan onderdoor te gaan. Ik zou op zoek gaan naar een slaapcoach die het kind niet laat huilen, dit is zo tegennatuurlijk. Volg je gevoel!

Overigens heb ik op t moment ook slaaptekor, door zwangerschap en dochter die nog regelmatig wakker wordt snachts. Heb teveel onrust in mn lijf om het overdag bij te slapen. Mijn oplossing is dat ik elke avond rond 9 uur naar bed ga. Helaas is dit voor mij ook nog niet afdoende.

Edit: wil dit toch nog even zeggen. Je kindje geeft heel duidelijk aan je nabijheid nodig te zijn. Probeer hier toch zoveel mogelijk aan toe te geven, je zult merken dat het dan voor beide makkelijker wordt, je dochter kan je makkelijker loslaten (is mijn ervaring) en voor jou is het minder stress. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:43

Chubby schreef:
[***] schreef:

Dat is enorme flauwekul. Borstvoeding is áltijd voedzaam. Pap is vulling en ligt zwaar op de maag, maar voor een dreumes die goed eet, zit er weinig 'voedzaams' in.

TS moet er juist rekening mee houden dat als haar kindje 's nachts niet of minder mag/gaat drinken, de melkproductie behoorlijk zal teruglopen. Juist nachtvoedingen zijn belangrijk om de productie stabiel te houden.

Mensen als jij maken het jonge moeders enorm moeilijk! En nog met verkeerde informatie ook!
Ik heb nooit nachtvoedingen gegeven en had prima borstvoeding 1,5 jaar lang. Als ik s’avonds ging paardrijden of iets anders kregen de kinderen een papfles en daar sliepen ze heerlijk op, als moeder heb je ook af en toe je rust of vrije tijd nodig.
Wat ik zeg is gewoon onderzocht, de ochtendmelk is vetter en vullender dan de avondmelk omdat je dan als moeder overdag drukker bent. Ja je rust nemen overdag zei de borstvoedingsmaffia dan, alsof het iets is om je schuldig over te voelen. Gewoon fles erin s’avonds zei ik dan!
Het is al hartstikke goed dat TS de borstvoeding al zolang geeft en 1 voeding s’avonds vervangen voor een betere nachtrust is voor iedereen beter.

Of kinderen overdag een slaapje nodig hebben verschilt per kind. Mijn oudste heeft overdag nooit geslapen en mijn tweede alleen een middagdutje van een uur tot ze 10 maanden was. Als ze daarna een keer per ongeluk in slaap vielen overdag in de auto ofzo waren ze s’avonds niet voor 0.00 in bed te krijgen of om 5.00 wakker, dus ze hadden dat echt niet nodig. Je moet er voor waken je kind niet s’nachts bezig te moeten houden en overdag als een zombie rond te lopen terwijl de dreumes lekker slaap ligt in te halen overdag!

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:48

Janne 19 dan zijn jouw kinderen daar echt wel uitzonderingen in. De meeste kinderen hebben gewoon nog 1 of 2 slaapjes nodig op die leeftijd. Overigens is het niet zo dat het kindje van ts niet kan slapen doordat ze niet moe is, maar ze wordt wakker omdat ze mama's nabijheid mist.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:51

Wat heerlijk om te lezen dat er zoveel moeders zijn die lekker samen slapen met de baby
Ik doe het ook omdat ik snachts geen zin heb in gedoe ( ben doordeweeks ook alleen en werk ook gewoon)
Maar iedereen in mijn omgeving heeft er wel commentaar op.

Voor zonnetje geen advies!
Alhoewel misschien een keer een bezoek aan een chiropractor?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:53

verootjoo schreef:

Hier precies hetzelfde. Ondanks dat ik afentoe mopper dat ze toch echt in haar eigen bedje gaat slapen, slaapt ze iedere nacht heerlijk bij ons. Ik vind haar nog veel te klein. Met een flesje drinken op het bed voor als ze in de nacht dorst krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:59

Emoe schreef:
Janne 19 dan zijn jouw kinderen daar echt wel uitzonderingen in. De meeste kinderen hebben gewoon nog 1 of 2 slaapjes nodig op die leeftijd. Overigens is het niet zo dat het kindje van ts niet kan slapen doordat ze niet moe is, maar ze wordt wakker omdat ze mama's nabijheid mist.

Of omdat ze s’nachts aandacht krijgt en overdag lekker slaap in kan halen. Hoe weet je dat nou dat ze mama mist, dat is hetzelfde schuldgevoel en onzekerheid aanpraten bij een moeder als die andere post hierboven die stelt dat je geen goede borstvoeding hebt als je geen nachtvoeding geeft.

Ik zou van die 2 dutjes sowieso 1 schrappen, je merkt het vanzelf als ze moe worden. En moe zijn s’avonds is helemaal niet erg. Dan slapen ze lekker door.

Liselot

Re: Ervaring met slaaptraining baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:02

Of ze zijn zo moe dat ze juist niet meer goed in slaap kunnen vallen. Het is heel normaal dat kinderen tot 3 jaar een dutje doen overdag. Mijn zoontje van inmiddels 3,5 sliep tot voor kort 2 a 3 uur tussen de middag en dan in de nacht van 19.30 tot 7.00
Nu wil hij niet meer slapen overdag, maar is vaak om 18 uur al zo moe dat hij dan al naar bed gaat

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:04

[***] schreef:
Emoe schreef:

Of omdat ze s’nachts aandacht krijgt en overdag lekker slaap in kan halen. Hoe weet je dat nou dat ze mama mist, dat is hetzelfde schuldgevoel en onzekerheid aanpraten bij een moeder als die andere post hierboven die stelt dat je geen goede borstvoeding hebt als je geen nachtvoeding geeft.

Ik zou van die 2 dutjes sowieso 1 schrappen, je merkt het vanzelf als ze moe worden. En moe zijn s’avonds is helemaal niet erg. Dan slapen ze lekker door.

Of niet... als de mijne te weinig slaap krijgt, kan je rekenen op poedersuiker. Hoe meer hij slaapt, hoe beter hij slaapt. En dat werkt voor veel kids zo.

En ik geloof niet in manipulerende kids van 1. Als ze vragen om geborgenheid en troost moet je ze dat gewoon geven :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:05

Liselot schreef:
Of ze zijn zo moe dat ze juist niet meer goed in slaap kunnen vallen. Het is heel normaal dat kinderen tot 3 jaar een dutje doen overdag. Mijn zoontje van inmiddels 3,5 sliep tot voor kort 2 a 3 uur tussen de middag en dan in de nacht van 19.30 tot 7.00
Nu wil hij niet meer slapen overdag, maar is vaak om 18 uur al zo moe dat hij dan al naar bed gaat

Same here. Gup is nu 3.5 en wil in de middag niet meer naar bed sinds een maand of 2. Daarvoor sliep hij prima nog 2/3 uur en dan van 20.00 tot 09.00 in 1 ruk door.
Nu chrashed hij om een uur of 16.00 op de bank voor een half uurtje.

Mijn 14 maanden oude dochter slaapt snachts het beste als ze overdag 2 keer goed geslapen heeft. Heeft ze overdag een slaap overgeslagen? Dan ligt ze snachts te miepen

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:06

[***] schreef:
Emoe schreef:

Ik denk niet dat dat bij een kindje van die leeftijd zo werkt. Het gaat me helemaal niet om een schuldgevoel aan te praten. Ik denk dat ze mama's nabijheid mist omdat ts aangeeft dat haar kindje helemaal niet wil drinken snachts, maar troost zoekt aan de borst. En dat is gewoon oké op die leeftijd. In hoeverre je daarin mee wilt gaan als moeder is aan jezelf, en daarin moet je ook niet over je eigen grenzen gaan. Ik weet hoe zwaar het kan zijn als moeder.

'Moe zijn 's avonds is niet erg want dan slaapt ze snachts beter door.' Wanneer mijn kindje overdag weinig slaapt, slaapt ze snachts slechter door overprikkeling. Wat voor jouw kindjes werkte hoeft niet perse voor andere kinderen ook zo te werken. Ts zal hierin ook zelf wel weten wat voor haar en haar kindje het beste werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:07

In de eerste 10 maanden hadden wij gelukkig een goed doorslapend kind maar na een korte fase van flink groeien rond het eerste jaar waarin ze ineens weer een volledige voeding nodig had werd het daarna een gewoonte om even wakker te worden voor 1 slokje.
Vanaf dat moment boden we enkel water aan. Na wat fikse woedeuitbartstingen was dat eigenlijk relatief snel bekeken.
Ik vind huilen op zich geen drama zolang je ze niet alleen laat. We zijn er dan gewoon bij blijven zitten tot het weer kalmeerde. Was even een kort tijdje lastig maar daarna ook gewoon over.

Volgens de huidige opvattingen is het waarschijnlijk baarbaars en gaat ons kind ons vast haten later met vreselijke traumas, maar ze sliep wel gewoon door toen en doet dit gelukkig nog steeds.