"Kangoeroe"woning, inwonende ouder en meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 12:11

Britta31 schreef:
Hou er wel rekening mee dat tieners een andere geluidssterkte hebben.Dus oma en lawaaierige tieners in 1 ruimte gaat soms niet.

Begrijpelijke reactie. Is hier geen probleem en zeker in het pand niet wat we op het oog hebben. Zoon is 17 en dochter 14 en beide staan er helemaal open voor. En helpen oma nu al waar ze kunnen. (zoon komt al meerdere keren per week bij oma) Zijn geen lawaaige types. en de opzet in dit pand zou zo zijn dat oma in een ander deel woont als ons gezin.

Inmiddels hier al heel veel gelezen wat echt ontzettend helpt in de hele beeldvorming incl de nodige (dagelijkse) gesprekken met moeder over hoe en wat. Verwachtingen knelpunten etc. Ook voor mijzelf hoor. de 2 personen die elkaar het meest zullen zien zijn ik en mijn moeder. We kunnen het prima vinden met elkaar... maar zou dat ook zo blijven nu zij ouder is?

Lastig detail is zus. Die heeft zo haar eigen mening hierover wat wij al een beetje zagen aankomen en waar we ook voor gewaarschuwd waren middels diverse websites. Haar bezwaren betreffen geld en de autonomie van moeder. maar komt mn met redenen die ongunstig voor haar zouden zijn (geld, logeermogelijkheden (wat overigens gewoon kan dus...) in haar ogen ipv te focussen op punten die voor moeder van belang zijn.

We zijn inmiddels een aantal stappen verder. Het is een heel proces wat nog steeds 2 kanten op kan gaan. JA of NEE... Er zijn al flink wat financiële zaken berekend en doorgesproken en ook andere zaken besproken. Donderdag bezichtiging van de woning met moeder erbij om gezamenlijk het gevoel te krijgen: zou de bedachte constructie hier idd kunnen werken (en daarbij of het huis idd voldoet natuurlijk)

Vind het allemaal heel leuk en spannend en ik zie echt allerlei voordelen voor iedereen maar sluit mijn ogen ook zeker niet voor de nadelen. Wat nu dus met name privacy vragen zijn (en mijn zus... di welkom is hoor! maar meer hoe zij zich hierover nu opstelt)

Anoniem

Re: "Kangoeroe"woning, inwonende ouder en meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 12:45

Bij mijn vriend thuis, woont de opa er ook nog bij in.

Boerderij is opgesplitst in 2 woningen. Maar je kon wel binnendoor bij elkaar komen.

Tot een jaar terug woonde zijn oma er ook nog bij in. Zwaar dementerende. En dat was behoorlijk heftig voor iedereen. Alles moest op slot, ze zat overal in te snuffelen en nam dan ook dingen mee. Gas moest worden afgesloten op hun kant ivm brandgevaar enzovoorts. En ze was ook behoorlijk agressief.

Helaas hield zijn opa het al die tijd tegen om voor haar een plekje te zoeken op een gesloten afdeling.

Maar sinds ze uit huis is, is het gewoon voelbaar dat de sfeer enorm verbeterd is. Zijn opa leeft weer helemaal op en helpt zelfs weer mee in het bedrijf.

Mijn schoonouders hebben wel besloten om een ander plekje te zoeken, wanneer wij boerderij overnemen. Want ze willen absoluut niet, dat het ons ook overkomt.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 18:47

Bij deervaringen die ik tot nu toe gelezen heb over het meer generatie wonen. Zijn die constructies waarbij iedere partij toch een soort van eigen stukje heeft& gecombineerd met goede afspraken het meest succesvol.

Ik volg geïnteresseerd mee. Het is hier ook wel een idee voor de toekomst.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:53

Woon ook samen met schoonouders in hetzelfde huis. Wel alles gescheiden.
Het moeilijkste vind ik de rest van de familie. Als medebewoner doe je gewoon veel meer aan mantelzorg dan de familie die wat verder weg woont. En dat wordt gewaardeerd maar ook bekritiseerd. Want owee als je niet goed communiceert over het wel en wee van pa en ma. Ik krijg soms opmerkingen in de groepsapp waar ik echt verdrietig van wordt.
Het samenwonen op zich vind ik wel te doen. Hoewel het steeds zwaarder wordt nu er dementie in het spel is en we schoonmoeder geen seconde alleen kunnen laten.
Zorg regelen gaat goed, maar het is soms moeilijk om in al die zorgregelingen het juiste te vinden. WLZ of WOZ, een aangepaste wc aanvragen, extra dagbesteding, ga zo maar door. Gelukkig hebben wij fantastische hulp van de Buurtzorg. Er zijn ook casemanagers die je hierbij kunnen helpen.
En inderdaad op vakantie gaan wordt steeds moeilijker.
Kortom het kan heel zwaar worden, maar ik snap wel dat je dit graag wil doen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:02

Mijn schoonmoeder wilde dit graag, maar mijn vriend en ik dus niet. Zij snapt totaal niet waarom niet, maar ik moet er gewoon echt niet aan denken. Ze is nu al elk weekend bij ons en liefst vaker. Dat is voor mij al teveel.

Mijn ouders willen het zelf niet omdat zij destijds bij mijn opa en oma op het erf hebben gewoond en dat werd op zijn zachtst gezegd geen succes. Ik zou er bij mijn ouders wel meer voor open staan als bij mijn schoonmoeder, want daarbij is en blijft mijn antwoord NEE!!! :+

Maar gelukkig is de instelling van mijn ouders echt dat oud en jong niet samen moeten wonen, en dat vind ik wel prettig.

Ik hou van alle 3 hoor, maar hoef ze gewoon niet in mijn huis. Die tijd hebben we gehad.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 20:12

komone schreef:
Het moeilijkste vind ik de rest van de familie. Als medebewoner doe je gewoon veel meer aan mantelzorg dan de familie die wat verder weg woont. En dat wordt gewaardeerd maar ook bekritiseerd. Want owee als je niet goed communiceert over het wel en wee van pa en ma. Ik krijg soms opmerkingen in de groepsapp waar ik echt verdrietig van wordt.
Het samenwonen op zich vind ik wel te doen. Hoewel het steeds zwaarder wordt nu er dementie in het spel is en we schoonmoeder geen seconde alleen kunnen laten.
Zorg regelen gaat goed, maar het is soms moeilijk om in al die zorgregelingen het juiste te vinden. WLZ of WOZ, een aangepaste wc aanvragen, extra dagbesteding, ga zo maar door. Gelukkig hebben wij fantastische hulp van de Buurtzorg. Er zijn ook casemanagers die je hierbij kunnen helpen.

Nou ja.. dat zware hebben we al eens gehad met mijn vader. Hebben hem een 4 weken in steeds zwaarder wordend ziekbed verzorgd. En toen woonden wij nog zoals nu op 1 km afstand. Man heeft gewoon laatste weken daar geslapen om de zorg te kunnen verlenen. Dus vanaf die kant denken wij nu juist: hadden we toen bij elkaar gewoond was het wat sommige zaken betreft "makkelijker" geweest.

Wat je zegt over andere familie: Ik heb dus alleen 1 iets oudere zus, woont ver weg, en kan zelf ivm lichamelijke klachten niks van mantelzorg doen. Het komt nu dus toch al op mij en mijn gezin neer. Maar die kritiek ja.. dat merk ik nu al. Zij ziet de toenemende zorg-vraag van moeder dus totaal niet in, alsof zij niet beseft dat moeder 78 is. Zus zelf is nog steeds aan beterende hand na ernstig ziekbed en schijnt te denken dat het met moeder dus ook nog beter kan worden. Ik en mijn man zien dus duidelijk van niet.

Dat van niet meer op vakantie (of moeilijker) kunnen si wel een dingetje inderdaad waar we bij stil moeten staan. Zolang moeder is zoals ze nu is kan dat prima. Maar wat als ze wel hulpbehoevender wordt? Dus dat is een goed punt ja.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:41

Zilfstar schreef:
komone schreef:

Nou ja.. dat zware hebben we al eens gehad met mijn vader. Hebben hem een 4 weken in steeds zwaarder wordend ziekbed verzorgd. En toen woonden wij nog zoals nu op 1 km afstand. Man heeft gewoon laatste weken daar geslapen om de zorg te kunnen verlenen. Dus vanaf die kant denken wij nu juist: hadden we toen bij elkaar gewoond was het wat sommige zaken betreft "makkelijker" geweest.

Wat je zegt over andere familie: Ik heb dus alleen 1 iets oudere zus, woont ver weg, en kan zelf ivm lichamelijke klachten niks van mantelzorg doen. Het komt nu dus toch al op mij en mijn gezin neer. Maar die kritiek ja.. dat merk ik nu al. Zij ziet de toenemende zorg-vraag van moeder dus totaal niet in, alsof zij niet beseft dat moeder 78 is. Zus zelf is nog steeds aan beterende hand na ernstig ziekbed en schijnt te denken dat het met moeder dus ook nog beter kan worden. Ik en mijn man zien dus duidelijk van niet.

Dat van niet meer op vakantie (of moeilijker) kunnen si wel een dingetje inderdaad waar we bij stil moeten staan. Zolang moeder is zoals ze nu is kan dat prima. Maar wat als ze wel hulpbehoevender wordt? Dus dat is een goed punt ja.

Wat mooi dat jullie dit overwegen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar over die vakantie. Bij veel verzekeringen zit er ook een mantelzorg vervanging. Dus speciaal voor dagjes uit en vakantie.

Lees je polis er even op na. Daar zit misschien wel een oplossing.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:49

Ik vind het ook mooi dat jullie dit overwegen!
Ook gezien de veiligheid van alleenwonende ouderen. Tegenwoordig lijkt het wel alsof ze steeds vaker worden overvallen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:55

Olikea: dat zeggen ze allemaal wel, maar zo makkelijk als het klinkt is dat niet. Ik zou dat alleen zien als extra's ts, niet als basis om je vakantie mee te plannen.

Ik heb niet de ervaring van een kangoeroe woning, maar wel een ervaring van een zieke vader in huis, die met fasen zwaardere en minder zware zorg nodig had. We gingen zegmaar van hij doet alles zelf tot helpen met tandenpoetsen, douchen, aankleden.

Ik heb op die manier 4 jaar bij mijn ouders ingewoond, 1 jaar was ik uit huis. Ik was 19 toen dit begon, dus wel een andere levensfase dan ts, maar wel behoorlijk volwassen.

Ik vond de eerste 4 weken super fijn, het eerste halfjaar goed te doen, maar vanaf een jaar of 2 begin je dat mantelzorgen echt wel te voelen. Ik kon moeilijk staan en gaan waar ik wilde, want pa en ma hadden mijn hulp nodig (ma was s avonds moe van de rest van de dag mantelzorgen). Ik voelde me schuldig als ik ergens naartoe wilde, want bovenstaande situatie was van toepassing.

In die zin is 4 weken op en neer reizen naar zieke ouders zwaar, maar ook heel makkelijk. Het is maar 4 weken. Weet dat dit mantelzorgen voor jaren kan zijn en dat daar ook hele zware jaren bij kunnen zitten. Moeders vanuit de kangoeroe woning in een verzorgingstehuis plaatsen, omdat het zelf doen niet meer gaat, kan nog wel eens heel moeilijk zijn. Ik zou er goed naar kijken hoe dat werkt.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 22:32

ik vind wel dat we, ondanks dat we alles gescheiden hebben, toch een groot deel van onze privacy hebben moeten inleveren. De thuiszorg staat toch echt om half 8 op de stoep, en die willen vaak nog iets met je bespreken. Je moet telkens wanneer je weggaat vertellen dat je weg bent en wanneer je weer terug komt. Om de haverklap staat schoonmoeder te roepen of je wil komen want de tv doet het weer niet of ze weet niet meer zeker of je nog wel thuis bent (paniek). Nu was dit in het begin niet zo, maar het laatste jaar is het snel verslechterd. En dan verwacht de rest van de familie ook nog dat jij de agenda bij houdt. Wanneer moet er iemand naar de dokter
/fysio/verjaardag/begrafenis en wie gaat ze brengen/halen? Dan moet je dus weer aan de rest uitleggen dat jij niet kunt want je hebt dit of dat.
Oei dit klinkt wel gefrustreerd hè. Ik heb schatten van schoonouders hoor. En ik ben heel blij dat ik met ze samen mag wonen, maar heb het denk ik wel onderschat qua mantelzorgen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 23:58

komone schreef:
ik vind wel dat we, ondanks dat we alles gescheiden hebben, toch een groot deel van onze privacy hebben moeten inleveren. De thuiszorg staat toch echt om half 8 op de stoep, en die willen vaak nog iets met je bespreken. Je moet telkens wanneer je weggaat vertellen dat je weg bent en wanneer je weer terug komt. Om de haverklap staat schoonmoeder te roepen of je wil komen want de tv doet het weer niet of ze weet niet meer zeker of je nog wel thuis bent (paniek). Nu was dit in het begin niet zo, maar het laatste jaar is het snel verslechterd. En dan verwacht de rest van de familie ook nog dat jij de agenda bij houdt. Wanneer moet er iemand naar de dokter
/fysio/verjaardag/begrafenis en wie gaat ze brengen/halen? Dan moet je dus weer aan de rest uitleggen dat jij niet kunt want je hebt dit of dat.
Oei dit klinkt wel gefrustreerd hè. Ik heb schatten van schoonouders hoor. En ik ben heel blij dat ik met ze samen mag wonen, maar heb het denk ik wel onderschat qua mantelzorgen.

Zo dat klinkt idd heftig ja. Dat is ook t hele probleem met zoiets he. Kijk nu is moeder nog prima zelfstandig. Geen thuiszorg ook nog, nog helemaal zonder hulp, behalve dan af en toe beetje van ons. Mag wel zeggen: ze mankeert op een paar oude pijnlijke knieen na, gewoon weg niks. Maar hoe zich dat gaat ontwikkelen, ja dat weet ik dus niet. Dat weet niemand. Dus hoe ze nu is... prima te doen. Denk ik.

Zelf is ze er ook nog niet uit hoor. En we doen het rustig aan, is een heel proces. Want ja... ook al is ze vaak eenzaam, ze is WEL al jaren gewend haar eigen boontjes te doppen en woont "al" 3 jaar alleen zonder mijn vader (die dus overleden is). Bang haar autonomie te verliezen, dat ze niks meer zelf mag regelen. Dat ze "haar eigen ding" kwijt raakt, al kan ze niet zeggen wat dat dan precies is. Tegelijk ziet ze ook zeker de voordelen van gezelligheid, samen eten, niet meer zelf elke dag hoeven te koken en betere maaltijden krijgen en als ze ziek is, zorg.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:15

Ik zou het wel juridisch/financieel goed weg zetten.

Ik ken mensen die met hetzelfde idee een boven- en benedenverdieping deelden met de ouders (zweifamilienhaus, komt hier in Duitsland vrij veel voor). Toen de ouders vrij snel achter elkaar overleden kwam de familie om de hoek, om het deel van de ouders op te eisen. De waarde is bepaald door een onafhankelijke adviseur, maar de familie ging hier niet mee akkoord en eiste een belachelijk hoog bedrag.
Aangezien ze geen keuze hadden, en geen wildvreemden in "hun" huis wilden zijn ze hier toen mee akkoord gegaan.

Omdat je zus nu al bezwaar heeft zou ik hier wel voor oppassen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:05

pinto_1 schreef:

Ik ken mensen die met hetzelfde idee een boven- en benedenverdieping deelden met de ouders (zweifamilienhaus, komt hier in Duitsland vrij veel voor). Toen de ouders vrij snel achter elkaar overleden kwam de familie om de hoek, om het deel van de ouders op te eisen. De waarde is bepaald door een onafhankelijke adviseur, maar de familie ging hier niet mee akkoord en eiste een belachelijk hoog bedrag.
Aangezien ze geen keuze hadden, en geen wildvreemden in "hun" huis wilden zijn ze hier toen mee akkoord gegaan.

Dat ligt er dan toch aan wie bij wie inwoont, oftewel op wiens naam het huis staat? Dan kun je simpelweg met huur gaan werken en bij een overlijden komt de ruimte weer vrij.
Zus is misschien bang dat d.m.v. huur betalen de erfenis lager uitvalt?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:18

Hier woonde schoonmoeder vlakbij en dementeerde. Dus ook veel mantelzorg. Probleem was dat er geen ziekte inzicht was. Mijn allerliefste schoonmoeder kon daardoor dingen zeggen die echt heel naar waren en vreselijke scènes maken. Alles uit haar paniek vanuit de dementie. Dat werd op zeker moment dusdanig dat we ons kind daartegen moesten beschermen.

Goed om ook rekening mee te houden. Ik had en heb echt de allerliefste schoonmoeder die ik me kan wensen maar ziekte kan hele vreemde dingen met mensen doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:23

Ik moet er oprecht niet aan denken. :+ Nog niet in hetzelfde dorp als mijn (schoon)ouders.

Knap als mensen dat wel kunnen. _/-\o_ :')

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:33

Wij delen al bijna 20 jaar met mijn ouders ( nu bijna 80-ers ) onze boerderij.
We zijn onlangs verhuisd naar de andere kant van het land en mijn ouders zijn meeverhuisd.
We hebben ze laten kiezen en ze wilden graag mee.
We hebben dus bewust weer gezocht naar een boerderij waarin dat mogelijk was.
Onze vorige boerderij was op zich beter gesplitst als deze, dus we hebben wat privacy moeten inleveren, maar het gaat prima.
We hebben alles gescheiden, behalve de hal en de bijkeuken.
Toen de kinderen klein waren pasten ze vaak op.
De paarden en de honden kon ik altijd aan ze overlaten.
Nu is dat anders geworden, ze durven de paarden bijvoorbeeld niet meer te doen .
De zorgen zullen allengs meer op onze schouders komen te rusten.
Maar daarentegen hoef ik de deur niet uit om ze te helpen.
Ik vind het een uitkomst en ook de kinderen hebbben er geen problemen mee.
Natuurlijk is er wel eens een dingetje, maar daar praat je over als het ernstig is en anders laat je het afglijden.
Van geven en nemen is nog niemand beroerder geworden. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 17:51

Margee schreef:
pinto_1 schreef:

Dat ligt er dan toch aan wie bij wie inwoont, oftewel op wiens naam het huis staat? Dan kun je simpelweg met huur gaan werken en bij een overlijden komt de ruimte weer vrij.
Zus is misschien bang dat d.m.v. huur betalen de erfenis lager uitvalt?

Huis en daarmee hypotheek komt volledig op onze naam. Moeder zou idd deel van het huis huren.

Met zus is beetje ingewikkeld en wil hier niet te veel kwijt daarover. komt erop neer dat waar wij dus vanuit moeder en toenemende zorgvraag deze constructie aan het onderzoeken zijn waarbij dat niet in ons huidige huis kan en we dus op zoek zijn gegaan naar een geschikt pand. (ja groter en duurder) en dat zus schijnt te denken dat wij heel graag in dat pand willen gaan wonen, het zelf niet kunnen bekostigen en daarvoor moeder nodig hebben en dit bedacht hebben. Wat daarvan de achtergrond is kan evt per PB.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:02

Wij hebben ons huis gekocht met de intentie om er, naast ons bedrijf, ook plaats te maken voor mijn schoonmoeder. Ze is nog vrij jong, maar niet meer heel erg mobiel. We zijn momenteel een van de schuren op het terrein aan het ombouwen tot mantelzorgwoning. Een apart staand pand dus, geheel zelfstandig. Dat vonden we allemaal erg belangrijk, maar wel zo dat we haar kunnen helpen waar nodig en een beetje een oogje in het zeil kunnen houden. Op deze manier krijgt ze bovendien een gelijkvloerse woning die van alle gemakken voorzien is en een stuk groter dan ze in haar huidige woonplaats kan krijgen. Ze hoeft de trap niet meer op, maar zit niet in een of ander bejaardenflatje. Hopelijk kan ze aankomende winter verhuizen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:05

KimD schreef:
Ik moet er oprecht niet aan denken. :+ Nog niet in hetzelfde dorp als mijn (schoon)ouders.

For the record, met mijn eigen ouders is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt. Niet dat ik ze niet mag, maar dat zou die relatie niet ten goede komen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 18:14

KPet schreef:
KimD schreef:

For the record, met mijn eigen ouders is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt. Niet dat ik ze niet mag, maar dat zou die relatie niet ten goede komen

Dat heb ik dus met mijn schoonouders. Met mijn moeder dus nu zie ik het echt wel zitten. Wij lijken erg op elkaar ook qua huishouden runnen bijv. (ik denk als ik de keuken inricht zij feilloos zonder uitleg kan vinden waar wat ligt bijv) heb nooit ruzie gehad, ook als puber niet etc. Maar met mijn schoonouders, die ik op zich best mag, nee gaat hem niet worden. Hmm als ik ze los van elkaar bedenk: schoonpa misschien, schoonma... no way :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 18:16

KPet schreef:
Wij hebben ons huis gekocht met de intentie om er, naast ons bedrijf, ook plaats te maken voor mijn schoonmoeder. Ze is nog vrij jong, maar niet meer heel erg mobiel. We zijn momenteel een van de schuren op het terrein aan het ombouwen tot mantelzorgwoning. Een apart staand pand dus, geheel zelfstandig. Dat vonden we allemaal erg belangrijk, maar wel zo dat we haar kunnen helpen waar nodig en een beetje een oogje in het zeil kunnen houden. Op deze manier krijgt ze bovendien een gelijkvloerse woning die van alle gemakken voorzien is en een stuk groter dan ze in haar huidige woonplaats kan krijgen. Ze hoeft de trap niet meer op, maar zit niet in een of ander bejaardenflatje. Hopelijk kan ze aankomende winter verhuizen.

Wauw jullie gaan het dus idd doen zoals wij ook bedacht hebben. In het beoogde pand zit dan wel haar deel aan ons vast waardoor ze binnendoor naar ons kan. maar idd geen trappen meer, alles op begaande grond etc. Had jouw moeder nog verder bezwaren etc? En hoe zijn jullie tot goede afspraken gekomen? Zijn er nog dingen waar wij aan zouden moeten denken ter overweging?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:30

Prima plan , nu in ieder geval. Maar bedenk wel dat zorg toeneemt, ouderen soms jaren slecht zijn ipv in vier weken weg. Goede afspraken nu is mooi, echter, wanneer er bvb dementie in het spel komt heb je een probleem, afspraken worden niet geleefd simpel omdat ze dat vergeten. En daar zit je met je werk aan huis, pubers die inmiddels de deur uit zijn en een man die aan het werk is. Bedenk goed of je dat in dit geval ook aan kunt. En wat betreft je zus, mooi laten gaan.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:33

Wij hebben het andersom gedaan. De stal is verbouwd tot woning waarbij slaapkamer en badkamer beneden zijn. 1 kind woont achterin in een appartement en ander kind woont in ons "oude" huis.
Nu kunnen we alles nog, ook voor hun dus, maar dat kan veranderen. Echter zijn wij van de generatie die via de computer b.v. de boodschappen kan bestellen en ook zorg kan inhuren.
Veel van jullie gaan er vanuit dat je de hele dag met je ouders bezig bent, dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt thuiszorg laten komen voor douchen e.d. of medische verzorging.
Als je ouders verder weg wonen en er gebeurt is, is dat evengoed een drama. Dan maar bij elkaar.
Overigens hebben mijn ouders mij ook groot gebracht en was het met hun privacy ook gedaan......

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:48

bigone schreef:
Prima plan , nu in ieder geval. Maar bedenk wel dat zorg toeneemt, ouderen soms jaren slecht zijn ipv in vier weken weg. Goede afspraken nu is mooi, echter, wanneer er bvb dementie in het spel komt heb je een probleem, afspraken worden niet geleefd simpel omdat ze dat vergeten. En daar zit je met je werk aan huis, pubers die inmiddels de deur uit zijn en een man die aan het werk is. Bedenk goed of je dat in dit geval ook aan kunt. En wat betreft je zus, mooi laten gaan.

maar zijn er dan niet dezelfde mogelijkheden als dat ze nog op zichzelf woonden, om als het echt niet meer kan, te kiezen voor een verzorgingshuis.

het is to9ch niet zo, dat als je er naast woont er je verantwoordelijk bent voor alle verzorging hoe heftig ook.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 18:51

fokfanaat schreef:
bigone schreef:

maar zijn er dan niet dezelfde mogelijkheden als dat ze nog op zichzelf woonden, om als het echt niet meer kan, te kiezen voor een verzorgingshuis.

het is to9ch niet zo, dat als je er naast woont er je verantwoordelijk bent voor alle verzorging hoe heftig ook.

Vlg mij kun je dan idd nog steeds verzorghuis overwegen, maar er zit wel een kern in dat bij inwonend bij kinderen je daar wrs minder urgentie op krijgt.