Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tengeltje11 schreef:Ik vraag me hetzelfde af als schemerdier....
Kan het me moeilijk voorstellen....toen ik nog op de middelbare school zat,gaf de leerkracht les,en moesten de leerlingen gewoon hun mond houden,behalve als er iets gevraagd werd.
Wie het te bont maakte,vloog uit de les en mocht naar de strafstudie.
Tuurlijk waren er dan eens lessen waar je in groepjes werkte ofzo,maar dat was dan enkele uurtjes per week max.
Als er zoveel kabaal is tijdens de lessen lijken idd ook gewoon de leraren te falen,die horen de klas toch stil te krijgen?
Of is een lessituatie daar zo anders dan?
Binkie_Eline schreef:tengeltje11 schreef:Ik vraag me hetzelfde af als schemerdier....
Kan het me moeilijk voorstellen....toen ik nog op de middelbare school zat,gaf de leerkracht les,en moesten de leerlingen gewoon hun mond houden,behalve als er iets gevraagd werd.
Tuurlijk waren er dan eens lessen waar je in groepjes werkte ofzo,maar dat was dan enkele uurtjes per week max.
Als er zoveel kabaal is tijdens de lessen lijken idd ook gewoon de leraren te falen,die horen de klas toch stil te krijgen?
Leraren kunnen de klas gewoon niet stil houden. Sommige leraren wel, maar die sturen er ook gewoon kinderen uit. De anderen laten de kinderen gewoon klieren en praten. Het geluidsniveau is niet schreeuwen, maar gewoon praten en lachen en absoluut niet met de stof bezig zijn. Ik zit in de vijfde klas dus we krijgen wel meer vrijheid.
Binkie_Eline schreef:tengeltje11 schreef:Ik vraag me hetzelfde af als schemerdier....
Leraren kunnen de klas gewoon niet stil houden. Sommige leraren wel, maar die sturen er ook gewoon kinderen uit. De anderen laten de kinderen gewoon klieren en praten. Het geluidsniveau is niet schreeuwen, maar gewoon praten en lachen en absoluut niet met de stof bezig zijn. Ik zit in de vijfde klas dus we krijgen wel meer vrijheid.
tengeltje11 schreef:....maar je kan toch altijd storende leerlingen de klas uit gooien?
Aks dat consequent gedaan wordt,werpt dat vruchten af,en zo bescherm je toch ook een stuk leerlingen die wel willen werken.....
balli schreef:tengeltje11 schreef:....maar je kan toch altijd storende leerlingen de klas uit gooien?
Aks dat consequent gedaan wordt,werpt dat vruchten af,en zo bescherm je toch ook een stuk leerlingen die wel willen werken.....
Als docent (in het MBO) toch even reageren:
Hier ligt inderdaad een groot verschil met België en Nederland (en misschien dus ook Duitsland?). Ik hoor vaak dat scholen in België veel autoritairder zijn dan in Nederland. In Nederland is dit veel minder (deels doordat "de docent" en "de school" niet wordt gezien als autoriteit door sommige ouders).
Stel jezelf voor: Je bent 15, je hebt leren altijd lastig gevonden en je zit bij een vak dat niet zo leuk is, met een docent die ook niet zo tof is (want tjah, niet iedereen kan tof zijn, toch?). Dan is het ook gewoon moeilijk om je 45 min te concentreren... En dat dan ook nog eens 8 lesuren op een dag. Dat is gewoon niet realistisch.
Ik weet niet hoor, maar als ik met collega's in vergadering zit, zijn we ook niet continu super gefocust en bezig met vergaderen, daar is het soms ook even tussendoor "gezellig".
Daarnaast is het doel van de docent (bij mij iig): bij zoveel mogelijk studenten, zoveel mogelijk leermomenten creëren. Nu kan ik de stoorzender er elke les uitgooien, maar wat geef ik hem dan mee voor z'n hele leven? Dat leren écht niet weggelegd is voor hem (of haar natuurlijk). Soms zie ik dus heel bewust stoor-gedrag door de vingers, omdat ik weet dat dat voor die student op de lange termijn beter is. Dit moet natuurlijk wel binnen de perken blijven en het is dus altijd afwegen wie het meeste baat heeft bij wat ik doe en welke keuze ik maak... Voor een groep staan is niet zo zwart-wit als je denkt...
@TS: Terug naar jouw probleem, want daar gaat het nu om: Ik heb ook een paar studenten die erg veel last hebben van geluid (en dan ook nog eens niets willen missen van een les en het dus moeilijk vinden om zich af te sluiten dmv een koptelefoon). Ik heb met hen afgesproken dat ik het juist heel goed vind als ze een koptelefoon gebruiken en dat ik expliciet check of ik hun aandacht heb op het moment dat ik iets zeg dat voor hen van belang is (bijvoorbeeld een tussentijds instructiemoment of het opgeven van huiswerk). Deze studenten zitten dan ook vaak vooraan en het is dus een kleine moeite om even naar hun tafel te lopen en m'n hand op hun tafel te leggen om hun aandacht te krijgen.
Hoe oud is je dochter? Zou zij dit zelf aan de docent kunnen vragen? Ze zou ook nog aan een vriendinnetje kunnen vragen of die deze taak op zich wil nemen?
Lughnassadh schreef:Besef wel dat het veelvuldig gebruik van oordoppen en noise cancelling er voor zorgt dat je gehoor nog gevoeliger wordt. Daar wordt nauwelijks voor gewaarschuwd.
tengeltje11 schreef:@ Balli,maar hoe ouders iets zien maakt toch niet uit?
als school moet je je regels stellen,ouders daar laten voor tekenen en strak je eigen regels volgen.
hebben ouders daar dan toch zo'n probleem mee,zoeken ze toch een andere school?
zoals ik het lees,zijn de leerlingen die willen volgen gewoon de dupe van een niet consequent beleid en luidluchtige leerlingen gewoon hun beloop te laten.
dat slaat toch alles en zou toch gewoon niet mogen?
en als leerlingen hun broek vegen aan uit de les gestuurd worden,strafstudie,.... dan kan ik me niet voorstellen dat ze goeie punten scoren en vlot mee kunnen met alles,en uiteindelijk zullen ze dus moeten zakken of blijven zitten toch?
door zo'n dingen worden hun ogen(en die van de ouders) dan soms wel geopend,want hun vrienden gaan verder,zij blijven hangen.
en ja,je hebt altijd erg zwakke leerlingen die in het gewoon onderwijs niet kunnen aarden,maar ik veronderstel dat TS haar dochter niet tot die doelgroep behoort,net als de klas waarin ze zit.
en ja,50 min concentratie is veel,maar het is ook gewoon een leerproces.kinderen en jongen moeten zoiets ook leren.lessen horen ook wat variatie te bevatten om de 50 min vlotter te maken,.....
LindyH schreef:Toen ik stage liep in Duitsland kreeg ik daar ook voor op mijn donder. Ik was erg voor communicatie en interactie, zeker in taallessen (ik gaf Nederlands en Engels) en was ook in Nederland opgeleid voor de Tweede Fase, dus veel zelfstandigheid en werken in groepjes. Daar hoort een bepaald geluidsniveau bij. Maar dat werd in Duitsland totaal niet geaccepteerd. Alle kinderen moesten stil en voor zichzelf werken. Heel ouderwets, maar inmiddels ook alweer 16 jaar geleden, dus misschien is dat inmiddels ook wat veranderd.
Misschien is het wel belangrijk om te weten dat kinderen in Duitsland al met 10 jaar naar de middelbare school gaan. Op de school waar ik les gaf (Realschule) bleven de kinderen de hele dag in hetzelfde lokaal. De leraren wisselden. Er was ook maar een kwartiertje pauze waarbij de kinderen in het lokaal moesten blijven. Ik hoef de paardenmensen hier niet uit te leggen wat voor effect dat op kinderen heeft.![]()
Zelf vond ik het haast misdadig om zulke jonge kinderen om deze manier als het ware vast te ketenen. Ik bedacht dus zo veel mogelijk werkvormen met verbale en fysieke interactie. Sommige kinderen werden hier erg enthousiast van, en dat vonden de Duitse leraren ook maar niks.
Er was één jongetje met ADHD. Voor hem moet het echt een marteling zijn geweest. Als er een loopklusje in de klas was liet ik hem dat altijd doen. Volgens de andere leraren pamperde ik hem te veel, dat rotjoch. Ik moest hem niet zijn zin geven. Maar zijn cijfers voor Engels schoten omhoog, maar dat telde niet, want hij had 'maar' les van mij, de stagair.![]()
Dus ja, geluidsniveau en lesvormen zijn aan verandering onderhevig. De ene leerling zal beter functioneren in de ene vorm, de ander in de andere. Dat een leraar een bepaalde vorm van 'klasmanagement' hanteert, betekent niet dat hij/zij geen orde kan houden. Het kan een heel bewuste keuze zijn, en het zou me niks verbazen als (jonge) Duitse leraren hier ook steeds meer andere keuzes in maken dan je traditioneel gezien zou verwachten. Ik kan me ook voorstellen dat het voor sommigen nog zoeken is naar welke mate van interactie en geluid je dan precies wil hebben.
verootjoo schreef:[
Nja, op een beroepsopleiding zit je toch echt voor jezelf. En je wil een diploma neem ik aan. Dan kun je toch wel even het respect voor je docent en je medeleerlingen op brengen om niet de les te verstoren en rustig te doen
En als je je niet meer kan concentreren of geen zin hebt in de les blijf dan liever weg, of ga tekeningetjes maken of muziek luisteren ofzo. Maar de les verstoren vind ik echt respectloos.