Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lughnassadh

Berichten: 2139
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:15

Besef wel dat het veelvuldig gebruik van oordoppen en noise cancelling er voor zorgt dat je gehoor nog gevoeliger wordt. Daar wordt nauwelijks voor gewaarschuwd.

Binkie_Eline
Berichten: 1356
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:21

tengeltje11 schreef:
Ik vraag me hetzelfde af als schemerdier....

Kan het me moeilijk voorstellen....toen ik nog op de middelbare school zat,gaf de leerkracht les,en moesten de leerlingen gewoon hun mond houden,behalve als er iets gevraagd werd.
Wie het te bont maakte,vloog uit de les en mocht naar de strafstudie.
Tuurlijk waren er dan eens lessen waar je in groepjes werkte ofzo,maar dat was dan enkele uurtjes per week max.

Als er zoveel kabaal is tijdens de lessen lijken idd ook gewoon de leraren te falen,die horen de klas toch stil te krijgen?
Of is een lessituatie daar zo anders dan?


Leraren kunnen de klas gewoon niet stil houden. Sommige leraren wel, maar die sturen er ook gewoon kinderen uit. De anderen laten de kinderen gewoon klieren en praten. Het geluidsniveau is niet schreeuwen, maar gewoon praten en lachen en absoluut niet met de stof bezig zijn. Ik zit in de vijfde klas dus we krijgen wel meer vrijheid.

anjali
Berichten: 16964
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:59

Binkie_Eline schreef:
tengeltje11 schreef:
Ik vraag me hetzelfde af als schemerdier....

Kan het me moeilijk voorstellen....toen ik nog op de middelbare school zat,gaf de leerkracht les,en moesten de leerlingen gewoon hun mond houden,behalve als er iets gevraagd werd.
Wie het te bont maakte,vloog uit de les en mocht naar de strafstudie.
Tuurlijk waren er dan eens lessen waar je in groepjes werkte ofzo,maar dat was dan enkele uurtjes per week max.

Als er zoveel kabaal is tijdens de lessen lijken idd ook gewoon de leraren te falen,die horen de klas toch stil te krijgen?
Of is een lessituatie daar zo anders dan?


Leraren kunnen de klas gewoon niet stil houden. Sommige leraren wel, maar die sturen er ook gewoon kinderen uit. De anderen laten de kinderen gewoon klieren en praten. Het geluidsniveau is niet schreeuwen, maar gewoon praten en lachen en absoluut niet met de stof bezig zijn. Ik zit in de vijfde klas dus we krijgen wel meer vrijheid.

Op zo'n school leer je toch niets. Ik zou eens gaan zoeken naar een school waar een andere mentaliteit heerst,zodat je niet met oordoppen in de klas hoeft te zitten.

tengeltje11
Berichten: 7550
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:02

Idd,zoiets slaat toch nergens op?
Is dat tegenwoordig standaard?

soesita

Berichten: 5355
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 12:10

Tja, ik ben het met jullie eens dat het de taak van de leerkrachten is om de leerlingen stil te houden. Maar daar lijken niet alle leerkrachten in te slagen. Bij sommigen gaat het redelijk goed, bij anderen loopt het de spuigaten uit. Volgens mijn dochter dus voornamelijk op de momenten dat er eigenlijk in stilte gewerkt zou moeten worden.
Dat ligt gegarandeerd deels aan het (niet) kunnen van deze leerkrachten. Maar dat ligt helaas ook voor een groot deel aan de respectloze houding van sommige medeleerlingen die in hun opvoeding blijkbaar weinig grenzen zijn tegengekomen. Sommige kinderen worden thuis als prins(es)jes behandeld, lijken school en lessen niet belangrijk te vinden en de leerkrachten krijgen van deze ouders uit weinig steun. Neem daarbij de te grote groepen in te kleine klaslokalen, lange schooldagen waarin veel te weinig beweging verwerkt is en de problemen zijn voorgeprogrammeerd.

De twee mentoren van deze klas zijn enorm geengageerde en ervaren leerkrachten die in hun lessen de leerlingen in de hand hebben en met de groep hard werken aan thema's als respect, samenhorigheid, beleefdheid, vriendelijkheid, enz. Ze werken nauw samen met de ouders en zijn erg betrokken bij de leerlingen. Ze organiseren anti-pest activiteiten en extra bewegingsmomenten. Hoe moelijk deze klasgroep ook mag zijn, niets dan lof voor de beide mentoren! Maar de klas heeft uiteraard ook les van verschillende vakleerkrachten en daar gaat het ondanks verschillende inspanningen nog vaak mis. Sommige groepen en constellaties zijn nu eenmaal moeilijker te handhaven dan andere.

Nu weer terug naar de practische oplossingen.

@Janneke2: ik ga die whisperfoon eens opzoeken; die ken ik nog niet.

@Binkie_Eline: ik weet niet of de leerkrachten het luisteren van muziek zullen toestaan. Ik weet ook niet of het mijn dochter helpt om geconcentreerd te werken, of dat het haar ook afleid. Ik kan het eens bespreken.

@Zilfstar: Aan dat soort oordopjes had ik ook al gedacht. :j Maar ik ken nog geen ervaringen hoe dat in de lessen uitpakt en voor een experimentje zijn ze toch wat duur. Dus heel erg bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Mij lijkt dit voorlopig ook de beste oplossing.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:11

Hier een docent.

In eerste instantie irriteer ik mij vaak aan ouders die zeggen ; de docenten kunnen geen orde meer houden en zij moeten harder optreden en toen ik op school zat was het dat je 'gewoon' je mond moest houden enzovoort.

Maar bedenk dat het nu totale andere tijd is, vroeger rookte docenten, trokken ze je aan je oren de klas uit. Tijden veranderen, als een docent dat nu zou doen zouden ouders ook op de stoep staan. Ouders staan tegenwoordig vaker achter hun kind dan achter school, als de cijfers tegenvallen is het school hun schuld, als ze eruit gestuurd worden is het school hun schuld. Dat hoor ik zo vaak..

Het is natuurlijk niet normaal dat een klas zoveel herrie maakt dat er niet gewerkt kan worden. Mij lijkt een observatie van een leerling coördinator goed, die kijkt naar de groepsdynamica en wie de "aap op de rots" is. Aanpakken bij de kern zeg maar..

Tot die tijd zijn oortjes of koptelefoon goede tijdelijke oplossingen. Maar de oorzaak van zo'n groep moet aangepakt worden vind ik.

En inderdaad TS wij noemen zulke verwende, nooit een nee gehoorde kinderen kinderen van curling ouders haha alles schoon vegen wat hun kind soms juist sterker en beter maakt.

Kairos
Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:15

Binkie_Eline schreef:
tengeltje11 schreef:
Ik vraag me hetzelfde af als schemerdier....

Kan het me moeilijk voorstellen....toen ik nog op de middelbare school zat,gaf de leerkracht les,en moesten de leerlingen gewoon hun mond houden,behalve als er iets gevraagd werd.
Wie het te bont maakte,vloog uit de les en mocht naar de strafstudie.
Tuurlijk waren er dan eens lessen waar je in groepjes werkte ofzo,maar dat was dan enkele uurtjes per week max.

Als er zoveel kabaal is tijdens de lessen lijken idd ook gewoon de leraren te falen,die horen de klas toch stil te krijgen?
Of is een lessituatie daar zo anders dan?


Leraren kunnen de klas gewoon niet stil houden. Sommige leraren wel, maar die sturen er ook gewoon kinderen uit. De anderen laten de kinderen gewoon klieren en praten. Het geluidsniveau is niet schreeuwen, maar gewoon praten en lachen en absoluut niet met de stof bezig zijn. Ik zit in de vijfde klas dus we krijgen wel meer vrijheid.

Hier precies hetzelfde. Docenten niet consequent, want ze durven niet een keer op hun strepen te staan en leerlingen eruit te gooien, of denken dat als ze een jaar laks te zijn geweest nu nog op te kunnen lossen. Hier is het zelfs zo dat als een docent er vaak leerlingen uitstuurt dat ze op het matje worden geroepen, want 'ohh dat mag niet :') ' (en dan vinden ze het gek dat de cijfers achteruit gaan)
En ja, doodse stilte kan ik ook niet hebben (dan krijg ik dus de slappe lach om een of andere reden), maar hier in de 5e gaat het dus ook van op normaal volume naar luidruchtig :') Dusja, ik zit bij de meeste vakken ook standaard met oortjes in en muziek op, omdat ik me dan stukken beter kan afsluiten :) Als dat voor haar helpt zou je dat wel bij school kunnen aankaarten, want bij mij vinden de meeste docenten het prima, zolang je ze maar uit doet tijdens de uitleg en niet de hele tijd gaat zitten appen :j

Jorex

Berichten: 10498
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:16

Het was toen ik op de middelbare zat ook al zo. De enige die mijn klas in de derde stil kon krijgen was de muziekleraar, ironisch genoeg :+
Maar mijn ervaring was dat het in hogere klassen steeds minder lawaai werd van de anderen, omdat ze toch wel hun examens wilden halen in klas 5 en 6. Bij ons schoten leraren ook wel eens uit hun slof, vooral in de hogere klassen eigenlijk. Ik vond het ook niet meer dan normaal om gewoon op te letten, maar helaas dachten sommige klasgenootjes daar anders over. Gelukkig had de betakant een paar hele strenge leraren. Waaronder de ouderwetse scheikundeleraar die in de 6de klas de aanstichter in de hoek zette, toen lag de rest van de klas wel in een deuk, maar daardoor wilde hij ons allemaal in de hoek zetten. Dus toen hield iedereen hun mond wel. De natuurkunderleraar stuurde mensen er gewoon uit, en de bioleraar was gewoon bevriend met iedereen en dwaalde zelf altijd af van zijn eigen onderwerp om gezellig met ons te kletsen. Ik heb zelf nu ook nog last van omgevingsgeluid en ben dan afgeleid. Maar ik zet gewoon langzame muzieklijst van spotify op en dan kan ik me wel concentreren. Want geen noise dan word ik helemaal gek.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 18-02-19 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Berichten: 5355
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 12:17

@Elke. Inderdaad. En deze betreffende groep staat er om bekend een moeilijke combinatie met meerdere stoorzenders te zijn. Daar wordt van de school en de leerkrachten uit hard aan gewerkt en de problemen liggen absoluut niet daar. :n Het is een groep die een speciale aanpak vraagt en de ene leerkracht slaagt daar beter in dan de andere. Bovendien is het voor vakleerkrachten die er maar één of twee uurtjes per week in staan moeilijker dan voor mentoren die anders met die groep aan de slag kunnen gaan.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:26

Oh wow, dat is volgens mij toch echt een verschilletje België - Nederland :=
Oordopjes en koptelefonen om de les uit te houden? Hier krijgen ze een nota in de agenda (bij zoveel nota's is het nablijven) of worden ze uit de klas gezet. Lijkt me niet meer dan logisch.

tengeltje11
Berichten: 7550
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:57

Hier ook een belgie Schemerdier en idd,ik kan me zoiets ook niet voorstellen en gebeurt hier idd niet volgens mij.

@Elke,de tijd van aan oren trekken en roken in de klas is al heeeel lang voorbij hoor,maar je kan toch altijd storende leerlingen de klas uit gooien?
Aks dat consequent gedaan wordt,werpt dat vruchten af,en zo bescherm je toch ook een stuk leerlingen die wel willen werken.
(en aan de school om een lokaal en toezichter te voorzien voor de leerlingen die uit de les gegooid worden,die moeten dan daar een werkje gaan maken.)

En idd,telkens nota in de agenda en na 3 nota's mocht je op zaterdag of woe nm naar de strafstudie komen.

Als scholen daar vanaf het begin heel consequent mee omgaan,hou je zoiets binnen de grenzen,maar als je het zijn beloop laat,ontploft zoiets toch?

Eerlijk waar,ik kan het moeilijk snappen.
Zelf ben ik 34,en in het middelbaar ging het gewoon zo.
Kinderen die nu in het middelbaar zitten hier,spreken nog net hetzelfde.

En ouders die tegenin gaan?tja,als de hele school(leerkrachten en bestuur) aan hetzelfde touw trekken,wat dan nog?
Ver komen ze er niet mee,ze kunnen kiezen,plooien of andere school nemen toch?
Je stuurt je kind naar school,daar gelden andere regels en als je kiest voor die school,moet je als leerling die regels volgen,daar teken jij en je,ouders ook het schoolreglement voor in het begin van het schooljaar.

@ TS,zijn alle scholen daar zo?want eerlijk waar,mijn kinderen zou ik niet in zo'n school willen hebben.

DiantaM
Berichten: 11348
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:13

Ik herken dit ook niet in Nederland hoor! Nu ben ik al wel 33 maar ook bij ons werden er mensen de klas uitgestuurd en moest je eventueel in het 0e of 9e uur terug komen.

soesita

Berichten: 5355
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 14:31

Dochter zit op school in Duitsland. :)

En nee, het gaat hier niet overal zo. Maar ik spreek over een uitzonderlijk moeilijke groep. En over een dochter die erg gevoelig is voor geluid. Slechte combinatie. -O-

Hier worden kinderen ook de klas uitgestuurd, krijgen nota's, strafstudie, worden de ouders gecontacteerd. Maar sommige kinderen blijken niet erg gevoelig voor dit soort maatregelen en de ouders begrijpen het probleem niet of doen alsof ze het niet begrijpen.

anjali
Berichten: 16964
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:41

Ik heb altijd gedacht dat ze in Duitsland veel meer van de discipline zijn dan in Nederland.Zoiets is echt niet normaal hoor ts.

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:42

tengeltje11 schreef:
....maar je kan toch altijd storende leerlingen de klas uit gooien?
Aks dat consequent gedaan wordt,werpt dat vruchten af,en zo bescherm je toch ook een stuk leerlingen die wel willen werken.....


Als docent (in het MBO) toch even reageren:

Hier ligt inderdaad een groot verschil met België en Nederland (en misschien dus ook Duitsland?). Ik hoor vaak dat scholen in België veel autoritairder zijn dan in Nederland. In Nederland is dit veel minder (deels doordat "de docent" en "de school" niet wordt gezien als autoriteit door sommige ouders).

Stel jezelf voor: Je bent 15, je hebt leren altijd lastig gevonden en je zit bij een vak dat niet zo leuk is, met een docent die ook niet zo tof is (want tjah, niet iedereen kan tof zijn, toch?). Dan is het ook gewoon moeilijk om je 45 min te concentreren... En dat dan ook nog eens 8 lesuren op een dag. Dat is gewoon niet realistisch.
Ik weet niet hoor, maar als ik met collega's in vergadering zit, zijn we ook niet continu super gefocust en bezig met vergaderen, daar is het soms ook even tussendoor "gezellig".

Daarnaast is het doel van de docent (bij mij iig): bij zoveel mogelijk studenten, zoveel mogelijk leermomenten creëren. Nu kan ik de stoorzender er elke les uitgooien, maar wat geef ik hem dan mee voor z'n hele leven? Dat leren écht niet weggelegd is voor hem (of haar natuurlijk). Soms zie ik dus heel bewust stoor-gedrag door de vingers, omdat ik weet dat dat voor die student op de lange termijn beter is. Dit moet natuurlijk wel binnen de perken blijven en het is dus altijd afwegen wie het meeste baat heeft bij wat ik doe en welke keuze ik maak... Voor een groep staan is niet zo zwart-wit als je denkt...

@TS: Terug naar jouw probleem, want daar gaat het nu om: Ik heb ook een paar studenten die erg veel last hebben van geluid (en dan ook nog eens niets willen missen van een les en het dus moeilijk vinden om zich af te sluiten dmv een koptelefoon). Ik heb met hen afgesproken dat ik het juist heel goed vind als ze een koptelefoon gebruiken en dat ik expliciet check of ik hun aandacht heb op het moment dat ik iets zeg dat voor hen van belang is (bijvoorbeeld een tussentijds instructiemoment of het opgeven van huiswerk). Deze studenten zitten dan ook vaak vooraan en het is dus een kleine moeite om even naar hun tafel te lopen en m'n hand op hun tafel te leggen om hun aandacht te krijgen.
Hoe oud is je dochter? Zou zij dit zelf aan de docent kunnen vragen? Ze zou ook nog aan een vriendinnetje kunnen vragen of die deze taak op zich wil nemen?

tengeltje11
Berichten: 7550
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:50

@ Balli,maar hoe ouders iets zien maakt toch niet uit?
als school moet je je regels stellen,ouders daar laten voor tekenen en strak je eigen regels volgen.
hebben ouders daar dan toch zo'n probleem mee,zoeken ze toch een andere school?

zoals ik het lees,zijn de leerlingen die willen volgen gewoon de dupe van een niet consequent beleid en luidluchtige leerlingen gewoon hun beloop te laten.
dat slaat toch alles en zou toch gewoon niet mogen?

en als leerlingen hun broek vegen aan uit de les gestuurd worden,strafstudie,.... dan kan ik me niet voorstellen dat ze goeie punten scoren en vlot mee kunnen met alles,en uiteindelijk zullen ze dus moeten zakken of blijven zitten toch?
door zo'n dingen worden hun ogen(en die van de ouders) dan soms wel geopend,want hun vrienden gaan verder,zij blijven hangen.

en ja,je hebt altijd erg zwakke leerlingen die in het gewoon onderwijs niet kunnen aarden,maar ik veronderstel dat TS haar dochter niet tot die doelgroep behoort,net als de klas waarin ze zit.

en ja,50 min concentratie is veel,maar het is ook gewoon een leerproces.kinderen en jongen moeten zoiets ook leren.lessen horen ook wat variatie te bevatten om de 50 min vlotter te maken,.....

verootjoo
Berichten: 36813
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:52

balli schreef:
tengeltje11 schreef:
....maar je kan toch altijd storende leerlingen de klas uit gooien?
Aks dat consequent gedaan wordt,werpt dat vruchten af,en zo bescherm je toch ook een stuk leerlingen die wel willen werken.....


Als docent (in het MBO) toch even reageren:

Hier ligt inderdaad een groot verschil met België en Nederland (en misschien dus ook Duitsland?). Ik hoor vaak dat scholen in België veel autoritairder zijn dan in Nederland. In Nederland is dit veel minder (deels doordat "de docent" en "de school" niet wordt gezien als autoriteit door sommige ouders).

Stel jezelf voor: Je bent 15, je hebt leren altijd lastig gevonden en je zit bij een vak dat niet zo leuk is, met een docent die ook niet zo tof is (want tjah, niet iedereen kan tof zijn, toch?). Dan is het ook gewoon moeilijk om je 45 min te concentreren... En dat dan ook nog eens 8 lesuren op een dag. Dat is gewoon niet realistisch.
Ik weet niet hoor, maar als ik met collega's in vergadering zit, zijn we ook niet continu super gefocust en bezig met vergaderen, daar is het soms ook even tussendoor "gezellig".

Daarnaast is het doel van de docent (bij mij iig): bij zoveel mogelijk studenten, zoveel mogelijk leermomenten creëren. Nu kan ik de stoorzender er elke les uitgooien, maar wat geef ik hem dan mee voor z'n hele leven? Dat leren écht niet weggelegd is voor hem (of haar natuurlijk). Soms zie ik dus heel bewust stoor-gedrag door de vingers, omdat ik weet dat dat voor die student op de lange termijn beter is. Dit moet natuurlijk wel binnen de perken blijven en het is dus altijd afwegen wie het meeste baat heeft bij wat ik doe en welke keuze ik maak... Voor een groep staan is niet zo zwart-wit als je denkt...

@TS: Terug naar jouw probleem, want daar gaat het nu om: Ik heb ook een paar studenten die erg veel last hebben van geluid (en dan ook nog eens niets willen missen van een les en het dus moeilijk vinden om zich af te sluiten dmv een koptelefoon). Ik heb met hen afgesproken dat ik het juist heel goed vind als ze een koptelefoon gebruiken en dat ik expliciet check of ik hun aandacht heb op het moment dat ik iets zeg dat voor hen van belang is (bijvoorbeeld een tussentijds instructiemoment of het opgeven van huiswerk). Deze studenten zitten dan ook vaak vooraan en het is dus een kleine moeite om even naar hun tafel te lopen en m'n hand op hun tafel te leggen om hun aandacht te krijgen.
Hoe oud is je dochter? Zou zij dit zelf aan de docent kunnen vragen? Ze zou ook nog aan een vriendinnetje kunnen vragen of die deze taak op zich wil nemen?


Nja, op een beroepsopleiding zit je toch echt voor jezelf. En je wil een diploma neem ik aan. Dan kun je toch wel even het respect voor je docent en je medeleerlingen op brengen om niet de les te verstoren en rustig te doen :?
En als je je niet meer kan concentreren of geen zin hebt in de les blijf dan liever weg, of ga tekeningetjes maken of muziek luisteren ofzo. Maar de les verstoren vind ik echt respectloos.
Want om je vergelijking door te trekken met die vergadering; tuurlijk ben je niet continu strak gefocust en is er tijd voor een lolletje. Maar de vergadering moedwillig verstoren is natuurlijk not doen en als je dan regelmatig respectloos gedrag vertoont neem ik aan dat je contract ook niet verlengd wordt :=

Wat dat betreft is NL wel erg soft geworden vind ik -O-

KimD

Berichten: 21201
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:58

Lughnassadh schreef:
Besef wel dat het veelvuldig gebruik van oordoppen en noise cancelling er voor zorgt dat je gehoor nog gevoeliger wordt. Daar wordt nauwelijks voor gewaarschuwd.


Dit is zeker waar, ik kan inmiddels niet meer zonder oordoppen omdat ik het geluid niet meer verdragen kan.

Maar, liever met oordoppen dan zonder, zonder kan ik echt niet meer slapen of naar een drukke omgeving.

Ik kon ook niet filteren, mensen moesten me echt aanschreeuwen voordat ik ze verstond. Ik pikte alles op om me heen.

Met de oordoppen is de omgeving veel minder aanwezig en hoeven mensen me niet aan te blèren.

soesita

Berichten: 5355
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 14:58

Balli: Bedankt voor je begripvolle reactie. Ik ben zelf belgisch en zie inderdaad een verschil in discipline en autoriteit in Belgie vergeleken met Nederland en Duitsland. Dus voor mij klopt het wel wat je daar zegt. Bovendien zit mijn dochter niet op een gymnasium maar op een "Gesamtschule". Eigen aan dat systeem is dat er kinderen van alle niveaus samen les hebben. Ook wordt er inclusief gewerkt. Daar zitten niet altijd de makkelijkste leerlingen, zeg maar. Bovendien zitten we in een streek met een hoog percentage sociale armoede en migratieachtergrond. Meerdere kinderen van vluchtelingen die het Duits niet goed beheersen of waarvan de ouders niet of nauwelijks Duits spreken. Niet zo eenvoudig, dus.

De beschrijving die jij van jouw studenten geeft is ook op mijn dochter van toepassing: gevoelig voor geluid, snel afgeleid en toch heel graag de les goed willen volgen. Ze doet erg haar best op school en wil graag een goed diploma behalen. Ze is pas 10 maar heeft een goed contact met de mentoren. Ik denk wel dat ze dit soort dingen durft bespreekbaar maken. Ik wacht eerst even de reactie van de docenten op mijn e-mail af.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:04

Toen ik stage liep in Duitsland kreeg ik daar ook voor op mijn donder. Ik was erg voor communicatie en interactie, zeker in taallessen (ik gaf Nederlands en Engels) en was ook in Nederland opgeleid voor de Tweede Fase, dus veel zelfstandigheid en werken in groepjes. Daar hoort een bepaald geluidsniveau bij. Maar dat werd in Duitsland totaal niet geaccepteerd. Alle kinderen moesten stil en voor zichzelf werken. Heel ouderwets, maar inmiddels ook alweer 16 jaar geleden, dus misschien is dat inmiddels ook wat veranderd.

Misschien is het wel belangrijk om te weten dat kinderen in Duitsland al met 10 jaar naar de middelbare school gaan. Op de school waar ik les gaf (Realschule) bleven de kinderen de hele dag in hetzelfde lokaal. De leraren wisselden. Er was ook maar een kwartiertje pauze waarbij de kinderen in het lokaal moesten blijven. Ik hoef de paardenmensen hier niet uit te leggen wat voor effect dat op kinderen heeft. :D
Zelf vond ik het haast misdadig om zulke jonge kinderen om deze manier als het ware vast te ketenen. Ik bedacht dus zo veel mogelijk werkvormen met verbale en fysieke interactie. Sommige kinderen werden hier erg enthousiast van, en dat vonden de Duitse leraren ook maar niks.

Er was één jongetje met ADHD. Voor hem moet het echt een marteling zijn geweest. Als er een loopklusje in de klas was liet ik hem dat altijd doen. Volgens de andere leraren pamperde ik hem te veel, dat rotjoch. Ik moest hem niet zijn zin geven. Zijn cijfers voor Engels schoten omhoog, maar dat telde niet, want hij had 'maar' les van mij, de stagair. :roll:

Dus ja, geluidsniveau en lesvormen zijn aan verandering onderhevig. De ene leerling zal beter functioneren in de ene vorm, de ander in de andere. Dat een leraar een bepaalde vorm van 'klasmanagement' hanteert, betekent niet dat hij/zij geen orde kan houden. Het kan een heel bewuste keuze zijn, en het zou me niks verbazen als (jonge) Duitse leraren hier ook steeds meer andere keuzes in maken dan je traditioneel gezien zou verwachten. Ik kan me ook voorstellen dat het voor sommigen nog zoeken is naar welke mate van interactie en geluid je dan precies wil hebben.

soesita

Berichten: 5355
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:04

tengeltje11 schreef:
@ Balli,maar hoe ouders iets zien maakt toch niet uit?
als school moet je je regels stellen,ouders daar laten voor tekenen en strak je eigen regels volgen.
hebben ouders daar dan toch zo'n probleem mee,zoeken ze toch een andere school?

zoals ik het lees,zijn de leerlingen die willen volgen gewoon de dupe van een niet consequent beleid en luidluchtige leerlingen gewoon hun beloop te laten.
dat slaat toch alles en zou toch gewoon niet mogen?

en als leerlingen hun broek vegen aan uit de les gestuurd worden,strafstudie,.... dan kan ik me niet voorstellen dat ze goeie punten scoren en vlot mee kunnen met alles,en uiteindelijk zullen ze dus moeten zakken of blijven zitten toch?
door zo'n dingen worden hun ogen(en die van de ouders) dan soms wel geopend,want hun vrienden gaan verder,zij blijven hangen.

en ja,je hebt altijd erg zwakke leerlingen die in het gewoon onderwijs niet kunnen aarden,maar ik veronderstel dat TS haar dochter niet tot die doelgroep behoort,net als de klas waarin ze zit.

en ja,50 min concentratie is veel,maar het is ook gewoon een leerproces.kinderen en jongen moeten zoiets ook leren.lessen horen ook wat variatie te bevatten om de 50 min vlotter te maken,.....


Helaas gaan al deze problemen wel op voor de betreffende school en de meeste scholen in de buurt. Zie mijn reactie hierboven. Het gaat dus inderdaad om een paar bijzonder moeilijke, ongeinteresseerde leerlingen die de boel op stelten zetten.
De docenten en de school doen hun uiterste best om dit soort situaties aan te pakken. Maar zij zijn gebonden aan strenge regels en wetten die de leerlingen en de ouders beschermen. Iemand van de lessen uitsluiten of van school sturen is niet zo eenvoudig.

Je ziet dit soort situaties wat minder in de gymnasiums maar dat is helaas niet het passende onderwijstype voor deze dochter.

soesita

Berichten: 5355
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 15:09

LindyH schreef:
Toen ik stage liep in Duitsland kreeg ik daar ook voor op mijn donder. Ik was erg voor communicatie en interactie, zeker in taallessen (ik gaf Nederlands en Engels) en was ook in Nederland opgeleid voor de Tweede Fase, dus veel zelfstandigheid en werken in groepjes. Daar hoort een bepaald geluidsniveau bij. Maar dat werd in Duitsland totaal niet geaccepteerd. Alle kinderen moesten stil en voor zichzelf werken. Heel ouderwets, maar inmiddels ook alweer 16 jaar geleden, dus misschien is dat inmiddels ook wat veranderd.

Misschien is het wel belangrijk om te weten dat kinderen in Duitsland al met 10 jaar naar de middelbare school gaan. Op de school waar ik les gaf (Realschule) bleven de kinderen de hele dag in hetzelfde lokaal. De leraren wisselden. Er was ook maar een kwartiertje pauze waarbij de kinderen in het lokaal moesten blijven. Ik hoef de paardenmensen hier niet uit te leggen wat voor effect dat op kinderen heeft. :D
Zelf vond ik het haast misdadig om zulke jonge kinderen om deze manier als het ware vast te ketenen. Ik bedacht dus zo veel mogelijk werkvormen met verbale en fysieke interactie. Sommige kinderen werden hier erg enthousiast van, en dat vonden de Duitse leraren ook maar niks.

Er was één jongetje met ADHD. Voor hem moet het echt een marteling zijn geweest. Als er een loopklusje in de klas was liet ik hem dat altijd doen. Volgens de andere leraren pamperde ik hem te veel, dat rotjoch. Ik moest hem niet zijn zin geven. Maar zijn cijfers voor Engels schoten omhoog, maar dat telde niet, want hij had 'maar' les van mij, de stagair. :roll:

Dus ja, geluidsniveau en lesvormen zijn aan verandering onderhevig. De ene leerling zal beter functioneren in de ene vorm, de ander in de andere. Dat een leraar een bepaalde vorm van 'klasmanagement' hanteert, betekent niet dat hij/zij geen orde kan houden. Het kan een heel bewuste keuze zijn, en het zou me niks verbazen als (jonge) Duitse leraren hier ook steeds meer andere keuzes in maken dan je traditioneel gezien zou verwachten. Ik kan me ook voorstellen dat het voor sommigen nog zoeken is naar welke mate van interactie en geluid je dan precies wil hebben.


Bedankt voor je toelichting. Ik heb ook hier in Duitsland voor de klas gestaan. Hauptschule. Mijn ervaringen zijn wel wat anders. Groepswerk en zelfstandig werk werden op de school waar ik les gaf wel degelijk aangemoedigd. Maar ik ben het met je eens dat het gebrek aan beweging, vooral voor die jonge kinderen, een immens probleem is en voor erg geladen situaties zorgt.

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:10

verootjoo schreef:
[
Nja, op een beroepsopleiding zit je toch echt voor jezelf. En je wil een diploma neem ik aan. Dan kun je toch wel even het respect voor je docent en je medeleerlingen op brengen om niet de les te verstoren en rustig te doen :?
En als je je niet meer kan concentreren of geen zin hebt in de les blijf dan liever weg, of ga tekeningetjes maken of muziek luisteren ofzo. Maar de les verstoren vind ik echt respectloos.


Vertel dat mijn studenten -O- ... Respect is inderdaad een dingetje, en dat hebben ze regelmatig niet van een vreemde.
In mijn ogen dwing je respect niet af door mensen er uit te sturen of met de harde hand te leiden. Respect krijg je doordat je iets interessants te vertellen hebt en een mens bent.
Bij sommige studenten sta je als docent gewoon al 3-0 achter als je ze leert kennen: Ouders zijn niet betrokken of hebben geen vertrouwen in "het onderwijs", student is altijd slecht geweest in het vak dat je geeft en vindt het daarom "stom", student heeft een super korte spanningsboog, docent heeft een vlek op z'n trui, student heeft tot 4 uur 's nachts zitten gamen, de ouders van de student liggen in scheiding, student heeft net een appje gekregen van die ene leuke jongen... Er zijn zoveel redenen waarom het een student het op dat moment gewoon even niet lukt.

En nee, ik heb het hier echt niet over uitzonderingen, dit zijn heel normale dingen in het leven van een 16-jarige, en dan heb ik het nog niet eens over de extreme dingen die er kunnen spelen waardoor het in het regulier onderwijs niet lukt. Dit zijn de "normale" issues... :(:)

LiannePuthzy

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:32

Ik gebruik zelf gewoon oortjes van mijn telefoon+muziek als er te veel lawaai is, maar ik zit op t mbo en ben 20, dit nog natuurlijk niet toen ik nog op de middelbare school zat, daar mocht ik als ik mij niet kon concentreren oid in het “bolwerk” zitten, dit was een ruimte waar mensen die daarvoor een kaart hadden (niet iedereen had deze kaart, alleen mensen die extra begeleiding nodig hadden, concentratie problemen, autisme ect) konden werken in stilte dit hielp voor mij heel erg, maar ik ga er vanuit dat ze dit niet overal hebben

Uiteraard werden luidruchtige kinderen gewoon uit de klas vetweiderd met een rode kaart, dat betekende 2 uur nablijven, bij 3 1 volledige dag van 8 tot 5 intern geschorst (of terwijl de hele dag in een apart hok werken zonder contact met andere leerlingen, ook op andere tijden pauze zodat je niet met andere kon praten)

Jolliegirl

Berichten: 34670
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Luidsterkte op school: ervaringen en bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:38