Constant moe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Re: Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 02:07

Ik zou ook bloedprikken op pfeiffer, vit D, B12 en ijzer en evt je bloeddruk laten meten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 06:29

Bij mij is het nooit over gegaan, nu 25 en 12 uur slaap per nacht nodig en dan nog weinig energie overdag.

Inmiddels wel veel onderzoeken gehad. Om te beginnen kost stress veel energie en een simpel bloedonderzoek kan je ook het een en ander vertellen. Helaas zijn er behoorlijk wat mensen met deze klachten, vaak gaat het gelukkig weer over.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 08:49

sat_nath schreef:
moonsparkle schreef:
Laten testen op pfeiffer?

Ja mijn ouders kwamen ermee dat het misschien pfeiffer kan zijn, dus ik heb net even de symptomen opgezocht. Alleen het rare is dat ik me niet zo zeer echt ziek voel ofzo.

Wat vervelend dat je zo moe bent!
Inderdaad even bloed laten prikken. Het kan aan zoveel dingen liggen.

Ik wil even inhaken op pfeiffer. Ik heb ook een tijd gehad dat in zo ontzettend moe was. Verder voelde ik me ook niet ziek. Toen ik een tijd later bloed ging prikken, bleek ik doorgemaakte pfeiffer te hebben. Dus schrijf het niet meteen af.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 08:49

Ik zou naar de huisarts gaan voor bloedprikverwijzing idd. Ik zou alleen dingen als schildklier en diabetes type 1 ook meelaten pakken. Het hoeft het zeker niet te zijn, maar de vermoeidheidssymptomen kúnnen voorkomen daar. Gewoon dus even op alles laten prikken.

Ik wilde overigens even ingaan op, vermoeidheid is normaal voor die leeftijd: Toen dat tegen mij werd gezegd bleek ik een zwaar vitamine B12 tekort te hebben := (in de echte gevarenzone)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 09:08

T kan ook nog aan de winter liggen, vitamine d te kort. Ik heb voor dit jaar vitamine d pillen gekregen maar ik ben eigenlijk ook nog steeds heel moe en heel weinig energie :z ik denk dat ik het ook nog een keer ga laten testen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 09:46

Ik heb ook Pfeiffer gehad zonder ziek te zijn geweest, alleen de vermoeidheid.
Bloed laten prikken, ook op vitamines (sowieso B12 en D), ijzer en HB.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 23:39

Dankjewel voor alle reacties!
Ik heb in de tussentijd nog wat op internet gezocht en daar kwam ook nog uit dat het cronische vermoeidheid kan zijn. Dat houd in dat je teveel prikkels van buitenaf krijgt, dat je moeilijk nee kan zeggen tegen mensen, dat je altijd bezig bent met andere mensen helpen en dat je moeite hebt met het loslaten van situaties. Persoonlijk herken ik me hier echt onwijs in, dus dat zou ook zeker nog een verklaring kunnen zijn. Wel ga ik deze week nog een afspraak maken bij de huiarts om alles even te checken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:40

Dat klinkt ook een klein beetje als HSP, mijn moeder is HSP en is ook heel snel moe en uit haar doen.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 23:44

Shaggy09 schreef:
Dat klinkt ook een klein beetje als HSP, mijn moeder is HSP en is ook heel snel moe en uit haar doen.

Nog nooit van gehoord maar ik zou het zo even opzoeken! Dat artikel over chronische vermoeidheid wat ik gelezen had leek echt op alle punten bij mij aan te sluiten, dat was eigenlijk toch wel heel gek om te lezen. Het hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar krijg een sterk vermoede van wel omdat ik soms redelijk overgevoelig kan zijn voor een te groot aantal prikkels van buitenaf en dat merk ik dan heel erg aan hoe mijn lichaam reageerd.

Edit: over HSP gelezen en dat lijkt er heel erg op inderdaad. Kan je zoiets laten testen of niet?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:51

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 00:08

sat_nath schreef:
Ik heb in de tussentijd nog wat op internet gezocht en daar kwam ook nog uit dat het cronische vermoeidheid kan zijn. Dat houd in dat je teveel prikkels van buitenaf krijgt, dat je moeilijk nee kan zeggen tegen mensen, dat je altijd bezig bent met andere mensen helpen en dat je moeite hebt met het loslaten van situaties. Persoonlijk herken ik me hier echt onwijs in, dus dat zou ook zeker nog een verklaring kunnen zijn. Wel ga ik deze week nog een afspraak maken bij de huiarts om alles even te checken.

Ik heb zelf een me/cvs diagnose. (Chronisch vermoeidheids syndroom) Ik herken je klachten wat betreft het moe zijn alleen ik denk dat wat jij noemt aan teveel prikkels etc vooral te maken heeft met HSP. Ik ervaar dit zelf ook, maar CVS is echt veel meer dan alleen dat. (Hoewel die prikkels mijn klachten vaak wel verergeren) Google nog maar eens goed op chronische vermoeidheid. CVS kan bijvoorbeeld (in mijn geval) ook vaak pijnlijke gewichten, snel spierpijn, opgezette klieren zijn naast de vermoeidheid. Verder omschrijf ik het zelf vaak als een intens gevoel van moeheid. Zo erg dat ik liever niet wil praten en dat ik heb gevoel heb dat bij wijze van spreken mijn arm bewegen of ademhalen al teveel moeite kost. CVS laten diagnostiseren moest ik hemel en aarde voor laten bewegen! Eerst al het andere laten uitsluiten. Dus, naar de huisarts en eerst maar eens laten bloedprikken. Dan hoop ik voor je dat er wat uitkomt wat ‘makkelijk’ op te lossen is. Ik kan inmiddels aardig functioneren met CVS, maar makkelijk is het niet. Ups, met heel veel diepe downs...

Edit: had er overheen gelezen dat je ook zag dat je klachten passen bij hsp;) Maar hopelijk heb je zo wat meer een beeld over CVS. Succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 01:01

Als je gaat googlen kun je vanalles hebben. Gewoon even een afspraak maken met dr huisarts en dan weer verder zien.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 07:31

Google is nu niet zo handig. Het kan duizenden oorzaken hebben. Zeker bij zo’n algemene klacht als vermoeidheid.

Gewoon naar de huisarts toe gaan en dan hoor je het wel.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 07:52

Toen ik jou leeftijd was was ik ook ontzettend moe (zo erg dat ik moeite had om wakker te blijven in de klas)
Wisten mijn ouders ook, ik heb destijds geen bloed laten prikken, ik heb zelf een chronische aangeboren aandoening waarbij ook vermoeidheid kan optreden en hebben het destijds daarop afgeschoven. Ben er inmiddels vanaf en het zal mij niets verbazen als dat toen toch pfeifer ofzo was geweest (anders als het wel door de aangeboren chronische aandoening kwam zou ik nu nog steeds vaak moe moeten zijn)

Maar inderdaad, gewoon naar je huisarts gaan om daar bloed te laten prikken

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:08

Nicje87 schreef:
Ik zou ook bloedprikken op pfeiffer, vit D, B12 en ijzer en evt je bloeddruk laten meten.

Ja en dan je waarden opvragen en zelf checken op internet, huisartsen zeggen gauw, niks aan de hand, maar als je sommige waarden aan de laag normaal grens hebt kun je wel klachten hebben. De pil zou ik ook noemen bij de huisarts, helemaal als het sindsdien is. Vitamine D is in deze tijd van het jaar ook een logische, we nemen nu vrijwel geen D op.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:50

Freya6 schreef:
Nicje87 schreef:

Ja en dan je waarden opvragen en zelf checken op internet, huisartsen zeggen gauw, niks aan de hand, maar als je sommige waarden aan de laag normaal grens hebt kun je wel klachten hebben. De pil zou ik ook noemen bij de huisarts, helemaal als het sindsdien is. Vitamine D is in deze tijd van het jaar ook een logische, we nemen nu vrijwel geen D op.

Dit inderdaad, als je bijvoorbeeld tegen de ondergrens aan zit met een waarde kun je al last ervan hebben (daarboven ook trouwens) terwijl een arts het nog netjes binnen de lijnen vindt. Tegenwoordig kan volgens mij iedereen wel zelf inloggen en je eigen waardes inzien, zo niet, dan even opvragen bij de arts en zelf kijken of de waarde goed is. Vitamine D zou ik aanraden op sowieso te slikken, in Nederland is dat kleine beetje zonlicht in de wintermaanden nooit voldoende.

Chronische vermoeidheid zou ik het echt niet op gooien. Ik ben ook chronisch vermoeid, maar dit heeft wel een oorzaak. Zoek eerst de oorzaak op, wie weet kan daar nog iets aan gedaan worden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:03

Niet al gaan invullen joh, eerst maar naar de huisarts.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:04

Inloggen?
Zo hip zijn ze hier nog niet :')

CVS/ME moet je ook niet willen, is een eindstation als er verder niets te vinden is. Geen echte behandeling mogelijk en vooruitzicht dat je de rest van je leven last hebt.
Zelfs als er niets fysieks te vinden is kan het dan nog door stress komen, dat aan pakken kan dan toch nog (veel) effect hebben.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:09

Azmay schreef:
Inloggen?
Zo hip zijn ze hier nog niet :')

CVS/ME moet je ook niet willen, is een eindstation als er verder niets te vinden is. Geen echte behandeling mogelijk en vooruitzicht dat je de rest van je leven last hebt.
Zelfs als er niets fysieks te vinden is kan het dan nog door stress komen, dat aan pakken kan dan toch nog (veel) effect hebben.

Oh haha sorry ik dacht dat iedereen inmiddels wel kon inloggen en in zijn eigen medisch dossier kan kijken, maar misschien heb ik het fout en kan nog niet iedereen dat..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:32

DiantaM schreef:
Google is nu niet zo handig. Het kan duizenden oorzaken hebben. Zeker bij zo’n algemene klacht als vermoeidheid.

Gewoon naar de huisarts toe gaan en dan hoor je het wel.

Dit inderdaad..
Het kan zoveel zijn, van psychische klachten, lyme, CVS,, HSP, vormen van kanker, "gewoon" stress, noem het maar op ;). En alles is ongeveer te onderbouwen door google.
Vermoeidheid is een symptoom van zoveel dingen, dat kan je niet zomaar even door Bokt of Google laten diagnosticeren.

Naar de huisarts, bloedprikken en je verhaal doen is het enige wat je nu eigenlijk moet doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 10:36

Citaat:

Ehm...
Wat je hier beschrijft is GEEN chronische vermoeidheid!
Dit staat op internet bekend als 'hoog sensitief' ofwel hsp. Dit kan een serie oorzaken hebben, waaronder trauma. - maar soms 'zijn mensen zo vanaf hun geboorte'.
Een uiterst sensitief persoon doet er verstandig aan om 'niet al te veel gewone prikkels' toe te laten, wat voor de een een geur is, is voor sommige mensen een baaierd van informatie - of angst.
Kun je die informatie niet handelen, inclusief correct loslaten /afsluiten word je moe. - en van veel angst ervaren word je ook moe.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 11:10

Bloed laten prikken, B12 o.a. maar kijk ook eens naar bijnieruitputting, zeker na/ tijdens een stress periode kan daar ook een oorzaak liggen.
Het kan ook zijn dat je door alles (licht) overspannen bent en dan helpt maar 1 ding; rust! Jammer genoeg zal je niet de 1e 15-jarige zijn die door alle hedendaagse stress en verplichtingen van school etc. overspannen raakt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 12:00

Majabeestje schreef:
Niet al gaan invullen joh, eerst maar naar de huisarts.

Even een toevoeging.
Ik werk als maatschappelijk werker op een school en kom veel jongeren tegen met vermoeidheids/burn out klachten tegen.
Na het intakegesprek adviseer ik altijd om eerst naar de huisarts te gaan. Sowieso bloed laten prikken. 'Simpel' vitaminegebrek kan veel doen.
Daarnaast kan er nog genoeg spelen natuurlijk, juist de studenten met een groot verantwoordelijkheidsgevoel lopen eerder vast (overbelast) en hebben moeite met grenzen aangeven.