*kunstgebit*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Natasjaa

Re: *kunstgebit*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 02:39

Cayenne mag ik jou misschien vragen hoe je alles vergoed hebt gekregen? Liefst via pb :) Zit namelijk een soort van in het zelfde schuitje, alles moet er uit ben k bang :(

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 02:50

Uit de basisverzekering krijg je het voor 100% vergoed en het kost je eigen bijdrage.
Zodra je een extra tandartspolis heb dan is 75% .

Je ken beter daar je zorgverzekeraar bellen voor info.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 05:46

pompadour schreef:
Uit de basisverzekering krijg je het voor 100% vergoed en het kost je eigen bijdrage.
Zodra je een extra tandartspolis heb dan is 75% .

Je ken beter daar je zorgverzekeraar bellen voor info.

Dit is het antwoord idd. Maar het kan per zorgverzekeraar verschillen en de aanvraag moet eerst goedgekeurd worden.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 06:56

idylle schreef:
@ierusju, ze kunnen tegenwoordig ook 'nieuw' kaaakbot erbij maken als je kaakbot te klein is voor implantaten. Neem aan dat ze dan als je al zolang geen eigen tanden meer hebt en je kaakbot puntig word, ze daar ook wel wat aan kunnen doen?

Absoluut. Hier zijn twee opties voor. Kunstbot en eigen bot. Kunstbot is vaak een combinatie van runderbot en nog wat andere dingen, deze duurt wat langer om aan te slaan en het resultaat is minder wanneer er eigen bot wordt gebruikt.
Wanneer er eigen bot wordt gebruikt, komt het regelmatig uit je heup. Daar kan veel vandaan worden gehaald, maar is dan een vrij grote ingreep en kan pijnlijk zijn.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 07:12

Geen ervarings deskundige. Maar werk wel bij een tandarts waar we veeeeel gebitten maken.

S nachts echt uitdoen, het scheelt veel slijtage en afbraak aan bot.
Bovendien kan je tandvlees dan tot rust komen. Je gaat ook niet met je schoenen aan naar bed, D nachts komen je voeten ook tot rust.

Wat wij ook veel zien bij mensen die het gebit niet uitdoen is dat de bacteriën eronder lekker gaan broeien. We hebben regelmatig mensen met een schimmel infectie.

Schoonmaken met handzeep en speciale prothese borstel ( tandpasta schuurt teveel, oppervlakte wordt ruw, meer aanslag en verkleuring)

Bruisttabletten zijn vaak ook best agressief voor de kunstof wat de levensduur kan verkorten en kans op breuken vergroot.
Leg m bij veel aanslag een nachtje in de azijn.

Wat veel mensen vergeten is ook dagelijks de kaken te poetsen met een zachte tandenborstel. Ook op de kaken plakt de plaque en dus bacteriën.

S nachts niet in een bakje water( houd eventuele schimmels en bacteriën in stand) maar leg m droog weg “ te luchten “

Bespreek met de tandarts of je eens per jaar of per 2 jaar je kaken kan laten nakijken.
Dan houd je alle omstandigheden zo optimaal en kunnen er kleine aanpassingen gedaan worden. Vaak zie je dat iemand al jaren een slechte prothese heeft maar doordat t geleidelijk gaat, went iemand er direct aan.
Maar ook ter controle van slijmvliezen etc.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 07:59

Ik poets iedere dag mijn mond/kAken en tong, moeten niet aan denken dat ik dat niet zou doen!
Bij mijn vorige gebit deed ik dat ook , zo af en toe in de chloor, want ik rook en zo krijg ik het gebit weer wit en die zag er na drie jaar nog keurig uit. Moet er niet aan denken om het met handzeep te doen, lijkt me smerig en zie dan voor me dat de bellen mijn mond uitkomen :roll:

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:47

Nimber schreef:
Geen ervarings deskundige. Maar werk wel bij een tandarts waar we veeeeel gebitten maken.

S nachts echt uitdoen, het scheelt veel slijtage en afbraak aan bot.
Bovendien kan je tandvlees dan tot rust komen. Je gaat ook niet met je schoenen aan naar bed, D nachts komen je voeten ook tot rust.

Wat wij ook veel zien bij mensen die het gebit niet uitdoen is dat de bacteriën eronder lekker gaan broeien. We hebben regelmatig mensen met een schimmel infectie.

Schoonmaken met handzeep en speciale prothese borstel ( tandpasta schuurt teveel, oppervlakte wordt ruw, meer aanslag en verkleuring)

Bruisttabletten zijn vaak ook best agressief voor de kunstof wat de levensduur kan verkorten en kans op breuken vergroot.
Leg m bij veel aanslag een nachtje in de azijn.

Wat veel mensen vergeten is ook dagelijks de kaken te poetsen met een zachte tandenborstel. Ook op de kaken plakt de plaque en dus bacteriën.

S nachts niet in een bakje water( houd eventuele schimmels en bacteriën in stand)maar leg m droog weg “ te luchten “

Bespreek met de tandarts of je eens per jaar of per 2 jaar je kaken kan laten nakijken.
Dan houd je alle omstandigheden zo optimaal en kunnen er kleine aanpassingen gedaan worden. Vaak zie je dat iemand al jaren een slechte prothese heeft maar doordat t geleidelijk gaat, went iemand er direct aan.
Maar ook ter controle van slijmvliezen etc.

Mij is geadviseerd in een bakje met een heel klein laagje water, omdat het gebit anders uitdroogd en scheurtjes kan krijgen/poreus kan gaan worden.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:59

@idylle, dat is achterhaald advies. Je kunt wel voordat je je prothese indoet hem natmaken, omdat het anders niet lekker aanvoelt. Maar een stilstaand laagje water is een walhalla voor schimmels en bacteriën.
@chanicha, ik zou dat idee eerder hebben bij chloor. Zou veel liever een zeepsmaak in mn mond hebben dan chloor.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:28

@ierusju, ik leg hem na de chloor in een bakje met bruistablet en daarna poets ik hem nog. Nog nooit chloorsmaak geproefd.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:34

Ik doelde meer op dat je het idee van zeepbellen in je mond een vies idee vond

Als ik thuis ben zal ik even een foto maken vaan een folder van het ivoren kruis. Dat advies is up to date.

Daarin worden bruistabletten helemaal afgeraden. Dit is vanwege het agressieve effect. Daardoor ontstaat er een ruw oppervlak en blijven etensresten en rookaanslag nog meer zitten.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:05

Zelf geen ervaring met een kunstgebit.
Wel op mijn werk (ouderenzorg). Wij poetsen iedere avond de prothese met afwasmiddel, en 1 keer per week gaan ze een nachtje in het azijn verdund met water.
Voor de hygiëne doen wij als zorg ook 1 keer per week het tanden bakje in de vaatwasser zodat deze ook schoon worden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:27

Mijn tandtechnicus heeft water en af en toe wat zeep aangeraden.
Daarna goed afspoelen en dan proef je de zeep ook niet.
Ik heb een prothese borstel die goed bij de diepe randjes komt.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:48

Jintexx schreef:
Wel op mijn werk (ouderenzorg). Wij poetsen iedere avond de prothese met afwasmiddel, en 1 keer per week gaan ze een nachtje in het azijn verdund met water.
Voor de hygiëne doen wij als zorg ook 1 keer per week het tanden bakje in de vaatwasser zodat deze ook schoon worden.

Vaatwasser is juist heel slecht voor een kunstgebit.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:52

pompadour schreef:
Jintexx schreef:

Maar voor het bakje niet :)

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:55

pompadour schreef:
Jintexx schreef:

Haha inderdaad alleen het bakje, zou wel gek kijken als we van alle bewoners de gebitten er in leggen, en dan maar hopen dat het juiste gebit/deel bij de goede persoon uit komt :o :+

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:48

Zitten toch naam plaatjes op de gebitten jintexx?

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:38

malih schreef:

Helaas hebben wij er genoeg zonder 8-)

En sommige mensen hebben hun gebit al ruim 20 jaar, en toen bestond dat nog niet.

De laatste nieuwe hebben inderdaad z'n naamkaartje er in.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:57

Ach joh, alle gebitjes in een grabbelton en ze zijn een middag zoet :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 00:17

Jintexx schreef:
malih schreef:

Helaas hebben wij er genoeg zonder 8-)

En sommige mensen hebben hun gebit al ruim 20 jaar, en toen bestond dat nog niet.

De laatste nieuwe hebben inderdaad z'n naamkaartje er in.

Grappig bij ons heeft iedereen naam plaatjes op de pg en op de aanleunwoningen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 00:47

Ik heb even foto's gemaakt uit dit boekje, voor informatie.
Afbeelding
Het is wel gericht op de oudere medemens, dus vandaar dat er bij de poetskaarten ook vanuit de verzorgenden wordt gedacht.

Het algemene advies.
Afbeelding

Poetskaarten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor wie het interessant vindt :)

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 03:05

Hier geen ervaringsdeskundige maar wel veel voor moeten zorgen tijdens werk in de thuiszorg. Tip die wij kregen van tandarts assistente was om geen tandpasta te gebruiken maar afwasmiddel.

Off topic het was trouwens een stuk makkelijker bij sommige clienten dat je de tanden in de wasbak kon poetsen. Beten ze ook niet op de borstel of deded helemaal geen mond open.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 18:58

Ik heb hem nu ondertussen twee weken. Wat enorm wennen de hechtingen er uit was een verademing. Deed wel zeer maar ja niks aan te doen. Het is nu overal nog steeds erg gevoelig. 1 april re-base. Een nieuw laagje opvullen.? In ieder geval zit hij nu al losser wat het eten niet makkelijker maakt.
Maar nu wel van de meeste pijn in mijn mond af waar ik al maanden mee liep. Dus daar enorm blij mee.
Hopelijk over 3 weken wanneer het tandvlees gewend is en er geen blaren meer op zitten dat het eten ook beter gaat.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:23

Bij mij waren de eerste paar weken ook even doorbijten.. Hechtingen eruit was hier ook echt een verademing.

Je kaak krimpt dus hij zal straks nog wel losser gaan zitten dan nu (let ook op met niesen.. :D ), bij mij wilde ze niet eerder dan die 6 weken rebasen omdat je dan bezig blijft (bij mij alsnog keer of 6 gedaan).

Wel fijn dat nu de ergste pijn weg is!!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:29

Toen ik mijn gebit van ellende moest trekken. Werd eerst de ene kant gedaan .En een week later de andere kant. Mijn voortanden werden als laatste gedaan .Na 14 dagen moest ik terug komen .Toen gaan happen.Pas na 7 weken kreeg ik het gebit pas en toen werden de voortanden eruit getrokken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:36

Ze doen het idd eerst de ene kant, dan een week of 3 rust en dan de andere kant.
Voortanden als laatste en dan meteen de prothese erin.