Vraag rondom fout apotheek schildkliermedicijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:04

Wat naar dat dit gebeurd is. Absoluut melden! Niet om met boze vinger een schuldige aan te wijzen maar wel zodat mensen er van kunnen leren en zodat er e.v.t melding van gemaakt kan worden.

Als patiënt of naaste kun je ook een melding doen bij het portaal voor patiëntveiligheid, daar worden zorg en met name medicatie incidenten geregistreerd. (https://melden.vim-digitaal.nl/anoniem- ... er/patient)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:26

Ook in de elektronisch recepten is toch best vaak onduidelijkheid. Artsen schrijven er de gekste dingen bij of schrijven verkeerde doseringen voor. Hang regelmatig met een arts aan de telefoon omdat het recept niet overeenkomt met wat de klant begrepen heeft.
Denk dat het in dit geval ook ergens mis is gegaan in de communicatie. Belangrijk om dit wel te melden bij de apotheek. Zij kunnen dit onderling (en evt met huisarts) oppakken voor de toekomst.

Overigens bestaan de tabletten wel in 12mcg (of 12,5), alleen komen deze vanuit een centrale bereidingsapotheek.[/quote]

Ja dat klopt maar zo te lezen heeft de moeder van Ts euthyrox en daar zat dan niet een eigengereide bij voorgeschreven worden.
En klopt dat er wel eens onduidelijkheid is in het voorschrift maar dat is hier niet het geval de arts had gewoon 112 voorgeschreven.

Tiggs

Re: Vraag rondom fout apotheek schildkliermedicijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:35

Ik heb er nog even over nagedacht, maar ik snap niet dat je moeder niet zelf ook even het doosje heet gecheckt? Hoe oud is ze? Ik slik zelf ook diverse medicijnen en dat is toch iets wat ik altijd even doe!

Het vorenstaande even los van het feit dat er ook een voorlichtingsverplichting bij de apotheek en arts hoort en dat we niet kunnen checken wat daar is gezegd (Ik vraag me ook af hoe ze dat hier doen, nu alle medicatie, behalve een eerste uitgifte, uit een afhaalautomaat komt)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 19:56

Dank allen voor het meedenken!

Tiggs schreef:
Ik heb er nog even over nagedacht, maar ik snap niet dat je moeder niet zelf ook even het doosje heet gecheckt? Hoe oud is ze? Ik slik zelf ook diverse medicijnen en dat is toch iets wat ik altijd even doe!

Het vorenstaande even los van het feit dat er ook een voorlichtingsverplichting bij de apotheek en arts hoort en dat we niet kunnen checken wat daar is gezegd (Ik vraag me ook af hoe ze dat hier doen, nu alle medicatie, behalve een eerste uitgifte, uit een afhaalautomaat komt)

Ja, daarom heb ik ook in de OP gezet dat het aan de ene kant gezien kan worden als eigen schuld dikke bult, had je maar moeten checken. Ik check zelf ook altijd nog na, je weet maar nooit idd. Aan de andere kant mag je toch ook op de uiterste zorgvuldigheid van ene deskundige uitgaan naar mijn mening. Blijkt natuurlijk wel uit dit verhaal dat je er nooit vanuit kunt gaan dat er geen fouten worden gemaakt. Maar vind het wel een kwalijke zaak dat ze 100(!) mcg extra heeft geslikt...

genja schreef:
Ook in de elektronisch recepten is toch best vaak onduidelijkheid. Artsen schrijven er de gekste dingen bij of schrijven verkeerde doseringen voor. Hang regelmatig met een arts aan de telefoon omdat het recept niet overeenkomt met wat de klant begrepen heeft.
Denk dat het in dit geval ook ergens mis is gegaan in de communicatie. Belangrijk om dit wel te melden bij de apotheek. Zij kunnen dit onderling (en evt met huisarts) oppakken voor de toekomst.

Overigens bestaan de tabletten wel in 12mcg (of 12,5), alleen komen deze vanuit een centrale bereidingsapotheek.

Ja dat klopt maar zo te lezen heeft de moeder van Ts euthyrox en daar zat dan niet een eigengereide bij voorgeschreven worden.
En klopt dat er wel eens onduidelijkheid is in het voorschrift maar dat is hier niet het geval de arts had gewoon 112 voorgeschreven.[/quote]

Ze heeft inderdaad de euthyrox!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:06

Dit moet je zeker melden. Zo veel te veel euthyrox is echt ernstig. Gelukkig zullen de vervelende effecten wel afnemen nu het gestopt is.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 22:29

Mijn moeder heeft naar ze gebeld om het te melden, ze boden hun excuses aan. Ze vonden het ook erg vervelend dat mijn moeder contact op moest nemen met de arts e.d. Ze waren gelukkig begripvol

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:08

Ik werk zelf ook in een apotheek. Fouten kunnen gemaakt worden. We proberen het te voorkomen, maar ook wij blijven mensen. Ik denk dat er hier in de driehoeks communicatie het een en ander is misgegaan.
Wij horen dit soort dingen graag. We maken er melding van in ons fouten, klachten en complimenten registratie systeem en nemen dit mee in de werkbespreking. Juist om er de volgende keer nog beter op te letten.
Fijn dat de apotheek waar je moeder komt het ook zo goed heeft opgepakt. Ik hoop dat je moeder snel stabiliseert qua waardes en dat ze zich weer beter gaat voelen. Sterkte!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 23:38

rabbeltje schreef:
Ik werk zelf ook in een apotheek. Fouten kunnen gemaakt worden. We proberen het te voorkomen, maar ook wij blijven mensen. Ik denk dat er hier in de driehoeks communicatie het een en ander is misgegaan.
Wij horen dit soort dingen graag. We maken er melding van in ons fouten, klachten en complimenten registratie systeem en nemen dit mee in de werkbespreking. Juist om er de volgende keer nog beter op te letten.
Fijn dat de apotheek waar je moeder komt het ook zo goed heeft opgepakt. Ik hoop dat je moeder snel stabiliseert qua waardes en dat ze zich weer beter gaat voelen. Sterkte!

Fouten maken is menselijk, jammer alleen dat het hier gaat om 100 mcg teveel wat de boel compleet heeft ontregeld. Inderdaad heel fijn dat de apotheek het zo heeft opgepakt! Huisarts zei dat het wel een jaar kan duren eer zij weer juist is ingesteld :wow: . Hopen dat ze zich inderdaad snel weer beter gaat voelen, dankjewel!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:41

Hier pas geleden nog gehad dat een recept niet duidelijk was. Eerst had de apotheek de huisarts gebeld, hoe het nu precies zat.
Maar daarna is het alsnog verkeerd gegaan, waardoor ik een tijdje een te hoge dosering heb geslikt.
Geen idee waar de fout uiteindelijk lag, of de apotheek het niet goed heeft uitgelegd of dat ik het niet goed heb begrepen.
Gelukkig ging het in mijn geval om vitamine d, dus dat kan niet zoveel kwaad als je daar een tijdje meer van slikt.
Maar overal kunnen fouten gemaakt worden.

Normaal ben ik zelf trouwens ook erg alert op de medicatie die ik meekrijg. Maar nu was het recept veranderd na overleg met de huisarts en apotheek, omdat de huisarts iets had voorgeschreven wat niet meer vergoed wordt.
Met mijn antidepressiva weet ik precies wat ik moet hebben, dus dat valt mij ook gelijk op als het niet klopt. En ik weet hoe beroerd ik ervan kan worden, dus als het veranderd hou ik het ook in de gaten.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:55

Maar is er dan gezegd dat je moeder de nieuwe tabletten samen met de oude moest slikken???
Kan me dat echt niet voorstellen..

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 17:19

Isabel schreef:
Maar is er dan gezegd dat je moeder de nieuwe tabletten samen met de oude moest slikken???

Nog verheldering bij mijn moeder gevraagd: de dokter zei 12,5 mcg erbij. Ze ging dus naar de apotheek en die zei we hebben geen 12,5, alleen 12. Zei m’n moeder oke doe dat dan maar. Er is dus nooit een 112 gezegd. Ze zei ook nog dat ze thuis de overige 100 had. Lijkt me dan dat het wel duidelijk was haha

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 17:20

TinkerTreas schreef:
Hier pas geleden nog gehad dat een recept niet duidelijk was. Eerst had de apotheek de huisarts gebeld, hoe het nu precies zat.
Maar daarna is het alsnog verkeerd gegaan, waardoor ik een tijdje een te hoge dosering heb geslikt.
Geen idee waar de fout uiteindelijk lag, of de apotheek het niet goed heeft uitgelegd of dat ik het niet goed heb begrepen.
Gelukkig ging het in mijn geval om vitamine d, dus dat kan niet zoveel kwaad als je daar een tijdje meer van slikt.
Maar overal kunnen fouten gemaakt worden.

Normaal ben ik zelf trouwens ook erg alert op de medicatie die ik meekrijg. Maar nu was het recept veranderd na overleg met de huisarts en apotheek, omdat de huisarts iets had voorgeschreven wat niet meer vergoed wordt.
Met mijn antidepressiva weet ik precies wat ik moet hebben, dus dat valt mij ook gelijk op als het niet klopt. En ik weet hoe beroerd ik ervan kan worden, dus als het veranderd hou ik het ook in de gaten.

Het kan iedereen idd gebeuren. Wel naar dat er eerst een verhaal aan vooraf gaat waarbij je dan vertrouwt op de apotheek/dokter maar idd ligt hier zelf ook een stukje verantwoordelijkheid in

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:47

ilsexxx schreef:
Isabel schreef:

Nog verheldering bij mijn moeder gevraagd: de dokter zei 12,5 mcg erbij. Ze ging dus naar de apotheek en die zei we hebben geen 12,5, alleen 12. Zei m’n moeder oke doe dat dan maar. Er is dus nooit een 112 gezegd. Ze zei ook nog dat ze thuis de overige 100 had. Lijkt me dan dat het wel duidelijk was haha

Maar even een gekke vraag: kreeg ze dan 1 tablet van 112 of moest ze er twee nemen, 1 van 100 en in van 12?

Ik had het toevallig gisteren ook bijna zoiets: 'ja, je medicijn krijgen we pas eind van deze maand weer binnen, is het goed als we je tabletten van 30 mg geven en dat je daar dan een halve van neemt?' Euh nee, want ik slik 7,5 mg.. Ben wel benieuwd of het nog gecheckt was als ik (per ongeluk) ja had gezegd...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:04

Fouten kunnen gemaakt worden.
Zit ook een stukje verantwoording bij jezelf.

Ik slik thyrax en als ik ophoog of zak kijk ik eerst of dat kan en goed gaat.

Als je ha zegt je krijgt er 12 bij dus je gaat naar 112 dan moet je zelf ook wel checken of je inderdaad 112 slik.

Het is niet netjes van de apotheek maar kan gebeuren.

Goed dat ze het gemeld heeft.
Volgende keer dus alerter zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:09

Mando schreef:
Fouten kunnen gemaakt worden.
Zit ook een stukje verantwoording bij jezelf.

Ik slik thyrax en als ik ophoog of zak kijk ik eerst of dat kan en goed gaat.

Als je ha zegt je krijgt er 12 bij dus je gaat naar 112 dan moet je zelf ook wel checken of je inderdaad 112 slik.

Het is niet netjes van de apotheek maar kan gebeuren.

Goed dat ze het gemeld heeft.
Volgende keer dus alerter zijn.

Geen idee hoe oud en vitaal de moeder van TS is, maar niet iedereen is hiertoe in staat he ;) Zat mensen die niet zelf die verantwoordelijkheid kunnen nemen en het kunnen controleren en slikken wat de apotheek aan ze geeft. Dat zit dan vaak in baxterrollen waarin ze per tijd een zakje moeten openen en dat slikken.

Daarom wordt in de apotheek altijd door 2 medewerkers gecheckt of het goede uitgegeven wordt en mogen zulke fouten eigenlijk niet voorkomen.

Helaas toch gebeurd. Ik denk dat het zekere voor het onzekere beter is, en had dan mw de andere pillen laten terugbrengen, en geef het goede mee :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:13

Ts, het is heel verschillend hoor per persoon hoe snel alles weer ok is.
Ik slik ook schildklierhormoon en ben na wijzigen na de goede dosis binnen een week weer goed ingesteld en klachtenvrij.
De eerste verandering merk ik al in de namiddag, dus stel ik heb s’ochtends gewijzigd voel ik rond het avondeten al dat mijn hartslag anders wordt.
Of juist meer eetlust als deze weg was.
Maar ik heb het geluk dat ik aan kan voelen wat er loos is en zelf aan mag passen, dat moet ook zeker 4x per jaar.
(En ik heb meer dan enkel dat, ook iets wat mijn zouthuishouding regelt, wat samen met mijn schildklierhormoon goed afgesteld moet zijn. Extra dingetje.)
Dus ik zou zeggen hoop dat je moeder onder de categorie valt die dat jaar niet nodig heeft en wie weet valt het mee. :)

Overigens inderdaad al en altijd checken, maar die les heeft ze nu gok ik geleerd.
Ik had met onze mantelzorgdame een hell of a job met artsen die telkens diclofenac of tramadol wilden geven aan een mega hartpatiënt wat niet mocht.
Hoe vaak we het ook zeiden telkens weer raak, en na ontslag uit het ziekenhuis had de apotheek gewoon alsnog tramadol meegegeven.
Geen idee of dat in de computer stond, maar gevolg was dat ik dagelijks medicijnen klaar stond te zetten omdat ze zelf onder de morfine zat, en het niet kon.
Daarbij wist ze van de fouten dus durfde ze niks zomaar te pakken. :(:)
Gelukkig was ze voorzichtig met zichzelf en vroeg ze dus hulp.