Ervaringen met springvinger/triggerfinger

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Ervaringen met springvinger/triggerfinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:16

Handfysiotherapeuten met een laser hebben eigenlijk altijd een positief resultaat op een triggerfinger. Binnen een maand is het in de regel over.

TinkerTreas

Re: Ervaringen met springvinger/triggerfinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 05:00

Ik heb ook een trigger finger, mijn middelvinger.
Jaren geleden behandeld dmv een injectie (was erg pijnlijk inderdaad), hierna is het zo goed als weg gegaan.
Maar nu is het sinds kort weer terug, geen idee hoe het komt dat het nu terug is. Het is zeker 15 jaar weg geweest.

Op het moment heb ik er weinig last van, behalve dat het irritant is. Gelukkig geen pijnklachten. Dus ik ben er eigenlijk ook nog niet mee naar de huisarts geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:39

Percy schreef:
Een paarden peesblessure in een been en een mensen peesontsteking in een vinger zijn totaal niet te vergelijken met elkaar. Iets met de tang op het varken.

...ja, wat zijn je argumenten daarvoor?
(Iets met een toeter en roepen.)

Accoord : een paard blijft zijn benen belasten, als mens kun je je rust pakken - maar een peesweefsel is peesweefsel. Kan uitstekend herstellen, maar wel onder de juiste voorwaarden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:53

Precies, een mens weet dat hij moet ontlasten en met een vinger kan dat ook. Een paard zal toch op het been moeten blijven staan en snapt niet dat een sprint trekken, steigeren of bokken de situatie kan verergeren.
Daarnaast is er in de humane geneeskunde nu eenmaal meer mogelijk aan behandelmethoden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:45

bigone schreef:
Wanneer je met ontstekingen kampt kan een periode een flinke dosis vit D ook nog wel eens helpen. Niet zaligmakend maar zeker ontstekingsremmend.

Duivelsklauw capsules willen ook wel verlichten, zijn ontstekingsremmend.

Bobbeltjes op de pezen hoeven niet perse een springvinger te zijn of artrose, het kan ook Ziekte van Duyuytren zijn (of Ledderhose) en dat is erfelijk over het algemeen. Stamt af van de Noormannen. Mijn man komt uit een groot geslacht stoere Vikingen... :D en is er al een keer of wat aan geopereerd... :roll:

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 22:12

Percy schreef:
Precies, een mens weet dat hij moet ontlasten en met een vinger kan dat ook. Een paard zal toch op het been moeten blijven staan en snapt niet dat een sprint trekken, steigeren of bokken de situatie kan verergeren.
Daarnaast is er in de humane geneeskunde nu eenmaal meer mogelijk aan behandelmethoden.

....ja, dat klopt.
Een mens heeft een verstand en je gezonde verstand hoort je te vertellen dat wat :o TS deed niet slim is.

En om er daarna een peperdure behandeling tegen aan te gooien, zucht....

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 22:39

Dus ik moet maar naar Bokt luisteren in plaats van 3 dokters? :')

En peperduur valt wel mee.. de mutualiteit in België vergoedt bijna alles. Die cortisone injecties zouden overigens ook niet gratis zijn, dus of dat dan zo veel beter is? Dat ik er geld aan wil geven is toch mijn eigen keuze. Ik denk aan de toekomst. Ik heb liever niet dat dit nog terugkomt omdat dit mij later in mijn werk ook nog zou kunnen belemmeren. Stoppen met de zaken die het kunnen veroorzaken is trouwens ook makkelijker gezegd dan gedaan.. dan moet ik maar gelijk stoppen met paarden houden.

Had ik mijn hand in de eerste instantie niet moeten overwerken? Ja. Kan ik daar nu nog iets aan veranderen? Nee, aangezien de oorzaak weg is. Ik werk daar niet meer. Maar omdat ik dominant ben op rechts en een mens nou eenmaal veel met zijn handen doet, kan ik het geen optimale rust gunnen. Of rust werkelijk zou helpen betwijfel ik overigens. In de periode dat het rustiger is - nu dus - was het vaak erger dan toen ik hard aan het studeren was voor mijn examens. Dus wat is wijsheid?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:05

Gewoon operatie doen!
En ik heb buiten remgeld idd niets hoeven te betalen dus daar hoef je het ook niet voor te laten!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:07

Lindsey_99 schreef:
bigone schreef:
Wanneer je met ontstekingen kampt kan een periode een flinke dosis vit D ook nog wel eens helpen. Niet zaligmakend maar zeker ontstekingsremmend.

Duivelsklauw capsules willen ook wel verlichten, zijn ontstekingsremmend.

Bobbeltjes op de pezen hoeven niet perse een springvinger te zijn of artrose, het kan ook Ziekte van Duyuytren zijn (of Ledderhose) en dat is erfelijk over het algemeen. Stamt af van de Noormannen. Mijn man komt uit een groot geslacht stoere Vikingen... :D en is er al een keer of wat aan geopereerd... :roll:

Die ziekte heb ik dus ook nadat ik ben geopereerd . Toen ik daar voor terug ging daar het ziekenhuis, ik heb er wel last van maar er wordt niks aangedaan zolang je vingers recht staan en goed mee ken bewegen. En er is tegen mijn gezegd dat een triggervinger door de ziekte van Dupuytren af komt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:57

Mag ik even duidelijk maken dat je niet maar mij moet luisteren, sterker zelfs, ik heb je geen advies gegeven.
Ik heb het wel het idee dat ik er een beetje in betrokken wordt door een quote.

Ik vind er niets peper duur aan, allesbehalve. Dat slaat echt nergens op dus vertrouw op je arts.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:51

Jackytje schreef:
Dus ik moet maar naar Bokt luisteren in plaats van 3 dokters?

Nee, naar je gezonde verstand.
Op zijn Nederlands: als je klachten krijgt tijdens je stage meld je je bij de bedrijfsarts en overlegt welke werkzaamheden wel en niet verantwoord zijn.
Bij de Zuiderburen zijn sommige zaken anders geregeld, maar jezelf beschadigen vanwege werk/ stage is niet de bedoeling.

Mind: veel stagaires krijgen hier niets, nada niente over te horen....
Citaat:
En peperduur valt wel mee.. de mutualiteit in België vergoedt bijna alles.

Syntax error.

Die mutualiteit moet dat geld ook weer ergens vandaan halen.

Citaat:
Ik denk aan de toekomst. Ik heb liever niet dat dit nog terugkomt omdat dit mij later in mijn werk ook nog zou kunnen belemmeren. Stoppen met de zaken die het kunnen veroorzaken is trouwens ook makkelijker gezegd dan gedaan.. dan moet ik maar gelijk stoppen met paarden houden.

Goed zo! Jouw toekomst is belangrijk!

En: ik mest met mijn zere handen ook elke dag boxen uit.
(Maar er zijn wel aanpassingen, in overleg met wat hier in de noordelijke lage landen een ergonoom heet.)

Citaat:
Of rust werkelijk zou helpen betwijfel ik overigens. In de periode dat het rustiger is - nu dus - was het vaak erger dan toen ik hard aan het studeren was voor mijn examens. Dus wat is wijsheid?

...je goed informeren mbt peesweefsel.
Dat bet harder zeer doet bij rust herken ik. Koelen, arnica, medical taping. - daar zijn wel oplossingen voor.
(En in wezen zijn noch de pijn, noch de ontsteking je vijanden, maar de beschadiging. Die moet ongedaan worden gemaakt - en dat kan heus, maar kost wel tijd.)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 22:19

Zo, even een update. :)

Vandaag moest ik in het ziekenhuis zijn om 10u voor mijn operatie en om 10u50 was ik alweer buiten :D Alles vlot gegaan, enkel de prik voor de lokale anesthesie doet flink zeer. Operatie zelf ben je weinig van gewaar, buiten dat je wat 'getrek' voelt aan de pezen als ze bezig zijn.

Qua pijn valt het wel mee. In begin uiteraard geen last door de verdoving. Rond de middag begon ik terug gevoel te krijgen en had ik vooral stekende pijn aan de wonde en last van de pees. Ik had een dik verband gekregen om vooral het evt. nabloeden tegen te gaan. Die heb ik inmiddels afgedaan (mocht ook gewoon ;) ) omdat het erg onhandig was en de druk ook wel voor pijn zorgde. Is echt een verademing zonder dat ding. Nu natuurlijk nog een pleister op de wonde. Volgende week vrijdag mogen de draadjes er al uit.

Vinger is getest tijdens de ingreep en wel gefikst. Kan het nu niet testen omdat het best opgezwollen staat en het niet volledig kan buigen. Maar ik geloof 't wel :P Ben benieuwd hoe de boel evolueert, voor de mensen met hetzelfde lot zal ik updates blijven geven. Indien iemand geïnteresseerd is naar een meer volledige beschrijving van de ingreep (voor mensen die net als ik té nieuwsgierig zijn en daardoor veel stress ervaren als ze zich 'onvoorbereid' voelen bijvoorbeeld..) mogen mij gerust een PB sturen.

Met verband, kort na de ingreep (Niet schrikken van mijn duim, ik heb een knuppelduim. Dit is een aangeboren dingetje)
Afbeelding

En na het verband te verwijderen ziet het er zo uit. :) Pleister is wat te groot (ze hadden geen kleinere), zitten 2 draadjes in.
Afbeelding

Overigens in de tussentijd van afspraak en operatie was er geen verbetering merkbaar. Vandaar dat ik het toch heb laten doorgaan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 00:22

Niet fijn zo'n ok maar als het voor jou helpt is dat super!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 13:18

Zo, gisteren de draadjes laten verwijderen en op controle. Alles positief. Draadjes verwijderen was wel beetje pijnlijk nog omdat de boel best gevoelig was. Maar blij om van de druk vanaf te zijn! Dokter was verbaasd hoe klein ze de incisie heeft weten maken, haha. Kan vinger nu wel perfect buigen en strekken - zalig. Geen pijn en discomfort meer. Wel nog wat stijf rond het litteken, maar dat zal wel wegtrekken als alles goed genezen is. Even een foto in spoiler, is niet super vies hoor.
Spoiler:
Afbeelding

En ik mag dit weekend zelf terug rijden *\o/* Gewoon pleister erop, handschoenen aan en rijden maar. ;)