Janneke2 schreef:Citaat:Mij lijkt EMDR ook meer geschikt voor traumatische gebeurtenissen. Ik zou eerder kijken naar een psycholoog die je kan helpen door bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie. Dan ga je aan de slag met je denkpatroon.
Je hebt jezelf (onbewust) misschien wel een bepaalde denkwijze aangeleerd waardoor je bij presteren of een belangrijke situatie direct faalangst gevoelens krijgt en er is dan al geen ruimte meer in je hoofd om te relativeren. Daardoor schiet je in een paniekstand waar je vrijwel niet meer uitkomt en die steeds erger zal worden.
Over woorden valt eindeloos te debatteren, maar 'dat emdr geschikter is voor trauma' is een mening.
Die mag je uiteraard hebben, maar of TS daar veel aan heeft is een volgende stap.
Mogelijk zou het zo kunnen zijn dat TS zich bepaalde denk patronen heeft aangeleerd (dat is een aanname, maar als die klopt, dan is dit idd met cognitieve gedragstherapie aan te pakken zijn) - maar paniek zelf ('je schiet in een paniekstand') is geen gedachte of gedrag (en dus niet aan te pakken dmv cgt).
@Assie, wat rot dat jij een ondeskundige therapeut tegenkwam...!
Boos worden 'kan om allerlei redenen gebeuren', en in principe hoort die reactie in de sessie meegenomen te worden.
(En juist omdat emdr hoort te gaan over allerlei 'bokkensprongen' die je geest maakt, gaat het dieper dan symptoombestrijding. Maar ik kwam op het riagg 'ook zo'n soort malloot' tegen....)
Volgensmij zeg ik ook ‘mij lijkt’, duidend op mijn mening. Paniek is geen gedachte of gedrag maar kan daar wel uit voortkomen. TS moet zich vooral laten adviseren en zelf een keus maken die het best bij haar en haar situatie past. Dat is voor niemand hetzelfde.