Is dit een angstaanval? En hoe kom ik ervan af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:32

Janneke2 schreef:
Citaat:
Mij lijkt EMDR ook meer geschikt voor traumatische gebeurtenissen. Ik zou eerder kijken naar een psycholoog die je kan helpen door bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie. Dan ga je aan de slag met je denkpatroon.

Je hebt jezelf (onbewust) misschien wel een bepaalde denkwijze aangeleerd waardoor je bij presteren of een belangrijke situatie direct faalangst gevoelens krijgt en er is dan al geen ruimte meer in je hoofd om te relativeren. Daardoor schiet je in een paniekstand waar je vrijwel niet meer uitkomt en die steeds erger zal worden.

Over woorden valt eindeloos te debatteren, maar 'dat emdr geschikter is voor trauma' is een mening.
Die mag je uiteraard hebben, maar of TS daar veel aan heeft is een volgende stap.

Mogelijk zou het zo kunnen zijn dat TS zich bepaalde denk patronen heeft aangeleerd (dat is een aanname, maar als die klopt, dan is dit idd met cognitieve gedragstherapie aan te pakken zijn) - maar paniek zelf ('je schiet in een paniekstand') is geen gedachte of gedrag (en dus niet aan te pakken dmv cgt).

@Assie, wat rot dat jij een ondeskundige therapeut tegenkwam...!
Boos worden 'kan om allerlei redenen gebeuren', en in principe hoort die reactie in de sessie meegenomen te worden.
(En juist omdat emdr hoort te gaan over allerlei 'bokkensprongen' die je geest maakt, gaat het dieper dan symptoombestrijding. Maar ik kwam op het riagg 'ook zo'n soort malloot' tegen....)

Volgensmij zeg ik ook ‘mij lijkt’, duidend op mijn mening. Paniek is geen gedachte of gedrag maar kan daar wel uit voortkomen. TS moet zich vooral laten adviseren en zelf een keus maken die het best bij haar en haar situatie past. Dat is voor niemand hetzelfde.

assie

Re: Is dit een angstaanval? En hoe kom ik ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:22

De therapeut die ik had was zeker niet ondeskundig. Hij was zeer ervaren en meedenkend. Er was ook ruimte voor mij om boos te zijn. Maar uiteindelijk paste deze therapievorm niet bij mij. Ik stond er niet genoeg voor open. Ook omdat het alleen een gevoel/symptoom wegneemt, maar niets doet met je eigen mechanisme om dingen zelf te regelen, zelf te voelen en daarop te durven vertrouwen.

En dat wilde ik dus even aangeven aan TS. Emdr kan een optie zijn, maar als het je niet past, dan is dat geen falen, maar past het gewoon niet.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:43

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:46

senna21 schreef:
Google eens op chronische hyperventilatie.

Ik herhaal nog maar mijn eigen quote. :+
Uiteraard is het goed om te kijken naar de psychische kant van het probleem, maar goed ademen is ook erg belangrijk. Fysiek en psyche hebben alles met elkaar te maken.
Verkeerd ademen maakt angstig en angst leidt tot verkeerd ademen.

Gaby

Re: Is dit een angstaanval? En hoe kom ik ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 00:35

Ik heb vandaag mijn psycholoog gesproken. Ik heb hem alles verteld over wat er gebeurde, hoe ik me voelde, hoe ik reageerde en de ideeën waarmee jullie kwamen. Ik had alles vrij goed gedocumenteerd om een goed beeld voor hem te scheppen. Hij heeft bij veel van wat er is gebeurd en bij wat ik dacht relativerende kanttekeningen geplaatst. Dat was fijn. We zijn het een beetje oneens over hoe nu verder te handelen, maar toen ik hem zei dat ik graag kennis wil maken met een haptonoom om te kijken of die me kan helpen, vond hij het geen slecht idee.
Ik ga maandag op zoek naar een haptonoom. Met hem/haar zal ik ook de optie van chronische hyperventilatie bespreken, omdat haptonomen lichaamsgericht werken.
Als een haptonoom niks wordt, ga ik kijken naar EMDR.

Om een eerdere vraag te beantwoorden: ik ben in behandeling voor angstklachten/faalangst, dus dit was niks nieuwe voor hem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:56

assie schreef:
De therapeut die ik had was zeker niet ondeskundig. Hij was zeer ervaren en meedenkend. Er was ook ruimte voor mij om boos te zijn. Maar uiteindelijk paste deze therapievorm niet bij mij. Ik stond er niet genoeg voor open. Ook omdat het alleen een gevoel/symptoom wegneemt, maar niets doet met je eigen mechanisme om dingen zelf te regelen, zelf te voelen en daarop te durven vertrouwen.

En dat wilde ik dus even aangeven aan TS. Emdr kan een optie zijn, maar als het je niet past, dan is dat geen falen, maar past het gewoon niet.

Even twee dingen.
Als het jou niet past - dan is dat in de verste verte geen falen ! (Wel sakkerloot en hoe heb ik het nu dan toch...!)
(En niet alle klachten reageren op emdr, ook dat.)

2e: 'iets dat alleen een gevoel of symptoom wegneemt, maar jouw manier om dingen te regelen buiten beschouwing laat' is geen emdr. Daar ging het mij om. (Sommige therapeuten denken dat emdr makkelijk is, een gesprek en wat links rechts links, maar zo liggen de zaken niet.)