Er wordt makkelijker over gesproken omdat je niet meer gelijk wordt aangekeken alsof je naar een gekkenhuis moet worden afgevoerd.
Daarnaast wordt de wereld steeds ingewikkelder en groter (Als in: hoeveel je meemaakt van die wereld). We hebben allemaal ideaalbeelden die ons trekken, meer competitie en vooral ook meer keuze. De keuze is op zich heel fijn, want dat is ook vrijheid. Aan de andere kant zijn onze hersenen eigenlijk niet gemaakt voor de hoeveelheid keuzes die wij nu in een leven moeten maken.
Daarnaast ontwikkelt het stellen van diagnoses, dus blijkt er wat meer te zitten achter de dorpsgek, die rare snuiter of juist die super succesvolle persoon die zich s avonds helemaal lam zuipt.
Dan heb je natuurlijk ook nog de zelfdiagnoses, want in depressie en angststoornis zit natuurlijk een kern die voor iedereen herkenbaar is. Het zit hem echter vooral in de ernst, duur en impact op je leven of het een naam 'verdient' . Dus er zullen best wel een paar mensen rondlopen die niet echt problemen hebben, maar je helpt de meerderheid ermee om het toch serieus te nemen.
Overigens zijn depressies en angststoornissen niet rationeel hè. Ik snap heel goed dat mensen dat proberen te rationaliseren en relativeren, maar dat is dus precies wat even niet kan. Anders was het ook niet zo lastig geweest

Ik ben zelf trouwens gewoon wat neurotisch aangelegd, heb wat irrationele angsten. Maar niet in de mate dat ik het als stoornis zou definiëren. Wel tijdens mijn studie neuroendocrinologie bestudeerd, het brein is een complex en raar ding.