Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
LENTI schreef:Ik zie geregeld mensen met MS, en MS is een soort uitsluitingsziekte. Ze kunnen wel wat zien op hersenscans maar eigenlijk moet er eerst een heleboel onderzoek worden gedaan voordat MS als diagnose eruit komt.
MS begint zeer regelmatig met (gedeeltelijke) uitval van een spiergroep. Mijn exvriend heeft ook MS en bij hem begon het met traplopen. Hij kon zijn voeten niet meer hoog genoeg optillen en schopte tegen de treden aan.
Recent een client gezien die ook in elkaar zakte door spierzwakte in de benen.
De diagnose wordt vaak op jonge leeftijd vastgesteld. Tussen de 20-30 jaar ongeveer.
akishino schreef:Ik kan je niet helpen met een diagnose en ik denk niemand op bokt. Maar wil je wel sterkte wensen met je zoektocht naar de oorzaak.
LENTI schreef:Ik zie geregeld mensen met MS, en MS is een soort uitsluitingsziekte. Ze kunnen wel wat zien op hersenscans maar eigenlijk moet er eerst een heleboel onderzoek worden gedaan voordat MS als diagnose eruit komt.
MS begint zeer regelmatig met (gedeeltelijke) uitval van een spiergroep. Mijn exvriend heeft ook MS en bij hem begon het met traplopen. Hij kon zijn voeten niet meer hoog genoeg optillen en schopte tegen de treden aan.
Recent een client gezien die ook in elkaar zakte door spierzwakte in de benen.
De diagnose wordt vaak op jonge leeftijd vastgesteld. Tussen de 20-30 jaar ongeveer.
Hier wil ik toch even op inhaken. MS is zeker geen uitsluitingsziekte. De combinatie van (minstens 2) schubs, mri van hersenen/ruggemerg en lumbaalfunctie kan gewoon een waterdichte (en snelle) diagnose geven.
Bij sommige mensen begint MS met erg vage klachten die jarenlang komen en gaan waardoor er niet altijd meteen aan ms gedacht wordt en er dus ook geen onderzoek naar wordt gedaan. Maar dat betekend niet dat het een uitsluitingsziekte is.
Goof schreef:Jeetje, heftig TS.
Heel veel sterkte.
Hoe heb je dit nu praktisch met thuis geregeld? Wie doet nu de zorg voor je partner? En krijg je steun van hem nu?
Duc_je schreef:Zenuw probleem dat klinkt ernstig. Veel sterkte. Krijg je wel bezoek en heb je aanspraak? En kom je de dagen een beetje door in het zkh?