Wie heeft er wel eens slaapverlamming gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij ooit slaapverlamming gehad?

Ja
100 (58%)
Nee
55 (32%)
Weet ik niet
16 (9%)

Totaal aantal stemmen: 171

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wie heeft er wel eens slaapverlamming gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:57

Mijn man heeft ook een soort slaapverlamming wanneer hij bij komt uit een epileptische aanval.
Maar gelukkig heeft hij die al een paar jaar niet meer gehad *klopt af*
Hij kan zich dan ook even niet bewegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:48

Ik heb het regelmatig maar dan vooral de hallucinaties. Ik kan er wel goed uit wakker worden. Ik oefende vroeger in mijn dromen ook met wakker worden en daar had ik trucjes voor. In periodes van zorgen en stress is het erger dan normaal. En inderdaad is het altijd bij rug slapen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:53

Ja hoor. Vrij regelmatig als ik in de middag een dutje deed op de bank. 1 keer 's nachts een heftige, dat hoop ik nooit meer mee te maken.

Ik kan inmiddels de verlmming "sturen". Ik was altijd erg in paniek en schreeuwde en probeerde mezelf te slaan om maar wakker te worden. Nu ben ik zo ver dat als ik een verlamming heb, ik tegen mezelf kan zeggen dat ik snel wakker word en er niets aan de hand is. Maar het is nog steeds geen fijne ervaring.
Ik weet inmiddels ook dat als ik een dutje ga doen tussendoor ik dan een timer/wekker moet zetten. Want dan heb ik nergens last van.

Ik heb niet dat er een figuur staat in de hoek van de kamer oid. Tijdens die ene keer 's nachts overigens wel. Een zwart wezen met rode ogen brrrrrr....

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:56

Ja ik heb het ook eens gehad! Twee keer, waarvan de eerste keer de heftigste. Ik hoorde voetstappen de trap op komen en de deur open gaan, en had toen het idee dat een soort zwarte geest op m'n borst ging staan. Voelde alsof het minutenlang duurde maar ik gok dat het in werkelijkheid nog geen 5 seconden was. Ik weet ook nog dat ik 'help' probeerde te schreeuwen maar dat dat niet lukte, was me toch een partij opgelucht toen het weg zakte :')
Heerlijk hoor.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:04

Ik heb het heel veel gehad. Nu niet meer zo erg, heel af en toe nog eens. In het begin vond ik het ook heel erg eng, als het nu gebeurt dan denk ik... zucht... word wakker!

Tijdens de slaapverlamming kon ik niks zien, alles was zwart... de enigste lichaamsdeel die ik kan bewegen is mijn pink haha. Ik hoorde altijd stemmen of geluiden, bijvoorbeeld dat mijn moeder de trap op kwam, ik wilde dan roepen maar dat lukte niet. Eenmaal toen ik wakker was, was ze helemaal niet boven. De laatste paar keren waren wel echt heel erg vervelend, ik ademde niet, en ik kon ook niet ademen, pas zodra ik heel benauwd werd, werd ik wakker en toen was ik ook echt gewoon buiten adem... gelukkig gebeurt dat niet meer zoveel. Ik kreeg het voornamelijk als ik te veel sliep.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:06

Ik heb het een tijd geleden wel regelmatig gehad, denk dat het bij mij ook wel stress gerelateerd/oververmoeid was. Bij mij alleen geen hallucinaties en het duurde ook nooit heel lang dus ik heb het eigenlijk nooit als heel eng ervaren.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:11

Ik heb het ook een paar keer gehad, maar inmiddels al een paar jaar geleden. Dan droom je dat er iets of iemand boven op je ligt, maar je kan je helemaal niet bewegen om weg te komen. Heel eng is dat ja.

Of idd wakker zijn, maar je gewoon niet kunnen bewegen. Ik concentreerde me dan bv op 1 ding heel erg. M'n hand en arm, en zodra ik die kon bewegen trok ik m'n andere arm omhoog, zodat de rest van je lijf ook wakker wordt.

Slaapwandelen heb ik (voor zover ik weet) nog nooit gedaan.

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:12

Ik heb het vroeger wel eens gehad. Maar bij mij is was het dan (volgensmij) altijd zo dat ik zelfs mijn ogen niet kon openen. Ik zat dan zegmaar in een droom "vast" terwijl ik eigenlijk wakker was, maar kon niks bewegen en ook mn ogen niet open krijgen. Ik zag dus ook niet zoals meerdere mensen hier mijn eigen kamer en dan daar dingen in.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:19

Ik heb het al van kinds af aan. Als ik even indommel op de bank dan is het meteen raak. Vaak meerdere keren achter elkaar. Ik kan mezelf helemaal gek maken en voel mijn hart dan tekeer gaan. Vaak heb ik het idee dat ik niet kan ademen, maar dat kan altijd gewoon als ik rustig blijf.

Als ik even uit bed ga of iets doe als ik uit de verlamming kom, dan gaat het goed. Blijf ik liggen dan zak ik er meteen weer in. Zo vreselijk vermoeiend. Soms kan ik dus wel kijken. Dan zoek ik naar details zodat ik kan checken of het echt is, en dat is het tot nu toe nog altijd geweest.

Als kind hallucineerde ik er ook bij, dat heb ik nu niet meer. Ik weet me nu rustig te houden omdat ik het ken ondertussen, maar in het begin durfde ik niet meer te slapen.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:30

Ik heb hier ook last van...
vooral in periodes dat ik mij niet goed voel of als iets gebeurt is.

Ik had ze altijd heel heftig, ook zag ik dingen die er niet waren...
Het ergste/engste was dat er mensen rond mijn bed stonden zonder gezichten.

Ik heb sinds 3 maanden mijn hond zijn mand bij mij op de slaapkamer gezet en 2 keer weer een slaapverlamming gehad, hij is erg gevoelig voor zulke ‘dingen’ en heeft mij eruit geholpen door op mij te komen liggen en aan te tikken met zijn neus en poot.
Sinds hij bij mij ligt voel ik mij snachts veiliger en slaap ik beter, eerder had ik dit elke 2 weken ongeveer en nu dus in 3 maanden maar 2 keer.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 22:39

Ik heb het ook een aantal keer gehad. Voetstappen terwijl ik zeker weet dat ik wakker ben en meerdere keren dat ik ineens enorm grote insecten zie, spinnen en torren. Ik word dan wel snel echt wakker maar ben overtuigt dat die beesten echt op mijn kamer zijn. De eerste keren deed ik dan ook alle lampen aan en ik ging zoeken. Mijn man moest me dan overtuigen dat het maar een droom was. Tegenwoordig weet ik wat het is en kan ik mezelf rustig krijgen. Maar het is levensecht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:10

Ja en elke keer denk ik; zie je nou wel dat het echt is, ik verzin het niet. Maar dan doe ik het licht aan en word ik rustig en dan denk ik; oh het was toch niks.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:28

Klopt Suzanne, dat heb ik ook. Je bent er van overtuigt dat het echt is, ook al weet ik zelf ook wel dat er geen spinnen van 25 cm in mijn kamer zijn. Het gekke is ook dat het pikkedonker in mijn kamer is, zelfs al zou hier een enorme spin over mijn kast lopen, dan zie ik hem niet eens. Maar tijdens de slaapverlamming zie ik ze wel.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:44

Jep.. handje omhoog hier. Herken ontzettend veel uit de verhalen hierboven.
Heb ook in het verleden periodes gehad dat ik bijna niet durfde slapen erdoor.
Tegenwoordig gaat het een stuk beter, heb er af en toe last van en op het moment zelf ben ik flink bang ( idd droom en wakker ligt zo dicht bij elkaar dat ik dan niet weet wat echt is) maar de ochtend erna kan ik het altijd wel gewoon goed relativeren.

Bij mij komen er trouwens ook standaard indringers de kamer in :') je zou verwachten dat ik na jaren wel een keer ‘weet’ dat het niet echt is, maar op de momenten zelf dit ik er volle polle in en kan dus niet bewegen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:11

Bij mij is het een aantal jaar geleden begonnen. Toen heb ik het een aantal keer gehad. Was het een tijdje weg, kwam het weer. En toevallig van de week 3 dagen op rij... |(

Ik wist het nooit zo goed te omschrijven, maar las pas een stuk in de cosmopolitan hierover waarin een vrouw het omschreef. En dat lijkt dus heel erg op hoe ik het ook ervaar. Het gaat om het stukje van Cheyenne:

https://www.cosmopolitan.com/nl/health-en-body/a25843716/slaapverlamming-oorzaak-oplossing/

Ik krijg dus ook vaak een nare droom (in het begin dus altijd iets wat me eindeloos achtervolgde). Op dat moment herken ik dat ik aan het dromen ben en wil ik dus "wakker" worden. Maar dat lukt niet. Ik begin dan wel steeds meer achtergrondgeluiden te horen. Liedjes op de radio die in de woonkamer op staan, mijn moeder die de hond gaat uitlaten, de wc die wordt doorgetrokken, etc. Ik probeer ze te roepen, maar krijg natuurlijk geen geluid uit mijn mond. Ik probeer te bewegen; naar ze te zwaaien voor hulp. Maak me wakker!! Maar dat lukt allemaal niet. :n

Vaak is het zo dat het dan lijkt alsof ik opeens wakker wordt, voor 3 sec ben ik dan opgelucht tot ik doorkrijg dat ik wakker ben geworden in een andere droom. En dat herhaalt zich dan keer op keer. Zeer frustrerend en "eng". Want wanneer wordt ik nou echt wakker!?

Het voelt alsof je bent opgesloten in je eigen lichaam... En dan opeens "schrik" ik wakker. Opgelucht!

Op het begin (als jonge puber) heb ik weleens moeten huilen. Vooral als het dan midden in de nacht was en je weer moest slapen. Bang om niet meer wakker te kunnen worden. Voor mijn gevoel duurt het ook echt uren voordat ik eindelijk wakker word.

Het klinkt misschien gek, maar toen ik dit voor het eerst had, had ik nog nooit gehoord van slaapverlamming. Tijdens die verlamming heb ik me dus ook echt afgevraagd of ik dan misschien dood was. Gelukkog niet

Ik heb het idee dat het bij mij begint als iemand anders geluid maakt waardoor ik dus een soort van wakker wordt. Heb dus ook gevraagd aan mijn mam of ze me meteen wakker wil maken zodra zij opstaat.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:12

Ik had er vroeger wel eens last van (ik wist toen overigens niet dat het slaapverlamming was). Totdat ik het een keer zo zat was en dacht “kom maar op dan, ik zal je eens laten zien dat ik niet bang ben” (indringers), toen gingen ze geschrokken weg en was ik ook zo uit de slaapverlamming. Ik kan sommige dromen ook sturen, is ook wel prettig met bepaalde dingen al kost dat soms wel erg veel moeite.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 02:32

Dit is niet leuk :n

Doordat ik vorige nacht die slaapverlamming had ben ik nu weer bang om te slapen. Wetende dat die angst het alleen maar meer triggert om te gebeuren helpt niet echt. Het feit dat ik ergens anders dan thuis slaap werkt ook niet :n

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 07:17

Jeetje, ik heb het zelf nooit gehad, maar het klinkt vreselijk.
Ik moest meteen denken aan the haunting of the hill house, serie op netflix. Daar heeft een van de hoofdpersonen ook last van slaapverlamming.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 08:49

Ja, 1 of 2 keer. Heel eng om mee te maken.
Ik had geen hallucinaties er bij en ik was 'wakker' genoeg om door te hebben wat er aan de hand was. Ik had nl kort daarvoor een stukje er over gelezen.
Aanvankelijk schoot ik ook in paniek. Maar rustig blijven is toch het beste. Ik probeerde me te focussen op het bewegen van 1 lichaamsdeel (zoals eerst je vingers en dan je hand en arm). Dan wordt je uiteindelijk volledig wakker.

Ik had dit overigens in de tijd dat ik nog echte nachtsiensten draaide. Dat kan er mee te maken hebben gehad. Inmiddels ander werk waarbij ik soms wel vroeg op moet, maar niet meer zo onregelmatig als toen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:41

Ik heb dit een paar jaar terug vaak gehad. Verschrikkelijk is het! Bij mij stond er altijd iemand in de hoek van mijn kamer en ik was in paniek uit alle macht aan het proberen te schreeuwen maar dat lukte niet...
Toen ik het wat vaker had gehad had ik door wat het was als het gebeurde en kon ik tegen mezelf zeggen dat ik weer moest gaan slapen en opnieuw wakker moest worden. Dat heeft me toen geholpen en ik heb het nu al een hele tijd niet meer gehad!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:49

Ik kan het me van 1 keer goed herinneren. Ik was toen een jaar of 11-12 en we logeerden bij vrienden van mijn ouders. Mijn zus en ik lagen op 1 kamer met de zoon van due vrienden. En ik kan me herinneren dat ik in slaap was gevallen en daarna weer wakker werd en mijn zus en die zoon met elkaar hoorde praten. Maar ik kon niks bewegen. Ben uiteindelijk na 10-15 minuten weer in slaap gevallen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:54

Heb fibromyalgie en als ik hiervan last heb en met Name op de Bank in slaap val dan gebeurt dat ook. Krijg dan bv. de televisie mee en dat mijn man rond loopt maar kan dan nergens op reageren.