Ervaringen met de NIPT

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 14:20

Balou_k schreef:
Xelodi, je bent je bewust dat na de NIPT nog steeds een vruchtwaterpunctie nodig is om echt zekerheid te hebben? Dus na de NIPT maak je nog steeds geen keuze. :n

Ja daar ben ik mij zeker bewust van.
Ik denk dat je na de NIPT vrij staat in de keuze of je een nieuwe test wilt laten doen of niet.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:21

Ik :)! Heb je een overzichtelijk vragenlijstje voor me?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:21

3 maanden geleden de NIPT laten doen. Ik weet even niet hoe ik het zachtaardig kan zeggen, maar ik ga het proberen:

Het krijgen van een kindje met down of erger wilden we voorkomen. Zeker nu dit de tweede is, je 'zadelt' er toch ook anderen mee op. Dat willen wij bewust liever niet.

Ik begrijp ook dat anderen het minder interesseert. Lekker doen wat goed voelt lijkt me hierin het enige juiste.

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 14:23

Britt schreef:
Tja, vanaf het moment dat je die positieve zwangerschaps test in handen hebt beginnen de zorgen. En die houden niet meer op tot je overlijd, volgens mij :=

Maar een positieve nipt test kan wel iets meer rust brengen, maar ik vond de zichtbaarheid van de 20-weken echo toch geruststellender. Het zien spartelen van je kindje, de echoscopiste die je laat zien waar je nou eigenlijk naar kijkt, etc.

Voor mij is weten geruststellend, maar voor een hoop mensen is niet weten juist geruststellend. Het is dus enorm moeilijk om er een conclusie aan te hangen, omdat het zo enorm wisselend is hoe mensen er over denken :)

Ik denk dat mijn betoog de conclusie zal hebben dat (voor de vrouwen die voor deze test kozen) het hebben van een positief resultaat een positief effect had op de stress/spanning.

Omdat ik denk dat mensen die de uitslag niet willen weten geen NIPT test doen?

Irene2 schreef:
Ik :)! Heb je een overzichtelijk vragenlijstje voor me?

Op het moment even niet, maar wie weet krijg je een pb!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:24

xelodi schreef:
zouden jullie om de reden dat je iets meer zekerheid hebt de NIPT aanraden? Of juist niet?

Het is zo een persoonlijke keuze met persoonlijke afwegingen dat de NIPT gewoon niet aan- of af te raden is.
Iedereen moet dit voor zichzelf beslissen en afwegen waarom je het wel/niet wilt laten doen.
Zelfs gynaecologen raden het niet aan of af, maar laten je volledig vrij in de keuze. (Tenminste, dat is de bedoeling) Toen ik zei dat we het nu wel wilden laten doen omdat ik de vorige keer het idee had dat we op ons kop kregen dat we het niet hadden gedaan, vond mijn gynaecoloog dat geen goede reden om het wel te doen en moesten we er nog even beter over nadenken :+

De combinatietest wordt trouwens niet meer gedaan. Het is nu alleen de NIPT, of niks.

balli

Re: Ervaringen met de NIPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:36

Wij wilden de NIPT doen, maar omdat er bij de 11 weken echo al een iets verdikte nekplooi te zien was, mochten we dit niet meer doen. Het zou dan vals negatief (?) kunnen zijn. Dat de NIPT zou zeggen dat er niks aan de hand was, terwijl er wel iets was. Wij hebben toen een vlokkentest gedaan en een uitgebreide 20-wekenecho. Net na de 20-weken echo (waar geen afwijkingen op te zien waren, behalve nog altijd een licht verdikte nekplooi), hebben wij besloten toen te stoppen met verdere onderzoeken, want het gaf mij super veel stress. Ik geniet nu lekker van m'n zwangerschap, zeker af en toe met zorgen, maar ik denk dat dat bij elke zwangerschap zo is.

Van mij zou er veel meer aandacht mogen zijn voor het feit dat je op élk moment mag stoppen met onderzoeken of uitkomsten van onderzoeken naast je neer mag leggen. Als je eenmaal in de medische molen zit, is het moeilijk om er weer uit te stappen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:37

verootjoo schreef:
xelodi schreef:
zouden jullie om de reden dat je iets meer zekerheid hebt de NIPT aanraden? Of juist niet?

Het is zo een persoonlijke keuze met persoonlijke afwegingen dat de NIPT gewoon niet aan- of af te raden is.
Iedereen moet dit voor zichzelf beslissen en afwegen waarom je het wel/niet wilt laten doen.
Zelfs gynaecologen raden het niet aan of af, maar laten je volledig vrij in de keuze. (Tenminste, dat is de bedoeling) Toen ik zei dat we het nu wel wilden laten doen omdat ik de vorige keer het idee had dat we op ons kop kregen dat we het niet hadden gedaan, vond mijn gynaecoloog dat geen goede reden om het wel te doen en moesten we er nog even beter over nadenken :+

De combinatietest wordt trouwens niet meer gedaan. Het is nu alleen de NIPT, of niks.

Nee hoor, ik ben nu 10 weken en wij kunnen gewoon kiezen wat we willen; combinatietest of nipt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:40

Oh echt? Ik kon een paar weken geleden alleen maar de NIPT kiezen.
Misschien dan omdat ik bij de gynaecoloog onder controle ben?
Ik vroeg er nog naar omdat ik vorige keer wel de keuze had voor combinatietest of NIPT, maar hij zei toen dat ze de combinatietest niet meer deden omdat de NIPT veel betrouwbaarder is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:44

Dat zou kunnen, ik loop (nu nog) bij de verloskundige

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:49

Ik kan ook gewoon nog kiezen voor de combinatietest, maar deze wordt niet meer vergoed door de zvw. Dat was voor de NIPT wel, meen ik.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:54

Bij mij werd de combinatietest ook al niet vergoed ;)

Wij hebben de NIPT gedaan, ik moet zeggen dat de uitslag mij niet minder zenuwen gaf of alles goed zou zijn. Er zijn nog genoeg dingen die bij de 20-weken echo naar voren kunnen komen. Wij hebben een goede NIPT-uitslag gehad, geen nevenbevindingen, maar toch is er 2x een 20-weken echo gemaakt, omdat ze niet met 100% kunnen zeggen dat het bovenlipje compleet gesloten is. Daar komen we achter bij de geboorte. Zwanger zijn is nu eenmaal een proces waarbij je niet overal controle over hebt, ook al zou je dat willen. Al geven onderzoeken zoals de NIPT en de 20-weken echo wel meer zekerheid dan wanneer er totaal geen onderzoeken zouden zijn.

Wat Denice zegt; over anderen "opzadelen" met problemen, zeker als het de tweede is, was voor ons ook de reden om de NIPT te doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:56

Chubby schreef:
Ik kan ook gewoon nog kiezen voor de combinatietest, maar deze wordt niet meer vergoed door de zvw. Dat was voor de NIPT wel, meen ik.

Combinatietest kostte altijd al plusminus 170 euro zonder medische indicatie. NIPT is als je meedoet aan de studie ongeveer net zo duur

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:09

Volgens mij hoefde ik in 2011 en 2013 de combinatietest niet zelf te betalen..

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:14

Hier in mei/juni 2017 de Nipt gedaan. Ik vond het wel heel spannend, de -wat als- gedachte op de achtergrond. Aan de andere kant probeerden we het ook zo nuchter mogelijk te bekijken, soms best lastig. Na de uitslag wel een opluchting, maar toch ook weer de volgende spanning richting 20 weken echo. Zoals hierboven al gezegd, vanaf de positieve test heb je elke keer wel weer een spanning over hoe dingen zullen gaan, niet enorm en ook niet op de voorgrond, maar toch, zo'n kleintje is het belangrijkste in je leven, dus zorgen horen er ook bij.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:19

Allereerst moeten ouders dit altijd voor zichzelf kunnen bepalen, vind ik.

Wij hebben de NIPT afgelopen december laten doen, met de afspraak dat wanneer er iets niet goed zou blijken te zijn (na verder onderzoek) we de zwangerschap af zouden breken, voor ons was het dus een spannend moment, gelukkig een goede uitslag gehad.
Nu is het weer spannend tot de 20 weken echo over 2 weken...

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:32

Ik vond dit van de zomer wel een interessant artikel:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b2ff73a1/

Zelf hebben wij bewust gekozen om de nipt niet te doen. Weet niet of ik het met een eventuele 2de wel of niet zou laten doen.

De stelling kun je volgens mij pas met empirisch onderzoek bewijzen. Immers je moet het stressniveau van vrouwen met en zonder nipt over een langere periode van de zwangerschap monitoren wil je hier echt iets zinnigs over kunnen zeggen.

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 15:40

susannevdv schreef:
Ik vond dit van de zomer wel een interessant artikel:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b2ff73a1/

Zelf hebben wij bewust gekozen om de nipt niet te doen. Weet niet of ik het met een eventuele 2de wel of niet zou laten doen.

De stelling kun je volgens mij pas met empirisch onderzoek bewijzen. Immers je moet het stressniveau van vrouwen met en zonder nipt over een langere periode van de zwangerschap monitoren wil je hier echt iets zinnigs over kunnen zeggen.

https://link.springer.com/article/10.1007/s10897-017-0118-3#Sec22

Dit is het onderzoek dat ik ga gebruiken voor mijn betoog.
Verder moet er ook een mening van een zorgverlener in zitten (daarvoor heb ik een huisarts) en de meningen van zorgvragers (bokkers :D )

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:46

Wij hebben in november 2018 de NIPT gedaan en volgende week de 20 weken echo. Mijn tante had down, dit was voor mij de voornaamste redenen om de NIPT te laten doen. Desondanks ook de andere 2 afwijkingen en neven bevindingen laten meenemen. Wij waren ons wel zeer bewust van de betrouwbaarheid van de NIPT zeker mbt die 2 andere afwijkingen en nevenbevindingen. Voor down was de betrouwbaarheid hoog (95%) deze hoog maar voor de andere uitslagen minder met vooral risico op vals positief. Aangezien een kindje met een afwijking voor ons niet direct betekende dat wij de zwangerschap zouden willen afbreken samen besproken dat bij een neg uitslag wij ip geen vlokkentest zouden laten doen maar 20 weken echo af te wachten. Nu is het achteraf met een neg test makkelijk praten geen idee of wij dit ook echt hadden gedaan bij een pos test.

Volgende week hebben wij de 20 weken echo en vooral de betrouwbaarheid van de NIPT mbt Down stelt mij gerust. Natuurlijk kunnen er nog vele andere afwijkingen gevonden worden bij de 20 weken echo maar vreemd genoeg maak ik mij niet echt zorgen. Als wij geen NIPT hadden gedaan had ik mij zeker wel zorgen gemaakt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:53

Is de mening van een VK of gyn niet interessanter?

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 15:55

Balou_k schreef:
Is de mening van een VK of gyn niet interessanter?

Ik wacht even de mening van de huisarts af en anders heb ik nog een verloskundige op het oog waar ik het aan kan vragen. De zorgverleners ken ik graag persoonlijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:51

Chubby schreef:
Volgens mij hoefde ik in 2011 en 2013 de combinatietest niet zelf te betalen..

In 2016 moest ik hem zelf betalen. Ik meen hetzelfde bedrag dat je nu betaalt aan eigen bijdrage voor de NIPT (160 of 170 euro).
Wij wilden eerst naar België voor NIPT op eigen kosten (600 euro), maar hebben besloten tot eerst combinatietest. We konden altijd nog door voor NIPT bij een verkeerde uitslag (en dan zou hij wel vergoed worden).

Bij een eventuele volgende zwangerschap gaan we absoluut voor de NIPT.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:09

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:32

denice schreef:
3 maanden geleden de NIPT laten doen. Ik weet even niet hoe ik het zachtaardig kan zeggen, maar ik ga het proberen:

Het krijgen van een kindje met down of erger wilden we voorkomen. Zeker nu dit de tweede is, je 'zadelt' er toch ook anderen mee op. Dat willen wij bewust liever niet.

Ik begrijp ook dat anderen het minder interesseert. Lekker doen wat goed voelt lijkt me hierin het enige juiste.

Daarom hebben wij ook de NIPT gedaan. Om te weten hoe of wat. Het is onze eerste, maar als hij/zij idd down of het andere zou hebben dan zouden wij het ook ‘afbreken’.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:02

Hier reuzen gekozen voor de combinatie ipv de nipt. Simpelweg omdat de nipt niet vergoed werd en dat hij het wel zou zijn mocht de combinatietest onzekerheden zou geven. Ik heb na de test nooit gedacht, had ik nou toch maar de nipt gedaan :n

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:08

Ik heb de NIPT test laten doen, en eigenlijk had ik voor mijn gevoel helemaal geen spanning voor de uitslag en toen ik gebeld werd dat alles goed was heb ik er eigenlijk ook niet meer echt bij stil gestaan (heel gek, voelde als vanzelfsprekend terwijl ik me er toch echt wel van bewust ben dat het niet vanzelfsprekend is). Ik wilde het wel het liefst zo snel mogelijk weten als er dan toch wat zou zijn, omdat ik denk dat ik de zwangerschap zou beëindigen als het niet goed was. Als ik dan zou wachten tot bij de 20 weken echo is het allemaal nog ingrijpender. Dus nee, niet bewust veel stress of spanning van gehad maar wel blij dat ik het gedaan heb.