Afvallen, maar áltijd honger, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Afvallen, maar áltijd honger, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:29

Mijn dochter was niet op dieet maar had wel snel weer honger, zij is begonnen met een flinke bak kwark met een goede meusli en kon het daar veel langer op volhouden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:33

Brinta (kan ook met sojamelk), noten, falafel, muesli, pannenkoekjes...

Maar in hoeverre is het een probleem als je snel weer honger hebt? Dan eet je bv op dat moment een cracker met avocado. Ook geen wereldramp. Dan bouw je de hoeveelheden gewoon langzaam af.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:37

Cruesli is een suikerbom.. vaak 20-25% suiker. Geen wonder dat je daar honger van krijgt.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:37

Ik heb hier ook last van, als ik dan niet eet wordt ik ook slap, duizelig, trillen, zweten. Nog niks op gevonden, behalve op tijd eten. :=
Vooral vervelend als je dus even niet kan eten, bijvoorbeeld als je alleen in de pauzes op werk mag eten.

Ik lees mee. :)

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:40

Lekker verse soep maken die boordevol groenten zit.
Bijvoorbeeld pompoenensoep, heerlijk voedzaam en als je dit bijvoorbeeld ‘s middags eet samen met wat volkorenbrood dan krijg je gegarandeerd de eerste uren geen honger.

Je kan ook een thermos vullen met soep zodat je tussendoor eventueel ook een kopje soep kan drinken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:42

Sheran schreef:
Brinta (kan ook met sojamelk), noten, falafel, muesli, pannenkoekjes...

Maar in hoeverre is het een probleem als je snel weer honger hebt? Dan eet je bv op dat moment een cracker met avocado. Ook geen wereldramp. Dan bouw je de hoeveelheden gewoon langzaam af.

Het is een probleem omdat het voor je lichaam niet gezond is om zulke schommelingen in het bloedsuiker te hebben. Sommige mensen doen het niet goed op koolhydraten en ik denk dat ts daaronder valt. Het enige wat dan helpt is uitvogelen waar je lichaam het wel goed op doet en dat zal waarschijnlijk koolhydraatarm zijn.

Voorbeeld van mezelf: lunch met brood, binnen twee uur honger, na 3 uur hoofdpijn, na 3,5 uur misselijk, trillen, na nog langer kan ik zelfs moeilijker uit mijn woorden komen. Lunch met omelet en groenten; tot avondeten nergens last van, echt bizar zo'n verschil!0
Laatst bijgewerkt door Anna79 op 20-01-19 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:44

Mona81 schreef:
Wat zou ik kunnen eten dat meer voedt Pluisje88?
Voor mijn gevoel zijn de boterhammen inderdaad zo opgebrand. Ik vergelijk mezelf weleens met een hoogoven.
Ik eet geen zuivel en eieren, ivm plantaardig dieet/veganistisch.

Zelf eet ik havermout met cranberry’s rond zeven uur, banaan rond elf uur en half 1 lunchen. Daarna eet ik pas weer rond half zeven.
Als ik jouw eten zie lees ik alleen maar suiker, suiker, suiker. Ik denk dat je je iets meer moet gaan verdiepen in wát je eet en waarom. Cruesli is een bron van suiker. Waarom geen havermout en magere kwark (of havermout)? Voor het zoete kan je bijvoorbeeld fruit, aardbeien of frambozen, gebruiken.
Havermout is even wennen qua smaak maar ik eet het al zeven jaar elke ochtend :)) . In de zomer met vers fruit en anders dus cranberry’s voor het zoete gedeelte.
Daarbij schijnt het ook beter te zijn als je warm ontbijt zodat je maag niet meer hoeft op te warmen.
Succes!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:00

Ik ken je probleem TS. Ik eet vegetarisch maar ook weinig dierlijk en ben echt een zwart gat. De enige manier voor mij is de hele dag snoepgroente naar binnen schuiven want anders houdt de honger nooit op. Ik ontbijt met havermout+banaan+pindakaas, dat houdt me net iets langer verzadigd dan brood.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:00

Ik eet meestal Griekse yoghurt met wat ongezoete cruesli als ontbijt, dat eet ik om 09:15 ongeveer en dan lunch ik meestal rond 12:30 / 13:00, dan heb ik wel echt weer honger. Maar ik vind het ook niet gek dat je na een uur of 3 weer honger krijgt. Als je vroeger ontbijt en daarom langer moet wachten tot de lunch zou ik gaan voor een tussendoortje met veel eiwit. Gekookt eitje bijvoorbeeld of een fruitsalade van banaan en appel. Het is niet goed als je van een klein ontbijt vervolgens 5 uur geen honger meer hebt hoor, goed eten dat is nooit slecht. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:02

Brinta heb ik ook meteen weer honger van dus dat zou ik niet doen. Ik ontbijt met yoghurt (kan ook soya), fruit en ongezoete muesli. Maar havermout vult ook goed. Je moet het vooral gaan zoeken in eiwitten en gezonde vetten (avocado bijv, noten, soya yoghurt) en vezels (havermout, groente en fruit). Acht boterhammen is wel veel als je af wil vallen. Ik zou daar eens alternatieven voor gaan zoeken.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 17:04

Ik heb zelf ook het idee dat het in het brood zit. Als ik s avonds eet, dan zit ik wel echt vol een paar uur. Het lijkt wel of ik die boterhammen niet eens in mijn maag aankomen...
Misschien is koolhydraatarm wel een goed idee om te proberen. De cruesli ben ik gaan eten omdat ik probeerde om iets anders te eten dan brood.
Voor wat betreft het minder eten, om echt je maag te laten krimpen, ik zie dat niet zitten. Ik ben dan echt doodziek op een gegeven moment en kan dan niet meer op mijn benen staan, flauwvallen, mijn suiker zakte naar 1.9 mmol. Daarna moest ik echt 2 uur slapen om ervan bij te komen.

Ik eet inderdaad veel, maar wilde er nog bij vermelden dat ik zwaar werk heb, in de ouderenzorg. Daarnaast een eigen stal, dus ook veel werk.
Fysiek ben ik zeer actief. Maar dan nog zou ik geen honger moeten hebben van zoveel eten, dus iets gaat er mis. Wellicht inderdaad de koolhydraten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:05

Wat voor brood eet je?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 17:08

Volkoren tijgerbrood van Appie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:09

Daar zit dextrose (dus suiker) in. Daar valt dus winst te behalen :j ik heb zelf altijd Zaanse Snijder volkoren van AH. Die is suikervrij.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:12

Kwestie van uitproberen denk ik. Ik dip ook een stuk minder op havermout of griekse yoghurt. Noten werken ook goed om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden, wel rauwe.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 17:14

Bedankt voor de tip SusanH, die is alvast makkelijk te proberen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 18:12

In plaats van koolhydraatarm zou je ook koolhydraatbeperkt kunnen overwegen. Zoals "Grip op Koolhydraten" van Yvonne Lemmers. Je eet dan gedurende de dag heel laag in koolhydraten, en 1 maaltijd eet je meer koolhydraten (vaak de avond) maar wel in een gezonde balans). Je ontzegt je lichaam daarmee niet koolhydraten als voedingsstof, maar doordat je het 24 uur per dag heel laag houdt gaat je lichaam zich daarop instellen en blijft je bloedsuikerspiegel ook dat ene uur dat je wél koolhydraten eet mooi stabiel. Voordeel is dat je in dat uur ook je fruit kan eten!!

Als ik je zo hoor zou KHD beperkt zeker een goede optie voor je kunnen zijn. Ik herken je probleem namelijk wel en voor mij was dat het enige wat werkte. Ik doe het nu niet meer, omdat ik inmiddels glutenvrij eet en ik dat op dit moment niet wil combineren (ik heb al héél veel beperkingen door meerdere intoleranties nu) maar werken deed het zeker. Veel mensen voelen zich er ook veel fitter bij, wat helemaal mooi is.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:52

Ik herken het heel erg en het ladtige is nog dat ik diabetes type 1 heb. Dat heeft dus niks te maken met ongezond leven voor de slimmeriken hier.

Ik weet sinds kort ook nog eens dat ik coeliakie heb (glutenintolerantie). Dus extra lastig nu.
Ik heb als ik 6uur niets eet dat ik erg misselijk word. In het weekend ben ik erg druk, dan vergeet ik mijn lunch weleens en dan word ik rond 3uur kotsmisselijk.
Ik ontbijt vaak met yoghurt, boekweit, granola, noten en wat fruit erdoor. Smaakt prima. Alleen heb dus zo snel weer trek. Meer vetten eten helpt niet erg en meer eiwit zit ik ook niet veel langer vol.
Ik ontbijt om half 7, maar mijn lunchpauze is pas om 1uur. Zit dus erg lang tussen en de korte pauze is om 11uur. Maar omdat ik diabeet ben kan ik of om 11uur uitgebreid eten of om 1uur. Met tussendoortjes moet ik gelijk weer extra insuline spuiten. Dat doe ik wel als ik echt trek heb maar wil juist minder hoeven spuiten. Zou beter voor het lichaam zijn.

Ik ben overigens niet te zwaar (59kg met een lengte van 164-165). Wel zou ik graag weer naar de 55 gaan. Enige wat me gaat helpen is minder eten maar dat hou ik dus niet vol. Heb gister weer veel meer fruit gekocht en ga deze week uitvinden of dat helpt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:50

Die opmerking over 'slimmeriken' hoeft niet perse hoor, je kunt ook op een andere manier je punt maken ;)

Maar het klinkt ingewikkeld allemaal. Heel vervelend ook voor je dat je zo aan het tobben bent met je gezondheid, dat is echt niet tof. De combinatie met je werk maakt het ook niet makkelijker. Zou een goede diëtist je misschien kunnen helpen? Het is zo te lezen best gecompliceerd allemaal. Als je helemaal gezond bent dan heb je al gauw zoiets van 'ik probeer het gewoon en zie het wel', maar in jouw geval lijkt me dat niet zo eenvoudig. Sterkte ermee, ik hoop dat iemand je goed kan helpen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:57

Ik ben niet op dieet maar herken het hongergevoel wel. Dat kan ik bij vlagen ook hebben. Ik eet dan griekse yoghurt met banaan en muesli met bv noten en gebakken of gekookte eieren, dan zit ik echt wel een tijd vol. Boterhammen zijn dan idd ook niet genoeg voor mij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:57

Ik volg een eetschema volgens een voedingsdeskundige. Dat schema is vegan. Ik kan je wel wat tips geven. Ik ben 1.83 dus moet aardig wat eten per dag. Zit rond de 1800-2000 kcal denk ik.

Ik ontbijt met 2 broodjes of brinta met amandelmelk (en lijnzaad en maple sirup)

Als lunch:
Meergranen wrap met kidneybonen, gegrilde groente, tomaat, mais en guacamole. (1x klaarmaken en dan heb je voor 3 dagen lunch). Even in de magnetron, dan ijsbergsla en guacamole erover! :9

Soep met broodje, maar dan wel soep met peulvruchten/bonen/noten oid
https://www.lisasteltenpool.nl/gekruide ... kokosroom/

Avondeten:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... nenschotel
https://www.lisasteltenpool.nl/romige-l ... wroomsaus/
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kkererwten
http://www.degroenemeisjes.nl/aziatisch ... elschotel/

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:01

Ik heb ook altijd honger als ik brood eet. Ik zorg er nu voor dat ik (veel) meer eiwitten binnen krijg, daar zit ik langer vol van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:07

Het verbaast mij niet dat je honger krijgt met zo'n menu.

Meer vet en eiwit, minder suiker. Geen brood mee naar je werk maar een goed gevulde fritatta bijvoorbeeld.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:54

Ik zelf ben iemand die erg dun is van zichzelf (maar nooit te licht of schommelingen) en daardoor weinig reserves heb, in combinatie met veel fysiek bezig zijn moet ik veel energie uit mijn voeding halen. Ik eet zelf ook plantaardig, dus wie weet heb je er wat aan!

Ik ontbijt met sojayoghurt, hier pureer ik vaak een banaan, mango of diepvries blauwe bessen door met een flinke berg muesli en noten erdoor, eventueel hennepzaad. Als ik om half 8 ontbijt, hou ik het makkelijk tot 12 uur vol terwijl ik als huishoudelijk hulp werk of naar stal ga.
Lunchen doe ik meestal 2 maal, rond 12 uur en om half 4, op een actieve dag tenminste. Bij een rustigere dag meestal maar 1x.
Mijn lunch bestaat uit een salade met bonen erdoor, restjes van avondeten (waar ik altijd express te veel van maak), een wrap met groentes en hummus. Brood eet ik niet graag, omdat ik dit totaal niet vind vullen voor langere duur of ik eet het met een enorme berg groente erop. Ik maak ook wel eens een puree van wortels, pastinaak of zoete aardappel.
Laatst heb ik dit brood gemaakt van rijstmeel, amandelmeel, pompoenpitten, zonnebloempitten en vlozaadpoeder, absoluut een aanrader! https://deliciouslyella.com/2013/08/31/ ... eed-bread/ barst van de mineralen, vetten en vult een stuk beter, echt een superbroodje.

Als tussendoortjes eet ik banaan, dadels, noten, avocado, groentes gedipt in hummus.

Eet meer groentes op een dag, daar doe je veel langer op dan allerlei koolhydraten, gooi bonen door je salades en strooi overal noten doorheen.

Hopelijk heb je er iets aan :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 13:02

Bedankt voor de goede tips allemaal! Ik ga eens een paar dingen opschrijven die ik kan eten, als vervanging van brood, en dan kijken hoe dit gaat. Ik ben tevens inderdaad aan het kijken naar een diëtiste, dat lijkt me ook een goed idee, omdat ik me gewoon niet goed voel zo. Vermoeidheid is ook een grote klacht en stressgevoelens, daar was ik nog op vergeten te reageren.