Aankomen maar moeilijke eter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:57

Ik heb vroeger ook bij een diëtiste gelopen om aan te komen, en zie veel tips al voorbij komen.

Ik moest ook veel noten eten, t liefst ongezout maar ik lustte ze natuurlijk alleen maar gezout :D wat ik deed was gezout en ongezout mixen. Is het iig al de helft minder slecht. En ongezouten noten door de yoghurt, evt met muesli, is ook heerlijk!

capopjekop

Re: Aankomen maar moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:01

Je kunt ook kijken voor shakes. De apotheek verkoopt drankjes met calorieën om aan te komen. En anders kun je het ook in de sporthoek zoeken. Sporters gebruiken weightgainers om te helpen met aankomen naast hun normale voeding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:17

xPareltje schreef:
Magrathea schreef:
Stremsel is ook gewoon vies :o

Bij aankomen is het handig om veel kleine porties te eten. Dus bijvoorbeeld een boterham als 11-uurtje en een kopje soep om 4u. Als je niet wilt ontbijten hoeft dat niet. Ik word echt misselijk als ik binnen een uur na het opstaan ontbijt, dus ik neem 's ochtends alleen een kop thee en neem extra boterhammetjes mee die ik dan opeet in de trein ofzo. Of als ik thuis ben dan ontbijt ik gewoon laat. Misschien minder ideaal en ik vind het ook best onhandig maarja, die misselijkheid zet je ook niet zomaar uit :=

Om aan te komen zijn dingen met eiwitten erg belangrijk. Brood met pindakaas of hummus bijvoorbeeld (die laatste is er in kei veel smaakjes, zit er sowieso een bij die je lekker vind), eventueel wat groenten erbij op brood zoals komkommer of sla. Koekjes tussendoor, of mueslirepen (wel als het even kan zonder erg veel suiker anders zit je daar weer mee). En lekker veel fruit eten! Lust je noten? Da's ook een goeie om aan te komen.

Dankjewel! Hier kan ik zeker mee aan de slag gaan :D Pindakaas heb ik nog nooit gegeten, zoals ik eerder zei heb ik altijd zoetbeleg gegeten dus zal een aanpassing worden maar als het helpt doe ik het graag!

Mueslirepen is inderdaad ook een hele goede om mee te gaan beginnrn. Weet ne toevallig mueslirepen die niet zoveel suiker bevatten en evengoed lekker zijn?

Qua noten heb ik wel graag de crashewnoten maar wel de gezouten variant haha. :+ zijn er nog andere notenmixen die lekker wezen?

Pindakaas is niet per se hartig, er bestaat wel suikervrije pindakaas maar die vind ik zelf ook niet lekker :=

De AH heeft een lekkere lijn met mueslirepen, die zijn wel een beetje prijzig dus ik weet niet of je dat lukt. Deze bijvoorbeeld: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... p-pistache Ik sla die wel eens in als het in de aanbieding is, ze zijn zo lekker <3 <3
Nakd repen zijn ook lekker en geloof ik zonder toegevoegde suiker.
De overige zou ik niet weten, maar tegenwoordig heeft de AH geloof ik een systeem met oranje-rood-geel-wit voor producten die meer of minder suiker bevatten. Dus kijk daar eens naar zou ik zeggen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:41

xPareltje schreef:
Qua noten heb ik wel graag de crashewnoten maar wel de gezouten variant haha. :+ zijn er nog andere notenmixen die lekker wezen?

Ik koop losse noten (nu ja, in ;) een zakje) op de markt. En maak dan mijn eigen combi's.

Bij de meeste kramen mag je wel 1 of 2 soorten proeven.

...walnoot, macademia, paranoot, al dan niet te combineren met blokjes kokos, pompoenzaad en gojibessen.
Amandel plus kokos en zonnepitten en gojibessen.
Of klein beetje feta kaas met amandel en paranoot - mjum...
Hummus met geelwortelpoeder, wat zwarte peper en amandelen in kleine stukjes. Manlief doet hummus met paparikapoeder en amandelen - wat pittiger, maar zeer smakelijk. (Er is zelfs een keer tabasco in gegaan, voor hen die echt van pittig houden.)

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 20:46

Brainless schreef:
xPareltje schreef:
Toetjes neem ik eigenlijk niet. Drinkyoghurt nam ik voorheen wel maar natuurlijk zit ook hier dierlijke stremsel in.. :( maar ik vind het wel lekker maar alleen hoe krijg ik dit naar binnen zonder hieraan te denken

Er gaat geen (dierlijk)stremsel in yoghurt.
Yoghurt wordt gemaakt door melkzuurbacteriën toe te voegen aan melk.
Die zorgen ervoor dat de melk indikt en "verzuurd".

Oh dus in geen enkele yoghurt is dierlijk stremsel gebruikt? Ik heb nu gezien dat in babybell ook geen dierlijk zit dus dat eens proberen heb ik evengoed kaas binnen :+

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 20:48

Magrathea schreef:
Stremsel is ook gewoon vies :o

Bij aankomen is het handig om veel kleine porties te eten. Dus bijvoorbeeld een boterham als 11-uurtje en een kopje soep om 4u. Als je niet wilt ontbijten hoeft dat niet. Ik word echt misselijk als ik binnen een uur na het opstaan ontbijt, dus ik neem 's ochtends alleen een kop thee en neem extra boterhammetjes mee die ik dan opeet in de trein ofzo. Of als ik thuis ben dan ontbijt ik gewoon laat. Misschien minder ideaal en ik vind het ook best onhandig maarja, die misselijkheid zet je ook niet zomaar uit :=

Om aan te komen zijn dingen met eiwitten erg belangrijk. Brood met pindakaas of hummus bijvoorbeeld (die laatste is er in kei veel smaakjes, zit er sowieso een bij die je lekker vind), eventueel wat groenten erbij op brood zoals komkommer of sla. Koekjes tussendoor, of mueslirepen (wel als het even kan zonder erg veel suiker anders zit je daar weer mee). En lekker veel fruit eten! Lust je noten? Da's ook een goeie om aan te komen.

Pindakaas is niet per se hartig, er bestaat wel suikervrije pindakaas maar die vind ik zelf ook niet lekker :=

De AH heeft een lekkere lijn met mueslirepen, die zijn wel een beetje prijzig dus ik weet niet of je dat lukt. Deze bijvoorbeeld: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... p-pistache Ik sla die wel eens in als het in de aanbieding is, ze zijn zo lekker <3 <3
Nakd repen zijn ook lekker en geloof ik zonder toegevoegde suiker.
De overige zou ik niet weten, maar tegenwoordig heeft de AH geloof ik een systeem met oranje-rood-geel-wit voor producten die meer of minder suiker bevatten. Dus kijk daar eens naar zou ik zeggen[/quote]

Top dankjewel! Ik vlieg morgen gelijk met moeders naar de winkel en dan maar dingetjes inslaan die lekker lijken :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:53

xPareltje schreef:
Brainless schreef:
Er gaat geen (dierlijk)stremsel in yoghurt.
Yoghurt wordt gemaakt door melkzuurbacteriën toe te voegen aan melk.
Die zorgen ervoor dat de melk indikt en "verzuurd".

Oh dus in geen enkele yoghurt is dierlijk stremsel gebruikt? Ik heb nu gezien dat in babybell ook geen dierlijk zit dus dat eens proberen heb ik evengoed kaas binnen :+

In yoghurt zit überhaupt geen stremsel, want het wordt niet gestremd zoals kaas. Alleen in kaas zit stremsel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:55

De nak'd repen eet ik ook vaak, zit inderdaad niks kunstmatigs in. Ik vind de pecan het lekkerst. Ik haal ze alleen als ze in de aanbieding zijn :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:29

Heb je, naast een diëtiste, ook andere hulp gezocht hiervoor? Is een lastige stap natuurlijk maar die heftige reactie is ook niet niks!

Qua ontbijt kun je overwegen om en smoothies of shakes te maken. Met groentes (zoals spinazie, komkommer of boerenkool) in combinatie met fruit om het zoet te maken en calorie bronnen. Bij het laatste kun je denken aan Griekse yoghurt, room, pindakaas maar ook bijvoorbeeld een beetje olie. Pindakaas klinkt gek maar bij de gladde proef je het nauwelijks terug in de juiste combi.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:45

Pindakaas (liefst van 100% pinda), noten, vette vis zijn allemaal redelijk calorie rijk. En als je dierlijke producten gebruikt zoals melk en yoghurt beter de volle variant nemen :)

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 23:30

Ik heb alle tips eens goed doorgelezen en er zijn er zeker bij die ik super graag wil proberen. Ik heb ze ook even doorgenomen met mijn ouders maar helaas geloven ze er niks van dat ik dit wil proberen.. Ze vinden het zelfs compleet onzin dat ik geen kaas meer wil / durf te eten.. ik weet niet meer wat ik met mijn leven moet aanvangen.. :'(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:33

Je ouders AH gatenkaas laten halen, daar zit geen dierlijk stremsel in en is niet duur. :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 00:08

Er bestaat heel veel kaas met vegetarisch stremsel.

Om aan te komen moet je simpelweg zorgen dat je intake hoger is dan je verbranding.
Producten die daar goed bij helpen zijn producten met een laag volume en hoge calorische waarde.
Een handje nootjes (het liefst ongezouten en ongebrand) staat gelijk aan een boterham met beleg bijvoorbeeld. 's Avonds een paar handjes noten ga je al snel zien aan je gewicht.
Verder vind ik zelf (soya)yoghurt heel fijn omdat je daar van alles in kan mikken. Bijvoorbeeld die noten, maar ook chia en lijnzaad, elke dag een bakje yoghurt met noten en chia/lijnzaad is echt een prima calorierijk tussendoortje. Je kan ook volle yoghurt nemen als je dierlijke producten eet.

Wat mij ook hielp is snel eten, dan kan je grotere porties op. Na een minuut of 10-15 begin je meestal wel het gevoel te krijgen dat je genoeg hebt gehad. Je kan je lichaam voor zijn door extra veel te eten voor je een verzadigingsgevoel krijgt. Als je eenmaal verzadigd bent is het heel moeilijk om er nog eten bij te proppen.

En als laatste; aankomen is proppen en jezelf misselijk eten voor sommige mensen. Je hebt meer eten nodig dan wat je op een dag verbruikt, dan wat je behoefte is. Je moet dus meer dan je behoefte gaan eten en dat kan echt rottig aanvoelen.
Succes! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 00:46

xPareltje schreef:
Ik heb alle tips eens goed doorgelezen en er zijn er zeker bij die ik super graag wil proberen. Ik heb ze ook even doorgenomen met mijn ouders maar helaas geloven ze er niks van dat ik dit wil proberen.. Ze vinden het zelfs compleet onzin dat ik geen kaas meer wil / durf te eten.. ik weet niet meer wat ik met mijn leven moet aanvangen.. :'(

Nou ja zeg, gaan ze je dwingen om kaas te eten dan?
Ik snap dat er in jouw geval misschien ook andere dingen spelen maar vind het nogal overtrokken klinken eerlijk gezegd :o Het is niet alsof kaas noodzakelijk is om gezond te leven

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 01:06

Magrathea schreef:
xPareltje schreef:

Nou ja zeg, gaan ze je dwingen om kaas te eten dan?
Ik snap dat er in jouw geval misschien ook andere dingen spelen maar vind het nogal overtrokken klinken eerlijk gezegd :o Het is niet alsof kaas noodzakelijk is om gezond te leven

Ik eet al niet heel erg veel, vandaar dat ze al zeggen kaas moet je eten.. ik heb al gezegd als ik geen kaas meer wil eten dan wil ik er natuurlijk wel iets voor in de plaats gaan eten. := maar dat geloven ze maar niet.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:12

Om hoeveel gewicht gaat het, wat je aan wilt komen?

Je eetpatroon klinkt wel wat eenzijidg, maar ik maak me meer zorgen om je angst voor bepaalde structuren of voedingsmiddelen. Vanaf de pc is dat natuurlijk moeilijk inschatten, maar dit klinkt wel als iets waar je wat begeleiding bij zou kunnen gebruiken. Zeker als ik zo de reactie van je ouders hoor. Heb je hier steun bij van iemand?

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 01:17

Wipher schreef:
Om hoeveel gewicht gaat het, wat je aan wilt komen?

Je eetpatroon klinkt wel wat eenzijidg, maar ik maak me meer zorgen om je angst voor bepaalde structuren of voedingsmiddelen. Vanaf de pc is dat natuurlijk moeilijk inschatten, maar dit klinkt wel als iets waar je wat begeleiding bij zou kunnen gebruiken. Zeker als ik zo de reactie van je ouders hoor. Heb je hier steun bij van iemand?

Ik zou nog ongeveer 10 kilo moeten bijkomen om mijn goede bmi te behalen. Artsen hebben al gezegd dat ik nooit een 'dikkie' zal worden. Ik heb begeleiding gehad in het verleden maar zonder resultaat elke keer. Ik wil heel graag alles eten maar gewoon de gedachten dat er dieren geslacht worden en op welke wijze het in voedsel verwerkt wordt houd me tegen om te eten |o

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 01:24

Ook met een vegetarisch of veganistisch eetpatroon kun je goed en gezond eten, en toch aankomen. Ik zie dat je dan flink ondergewicht hebt.
Je schrijft dat je begeleiding hebt gehad. Je bedoelt dan een dietist denk ik? Voor dit soort problemen kan psychologische ondersteuning ook heel fijn zijn. Ik ken therapeuten die werken met soortgelijke angsten. Samen oefenen en steeds een beetje uitbreiden. Heb je dit soort ondersteuning ook wel eens gehad?

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 01:27

Wipher schreef:
Ook met een vegetarisch of veganistisch eetpatroon kun je goed en gezond eten, en toch aankomen. Ik zie dat je dan flink ondergewicht hebt.
Je schrijft dat je begeleiding hebt gehad. Je bedoelt dan een dietist denk ik? Voor dit soort problemen kan psychologische ondersteuning ook heel fijn zijn. Ik ken therapeuten die werken met soortgelijke angsten. Samen oefenen en steeds een beetje uitbreiden. Heb je dit soort ondersteuning ook wel eens gehad?

Je mag mij ook even een pb sturen. :+ is misschien ook wat makkelijker uit te leggen. Mochten er meer mensen iets meer willen weten of tips hebben stuur mij gerust een berichtje. :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 02:07

Ik had wel wat ideeën maar ik denk toch dat dit iets psychisch is.

Ik heb het idee dat je te weinig eet doordat je te veel in je hoofd zit met dingen. Dat is eigenlijk niet anders dan een angst die je ontwikkeld hebt.
Ik denk dan ook niet dat je gewicht het probleem is. Dat is een gevolg van het probleem dat je zo in je hoofd zit met eten. Dus logischerwijs moet je eerst het probleem oplossen voor je zijn gevolgen gericht kan gaan oplossen.

Maar als jij zegt minstens 10 kg te moeten aankomen voor een goed BMI en regelmatig duizelig bent gaan er bij mij wel wat belletjes rinkelen en is het imo geen kwestie van wat je eet maar dat je eet. Dan is het op dit moment gewoon noodzaak dat je niet nog meer afvalt. Zorg in ieder geval dat je altijd iets bij de hand hebt dat lekker is voor jou. Al sleep je een zak eierkoeken mee.

Ik zou echt langs je dokter gaan (danwel een diëtist of psych, huisarts is vaak wat laagdrempeliger en kan doorverwijzen) en als die je niet serieus neemt een andere zoeken. Ik ben bang dat dit echt iets is waarbij je een geleidende hand nodig hebt, en (zonder neerbuiging) je ouders kunnen dit op dit moment niet voor je zijn. Ik vind het persoonlijk heel jammer dat ze je niet serieus nemen, want ik zie wel dat je graag wil. En ik denk wel echt dat je hulp nodig gaat hebben. Het klinkt namelijk niet als iets waar je je gewoon overheen kan zetten (prove me wrong als het wel zo is ;) ).

Succes in ieder geval, dikke knuffel :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 06:33

Ik ben het met bovenstaande post eens. Tijd voor een goed gesprek met de huisarts zodat je een verwijzing kan krijgen.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 06:38

Voor een vervanger van kaas zou je ook violife kunnen eten. Dit is namelijk een lekkere veganistische kaas.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:13

Bij mij gaan allerlei alarmbellen af, ga naar de huisarts en vraag voor een verwijzing. Ook dan zul jij nog heel hard aan het werk moeten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:56

Citaat:
Ik zou nog ongeveer 10 kilo moeten bijkomen om mijn goede bmi te behalen. Artsen hebben al gezegd dat ik nooit een 'dikkie' zal worden. Ik heb begeleiding gehad in het verleden maar zonder resultaat elke keer. Ik wil heel graag alles eten maar gewoon de gedachten dat er dieren geslacht worden en op welke wijze het in voedsel verwerkt wordt houd me tegen om te eten

Prachtig toch, dat je heel graag wil eten...?
Nu de rest nog!
Al geboren vegetariër huldig ik de stelling dat vlees en vis eten niet nodig is. Ik hoop maar dat de begeleiding er niet op gericht was om jou overbodige dingen tegen jouw gevoel in te laten eten...
(En nee, dat soort gedoe werkt niet. |o indeed.)

Verder heb je idd dingen gezegd mbt je verslikken en 'draadjes', alsdat jou mogelijk in de weg zit, stap naar een psycholoog die emdr in het pakket heeft. (Dat werkt goed tegen dingen waarbij je met je logische verstand wel weet dat het meestal echt niet levensbedreigend is, maar die je toch blijven hinderen.)

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 16:43

Update; ik ben vanmiddag naar de huisarts geweest en heb dit ook met haar besproken. Doordat ik bij geen enkele arts / dietiste verandering heb gehad in mijn eetpatroon heeft ze me aangeraden om dan gewoon vegetarisch te gaan eten. Ze zei ook hiervan kom je naarmate bij en is voor je geen strijd om te eten. Zijn er toevallig mensen die tips hebben qua eten waar geen dierlijke producten inzitten? Ik wil namelijk straks even naar de winkel gaan en het een en ander inslaan. :)