Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:35

Ik heb gelijk geboekt toen de arrangementen geboekt konden worden in november :D
Dit wordt mijn derde jaar dat ik de DisneyRun ren, maar de eerste keer voor de 36K challenge. Ben erg benieuwd!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 21:27

Ow dat is lastig SUpervixen. Met een griepje loop je gelijk stuk natuurlijk. Hoe voel je je nu?
Mooie tijd voor de Strong viking!

Ik heb nu idd dit weekend weer een 15/16km loop gepland. Dat zou dan de 3 de keer worden. Ze zeggen dat als je dat 16 km lopen, de halve ook moet gaan dus dat vind ik wel een fijn idee.

@ Ashley. Wauw wat een uitdaging! Respect hoor. Uitlopen is al knap bij zoiets vind ik!

Zelf ben ik met gelletjes aan de gang gegaan. Ik merk nu wel dat me lijf er ook op rekent. Bij 8km had ik altijd een dip. Die is nu nog dieper als ik geen gel neem. Ik wil zelf echter alleen een gel pakken als ik meer dan 12km ga lopen. En reguliere 10 is nu dus best pittig geworden hierdoor.

@ Daffie, we moeten allemaal ergens beginnen! En het is heel goed om op bospaden te trainen en straks op de vlakke weg de wedstrijd. tenminste, ik vind dat erg fijn. Ik loop mijn 15km trainingen ook over hobbel de bobbel smalle paden ed. Dat maakt straks die 21 minder ver lijken hoop ik!

Mijn planning voor de weken na de vakantie vind ik vooral spannend.
We komen 1 april terug.
6 april 90 minuten (ik ga dan niet meer voor km maar tijdsduur)
13 april 100 minuten
20 60 minuten
27 100 minuten
04 110 minuten (met een max van 18 of 19 km)
11 60 minuten
19 D-Day

Tussendoor 1x pw bootcamp. 1 x per week 5 tot 7 km snel en ik zou heel graag ook nog 1 x per week interval doen maar dat past nu gewoon niet in het schema met ook een paard.

Supervixen

Re: Mijn eerste halve Marathon. Wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:23

Lijkt me een aardig schema zo.
Je kunt misschien je snelle, korte loopjes ook nog wat uitbreiden qua kilometers.

Zit dat met die gelletjes niet tussen je oren? Tot 15km zou makkelijk zonder moeten kunnen.

Voor mijn eerste halve heb ik een paar keer 16km gelopen. Voor mijn tweede heb ik meer lange duurlopen gelopen en dan merk je wel dat je beter herstelt en dat het wat minder zwaar is. Ik loop nu ook veel vaker in het bos en dan merk je ook dat lopen op de weg makkelijker gaat.

Morgen ga ik rustig de 7.5km trail lopen ipv de halve marathon. Ik hoest nog als een malle en heb een week niet gelopen.

Komende weken meer kilometers maken in het bos, zodat ik klaar ben voor de halve marathon van Enschede.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:00

@ supervixen, het probleem met die korte loopjes is dat ik die dagen vaak 10 tot 12 uur werk en dan niet zo veel zin heb om in het donker nog heel lang te gaan lopen. De dagen worden wel langer nu dus misschien valt het mee.

Geen idee. De sportfysio heeft me dit aangeraden zodat mijn lijf er aan gaat wennen voor de halve. Gister had ik er geen last van tenminste niet op de 8km...

Oef ja als je moet hoesten is hardlopen niet ideaal.

Gister vol goede moed begonnen aan een lange loop. Onderweg kwam ik mijn vriend tegen op de fiets dus even gestopt op 5 wat ik normaal nooit doe en ook niet ideaal vind.
Het werd een behoorlijk onregelmatige loop (rondetijden tussen de 5:25 en 5:50) met een pijn in mijn rechterbeen/heup. Tevens was ik compleet verdwaald maar gelukkig heb ik een tomtom horloge en kan ik mezelf zo al rennend terug naar huis navigeren.
Het was mijn zwaarste loop tot nu toe denk ik maar we hebben 16 km gelopen in 1:32. Dus over de 90 minuten grens gegaan.
Pas op 9.5 had ik een dip (Misschien ook door de 2 min stop op 5) en mijn gelletje gepakt.
Ik had echt niet het idee dat ik nu nog 5 km verder had kunnen rennen :7
Hopelijk voor de vakantie nog 1 x een 16 lopen voor het vertrouwen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:11

Poeh, wat een afstand en wat een tijd! Daar ben ik zeker jaloers op!

Ik ben erg rustig aan het opbouwen na een jaar van nauwelijks lopen en bloedarmoede gehad te hebben. Dus vandaag heb ik maar 3K gelopen.
Maar ik ben blij om te zien dat de intervaltraining z'n vruchten afwerpt. Eerst liep ik zo'n 7 km/h. Op een goeie dag misschien 8 km/h. Maar nu loop ik met gemak 9 km/h.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 16:44

Die dip moet je eigenlijk een beetje voor zijn, dat zou het mooiste zijn.
Die tijd van 1.32 is toch prima?
Tijdens zo'n wedstrijd word heb je ook wel steun aan de andere lopers, waardoor het iets makkelijker gaat vind ik. En veel publiek helpt ook wel.

Ik was gisteren 12e van de 90 vrouwen op de 7.5km trail. Beter dan ik dacht, omdat ik nog erg verkouden ben.
Komende weken bouw ik weer op tot 20km trailen.

Ashley5 knap dat je het al zo opgebouwd hebt!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 21:31

Oef Ashley dat is lastig om weer op te bouwen. Interval training helpt idd vaak goed! Gewoon rustig opbouwen. Die afstand komt wel. Met rust opbouwen gaat uiteindelijk het snelste is mijn ervaring.

Ja Supervixen daarom neem ik meestal dat gelletje rond de 7 om die dip voor te zijn. Ik ben gewend rond de 8 een dip te krijgen. Anderzijds, ik ben deze afstand niet gewend dus ik moet even kijken of de dippunten gelijk blijven. Het kan ook zijn dat ze langzaam opschuiven natuurlijk ivm een betere conditie.
Het doel is wel echt 11km/h in de trainingen. Ik hoop morgen de benen te hebben voor een pittige 7km om toch weer wat snelheid erin te krijgen. Het zakt nu iets af.

Je hebt vaak pacers met zulke wedstrijden dus ik denk dat ik, afhankelijk van mijn trainingen, een pacer zoek met een ballon van 1.50/1.55 en die vasthoud als een pitbull :Y) Mocht ik sneller kunnen kan ik altijd nog voorbij.

De 12de is netjes. Zeker met een verkoudheid! Wat was je tijd?

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:11

Leuk je eerste halve!! Dat is dan best even spannend :j
Ik las dat je graag wat meer snelheid op wil bouwen, dus als ik je een tip mag geven zou ik je korte, snelle loopje vervangen voor een intervaltraining. Bijv 10/15 x 200/400 meter. Piramideloopje van bijv 100-200-300-400-300-200-100 en dat keer 3. En dan steeds 200 meter langzame dribbel tussendoor.
En wat eet je voor een duurloop? Want je dipt vrij snel en een halve marathon moet op zich nog prima zonder eten te doen zijn. Al heb ik een collega die halverwege echt een krentenbol moet eten, want anders krijgt ze een hongerklop :')
Dus misschien moet je iets meer koolhydraten van tevoren eten?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:45

Mijn tijd was 42.05 (10.69km/u), maar dat is niet te vergelijken met een tijd op de weg. Hier loop je immers ook door mul zand en over heuvels.

Maar ik loop sowieso niet om snel te zijn, maar om te genieten. Dat ik dan wat sneller ben dan ik verwachtte is leuk. Trailrunnen draait ook meer om genieten van de omgeving.
Ik loop bijvoorbeeld ook geen intervallen of piramideloopjes. Vind ik niet leuk.

Ik eet zelf voor een duurloop niet al te veel. Meestal twee bolletjes met beleg en een banaan. Soms nog een stukje ontbijtkoek. Als ik teveel eet, krijg ik krampen.
Bij meer dan 15km, neem ik na een kilometer of acht soms iets te eten. Maar niet altijd.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 21:14

Hey Enny. Thx voor je advies. Voorheen liep ik 1 x in de week op de baan hard met de vereniging maar ik woon nu te ver weg van die verenging. Hier is er overigens ook en met een hele mooie baan maar ik kan niet alles in mijn schema passen. Omdat ik het in de winter best lastig vind om mezelf te motiveren om te gaan lopen in het donker en de kou. Daarom ben ik op woensdag bootcamp gaan doen. 1 uur kracht met explosieve bewegingen en uithoudingsvermogen in 1.
In de korte afstand doe ik vaak 1/2km warm up en dan iedere km bv 100 of 200 meter wat meer snelheid en dan weer iets terug of 1 km volluit en dan iets terug. De 10km loop ik normaal gezien onder de 50min maar doordat de nadruk nu zo ligt op afstand heb ik het idee dat me lijf een beetje op comfort speed gaat. En die ligt op 10.5/11km nu.

Ik eet havermout met chiazaad en banaan ongeveer 1 tot 2 uur voor ik ga lopen in het weekend. Door de weeks eet ik het met appel en kaneel als ontbijt. Nu moet ik zeggen dat ik gewoon in het dagelijks leven ook niet lang zonder eten kan. 3/4 uur en dan moet ik echt iets eten. Op het werk eet ik vrijwel altijd iedere 2 uur. Wellicht dat het daardoor komt?

@ supervixen. Ik heb ook wel trail gelopen en die loop ik idd echt voor de lol! Echter, als ik eenmaal in een wedstrijd zit waar ik weet wat mijn grenzen zijn gooi ik toch al snel het gas open.
42.05 is een nette tijd toch! 10km/h is voor een trail gewoon al boven gemiddeld volgens mij.

Mijn ronde tijden van vanavond (5km) Met een 30 sec stop op 2 km. Dat was iets te veel van het goede
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 20:33

Vandaag weer een 10 gedaan maar op een trail pad met 95 meters omhoog uiteindelijk. Niet bijster veel maar wel meer dan ik gemiddeld tegenkom. Ik denk dat dat ook een goede training is. Enige nadeel: Weer veel last van mijn rechterbeen/heup vandaag. Ik heb deze week nog 2 trainingen staan en dan 3 weken rust van het hardlopen. Dat is misschien even goed als dit zo aanhoud.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:34

Drie weken rust is wel lang, kun je op vakantie niet in week twee en drie een keertje lopen?

Ik heb vandaag een fijne duurloop gedaan in het bos en op de hei, van ruim 15km.
Hoogtemeters ontkom je hier bijna niet aan, ik had er vandaag 180.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 16:20

Ik verwacht niet echt ergens te kunnen gaan hardlopen. Misschien in de laatste week op het strand. Mijn schoenen gaan ook niet mee. Gezien de temperatuur en de hoogte denk ik ook niet dat het heel handig zal zijn. Wel gaan we de eerste 2 weken gemiddeld zo een 100km per week hiken in de bergen. Dus de conditie zal niet al te snel achteruit gaan verwacht ik.

Op een normale loop kan ik gerust maar 15 hoogte meters hebben. Ligt echt aan de paden die ik neem. Nu dus echt zo een mountainbike pad genomen met heel veel hobbeltjes. Vond het erg leuk voor de afwisseling.

Ik vind op de hei lopen altijd heerlijk! Mooie natuur is dat.

Deze week nog 1 korte tempo loop, 1 bootcamp en zaterdag hoop ik nog 1 x de 16km te lopen voor vertrek. Vandaag nog even een thuis work out aangezien de sportschool dicht is ivm carnaval.

En mijn low carb trial week gaat deze week in. Heel benieuwd of dat een beetje bevalt.
De bedoeling is om na de vakantie dat 4 tot 6 weken te gaan doen (als het bevalt) om mijn vet percentage echt te verlagen. Het is al wel iets gezakt met gezond eten ed maar het gaat nog niet echt hard van stapel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:50

Dat lijkt me geen goed idee, koolhydraten heb je juist nodig om goed te kunnen sporten. Zeker als je ook nog flink gaat hiken en nog 16km wilt lopen.
Waarom wil je je vetpercentage verlagen?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 17:19

Op vakantie eet ik gewoon wat ik tegenkom hoor. Daar let ik niet echt op. Hooguit een keer dat ik denk mwah dat dessert laat ik even achterwege.

Het is in overleg met de sportschool. Sinds begin december bezig nu en het vetpercentage blijft een beetje hetzelfde tussen de 24.2 en 24.9%. Graag zou ik iets willen afvallen (niet heel veel) maar dan wel graag dus vet en geen spier. Om deze reden hebben ze me low carb aan geraden. Niet totaal cutten, dat zeker niet! Het doel word om op lichte sportdagen tussen 50 en 75 en op zware dagen tussen de 75 en 100gram gezonde koolhydraten te gaan zitten. Normaal gezien zou je tussen de 100 en 150 blijven.
Niet heel radicaal dus op de zware sportdagen.
Het is vooral opletten dat ik geen snelle koolhydraten eet (doe ik nu al niet veel straks dus helemaal niet) en enkel de complexere.
Zo kan ik hopelijk op een gezonde en verantwoorde manier mijn percentage verlagen en tegelijk ook net die 2 kilo er af werken die ik er graag af zou willen hebben om weer onder de 60 te wegen. (wat je niet mee hoef te tillen in gewicht met hardlopen is gratis snelheid zegt de trainer altijd).

Dit is overigens niet alleen voor de halve. Dit is gewoon omdat ik dit seizoen me wat meer wil graag richten op de 10 met meer snelheid. Nu ik de hele winter door getraind heb wil ik eens kijken hoe ver ik kan komen hierin. Misschien kan ik wel richting de 45 min :o .

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:53

Duidelijk. Ik weet alleen niet of het echt zo werkt dat je automatisch harder gaat als je afvalt. Zal ook veel aan de intervaltraining liggen.
Maar ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:27

Supervixen schreef:
Duidelijk. Ik weet alleen niet of het echt zo werkt dat je automatisch harder gaat als je afvalt. Zal ook veel aan de intervaltraining liggen.
Maar ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.

Haha ik denk ook niet dat het zo werkt hoor :Y) het gaat alleen wat makkelijker. Uiteindelijk komt het toch aan op de training.

Vandaag 7km 12km/h gedaan en daarna half uurtje krach training gedaan. Ging weer lekker na een rustdag gister :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 01:43

We naderen het einde van de vakantie alweer. We hebben gemuddeld 12km per dag gehiked met de nodige hoogte meters in hoge temperaturen. Ben zeer benieuwd hoe het hardlopen straks zal voelen.

De halva marathon die ik oorspronkelijk zou lopen is alleen afgelast. Ik zal nu in Leiden ban start gaan!

Het koolhydraatarm eten was erg lekker maar idd iets te intens met het sporten. Wellicht geen probleem als je er aan gewend bent.vetpercebtage was wel aanzienlijk gedaald in 1 week maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat is.
Als we terug zijn ga ik alleen de koolhydraten uit het avond eten schrappen en kijken wat dat doet voor me. En natuurlijk lekker trainen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 08:49

Dat is balen dat die is afgelast! Is Leiden op dezelfde dag?
Ik had al zo'n vermoeden dat kh arm te pittig zou zijn.

Ik heb nog minder dan drie weken te gaan tot mijn halve.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-19 02:07

Ja Leiden is precies dezelfde datum. Alleen de start is eerder en het 1.5 uur reizen ipv 15 min. Das wel balen maarja.

Ja ik had vanaf woensdag echte meha spierpijn! Donderdag iets meer gegeten maar vrijdag nog slapper dus vrijdag echt meer gegeten. Dat hielp op zaterdag pas.

Voor welke tijd ga je?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 07:33

Ik heb niet echt een tijd in mijn hoofd voor Enschede. Vorig jaar was het 27 graden en daar kan ik niet zo goed tegen, dus dan loop ik rustiger aan. Toen had ik 2u12 en ben bij elke waterpost even gaan lopen en heb goed gedronken.
Een graadje of 12 zou lekker zijn.
Als ik 6min per km loop ben ik dik tevreden en dan hoop ik twee weken later in Hamburg iets sneller te lopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 13:23

Maandag gelijk de eerste meters weer gemaakt . Had ik ook echt zin in!
Mijn lijf voelde goed en ik moest mezelf echt inhouden om nuet te hatd van stapel te gaan.
6km 11.5km/h.

Nu toch wel flink last van jetlag dus vanavond even beetje rustig aan bij het bootcamp.

6min per km is prima snelheid toch?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:20

Ja vind ik wel. Ik ga mijn halve marathon ook op 6 min/km lopen ongeveer. Ligt een beetje aan de temperatuur.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 14:55

Soms denk ik echt, waar ben ik toch aan begonnen!
Afgelopen zaterdag braaf mijn schema erbij gepakt. 90 minuten… Dus daar ging ik. Vanaf het begin voelde het iets zwaar maar tot de 7/8km liep het wel. Toen kreeg ik weer pijn in mijn been en mijn knieën. Doorbijten en lopen en het ging op en neer met de pijn. Mijn lichaam moet er gewoon aan wennen denk ik dan maar.
Vanaf 12km werd het echt zwaar. Ik moest toen nog 20/30 minuten maar dat ging echt voor geen meter. Waar ik de hele tijd zo rond de 10.5 had gezeten ging mijn snelheid richting de 10 en langzaam zelfs eronder.
Achteraf denk ik dat ik beter had kunnen stoppen bij die 12 waar het nog goed voelde. Het laatste stuk was echt een marteling en ik kwam niet vooruit. Uiteindelijk 15.3km in 90 minuten. Voor de vakantie liep ik 16km in 92 minuten met ook pijn in mijn been maar iig veel soepeler!
Kortom, waar ben ik toch aan begonnen?! Hoe haal ik ooit die 21km en dan ook nog binnen 2 uur?!

Hoe doen andere dit? Komen jullie ook dit soort punten en momenten tegen?

Maandag brak de pleures uit wat betreft het weer en heb ik mijn training overgeslagen (ook omdat ik nog behoorlijk spierpijn had). Deze heb ik gister ingehaald door 6km te lopen naar stal met 11.2km/h terwijl ik aan het bellen was. Geen centje pijn…

Ik twijfel een beetje. Voor nu zaterdag staat er 100minuten in het schema. Het schema heb ik natuurlijk zelf gemaakt op basis van alle schema’s online en met wat ik gaandeweg geleerd heb. Ik denk dat het voor mijn lijf wel goed zou zijn om het te doen omdat het echt moet leren omgaan met zulke afstanden. Anderzijds wil ik natuurlijk geen blessure lopen nu…

Hoe gaat het met de training van iedereen? en de doelen natuurlijk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:09

Ik denk dat naar je lichaam luisteren echt wel belangrijk is. Misschien eens overleggen met een loopcoach of fysio?