Mensen die positief zijn over Mirena?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DemDeempel

Re: Mensen die positief zijn over Mirena?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:27

Hoe is het haaruitval bij de myrena spiraal? Ik hoor dat toch redelijk vaak en ik heb er al heel erg last van dat ik bang ben dat ik bijna alles verlies als ik aan een spiraaltje begin.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:29

1e mirena 5 jaar zonder problemen, 2e na een paar maanden uit laten, wat een ellende. Daarna een koper spiraal. dat wat nog meer ellende.
Dus ik wil niets meer met hormonen of iets wat er op lijkt.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:40

Fijn deze positieve verhalen. Ik ben er aan het denken een spiraal te laten zetten. Heb over 2 weken een afspraak bij een gyn ivm al bijna een jaar onverklaarbare buikpijn en ga dat dan ook overleggen.

Heb al sinds heel vroeg in mijn cyclus de pil, maar wil toch kijken of dat niet beter is.

Hoe zit het met het risico op zwangerschap? Hoor van sommigen dat het best een groot risico is omdat je vaak dus niet ongesteld bent.
Doen jullie standaard zwangerschapstesten?
Een kindje is hier absoluut niet gewenst om verschillende redenen namelijk..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:45

Hier ook een tevreden gebruikster, bezig aan de tweede spiraal en wil niks anders meer! Zetten had ik veel erger verwacht en het is ideaal om nergens aan te denken.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:06

Selka schreef:
Kilo's verliezen? Die verhalen ken ik niet. Nouja misschien als je heel erg aan bent gekomen van de pil? Ik ben zwaarder geworden na het plaatsen maar dat is mijn eigen schuld.

Ik denk niet dat diegenen bedoelen dat je gewicht verliest mbv Mirena, maar dat je bij de pil vaak aankomt en als dat de enige reden was van aankomen en je verder dus gezond bent en sport, dat je dan opeens weer afvalt.

Het is geen wondermiddel die iemand met overgewicht door matige eetgewoontes en weinig beweging opeens een fotomodel maakt :')

Ik zelf heb nooit de pil gehad en ben dus ook nooit aangekomen of te zwaar geweest. Toevallig ben ik wel afgevallen maar dat ligt niet aan de mirena, lang leve examemstress _O-

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:21

Kreeg ik maar gewichtsverlies :')
Ik heb hem nu 2 jaar en het bevalt goed. Geen last van bijwerkingen. Ik wilde hem eerst bij de huisarts laten zetten maar die kreeg hem er niet in dus doorgestuurd naar gyno. Daar lukte het gelukkig wel. Vond het wel behoorlijk zeer doen. Blijkbaar heb ik een strakke cervix :+
Na het zetten wel zo'n 2 weken ongesteld geweest maar daarna nooit meer. Wel heel soms een keer kramp en een tussenbloeding maar dat is het. Het zetten vond ik dus niks maar de voordelen wegen voor mij op tegen even pijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 13:38

Ik hou zelf van de pil namelijk heel veel vocht vast, ik heb gewoon vochtzakken op mijn bovenbenen. Ik hoop dat ik met de Mirena die vocht ga verliezen en dus afval.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:02

Ik heb nu bijna 5 jaar de mirena. Al die tijd geen menstruatie gehad, erg fijn!
Verder geen klachten van. Merk wel nu hij er bijna uit moet dat ik de laatste maanden iets meer mee krijg van mijn cyclus (nog geen menstruatie overigens) en dat ik emotioneel wat onstabieler wordt.

Vond alleen het zetten zelf heel erg pijnlijk en ik zie nu al op tegen het er uit halen, maar goed, die paar tellen....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:04

SuperAssie schreef:
Fijn deze positieve verhalen. Ik ben er aan het denken een spiraal te laten zetten. Heb over 2 weken een afspraak bij een gyn ivm al bijna een jaar onverklaarbare buikpijn en ga dat dan ook overleggen.

Heb al sinds heel vroeg in mijn cyclus de pil, maar wil toch kijken of dat niet beter is.

Hoe zit het met het risico op zwangerschap? Hoor van sommigen dat het best een groot risico is omdat je vaak dus niet ongesteld bent.

Het risico op zwangerschap is ontzettend klein. Het risico dat je een zwangerschap niet in een vroeg stadium opmerkt omdat je toch al nooit ongesteld wordt is misschien groter, maar dat zijn twee verschillende dingen. Ik heb zelf na de eerste periode na plaatsing (helaas) gewoon weer een cyclus, maar zolang ik geen rare klachten heb, heb ik ook die eerste periode geen neiging om voor de zekerheid een test te doen. Maar als je je er beter bij voelt dan zou ik gewoon om de 3 maanden testen (reminder in je agenda) zodat je altijd op tijd bent voor maatregelen mocht bij die 0,1% pechgevallen horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:07

Hier enorm positief over de mirena. :j Ik werd van de pil altijd zwaar depressief, en ben daarna ondanks mijn jonge leeftijd toen (was 18) maar aan de mirena gegaan. Nooit meer problemen! :) Niet aangekomen, niet afgevallen, geen acne, geen depressiviteit, nergens last van. Hij zit er al 2,5 jaar.

Het zetten was even naar. De handeling zelf was in 20 seconden gebeurd, maar ik raakte een heel klein beetje in "shock" erna. Was overigens m'n eigen schuld, ze adviseerden me om nog even te blijven liggen, en ik wilde meteen weg. Maar ook dat was gauw over en ik heb volgens mij maar twee dagen last gehad van een pijn vergelijkbaar met een zware menstruatie; op te lossen met paracetamol dus. :) Ja dat zetten is even vervelend, maar dat weegt niet op tegen alle voordelen die ik erdoor heb ervaren! :)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:18

SuperAssie schreef:

Het risico is zo ontzettend klein, zeker vergeleken met de pil.

Door de Mirena krijg je verschillende effecten tegen zwangerschap:
1. Er ontstaat een soort mucus prop in de baarmoedermond, wat dus eigenlijk de doorgang voor de spermacellen blokkeert.
2. Als er toch eentje doorkomt, moet die eerst langs de Mirena naar het eitje proberen te komen, wat door de hormonen lastig is.
3. Lukt bevruchting toch wel, dan zal het inestelen niet lukken, want de baarmoederwand is daar niet optimaal voor door de hormonen.
4. En stel dat je toch ongeluk hebt, maar echt waar, zo ver komt het niet, dan zal de ingenestelde embryo niet kunnen groeien want door het vreemde voorwerp in je baarmoeder (de Mirena) zal de embryo uiteindelijk toch afgestoten worden.

Zoals ik al zei, tot zo ver komt het niet. De spermacellen komen 99% van de keren niet eens doorheen die mucus prop.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:36

SuperAssie schreef:

Het risico op zwangerschap is bij een hormoonspiraal echt heel gering. Ik heb zelf de Kyleena (de Mirena, maar dan wat kleiner en minder hormonen, speciaal ontwikkeld voor mensen die nog geen kinderen gekregen hebben) en dat bevalt heel goed!

Het plaatsen vond ik wel heel heftig. Ik was er ontzettend beroerd van en heb de hele avond overgegeven. Ook heb ik wel 6 weken last gehad van krampen gelijk aan hevige menstruatiekrampen. Met pijnstillng was dat aardig te onderdrukken.

Nu word ik niet meer ongesteld, maar merk wel hoe mijn cyclus loopt doordat mijn hormonen nog wel werken :o Ik twijfel wel of ik het nog eens zal doen. Het plaatsen en de eerste periode vond ik heel heftig. Aan de andere kant ben ik wel gewoon 5 jaar niet ongesteld (dat weegt wel op tegen 6 weken menstruatiekrampen in het begin) en hoef ik eigenlijk nergens meer aan te denken. Ik denk wel dat er een volgende gaat komen. Hij zit er nu 1,5 jaar in en ik merk er niks van. Ik heb geen krampen meer en mijn vriend voelt hem ook niet zitten o.i.d.

Een koperspiraal zou ik zelf niet aan beginnen. Menstruaties worden heftiger en ik heb 2 vriendinnen die ondanks deze spiraal toch zwanger geworden zijn. Eentje op een normale manier en een andere vriendin had een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en heeft uiteindelijk een eierstok+eileider moeten laten verwijderen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:42

Hier ook een goede ervaring!
Plaatsen was even niet heel prettig, maar goed te doen. Daarna een paar dagen een beetje zeurderig gevoel.
Wat ik wel vervelend vond was dat ik in het begin nog constant lichte doorbraak bloedingen had. Echt maandenlang vaker wel dan niet. Maar ineens was dat over en ben ik nooit meer ongesteld geweest.
Ik voel me zelfs stabieler en lekkerder in mijn vel dan toen ik niets van hormonale anti-conceptie gebruikte.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:25

Ik herken ook niets van de horrorverhalen gelukkig. Hoeveel pijn je hebt bij het plaatsen verschilt van persoon tot persoon, ik vond het zelf goed vol te houden. Inmiddels nauwelijks meer ongesteld (heel af en toe licht bloedverlies), dus dat is bonus. Aan mijn stemming of gewicht heb ik verder weinig verschil gemerkt.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:31

Ik heb er goede ervaringen mee! Geen last van, niet meer ongesteld :D Geen bijwerkingen, behalve een cyste op mijn eierstok.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:41

Ik heb m nu bijna 10 jaar... Zweer erbij... Nooit ongesteld geworden.. Geen drupje... "Nooit" chagrijnig (zit sowieso niet in mn karakter)
Zou het iedereen aanraden.. Jammer dat het niet voor iedereen zo werkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:52

Gelukkig toch ook wel positieve reacties, heel fijn zo vlak voor het plaatsen!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:21

Succes! Neem wel alvast even paracetamol en evt ibuprofen in, zou mijn tip zijn!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 08:24

Dankjewel! Om 8u heb ik de afspraak en heb zojuist 1 naproxen en 2 paracetamol (op aanraden van de huisarts) genomen. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:25

Derde mirena moet er bijna uit. Beste uitvinding ooit, plaatsen niet fijn (mirena moest worden verkleind) maar daarna geen omkijken naar. Geen bloedingen meer, geen migraine enz

Succes zo. :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:35

Ik heb geloof ik nu de vierde of vijfde erin zitten, en na deze uitgewerkt is gaat er gewoon weer een nieuwe in. Nooit meer ongesteld, geen ellende met tampons en maandverband, en ook geen moodswings meer. Ik heb de laatste hier in Canada laten plaatsen door een hele vriendelijke vrouwelijke huisarts, en toen ik na aflop zei dat ik em voelde, werd ik meteen doorgestuurd naar een echo-centrum. Daar werd echt ALLES gecheckt, had ik nog nooit meegemaakt in NL!

Succes TS, komt goed!

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:41

Ik heb m 2 maanden geleden laten zetten. Was een paar dagen echt van de kaart door buikpijn, maar is helemaal over en voel er niks meer van. Ik zou zorgen dat je een beetje een lege agenda hebt 1/2 dagen erna. Voor de zekerheid. Het is het waard, dus zet 'm op!

Edit. Zie dat je vandaag gaat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:43

Mijn dochters hadden ook de Mirena, mijn jongste was ruim 10 kilo aangekomen in anderhalf jaar en mijn oudste 5 kilo. Ze hebben hem er uit laten halen en binnen de kortste keren was het er vanaf.
Oudste dochter werd ook gewoon ongesteld trouwens.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 08:51

Super spannend, zit nu in de wachtkamer. :')

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:53

Petrichor schreef:
Super spannend, zit nu in de wachtkamer. :')

Heel veel succes! Het is zo voorbij *\o/*