Gebarentaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:34

SCC schreef:
ik wil de standaard dingen proberen te leren ! ik kom in mijn vrijwilligerswerk nog wel in aanraking met dove/slechthorende mensen. maar ook mensen met een beperking

is er al een groepsapp oid voor weekly challenge ?

Noet persé voor de chalenge, maar net aangemaakt voot het delen van kleine en makkelijke gebaren :)
Pb je telefoonnummer maar als je er bij wilt :)

Silver_Bolly

Re: Gebarentaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:38

Ik gebruik op mijn werk wat gebaren van het NmG. Heb een cliënt met het syndroom van down die niet spreekt. Begeleid ook een kindje van 9 die pas sinds 1,5 jaar praat en daarbij ook nog gebaren gebruikt ter ondersteuning. Groepsapp lijkt me leuk ik stuur mijn nummer ook.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:46

Wat ik me eigenlijk vooral afvraag: pak je het écht zo snel op? Het lijkt me best interessant om te leren, maar ik weet niet hoe intensief het is en hoe lang het duurt voordat je je redelijk 'verstaanbaar' kunt maken. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:57

Ik wil ook wel in de groepsapp!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 01:08

Hiraeth schreef:
Wat ik me eigenlijk vooral afvraag: pak je het écht zo snel op? Het lijkt me best interessant om te leren, maar ik weet niet hoe intensief het is en hoe lang het duurt voordat je je redelijk 'verstaanbaar' kunt maken. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Vraag ik me ook af!

Amado schreef:
Ik wil ook wel in de groepsapp!

Stuur me even een pb met je nummer, dan voeg ik je toe :)

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:35

Toevallig had ik het paar weken terug over gebarentaal en wat ik er nog van wist. Eigenlijk nog zeer weinig van. Alfabet ging nog redelijk. Misschien toch maar weer is opfrissen over hoe en wat.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 07:59

Ik denk dat ik nog best wat weet. Als ik een filmpje zie met gebarentaal kan ik het grootste deel nog wel volgen maar het ligt wel aam het onderwerp natuurlijk.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:05

Mijn jongste zusje (7) heeft twee gehoorapparaten.
Mijn moeder en andere zusje volgen een cursus speciaal voor gebarentaal met haar. Ik kan wat basisdingen.

Ze heeft zelf vooral veel moeite met spraak maar wij verstaan haar -vanzelfsprekend- vloeiend. ‘Buitenstaanders’ hebben hier meestal moeite mee. Ze hoort gelukkig wel beter sinds ze hoorapparaten, die heeft ze sinds een jaar.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:55

ierusju schreef:
Wat doe je voor werk? :)

Ik werk in het basisonderwijs, en daarnaast werk ik op een manege voor ruiters met een beperking.
Op beide plekken is het realistisch om te verwachten kinderen met spraakachterstand of gehoorproblemen tegen te komen, en dan is Nederlands met Gebaren voor hen een goede aanvulling.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:54

Ik heb het in mijn stage geleerd waar ik 32 uur per week was. Toen was er echt een goede basis binnen een paar maanden en na een half jaar redde ik me ook met dove collega's.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 13:15

Het zal dan denk ik ook net zo zijn als met een taal leren. Dat het veel beter leert als je het spreekt met dat als moedertaal, dan het leren uit een boekje. Ik heb namelijk 6 jaar Duits gehad op school, maar kan me maar net aan verstaanbaar maken, terwijl mensen die vaak op ski vakantie gaan een stuk beter duits spreken.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:19

Ik kon 'vroeger' wel wat gebaren ook omdat ik op een school zat voor doven en slechthorende, maar zelf ben ik niet doof/slechthorend.
Ben het nu verleerd omdat ik niet echt meer met mensen om ga die doof/slechthorend zijn...
Weet misschien wel wat gebaren maar het zijn er weinig.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:08

Ken zelf bijna geen gebaren maar wat meer kennis is altijd leuk :D zal zo ook even mijn nummer sturen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:13

Ik wil ook graag. Onze zoon heeft mogelijk verbale dyspraxie. Ze willen hem leren zichzelf te ondersteunen met (duidelijke) gebaren

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:15

Wat leuk, zoveel mensen voor de app!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:59

Ik wil er ook wel bij. Merk dat ik wel al wat gebaren ken door de challenge, maar andermans gebaren lezen vind ik nog erg lastig. Heb er ook nog niet samen mee kunnen oefenen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:09

Lijkt me ook erg leerzaam, maar ook al is ie niet hoog, is inschrijfgeld me nu even iets teveel. Wel heel goed als veel mensen deze taal kunnen spreken. Zal voor veel dove mensen erg fijn zijn. Vele succes allemaal ermee.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 19:47

Wat leuk al die animo! Ik vind het wel erg jammer dat dit niet al een (keuze)les is op de basisschool of middelbare school. Hoe jonger je bent, hoe beter het wordt opgepakt. Ik ga ook kijken of ik dit op mijn opleiding kan regelen, zodat ik ook vaktaal kan leren, om zo eventuele doven makkelijker kunnen te behandelen :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:19

Ik zou het nog wel eens willen leren, ken vanuit een oppas kindje een paar gebaren (hij praatte niet) en wilde dat wel uitbreiden. Tot ik erachter kwam dat Engels/Amerikaans gebarentaal anders is dan Nederlands. Wel leuk om te horen over die challenge! Misschien is dat nog eens wat voor mij

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:34

Ohh dit is een bucketlist ding. Ik roep al ik weet niet hoe lang dat ik heel graag eens wat gebarentaal zou leren. Maar lijkt me voor mij niet verstandig om daar dit jaar aan te beginnen, ben bang dat ik de focus niet hou en dat ik als ik het mailtje krijg ik hem aan de kant leg voor een andere keer en vervolgens vergeet :+

Maar ga dit wel even onthouden voor volgend jaar, als ik als het goed is geen studie meer heb :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:40

In dezelfde situatie als Bonnelover, en ik heb het handalfabet geprobeerd maar zelfs dat lukt niet echt goed. Ik geloof niet dat ik een talent ben :=

(Ik zou willen dat het standaard was en gewoon een basisvak wordt, zodat je in rumoerige omgevingen gewoon kunt gebaren met iedereen, en iedereen een extra mogelijkheid heeft als praten/horen niet gaat om welke reden dan ook, ook tijdelijk.)

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:44

Shadow0 schreef:
In dezelfde situatie als Bonnelover, en ik heb het handalfabet geprobeerd maar zelfs dat lukt niet echt goed. Ik geloof niet dat ik een talent ben :=

(Ik zou willen dat het standaard was en gewoon een basisvak wordt, zodat je in rumoerige omgevingen gewoon kunt gebaren met iedereen, en iedereen een extra mogelijkheid heeft als praten/horen niet gaat om welke reden dan ook, ook tijdelijk.)

Inderdaad, hoe vaak ik op een feestje niet zou willen dat mijn vriend ook gebarentaal kan :') . Hoewel iedereen het dan meteen weer begrijpt en dat hoeft soms niet :o

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:49

Of als iemand aan de andere kant van het zwembad staat. Feestjes inderdaad ook. Of als iemand buiten staat en de ander binnen. En stiekem even snel iets kunnen 'zeggen' zonder dat anderen het doorhebben.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:58

Ik gebaar ook vrolijk naar anderen die ver staan en dan in de hoop dat ze me begrijpen :+ Ik stond vanmiddag binnen en gebaarde naar mijn vader of hij mijn auto even naar binnen kon zetten. En hij snapte het ook nog :+

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:00

Ik kan gebarentaal, mijn ouders zijn allebei doof geboren.

Ik heb het dus als kind geleerd en kon eerder gebarentaal dan praten, ik ben zelf gewoon horend.

Mijn gebarentaal zal inmiddels wel wat anders zijn omdat gebaren wel eens veranderen en ik het van mijn ouders heb geleerd en dit niet altijd klopt met "officieel" gebarentaal.