Ochtend-depressie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 16:06

Ik slik anti depressiva maar heb niet het gevoel dat het werkt.
Mijn werk is leuk en uitdagend maar voor mijn mentale staat af en toe too much.

dejavu

Re: Ochtend-depressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:18

Hoe lang slik je dat al? Krijg je ook therapie? Fijn dat je werk goed zit, maar dat het teveel is, is dan terug te koppelen aan je staat.

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 16:20

Ik slik het nu ongeveer drie maanden. Ik krijg ook therapie, maar ik vind het lastig om te omschrijven wat er precies in me omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:26

Ah, dan lijkt dit slapen dus idd met je psychische toestand te maken te hebben. Daar heb ik niet veel tips voor behalve te luisteren naar je lijf. Als je al jaren stress hebt, dan gaat je lichaam manieren te bedenken om daarmee te dealen, het zou goed kunnen dat veel slapen daar 1 van is. Stress vreet energie, wat voor vitamines, mineralen en weet ik het je er tegen slikt. AD helpt vaak enkel de stemming te verbeteren, maar beïnvloed het slapen niet.
En ja, als jij het leven momenteel zwaar vindt, dan is het niet gek dat je moeite heb met opstaan. :) Wees blij dat je je bed uit komt, iedere keer telt. En als het een keer niet lukt, heb daar dan ook vrede mee, en neem het zoals het komt. Heel moeilijk, maar er vrede mee hebben heeft vaak een betere uitwerking dan er tegen blijven vechten :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:29

Dat is ook niet altijd gemakkelijk, dus wees aardig voor jezelf. Als je niet oké in je vel zit, kun je je misschien voor ogen houden wat je een vriendin zou adviseren. We zijn dikwijls te streng voor onszelf. :)

Ik ken je niet, maar ik denk dat je oké op weg bent om voor jezelf een vrolijkere gemoed te bewerkstelligen. Dit kan langer duren dan je wilt, dus heb geduld. Je bent in handen bij een therapeut, je wordt chemisch ondersteund en je weet best goed wat je wilt... (fitter, beter, meer ontspannen leven)
Houd moed en probeer met je vrienden en familie toch meer over je gevoel te praten. Lucht op!

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 16:30

Ja ik merk ook als ik er druk op ga leggen, zo van 'Ik móet om 22.00 uur slapen', dat het dan juist een stress ding wordt. Ik ga dus slapen als ik moe ben. Wat meestal toch wel rond 22.00 uur ligt, soms wat later, soms vroeger. Alleen dat opstaan... maakt niet uit welke tijd ik slaap, het is gewoon vreselijk.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:03

Kijk eens op www.slaapoefentherapie.nl. Ik denk dat het goed is om gewoon 1 op 1 met een slaapoefentherapeut jouw situatie te bespreken en op jou afgestemde tips/adviezen te krijgen. Te lang slapen kan inderdaad niet goed zijn, maar om dit aan te passen is het wellicht prettig om begeleiding te hebben. Ik lees dat je antidepressiva slikt, deze kunnen ook van invloed zijn op je slaappatroon. Succes!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:18

Peanutbutter schreef:
Mijn tip is echt om een tijdje 6 a 7 uur te slapen op 1 nacht.
Ik sliep vroeger ook van 22:00 tot 07:00 en was altijd doodmoe ´s ochtends.

Nu slaap ik van ongeveer 23:30 tot 06:30 en voel me zo fris als een hoentje

Zal te maken hebben met je slaapcyclus. Waarschijnlijk word jij rond dit tijdstip wakker in de vijfde fase van de cyclus, terwijl dat bij je eerdere tijd niet het geval was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:31

Joolien schreef:
Ah, dan lijkt dit slapen dus idd met je psychische toestand te maken te hebben. Daar heb ik niet veel tips voor behalve te luisteren naar je lijf. Als je al jaren stress hebt, dan gaat je lichaam manieren te bedenken om daarmee te dealen, het zou goed kunnen dat veel slapen daar 1 van is. Stress vreet energie, wat voor vitamines, mineralen en weet ik het je er tegen slikt. AD helpt vaak enkel de stemming te verbeteren, maar beïnvloed het slapen niet.
En ja, als jij het leven momenteel zwaar vindt, dan is het niet gek dat je moeite heb met opstaan. :) Wees blij dat je je bed uit komt, iedere keer telt. En als het een keer niet lukt, heb daar dan ook vrede mee, en neem het zoals het komt. Heel moeilijk, maar er vrede mee hebben heeft vaak een betere uitwerking dan er tegen blijven vechten :)

Ik moet toch even de kleine opmerking maken dat serotonine (waar de meeste AD zich op richt) en melatonine (slaaphormoon) wel het een en ander met elkaar te maken hebben. Dus dat AD geen invloed heeft op je slaap, klopt niet helemaal.
Dat gezegd hebbende, TS, ik herken het helaas helemaal. Ik ben 's ochtends min of meer satan zelf als iemand me aanspreekt of überhaupt te dicht in mijn buurt is. Dit heb ik altijd al gehad, en helaas ben ik er nog steeds niet vanaf. Wat in ieder geval helpt is uitzoeken wat voor jou een fijne hoeveelheid slaap is, daarnaast scheelt het als je geleidelijk wakker wordt en niet met een overheersende wekker. Ik gebruik de wekker op mijn telefoon met een rustig deuntje wat ook geleidelijk harder wordt. Daarnaast is het een goed idee het zo te timen dat je aan het einde van een slaapcyclus wakker wordt. Je slaapt in fases, en tussen die fases is er altijd een momentje dat je "wakker" wordt. Je kunt ongeveer anderhalf uur rekenen per cyclus. Er zijn ook handige apps voor die de wekker af laten gaan op het moment dat jij waarschijnlijk aan het einde van een cyclus zit. Misschien de moeite om dat eens te proberen, bij mij scheelt het in ieder geval wel. Ik gebruik geen app meer inmiddels, wel hoge wiskunde voor het slapen gaan om te kijken hoe laat ik mijn wekker precies wil zetten om dat een beetje te mikken :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:01

Jolien93 schreef:
Ik heb inderdaad veel stress. Dat heeft te maken met hoe ik in elkaar steek.
Veel piekeren. Ik probeer hieraan te werken, maar soms overvalt ook het leven je met stressvolle situaties waar je weinig invloed op hebt.

Tip 1: probeer yoga. Mijn yoga juf deed mer dan 'alleen al die houdingen', we hadden het ook over cakra's en deden meditatie.
...ik herinner mij haar opmerking 'piekeren is wat een vermoeide mind nu eenmaal doet'.
Niet aan 'proberen te werken', dus!
(Wel de stress omlaag, graag!!)

En AD is geen wondermiddel, laat staan tegen stress. (Voorbij een bepaald punt wordt de AD omgezet in stresshormoon.)

(Idealiter krijg je meer serotonine ter beschikking zodat je ook meer melatonine krijgt.)

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:17

renee16 schreef:
Jolien93 schreef:
Ik weet niet of het officieel bestaat, maar ik noem het maar even zo.
Elke ochtend is opstaan een hel.
Eerst dacht ik nog dat het te maken had met een gebrek aan slaap.
Maar ook nu ik 10 tot 13 uur per nacht slaap, blijft opstaan een crime.
Ik voel me dan ook echt depressief en zou het liefst niks gaan ondernemen.
Rond een uur of 10 (en heel wat caffeïne later) begint het langzaam bij te trekken.
Maar ik ben dit gevecht met mezelf elke ochtend zó zat.
Is er iemand die dit herkent? die tips heeft?
Het lijkt me heerlijk om écht op tijd op te kunnen staan, de hondjes uit te laten, uitgebreid te douchen, en ontspannen (én op tijd) op mijn werk aan te komen.

Ten eerste stoppen met de cafeïne, hoe moeilijk dit ook is.
Waarschijnlijk verbetert het daarmee op termijn al (zal de eerste tijd moeilijker zijn). Mocht het niet voldoende helpen, verder kijken qua psyche.

Dit of juist na een uur of 3 koffie drinken. Dit komt omdat je een bepaald stofje aanmaakt, standaard, die je wakker maakt. Die piekt tot +- 2 uur na het wakker worden. Daarna neemt het af.
Voor die tijd heeft koffie drinken dan ook totaal geen zin en is compleet overbodig :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:28

Heb je de klachten ook in de zomer, of juist nu in de donkere ochtenden?
Voor mij helpt een daglichtlamp heel veel, ik heb er een tijdklok op zitten en zorg dat de lamp een uur voor ik opsta aan gaat.
Daglicht werkt op je hersenen en geeft zo een seintje om melatonine af te breken, hierdoor wordt je wakker en minder somber.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:34

Hoe is jouw natuurlijke dag- en nachtritme? Als je vrij bent, ga je dan bijvoorbeeld veel later naar bed en sta je later op? Het kan namelijk ook dat je een ander ritme hebt dan de maatschappelijke standaard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:38

Citaat:
Dit of juist na een uur of 3 koffie drinken. Dit komt omdat je een bepaald stofje aanmaakt, standaard, die je wakker maakt. Die piekt tot +- 2 uur na het wakker worden. Daarna neemt het af.
Voor die tijd heeft koffie drinken dan ook totaal geen zin en is compleet overbodig :j

Mij is dit anders geleerd.

Melatonine is het slaaphormoon, het stofje dat je wakker maakt is de fysiologische hoeveelheid cortisol.
(Cortisol is ook 'een stresshormoon', maar een beetje cortisol eeft ieder gezond mens, "fysiologische hoeveelheid".)
Cortisol hoort rond een uur of negen in de ochtend te pieken (...natuurlijk zijn er individuele verschillen...) en hoort daarna af te nemen.

Koffie drinken tot zo'n twee uur in de middag is zoiets als het effect van het gezonde cortisol nabootsen. (Grof gezegd zou het niet nodig moeten zijn, maar het is lekker spul.)
En na 14.00 (... om de gedachte te bepalen...) wordt door enthousiastelingen mbt bioritme afgeraden: ook bij gewone, niet supergestresste mensen heeft koffie drinken na plm twee uur een verstoring van het slaap/waakritme.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:35

Wat kan helpen is eens een slaap-dagboek bij te houden. Want: wat voor de één werkt, hoeft niet voor een ander te werken. Sommigen hebben 7u slaap nodig, anderen 9,5. Je hebt echte ochtendmensen, die dus om 4u het beste op kunnen staan en om 21u naar bed moeten, je hebt ook avondmensen die niet voor 2u kunnen slapen en het liefst niet voor 11u opstaan.

Houdt dus eens bij wanneer je naar bed gaat, hoe laat je inslaapt, ben je nog wakker geworden tussendoor? Wanneer je koffie/alcohol drinkt, tot hoe laat je op een scherm (tv/mobiel) kijkt, wanneer en/of je sport, stress gehad hebt etc. etc.
Wat je allemaal bij wilt houden bepaal je zelf: wat denk jij dat er allemaal invloed heeft op je slaap?

Geef je nachtrust een kwaliteitscijfer, hoe lekker heb je geslapen ofwel: hoe uitgerust begin je aan je dag?

Zo krijg je inzichtelijk welke dagen je een iets hoger cijfer hebt als andere dagen en wat dus helpende factoren zijn.

Bij een depressie komt het veel voor dat 's ochtends de vermoeidheid het grootst is, en 's avonds het wat beter gaat. Dit heeft vooral te maken met de mindset. Wakker worden met de gedachte: "pfffft, weer een dag voor de boeg" zuigt meteen alle energie weg. Cognitieve gezondheid is dus ook een belangrijk aspect in hoe uitgerust je je voelt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:25

Het zou ook nog te maken kunnen hebben met in een verkeerde slaapfase wakker worden. Dit heb ik zelf vaak doordat mijn man in ploegendienst werkt en als hij dan weg gaat of thuis komt val ik nog weer even in slaap en word dan in mijn rem slaap wakker. Ik voel me dan vaak de hele dag raar in mijn hoofd. Hier bestaan ook speciale horloges voor en zelfs apps voor op je telefoon die je wakker maken in de juiste slaapfase.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:31

Ik heb sinds 2 jaar een wake up light en wat een verademing is dat! Ik slaap altijd erg vast en als er dan uit het niks een loeiharde -rete iritante- wekker afgaat, schoot ik rechtop en wilde ik het liefst diep in mijn bed verdwijnen voor de rest van de dag haha! Opstaan is nog steeds geen pretje maar nu ga ik een half uur voordat ik moet opstaan al lichter slapen (door het licht dat langzaam aangaat). Als ik dan echt wakker moet worden gaat er een muziekje af die zachtjes begint. Voor mij pakte deze wekker écht goed uit: ik word veel relaxter wakker!

Ik vind dat je ook wel erg veel slaapt, wellicht heeft dat er ook nog mee te maken? Ik merk aan mijzelf dat als ik veel slaap, juist vermoeider wordt.. (9 uur slaap bijvoorbeeld) Ik slaap gemiddeld 8 uur nu

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:45

Citaat:
Bij een depressie komt het veel voor dat 's ochtends de vermoeidheid het grootst is, en 's avonds het wat beter gaat. Dit heeft vooral te maken met de mindset. Wakker worden met de gedachte: "pfffft, weer een dag voor de boeg" zuigt meteen alle energie weg. Cognitieve gezondheid is dus ook een belangrijk aspect in hoe uitgerust je je voelt.

Ik ben erg voor helpende gedachten, maar dit is wel kort door de bocht.

[De makke is dat de diagnose depressie nogal raar gesteld wordt. Het is een deels lichamelijke aandoening, maar zelden komt er een lichamelijke diagnose. Uit onderzoek blijkt wel dat nog al wat mensen een veel te laag cortisolgehalte hebben tijdens hun depressie. Dit kan goed verantwoordelijk zijn voor dit gevoel van totaal niet tegen de dag opgewassen zijn.
Een compleet terecht gevoel.
Zonder voldoende cortisol ontbreekt er nu eenmaal iets belangrijks.
Maar als de artsen geen lichamelijke diagnose stellen en er enkel naar gedrag wordt gekeken, is dit een logische gedachte.]

Ik ben blij dat ik op gegeven moment wel een lichamelijke diagnose had en dit gekwek naast mij neer kon leggen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:52

Jolien93 schreef:
Ik weet niet of het officieel bestaat, maar ik noem het maar even zo.
Elke ochtend is opstaan een hel.
Eerst dacht ik nog dat het te maken had met een gebrek aan slaap.
Maar ook nu ik 10 tot 13 uur per nacht slaap, blijft opstaan een crime.
Ik voel me dan ook echt depressief en zou het liefst niks gaan ondernemen.
Rond een uur of 10 (en heel wat caffeïne later) begint het langzaam bij te trekken.
Maar ik ben dit gevecht met mezelf elke ochtend zó zat.
Is er iemand die dit herkent? die tips heeft?
Het lijkt me heerlijk om écht op tijd op te kunnen staan, de hondjes uit te laten, uitgebreid te douchen, en ontspannen (én op tijd) op mijn werk aan te komen.

Ik had altijd 2 uur nodig om bij te komen en had een dijk van een ochtendhumeur.
Sinds mijn vrouw een trajecty heeft gedaan vanuit haar werk, ben ik mee gaan doen met ontspanningsoefeningen en smorgens niks geen spelletje of krant of pc, geniet ik enorm veel meer, ben ik energieker en start smorgens met plezier.

Mijn ontdekking was dat ik van huis uit, smorgens al de hele boel aan het scannen was.
Geen filter had, altijd aan stond en sjaggerijnig werd omdat ik altijd op mijn hoede was.
Nu is dat niet meer nodig.

Dus ik zou zeggen, leer ontspannen, of doe traject bij de gezonde zaak, het was een verademing dat mijn vrouw dat ging doen en ik mee lifte.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:02

Ik herken dit heel erg. Ik ben verder gewoon een energiek en opgewerkt persoon, maar op het moment dat ik mijn bed uit moet lijkt het net alsof ik een heel ander mens ben. Ik heb het maar geaccepteerd. Heb nu een wekker app waarbij ik de wekker alleen maar uit kan zetten door een foto van mijn douche te maken, dat dwingt mij toch op te staan.

Verder leg je misschien teveel druk op jezelf? Als je nu pas om 10 uur bijtrekt is het onrealistisch om te verwachten dat je opeens een ochtendmens word die vrolijk zijn bed uit springt. Wat bij mij ook helpt is savonds alles al klaarzetten, dus eten, outfit en tas ingepakt. En op tijd naar bed. Als mijn ritme uit balans is wil ik nog wel eens een lage dosering melatonine gebruiken. En een uur voor je gaat slapen alvast ontspannen. Rustige muziek en een boekje lezen ofzo. Ik weet niet of ik ooit echt een ochtendmens word, maar het is wel werkbaar zo :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:06

Ik herken het, als ik ‘s ochtends wakker word dan voelt het alsof de dag als een berg bovenop me ligt en zie er enorm tegenop. Inderdaad hier ook na een paar uur dat het allemaal wel weer meevalt en er weer redelijk tegen kan. Maar opstaan is echt een drama. Het liefst verstop ik me onder bed. Lang slapen, kort slapen, maakt allemaal niet zoveel uit. Het is niet per se dat ik moe ben, dat speelt ook wel mee, maar het is meer dat ik niet wil dealen met mensen en de narigheden in mijn leven.
Ik kan het nog aardig beperken maar ik heb me een paar keer niet kunnen beheersen en afgemeld van werk.
Ik slik nu 2 jaar antidepressiva en ben sinds kort weer in therapie, dus ik ben er ook aan aan het werken. Dus ik lees ook graag even mee :)

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:18

ik heb precies hetzelfde sinds een paar maanden, sochtens wakker worden en me zo slecht voelen en vaak moeten huilen. Ben daardoor ook dagen niet naar school kunnen gaan.
Omdat ik mezelf niet uit bed krijg en het liefst de hele dag wil slapen.

Voor mij helpt het wel om me savonds moe te maken dus bv naar sportschool te gaan.
En om smorgens meteen als ik wakker word aan de leuke dingen te denken.
en de leuke dingen die ik die dag ga doen. Ik probeer wel mijn gedachte uit te zetten en gewoon de dingen te doen die ik moet doen. want als ik teveel nadenk gaat het mis en wil ik weer terug mijn bed in.
dagstructuur is ook heel belangrijk voor mij.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:49

Janneke2 schreef:
Ik ben erg voor helpende gedachten, maar dit is wel kort door de bocht.

Ik ben blij dat ik op gegeven moment wel een lichamelijke diagnose had en dit gekwek naast mij neer kon leggen.

Goede kanttekening Janneke, het woord 'vooral' in mijn zin was wat misplaatst. Het was genuanceerder bedoelt dan dat het er nu staat inderdaad.

Fijn dat je een lichamelijke diagnose gekregen hebt, wellicht ook een goede tip voor TS om dit eens met de huisarts te bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:08

Hi Jolien ,

Ik vroeg mij af of het nu gaat met slapen en wakker worden ?