Hypo's (lage bloedsuiker)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Hypo's (lage bloedsuiker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 12:12

Nou ja,...een hypo kan je zelf opheffen. Dus in die zin "hoef" je er ook niet met medicatie iets aan te doen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 13:13

_eNelleke_,Geeft niks heel erg bedankt voor je antwoord en advies! Ik drink veel water en kruiden thee. 100% natuurlijk en cafeïnevrij.

MarliesV, dit is indd dagelijks. Vandaag krijg ik hem tot nu toe niet boven de 4.9 en heb al 5 dik belegde boterhammen gehad. 4 stukken chocola en een appel. Soms stijgt die enorm hard. Bv van de week met een plak ontbijtkoek. Dan gaat die naar de 8 en dan binnen een half uur zit die weer op de 3.3
In 2016 heb ik een opname gehad om te kijken of ik een tumor had in de alvleesklier. 72 uur niet eten. Mijn laagste waarde was 3 en dat was niet erg gaven ze aan. Dus conclusie niks gevonden.

Hoogendroog, op wat voor markers bedoel je dan? Ik laat nu ook veel testen via de privekliniek.

Jaji, de schildklier is meerdere malen getest ook uitgebreid. De laatste uitslag was op het randje. ( hij zou dan te laag zijn en snelwerkend zijn ) maar de waarde is nog goed. Soms heb ik het idee dat die het de ene keer wel goed doet en andere keer niet. Ik wil de uitgebreide test nogmaals een keer doen via de privekliniek maar ik denk dat de uitslag weer teleurstellend is.

NatasjaV, dat klopt maar zoveel hypo's per dag is niet gezond. Ook heel erg hinderlijk. Ik functioneer nog amper door alle klachten. Het belemmerd me hele leven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:17

Als ik eet wat jij eet..dan gaat het geheid mis.

Heb je weleens havermout geprobeerd? en idd langzame koolhydraten in combi met eiwitten en vetten.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 13:23

Elisa2 schreef:

Heb je weleens havermout geprobeerd? en idd langzame koolhydraten in combi met eiwitten en vetten.

Wat bedoel je met wat ik eet? Advies is volkoren brood. Kaas. Pindakaas. Zilvervliesrijst enz.
Yoghurt enz kan ik lastig verdragen. Dat gaat bij mij niet goed helaas.
Ik ben al jaren aan het stoeien met allerlei eten maar heb het juiste blijkbaar nog niet gevonden.
Ik viel heel erg af. Woog begin dec nog 45.6 kilo. Ik ben nu 4 kilo aangekomen en zit weer op 50 kilo. Mijn BMI is nu goed maar er moet meer bij. Ik moet er tegen eten om aan te komen.. dus heb ook wel veel calorieen nodig anders kom ik er niet...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:25

2misty2 schreef:
_eNelleke_,Geeft niks heel erg bedankt voor je antwoord en advies! Ik drink veel water en kruiden thee. 100% natuurlijk en cafeïnevrij.

MarliesV, dit is indd dagelijks. Vandaag krijg ik hem tot nu toe niet boven de 4.9 en heb al 5 dik belegde boterhammen gehad. 4 stukken chocola en een appel. Soms stijgt die enorm hard. Bv van de week met een plak ontbijtkoek. Dan gaat die naar de 8 en dan binnen een half uur zit die weer op de 3.3
In 2016 heb ik een opname gehad om te kijken of ik een tumor had in de alvleesklier. 72 uur niet eten. Mijn laagste waarde was 3 en dat was niet erg gaven ze aan. Dus conclusie niks gevonden.

Hoogendroog, op wat voor markers bedoel je dan? Ik laat nu ook veel testen via de privekliniek.

Jaji, de schildklier is meerdere malen getest ook uitgebreid. De laatste uitslag was op het randje. ( hij zou dan te laag zijn en snelwerkend zijn ) maar de waarde is nog goed. Soms heb ik het idee dat die het de ene keer wel goed doet en andere keer niet. Ik wil de uitgebreide test nogmaals een keer doen via de privekliniek maar ik denk dat de uitslag weer teleurstellend is.

NatasjaV, dat klopt maar zoveel hypo's per dag is niet gezond. Ook heel erg hinderlijk. Ik functioneer nog amper door alle klachten. Het belemmerd me hele leven.

Misschien een hele gekke gedachte hoor maar wellicht het proberen waard:

In principe eet je dus wel suikers alleen worden die door je lichaam sneller afgevoerd dan goed voor je is. De snelste manier is via vocht en via verbranding. Daarom krijgt iemand met een hyper vaak dorst en moet veel plassen, omdat het lichaam van de suikers af wil.

Iemand met een hyper die geen toegang heeft tot insuline moet ook veel water drinken en bewegen om die suikers te verbranden.

Ik weet niet of je veel water/thee drinkt tijdens, vlak voor of vlak na je eten maar wellicht kun je proberen rond je eetmomenten even niks te drinken. Een half uur ervoor en een half uur erna niet, zodat je lichaam de suikers niet direct weer naar buiten kan 'spoelen'.

Uiteindelijk ook allemaal symptoombestrijding en moet de echte oorzaak onderzocht worden maar als het je zou helpen om comfortabeler de dag door te komen dan is het misschien wel een idee. Wel voldoende blijven drinken natuurlijk maar niet meer dan 1,5/2 liter per dag.

Dat je suikerspiegel piekt na een plak ontbijtkoek is logisch want daar zit giga veel suiker in. Het is juist de kunst om 'm stabiel te krijgen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 13:30

_nelleke_ heel goed advies! Ik ga dat eens toepassen! :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:31

Al getest op hypoglycemie?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 13:34

Keet schreef:

Ik weet niet hoe ze daar op kunnen testen, maar na een opname met 72 uur niks eten en de waarde niet lager dan 3 was hun conclusie dat ik ook geen hypoglycemie heb.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 14:20

TS; de markers waar ik destijds op getest ben, kan een internist je zo vertellen. Omdat mijn soort diabetes een soort auto-immuunziekte is (want dat is type 1), heb ik bepaalde stoffen in mijn bloed welke mijn nog aanwezige eigen insuline producerende cellen aanvallen en vernietigen. Maar ik denk niet dat jij diabeet bent, daar lijkt jouw ziektebeeld niet op. Als ik eet en niet spuit wordt ie veuls te hoog. Te laag (hypo) betekent bij een diabeet dat ie te veel insuline t.o.v. van glucose in zijn bloed heeft. Daarom is het zo moeilijk om als diabeet zijnde de schommelingen te voorkomen. Plus dat er nog zo veel andere factoren zijn die mijn bloedglucose-gehalte kunnen veranderen (hormonen, stress, warmte, kou, te vroeg opstaan, , medicijnen, bloeddruk, bepaalde voedingsmiddelen, te laat naar bed). Ik denk dat er nog winst valt te behalen in jouw eetpatroon.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 14:28

hoogendroog schreef:
TS; de markers waar ik destijds op getest ben, kan een internist je zo vertellen. Omdat mijn soort diabetes een soort auto-immuunziekte is (want dat is type 1), heb ik bepaalde stoffen in mijn bloed welke mijn nog aanwezige eigen insuline producerende cellen aanvallen en vernietigen. Maar ik denk niet dat jij diabeet bent, daar lijkt jouw ziektebeeld niet op. Als ik eet en niet spuit wordt ie veuls te hoog. Te laag (hypo) betekent bij een diabeet dat ie te veel insuline t.o.v. van glucose in zijn bloed heeft. Daarom is het zo moeilijk om als diabeet zijnde de schommelingen te voorkomen. Plus dat er nog zo veel andere factoren zijn die mijn bloedglucose-gehalte kunnen veranderen (hormonen, stress, warmte, kou, te vroeg opstaan, , medicijnen, bloeddruk, bepaalde voedingsmiddelen, te laat naar bed). Ik denk dat er nog winst valt te behalen in jouw eetpatroon.

Hormonen is ook echt een ding indd! Rond mijn periode.. eigenlijk die twee weken aanloop al is het veel erger ook. Ben nu begonnen met rode klaver om te kijken of ik de hormonen een beetje gelijk kan houden. En natuurlijk beweging niet te vergeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:54

2misty2 schreef:
Elisa2 schreef:

Wat bedoel je met wat ik eet? Advies is volkoren brood. Kaas. Pindakaas. Zilvervliesrijst enz.
Yoghurt enz kan ik lastig verdragen. Dat gaat bij mij niet goed helaas.
Ik ben al jaren aan het stoeien met allerlei eten maar heb het juiste blijkbaar nog niet gevonden.
Ik viel heel erg af. Woog begin dec nog 45.6 kilo. Ik ben nu 4 kilo aangekomen en zit weer op 50 kilo. Mijn BMI is nu goed maar er moet meer bij. Ik moet er tegen eten om aan te komen.. dus heb ook wel veel calorieen nodig anders kom ik er niet...

Boterhammen, chocola, appel, ontbijtkoek zijn allemaal "snelle suikers" waar je bloedsuiker ineens heel hard door stijgt en wat dus niet goed voor je is.
Als ik dat eet, dan gaat het bij mij helemaal mis met mijn bloedsuiker spiegel.

Wat bij mij werkt is havermout (langzame koolhydraten) zilvervliesrijst, eieren zijn een hele goede. Gebalanceerde maaltijd met vet, eiwit en langzame koolhydraten en vooral niet te vaak eten. (ik heb ook ondergewicht maar krijg het er niet aan door verkeerd eten)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 19:33

Elisa2, oh, ik ken mensen diabetes en die geven juist aan volkorenbrood. Zijn langzame koolhydraten. Wel bevat het veel koolhydraten..Chocola schijnt ook ( de extreem pure ) een lage glycemische index te hebben. Appel en ontbijtkoek heb je gelijk in. Appel was even nood vandaag.
Maar ik heb al vele soorten voeding geprobeerd, denk een 15 jaar ofzo...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 07:45

Als je goed brood koopt dan is er ook niks aan de hand. Let wel op dat niet al het bruin brood ook volkoren is en je juist echt de volkoren variant moet pakken. Als er op het brood staat 'volkoren' dan is dat het gelukkig wel, maar meergranen of robuust of iets dergelijks is niet per se altijd volkoren. Hoe donkerder hoe beter geld ook niet, dat hele donkere brood is vaak gekleurd met rogge. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 07:54

Is er niks met je alvleesklier? Dat die bv teveel insuline aanmaakt?
Congenitaal Hyperinsulinisme bv is een aangeboren afwijking maar ms kan zoiets ook later ontstaan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:40

2misty2 schreef:
Elisa2, oh, ik ken mensen diabetes en die geven juist aan volkorenbrood. Zijn langzame koolhydraten. Wel bevat het veel koolhydraten..Chocola schijnt ook ( de extreem pure ) een lage glycemische index te hebben. Appel en ontbijtkoek heb je gelijk in. Appel was even nood vandaag.
Maar ik heb al vele soorten voeding geprobeerd, denk een 15 jaar ofzo...

Bij mijn weten is al het brood "snelle" koolhydraten, en chocola bevat suiker dus dat is ook weer een "snelle". Ik eet trouwens helemaal geen suiker meer.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 09:45

Verootje alles is onderzocht kwam niks uit. Ik ga nogmaals mn schildklier uitgebreid doen.

Elisa2 ik at indd ook geen suikers meer. Speciaal brood enz. Maar nu ik weer gewoon brood eet en veel eet stabiliseert het iets. Alleen nu krijg ik ook klachten terwijl ik geen hypo heb. Maybe soort afkick verschijnselen ofzo. Had 5 a 6 hypo s per dag eerder.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:19

Je kunt ook een pseudo-hypo hebben. Als je bloedsuiker hoog was/is (hyper) en plotseling flink gaat dalen, heb je dezelfde klachten als bij een hypo, alleen is je bloedsuikerspiegel dan niet te laag.

douschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:39

Je hebt een pb.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 07:50

Afbeelding
hoogendroog schreef:
Je kunt ook een pseudo-hypo hebben. Als je bloedsuiker hoog was/is (hyper) en plotseling flink gaat dalen, heb je dezelfde klachten als bij een hypo, alleen is je bloedsuikerspiegel dan niet te laag.

Die heb ik soms ook indd. Noem dat een soort afkickverschijnselen. Maar heb wel vaak hypo's.
Zie afbeelding afgelopen nacht. Die waarde boven de 4 zakte alweer net gegeten.
Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:04

Waarom ben je met dergelijke bloedwaarden eigenlijk op een suikervrij/diabetes dieet gezet? Ik heb juist het idee dat het daardoor nog erger kan worden.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:43

_Nelleke_ schreef:
Waarom ben je met dergelijke bloedwaarden eigenlijk op een suikervrij/diabetes dieet gezet? Ik heb juist het idee dat het daardoor nog erger kan worden.

Omdat ik extreem snelle schommelingen heb. Daarmee kon ik het een beetje stabiel houden. Ik voelde me heeeel veel beter.
Ik ben weer dingen aan het toevoegen maar voel me zoveel slechter.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:12

Ik ken jullie systeem van mol dus helemaal niet in belgie berekenen we het anders. Maar ik heb een afwijking in mijn pancreas die teveel insuline aanmaakt als ik suiker eet. Dus de minste snelle suikers zijn voor mij zware hypos die tot comateuze waardes gaan. Was bij mij een toevallige ontdekking. Enige oplossing is dieet van geen fruit melk en alle andere snellere suikers pastas in volkorenvorm gemengd met veel vet plus pillen en ams laaste optie een groeihormoon spuit. Maar dat doet mij teveel denken aan dikbillen haha

Diabetes dieet heeft voor mij veel te veel suikers

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 08:13

Furrow schreef:
Ik ken jullie systeem van mol dus helemaal niet in belgie berekenen we het anders. Maar ik heb een afwijking in mijn pancreas die teveel insuline aanmaakt als ik suiker eet. Dus de minste snelle suikers zijn voor mij zware hypos die tot comateuze waardes gaan. Was bij mij een toevallige ontdekking. Enige oplossing is dieet van geen fruit melk en alle andere snellere suikers pastas in volkorenvorm gemengd met veel vet plus pillen en ams laaste optie een groeihormoon spuit. Maar dat doet mij teveel denken aan dikbillen haha

Bedankt voor je reactie! Dat klinkt pittig!! Bij mij is geen enkele afwijking gevonden. Ik heb al wel jaren de auto imuum ziekte sjogren. Alleen de artsen zeggen dat het er niks mee te maken kan hebben.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:35

2misty2 schreef:
Furrow schreef:

Bedankt voor je reactie! Dat klinkt pittig!! Bij mij is geen enkele afwijking gevonden. Ik heb al wel jaren de auto imuum ziekte sjogren. Alleen de artsen zeggen dat het er niks mee te maken kan hebben.

Bij mij is het beginnen met trillen, moodswingd zweten, zware misselijkheid zonder overgeven , wegdraaien,moe... huisarts vertelde mij depressie. Uiteindelijk door een heel andere aandoening bij een prof in het uza terechtgekomen en daar heb ik een suikerproef gehad die echt zware resultaten geeft. Jaarlijks gaat het ook meer omlaag.

Laagste is in jullie waarde dat ik krijg is 1. Moest je een doorverwijzing willen naar een hele goede endocrinoloog kan ik je er 1 aanraden.

Voor de andere snachts eten we niet Maar kunnen we wel hypos krijgen neem 2 soeplepels zetmeel valse suiker en sojamelk ongezoet. Klinkt heel raar maar het helpt zo goed!!!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:45

2misty2 schreef:
Keet schreef:

Ik weet niet hoe ze daar op kunnen testen, maar na een opname met 72 uur niks eten en de waarde niet lager dan 3 was hun conclusie dat ik ook geen hypoglycemie heb.

Is heel raar, het gekke juist is dat hij nuchter vaak stabiel is.
Ze moeten juist testen met suiker en dan om de vijf minuten bloednemen en dan om het kwartier en het uur.