Meniscus operatie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Meniscus operatie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:34

Jaa sorry,
Het eerste bericht heb ik snel getypt toen im aan het werk was.
Soms vergeet ik dan wel dingen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:41

hagelslag schreef:
Jaa sorry,
Het eerste bericht heb ik snel getypt toen im aan het werk was.
Soms vergeet ik dan wel dingen

Kan gebeuren :D. Maar werpt er wel weer ander licht op :D.

Het is wel altijd verstandig je aan het revalidatieplan te houden, ook als het goed voelt.

Hopelijk is het goed hersteld.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:34

Achja oeps Y)(^)

Het is redelijk goed gekomen.
Nu ca 2.5 jaar na de laatste operatie kan ik redelijk alles.
Maar moet gewoon rekening met dingen houden.
Te veel stilzitten gaat zeer doen maar te veel sport/lopen of dezelfde activiteit ook.
Op mn knieeen zitten kan ik niet meer.
En ik heb een automaat gekozen als auto ipv schakelbak.
Altijd de koppeling intrapoen met links was niet fijn

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 17:29

Ik heb al een paar jaar geen paard meer en doe verder ook geen woeste sporten, verder heb ik een bureaubaan, dus ook daar geen belasting.
Mijn linkerbeen is sowieso al wat minder na schade aan de zenuw door een hernia.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:46

Sorry dat ik het topic omhoog schop.

Zonnebloem, ben jij inmiddels al geopereerd?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:49

Desi_2409 schreef:
Ik mocht direct weer alles doen na mijn meniscus operatie. Is wel afhankelijk wat ze gaan doen, als ze het hechten moet je inderdaad langer revalideren en voorzichtiger doen. Bij mij hebben ze alleen een deel weg gehaald en mocht alles direct weer doen.
Traplopen deed ik achterstevoren, was voor mijn knie minder belastend.

Bij mij hetzelfde verhaal. Stuk buitenkant meniscus verwijderd en liep een uur na de operatie gewoon het ziekenhuis uit, nooit meer last van gehad :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:17

Ik ben woensdag geopereerd. De chirurg heeft ongeveer de helft van mijn binnenste meniscus weggehaald. Dat was helemaal gerafeld en gescheurd. Er zit nu een flink verband omheen die er zaterdag pas af mag. Nu loop ik met krukken en geen vol gewicht op mijn slechte been.

Heb eigenlijk alleen paracetamol gehad en voor de nacht tramadol, maar ik heb er geen pijn aan. Het zeurt een beetje en steekt wat als ik erop gelopen heb. Verder is het goed te doen, alleen slapen is wat lastig, maar dat ging vannacht al een stuk beter.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:24

Een voorspoedig herstel gewenst Zonnebloem!

Hoe heb je het ervaren? En ben je onder algehele narcose geweest?

Sorry voor mijn vragen, ik wordt 7 februari geopereerd en ben lichtelijk zenuwachtig..
Ik ga overigens onder algehele narcose ivm complicaties bij een ruggenprik.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:37

Ik heb een ruggenprik gehad, tweede keer voor mij nu en dat was prima. Wel een beetje vreemd om te zien dat je been wordt opgetild terwijl je het niet voelt. Vooral leuk om mee te kunnen kijken, dat was wel interessant om te zien.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:52

hoi hoi ik heb een hele reconstructie gehad van me knie waaronder dus ook een gescheurde meniscus die gehecht is ik mocht 6 weken niet een staan op me been want die druk kan er al voor zorgen dat de hechting springt, en het advies wat je krijgt hou je eraan want het schiet zo los. (dit was 8 jaar geleden) ben 4 x geopereerd aan me knie daarbij adviseerde om als jonge vrouw beter geen ruggeprik te kiezen dit omdat het gaatje dat ontstaat door de ruggeprik naald niet altidj sluit, waardoor je heftige hoofdpijn krijgt.

Passadena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:14

Mijn ervaring !

Ik ben geopereerd aan mijn meniscus in 2015.
Ik was nog jong (15 en nu inmiddels 19)

De dag van de operatie werd een kruis op mijn knie getekend. Degene die geopereerd moest worden.
Alles werd mij stap voor stap verteld.
Dat ik naar de behandelkamer werd gebracht en dat ik een roesje ging Krijgen omdat ik zo jong was. De ruggenprik volgde daarna gelijk.Ik had zelf de keuze of ik mee wou kijken of volledig onder narcose !
Natuurlijk wou ik kijken!

Ik werd naar de behandelkamer gebracht en in mijn infuus kreeg ik een roesje gespoten (je voelt er niks van. Binnen 1 vingerknip was ik weg)
Na 10/15 minuten ( mijn gevoel ) werd ik wakker en kon op een scherm mee kijken wat hij deed.

Na een half uur werd ik teruggebracht naar mijn kamer.
Ik begon na zo'n lange tijd zo'n honger te krijgen maar mocht niks eten ( frustrerend als je een puber bent)
Na 1 uur begin je je benen weer te voelen. Warm worden en ken je het gevoel als je lang gelopen hebt en dan weer gaat zitten. Dat gevoel krijg je dan en dat voelt raar.

Na een paar uren kon ik weer lopen. En kreeg ik krukken in mijn handen. Ze hebben me laten zien hoe ik van de trap af moest lopen en hoe ik normaal moest lopen net de krukken. Na een paar dagen moest ik met 1 kruk lopen.

Na 1.5 jaar was ik eindelijk van de pijn af. Ik heb er heel lang last van gehad. Het herstellen duurde heel lang.
(Dat kwam misschien ook wel omdat ik dwars was en vaak mee wou sporten met gym)

Nu vandaag de dag vrijwel geen last van behalve vanmiddag (veel te ) snel de trapoplopen. Dan kan ik vernemen dat er inderdaad ooit iets is gebeurd met mijn knie.
Maar ik heb een half jaar lang fanatiek hard gelopen waar ik totaal geen last van heb gehad.

Ben wel heel blij dat ik het gedaan heb :)!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 10:29

Ik ben afgelopen donderdag geopereerd. Ik heb ook een ruggenprik gehad, wat me heel slecht bevallen is. Toen de chirurg begon voelde ik toch licht pijn waar ik misselijk van werd en ik paniek raakte. Ze hebben me iets extra gegeven en toen ging het goed. Ik had dit x voor een ruggenprik gekozen omdat ik de vorige keer uit de narcose zo slecht wakker werd. Ik heb het rusteloze benen syndroom en mijn hele lijf sloeg op tilt toen ik weer kon bewegen, ik stuiterde bijna het bed uit.
Nu kreeg ik dit dus al tijdens de operatie, mijn onderlijf kon niet bewegen, maar mijn bovenlijf en armen stuipten alle kanten op. Was niet fijn. Het heeft op de uitslaapkamer ook nog zeker 10 minuten geduurd voordat het over was.
Ik heb wel een goede avond gehad en kon ook gewoon eten. Voor het slapen gaan een Tramadol genomen en aan het einde van de nacht nog 1. Daarna begon de ellende. Ik blijk geen Tramadol te verdragen en ben al meer dan 24 uur aan het braken. Inmiddels houd ik thee en water als ik rustig drink een beetje binnen. Eten gaat helemaal niet.
M'n knie gaat gelukkig wel goed, heb er nu weinig last van. Vandaag mag het drukverband eraf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 12:01

Ik heb twee keer voor algeheel gekozen
, maar ik kom heeeeel makkelijk uit de narcose
Ik zit al rechtop als ze me de OK uit rollen :+

Alle twee de Keren ook heel snel weer op de been

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:09

Kregen jullie tramadol voorgeschreven n.a.v de operatie?

Ik gebruik al bijna een jaar 2 tot 3x daags tramadol wegens wat anders overigens.
Mij is alleen wel gevraagd om door te geven of ik tramadol heb geslikt voorafgaand de aanstaande operatie.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:15

Ik heb 3 tabletjes meegekregen voor de eerste nachten. Verder gebruik ik alleen paracetamol. Vandaag is het drukverband eraf gegaan, heel fijn, heb ook nauwelijks nagebloed. Vanavond even lekker douchen, daar ben ik wel aan toe.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 16:23

Ja ik zou 3 x daags een Tramadol mogen. Maar ik verdraag het dus niet. Ik deed niks anders dan overgeven. Ik was al aardig aan het uitdrogen en kreeg daar hoofdpijn van. Maar nu lukt drinken weer, dus de hoofdpijn zakt af nu.

Ik heb net het drukverband van m'n knie afgehaald en het ziet er prachtig uit. Wel een beetje dik nog.

@Sonja, ik kom ook vlot bij uit de narcose en begin daarna met armen en benen onwillekeurig te zwaaien en te schoppen. Wordt niet gewaardeerd door de verpleging :o

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 16:24

Fijn Zonnebloem dat het zo goed gaat. Straks lekker douchen ja, heerlijk.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:30

Ja mijn knie is ook wel wat dik, maar is ook wel wat in gerommeld natuurlijk.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 17:13

Ja dat is volkomen normaal. Dat slinkt straks weer als we wat meer kunnen en mogen bewegen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:10

Hier geen extra pijnstilling genomen buiten para en ibu wat ik in huis had volgens mij
Heb de tramadol ook niet opgehaald bij de apotheek

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:24

Hoe is het nu met jou Cookies?

Ik hobbel inmiddels een beetje door het huis zonder krukken, dat gaat wel redelijk. Wel veel last van mijn rug, heupen en kuiten van het anders lopen, liggen en zitten. Ook al 2 dagen geen pijnstilling meer, ook niet nodig.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 12:25

Ik hobbel met 1 kruk door het huis. Het gaat aardig goed. Ik neem voor de nacht nog een diclofenac. Slapen is lastig met het pootje zo. Eergisteren klapte m'n knie dicht en op slot toen ik m'n bed in stapte. Was nogal pijnlijk.
Verder zit ik lekker te bingewatchen op de bank.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 13:41

Ik slaap gelukkig heel goed, op mijn zij met een kussen tussen mijn knieën. Kan wel merken dat mijn knie erg instabiel is, orthopeed gaf wel aan dat ik sterke spieren rond mijn knie heb wat het meestal wel opvangt. Toch heb ik af en toe het gevoel dat hij wel wat zwikt. Vervelendste vind ik dat de kuit van mijn slechte been nu helemaal gespannen is van het aanpassen bij het lopen. Hopelijk trekt dat snel weer weg. Dat op slot schieten klinkt wel heel naar, is dat nu weer over dan?

Bingewatchen, Bokken en wat spelletjes op mijn telefoon. Heb wel geluk met vrienden en familie die er voor zorgen dat mijn dochter naar school gebracht wordt en dat ze na school kan spelen tot mijn man weer thuis is. Ik hoef thuis gelukkig niet zo veel behalve voor mezelf en de katten zorgen en eten koken. Mijn man heeft maandag boodschappen voor de hele week gedaan en maakt 's avonds alles klaar voor dochters tas naar school, echt heel fijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 16:38

Fijn dat je hulp hebt en dat je je eigen kan vermaken overdag. Anders duurt de dag wel erg lang. Ik woon alleen en heb van te voren veel boodschappen gedaan, dus ik red me wel. En iedereen die op visite komt vraagt of ik iets nodig heb dus die halen dringende dingen. Verder kan ik met kruk en stofzuiger ook uit de voeten. :D De kat vindt het fantastisch dat ik de hele dag thuis ben. *\o/*

Tja ik weet niet hoe dat op slot schieten kon, misschien door het vocht in de knie? Ik hoop dat het niet meer gebeurd in elk geval. Ik houd s nachts de "sok" om nu, dat voelt iets stabieler.
Dat zwikken/instabiele gevoel heb ik ook wel, daarom loop ik met 1 kruk.

Is jouw knie en onderbeen ook zo geel en groen? #) :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:00

Geel, paars en blauw.
Spoiler:
Afbeelding

Deze is van gisteren.