Problemen met afvallen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:16

Janine1990 schreef:
Lau schreef:
En waarom als ik dan volgens mijn diëtist eet en dus veel meer val ik wel af. En het zelfde beleg maar dan veel minder kom ik aan. Je kan volgens mij echt wel te weinig eten. Anders zou de gemiddelde diëtist dat toch niet zeggen.

Volgens mij rekent de gemiddelde diëtist ook nog steeds volgens de schijf van 5. Iets dat ook al redelijk achterhaald is.

Nee dat doet die van mij dan weer niet :')
Maar volgens haar kan ik niet leven op wat ik eet. 3 crackers kipfilet en misschien net een kwart bord avond eten. Terwijl als ik meer eet ik wel afval echt heel raat omdat je dus denkt met minder eten val je af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:19

Lau schreef:
Maar volgens haar kan ik niet leven op wat ik eet. 3 crackers kipfilet en misschien net een kwart bord avond eten. Terwijl als ik meer eet ik wel afval echt heel raat omdat je dus denkt met minder eten val je af.

Ik kan ook niet de middag doorkomen op 3 crackers met kipfilet, daarom eet ik een kha pannekoek. En mijn avondeten zit ook gewoon geen rijst of dergelijke bij, wel veel groenten en soms een kaas (huttenkase, mozzarella) voor de eiwitten en het vet. En die portie komt terecht op een klein bord, zodat het veel lijkt.

Maar wat eet jij dan in plaats van die 3 crackers met kipfilet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:22

Cola bevat veel suiker, 1 glas cola per dag is 15 kilo suiker per jaar.Wat vaker eten kan ook helpen.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 12:24

Misschien toch maar even een diëtiste bezoeken dan...

Heb ook al muesli geprobeerd, dit at ik dan droog, zonder iets erbij in aan kwark ofzo omdat ik dat niet lekker vind :+

Probleem is dat ik maar een half uurtje pauze heb op een dag, dus soms nog niet eens de tijd heb om naar de wc te gaan, laat staan iets eten.

Ik zit de hele dag op de heftruck, dus niet bevorderlijk voor beweging.

Friet eten we al uit de airfryer. Bakken vlees met olijfolie.

Als ik na ga wat ik vroeger at op school, en dan nu, snap ik echt niet dat ik toen 53 kilo woog :+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:27

Janine1990 schreef:
Lau schreef:

Ik kan ook niet de middag doorkomen op 3 crackers met kipfilet, daarom eet ik een kha pannekoek. En mijn avondeten zit ook gewoon geen rijst of dergelijke bij, wel veel groenten en soms een kaas (huttenkase, mozzarella) voor de eiwitten en het vet. En die portie komt terecht op een klein bord, zodat het veel lijkt.

Maar wat eet jij dan in plaats van die 3 crackers met kipfilet?

Ik eet 3 krsckers kipfilet, soms met kaas. Maar dan wel vol naar school veel traplopen en ik stort niet in. Heb ook geen honger gevoel. Daarom krijg ik mijn avond eten niet op. Ik zit dan niet vol maar heb dan geen zin meer om te eten. Dat is vaak mijn probleem heb dan geen zin om verder te eten. Als ik volgens de diëtist eet eet ik:

‘S ochtends magere kwark met fruit en een kop thee

Tussendoor: gesneden komkommer of paprika en probeer ik een fles water leeg te drinken

‘S middags: broodje met mager beleg en een kop thee

Tussendoor: fruit en probeer ik weer een fles water leeg te hebben

‘S avonds: 100 gram groente klein stukje vlees en wat aardappels

Laatste tussendoortje: vaak een cracker met mager beleg en een kop thee.

Janneke2

Lau schreef:
Je eet net als ik veel te weinig, maar ook drink je niet genoeg. Ik mis ook fruit in je dagelijks eetpatroon.
Wat mijn diëtist mij adviseert en wat ik nog steeds niet doe. Mijn gemiddelde eetpatroon van de dag bestaat uit 3 crackers en avond eten... toch kom ik aan en dat komt toch echt omdat ik mijn motortje niet draaiende houd. Maar je moet echt 6x eten:

Dat 6x eten is uiterst modern en heeft geen goede papieren.
Noch in de oertijd, noch in de 19e eeuw gebeurde dit. Een mens heeft het in principe niet nodig.

Je spijsvertering is geen motor en draait heus wel. Wel noem je een dubbel nadeel: door overdag crackers te eten, kom je niet in vetvertering (= afvallen).
En door alleen 's avonds te eten is het lastiger die calorieën dezelfde dag nog te verbranden, dus die sla je op (= vetvorming) - en omdat je de volgende dag niet aan vetverbranding doet door koolhydraten (=crackers) te eten, kom je aan.
Balen!!!

(Ik eet meer, met vee, plezier en val af/blijf stabiel op goed gewicht.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 23-12-18 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Melewel94 schreef:

Heb ook al muesli geprobeerd, dit at ik dan droog, zonder iets erbij in aan kwark ofzo omdat ik dat niet lekker vind :+

Probleem is dat ik maar een half uurtje pauze heb op een dag, dus soms nog niet eens de tijd heb om naar de wc te gaan, laat staan iets eten.

Als ik na ga wat ik vroeger at op school, en dan nu, snap ik echt niet dat ik toen 53 kilo woog :+
Nouja je hebt overal wel een excuus voor en duidelijk niet in de gaten hoeveel je werkelijk eet. Zo gaat het inderdaad nooit lukken om gewicht kwijt te raken.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:28

Ook een tip: lees de bestaande topics over afvallen eens door. Daar worden al zo ontzettend veel tips gegeven. In nieuwe afval topics roept iedereen altijd maar wat, in de wat langer lopende topics zijn de argumenten veel beter onderbouwd met bronnen etc.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:33

Lau schreef:
En waarom als ik dan volgens mijn diëtist eet en dus veel meer val ik wel af. En het zelfde beleg maar dan veel minder kom ik aan. Je kan volgens mij echt wel te weinig eten. Anders zou de gemiddelde diëtist dat toch niet zeggen.

Als je aan kon komen door te weinig te eten, liepen er geen uitgehonderde kinderen in Afrika rond.

Het menselijk lichaam is een chemische fabriek. Je stopt er brandstof in (eten) en dat wordt in energie omgezet. Stop je er teveel brandstof in, dan wordt dat opgeslagen (vet). Stop je er te weinig brandstof in, dan wordt de opgeslagen voorraad aangesproken. Moeilijker is het écht niet. Je lichaam gaat echt géén voorraad brandstof opslaan als er al een energietekort is (= als je te weinig eet).

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:34

Aankomen omdat je te weinig eet bestaat echt niet. Bij niemand niet.

Heb je weleens geteld hoeveel calorieën je daadwerkelijk eet? Je bent niet groot met 1.55 dus 2000klcal zul je echt niet nodig hebben. Als je daarop mikt zul je sowieso flink aankomen.

Ik zou met MyFitnessPal bijhouden hoeveel je daadwerkelijk eet. En dan ook echt eerlijk zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:35

Vergis je niet in watje beweegpatroon was toen je nog op school, zat.
Elk lesuur van lokaal wisselen is al de hele dag door kleine beetjes bewegen, verplicht 2 uur gym in de week, op de fiets naar school, of met de bus en dan van en naar de halte lopen is ook beweging, dat is heel anders dan met de auto naar je werk en daar op een heftruck stappen.

Diëtiste kan ik je aanraden.

En ook echt de knop bij jezelf omzetten.
Beweging is heel belangrijk, zeker met zo'n enorm zittend beroep. Als sporten moeilijk wil, probeer een half uur tot uur te gaan wandelen per dag, ga 1-2x per week zwemmen.

Over je huidige voedingspatroon is al veel gezegd, daar kan een diëtist je veel beter bij helpen dan dat ik dat kan.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:39

Ik heb niet alles gelezen en misschien is het al gezegd maar wat voor mij heel goed hielp en veel inzicht geeft is het opschrijven van wat je eet in een app die de calorieen telt. Vaak eet je namelijk calorierijker dan je zelf denkt ondanks dat je niet veel eet.

Die apps helpen je vaak ook met hoeveel calorieen je mag eten op een dag om af te vallen.

Oh en probeer niet te snel af te vallen want dan komt het er ook snel weer aan ( spreekt uit ervaring)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 12:40

Nies_ schreef:
Melewel94 schreef:

Nouja je hebt overal wel een excuus voor en duidelijk niet in de gaten hoeveel je werkelijk eet. Zo gaat het inderdaad nooit lukken om gewicht kwijt te raken.

Uhm excuus? Sorry hoor. >;) Ik geef hier feiten zoals ze zijn, zodat er een betere beoordeling kan zijn over het onderwerp. Niet meer, niet minder.

Ik zal straks die app eens bekijken!

Zal mijn voeding inderdaad eens onder de loep moeten nemen. Wat ik denk goed te doen, of denk van ach valt wel mee, is waarschijnlijk averechts.

Zodra ik bij een diëtiste geweest ben hou ik jullie ook op de hoogte.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:44

Ik heb echt precies hetzelfde, ik weet alleen dat ik niet gezond eet maar kan er gewoon niet van af blijven in tijden van stress. Dus bij mij gaat het soms een hele tijd goed (laatste keer 2,5 jaar goed) en dan heb ik veel stress en gaat het weer mis.

Ik mis inderdaad je ontbijt. Als je iets makkelijks wil dan zou je 0% kwark kunnen eten, mijn ervaring is dat dat goed vult en het kost geen moeite sochtends. Verder zou ik ook tussendoortjes nemen als ik jou was en wat meer gaan experimenteren met avondeten. Ik zie heel veel koolhydraten, probeer leuke recepten te zoeken op internet met veel groenten en lekkere kruiden. Of maak een uitgebreide maaltijdsalade met biekstukreepjes of kip met bijv gegrilde groenten.

Kijk of je wat koolhydraten kan vervangen door eiwitten.
En een rondje lopen (wandelen) is ook heel goed. Als je savonds een half uurtje of uurtje loopt dan scheelt dat al aanzienlijk.

Janine1990

Janneke2 schreef:
Lau schreef:
Je eet net als ik veel te weinig, maar ook drink je niet genoeg. Ik mis ook fruit in je dagelijks eetpatroon.
Wat mijn diëtist mij adviseert en wat ik nog steeds niet doe. Mijn gemiddelde eetpatroon van de dag bestaat uit 3 crackers en avond eten... toch kom ik aan en dat komt toch echt omdat ik mijn motortje niet draaiende houd. Maar je moet echt 6x eten:

Noch in de oertijd, noch in de 19e eeuw gebeurde dit. Een mens heeft het in principe niet nodig.

Je spijsvertering is geen motor en draait heus wel. Wel noem je een dubbel nadeel: door overdag crackers te eten, kom je niet in vetvertering (= afvallen).
En door alleen 's avonds te eten is het lastiger die calorieën dezelfde dag nog te verbranden, dus die sla je op (= vetvorming) - en omdat je de volgende dag niet aan vetverbranding doet door koolhydraten (=crackers) te eten, kom je aan.
Balen!!!

Dit dus, Lau, met jouw eetpatroon, zou ik omvallen en vreselijk hangry worden.
Maar goed, als het werkt... dan werkt het... :)

Ik eet liever wat vetter.

muntdrop

Wat vervelend dat het afvallen niet zo goed gaat. Heb je al een geprobeerd om een week lang nauwkeurig alle kcal bij te houden? Niet met het doel om onder een bepaald nummer te komen, maar zodat je een idee krijgt hoeveel kcal er in producten zit, soms kun je je daar namelijk flink op verkijken!

Ik moet zelf ook vroeg op staan, ik ontbijt dus ook pas als ik op mijn stage ben. Ik zet het savonds alsvast klaar (overnight oats met fruit) en eet dat dan tussen 9 en 10 met nog een handje walnoten. In de trein drink ik eerst nog een koffietje (latte met vanille siropp, guilty pleasure...). Mijn lunch is gewoon 2 volkoren boterhammen (dus 4 snee brood) met kaas of kipfilet of iets dergelijks, beetje afwisselen. Verder heb ik nog een banaantje mee voor als ik trek heb. En avondeten wisselt uiteraard, maar qua koolhydraten doe ik altijd maar 50 gram (volkoren pasta, bruine rijst, aardappels wel vaak iets meer volgsnsmij, zou ik even moeten nakijken) en VEEL GROENTE. Frietjes uit de airfryer kan je best prima wekelijks eten, maar pak niet een grote hoeveelheid en eet er bijvoorbeeld ook gegrilde groente uit de oven bij. Als laatste, stop met suikerhoudende frisdrank. Drink eventueel suikervrij als je het echt niet kan missen. Naast mijn koffie drink ik alleen maar water en thee.

Verder qua sport, lukt wandelen je? Of is dat te belastend voor je gewrichten? Eventueel fietsen? Elke dag eventjes 30 min wandelen of fietsen (rustig tempo) , lekker buiten zijn en lichte beweging is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook mentaal! Verder yoga misschien iets voor je? Heb een paar jaar terug een jaar lang 1x per week een flow yoga klas gedaan, en heb me echt verbaasd over hoeveel sterker mijn lichaam alleen al daarvan is geworden (deed toen niks anders ernaast)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:54

Janine1990 schreef:
Janneke2 schreef:

Balen!!!

Dit dus, Lau, met jouw eetpatroon, zou ik omvallen en vreselijk hangry worden.
Maar goed, als het werkt... dan werkt het... :)

Ik eet liever wat vetter.

Ik eet het liefst zonder veel moeite en weinig stukjes :')
Maar ik heb wel meer eetproblemen gehad, ik eet het liefst niet. Of te weinig het is al heel wat dat ik 2x eet. Maar ik probeer nu wat ik eerder postte bij te houden met die 6 eetmomenten. En dan val ik wel af. Maar ik val snel terug in niet eten of maar 2 maaltijden. En dan kom ik weer aan dus geen idee waar het aan ligt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:57

Eet dan s’ochtends als onbijt in elk geval een schaaltje met stukjes fruit ( en met liefst kwark of yoghurt)
Je kunt dit de avond ervoor al klaar zetten in de koelkast in een gesloten bakje apart van elkaar.

Ontbijten is echt heel belangrijk net als een goede lunch overigens. Zeker op een werkdag.

Hoezo is een half uur niet genoeg om naar de wc te kunnen en te eten?

Ineke2

Re: Problemen met afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:59

Lau: je weet niet waar het aan ligt dat je weer aankomt ipv afvalt terwijl je hierboven toch duidelijk de oorzaak opschrijft.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 13:00

Ineke2 schreef:
Eet dan s’ochtends als onbijt in elk geval een schaaltje met stukjes fruit ( en met liefst kwark of yoghurt)
Je kunt dit de avond ervoor al klaar zetten in de koelkast in een gesloten bakje apart van elkaar.

Ontbijten is echt heel belangrijk net als een goede lunch overigens. Zeker op een werkdag.

Hoezo is een half uur niet genoeg om naar de wc te kunnen en te eten?

Jawel hoor :+ maar om een tussendoortje te kunnen eten doelde ik daarop.

Begin om 8u, heb om half 1 pauze tot 1 en dan tot half 5 - 5u.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:03

Hey TS,
Wat vervelend dat het afvallen niet lukt.
Als ik naar jouw lijstje kijk, denk ik dat het heel begrijpelijk is dat je niet af valt.
Je eet namelijk ontzettend weinig en ongezond, ik zou je hele eetschema omgooien eventueel met behulp van een diëtist.

Als je meer kcal binnen krijgt wil je ook wel weer wat actiever zijn. Ik probeer 2000 kcal per dag te eten (soms is het iets meer) en sport 3 x per week.

Als eerste een groot ontbijt is belangrijk, je zou kunnen kijken naar (soja)yoghurt met suikervrije muesli, granola met fruit of nootjes of boterhammen (daar ben ik ‘s morgens weer niet zo van :+ ) iets van chia pudding of misschien wel havermout? In ieder geval een goed vullend ontbijt :) dan kun je je dag ook starten.
Als lunch eet ik graag bijvoorbeeld een mediterraanse groentetaart die ik dan in het weekend bak en dan invries maar je kunt bijvoorbeeld ook een lekkere salade maken of boterhammen eten. In de avond inderdaad een volwaardige maaltijd met lekker veel groenten. Ik ben altijd dol op tussendoortjes ; (zoete punt) paprika, komkommer, wortelen, fruit, etc.
En natuurlijk mag je in het weekend chips, als de basis maar goed zit!

Heel veel succes en hopelijk heb je er iets aan :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:03

Ineke2 schreef:
Lau: je weet niet waar het aan ligt dat je weer aankomt ipv afvalt terwijl je hierboven toch duidelijk de oorzaak opschrijft.

En wat is die dan volgens jou :')
Als ik volgens de diëtist eet kom ik op 1850 cal dan val ik af met dezelfde beweging. Als ik eet zoals ik altijd terug val. Zelfde producten maar veel minder kom ik rond de 600/700 cal. Je zou dan logisch zeggen dat ik dan van dat laatste af zou vallen maar dat gebeurt niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:04

Ah oke, dan snap ik dat beter... Ehm tussendoortje wat snel is, een handje noten in een zakje wat je snel uit je jaszak kan halen ofzo?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:06

Lau schreef:
Ineke2 schreef:

En wat is die dan volgens jou :')
Als ik volgens de diëtist eet kom ik op 1850 cal dan val ik af met dezelfde beweging. Als ik eet zoals ik altijd terug val. Zelfde producten maar veel minder kom ik rond de 600/700 cal. Je zou dan logisch zeggen dat ik dan van dat laatste af zou vallen maar dat gebeurt niet.

Dat je lichaam in de reserve stand gaat als je te weinig eet en dan juist er alles aan doet om vet op te slaan om nog iets te hebben om te kunnen verbranden als je te weinig eet en daardoor dus weer aankomt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:09

Lau schreef:
Ik eet het liefst zonder veel moeite en weinig stukjes :')
Maar ik heb wel meer eetproblemen gehad, ik eet het liefst niet. Of te weinig het is al heel wat dat ik 2x eet. Maar ik probeer nu wat ik eerder postte bij te houden met die 6 eetmomenten. En dan val ik wel af. Maar ik val snel terug in niet eten of maar 2 maaltijden. En dan kom ik weer aan dus geen idee waar het aan ligt.

Terwijl juist veel moeite van het eten maken goed schijnt te zijn. Dus zo lang mogelijk doen over je eten. Kleine hapjes, veel stukjes.
Het duurt ongeveer 20 minuten vanaf het moment dat je maag vol zit tot je hersenen dit signaal krijgen. Or so I read... Waardoor we dus vaak veel te vol zitten, veel te veel eten.
En als je langzaam en kleine stukjes eet, eet je je minder vol. Wordt je maag kleiner etc. etc. etc.

Krijg je ook sneller weer het signaal dat je moet gaan eten. Als je dat volgt, kom je gewoon in een positieve cirkel ipv de negatieve.

En dan komt natuurlijk ook nog het mentale stukje kijken. Wat voor iedereen weer verschillend is. Er zullen vast mensen zijn die bijvoorbeeld zichzelf niet de moeite waard vinden, en om die reden niet 'fatsoenlijk' eten, of geen fatsoenlijk eetmoment pakken.

Het tv-eten wat je in vele huiskamers ziet. Bord op schoot en tv aan. Geen idee hebben van wat je eet.
Terwijl je veel beter de tv uit kan zetten, aan tafel gaan zitten en met aandacht eten.