Stamceldonor, ben jij het al?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:18

laraxXxemma schreef:
[LZP] Ik heb iemands leven gered (donor)
Die was het!

Als je twijfelt, ik zeg doen. De kans is maar 1 op 3 (uit mn hoofd) dat je überhaupt ooit opgeroepen wordt, maar soms kan jij specifiek iemand helpen.

Die kans is zelfs nog veel kleiner :) namelijk 1:1000 per jaar.

Ik ben zelf sinds mijn 20e stamceldonor. Ik heb nog nooit een oproep gehad.
Daarnaast ook bloeddonor, daar ben ik wel een aantal keer per jaar nodig.

troi

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:26

Ik ben ook stamceldonor, al jaren, maar nog nooit opgeroepen. Een kleine moeite om iemands leven te redden toch?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:10

IMJ schreef:
Jeetje goldenhero.. sterkte! Ellendig!
Geen verder familiaire hart en vaatziekten?

Nou ja.. daarom prugel..

Bloed doneren mag ik niet. Orgaan donor ben ik.

Aan beide familie kanten zijn er hartproblemen. Ik zit nu weer in het onderzoek gebeuren. Maar ik ben wel orgaan donor.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:19

Ik ben ook stamceldonor. Als ik het nodig heb ben ik ook blij als mensen de moeite hebben genomen zich te registeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:34

Cinderella schreef:
Mijn vriend is stamceldonor en heeft al 1 x gedoneerd. Vrij snel nadat hij zich had aangemeld, was er een match.
Hij heeft twee keer per dag een week lang injecties gehad (van mij :') ) om extra stamcellen aan te maken. Het enige was dat hij een beetje last had van zijn onderrug de eerste dagen. Stelde niet veel voor.
Het doneren zelf ging via het bloed en dat ging ook prima. Na een paar uurtjes was het al klaar. Sneller dan verwacht.
Er werd goed voor hem (en mij als supporter :D) gezorgd.

Hij is erg blij dat hij dit heeft gedaan en raadt het zeker aan. :)

Als ik mij niet vergis mag je ook maar 1 keer doneren, tenzij het opnieuw aan dezelfde persoon is?

Ik ben ondertussen al 5 jaar ongeveer donor, naar aanleiding van een tante die leukemie kreeg en er helaas aan is overleden.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:37

Ik heb Mij een tijdje geleden aangemeld. Nog niet opgeroepen maar die kans is ook erg klein...
Ik ben ook bloed donor.
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 14-12-18 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:39

Ik heb me naar aanleiding van dit topic ook aangemeld :D Zowel stamcel als bloed (plasma).

Orgaandonor was ik al zodra ik me kon aanmelden, haha.
Laatst bijgewerkt door Nala op 14-12-18 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

UK_eef

Ik ben ook stamceldonor maar zoals al gezegd, de kans dat je ooit opgeroepen wordt is nihil. Neemt niet weg dat ik me gewoon heb aangemeld. :)

_Lorette_

Ik ben ook donor. Als kind heb ik ooit iets over orgaandonatie gezien op tv en ik heb altijd graag donor willen zijn. Om bij leven iemand te kunnen helpen met stamcellen, vind ik een nog mooier idee. Het doneren zal een probleempje gaan zijn, omdat ik vrijwel zeker weet dat ik misselijk word en flauwval, maar dat is áls ik ooit kan doneren. Die kans is zo klein...
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 14-12-18 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Yes, ik ben donor. En ook orgaandonor.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:40

Wilde me n.a.v. de berichten op tv ook graag aanmelden, maar helaas ben ik boven de 50 en dus te oud.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:58

_Lorette_ schreef:
Ik ben ook donor. Als kind heb ik ooit iets over orgaandonatie gezien op tv en ik heb altijd graag donor willen zijn. Om bij leven iemand te kunnen helpen met stamcellen, vind ik een nog mooier idee. Het doneren zal een probleempje gaan zijn, omdat ik vrijwel zeker weet dat ik misselijk word en flauwval, maar dat is áls ik ooit kan doneren. Die kans is zo klein...

Hier precies hetzelfde. Maar je kan er een ander mee helpen. Ik ben blij dat ik het kán doen voor een ander, dus waarom niet?

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:59

Ik ben stamceldonor, een vriend van mij had AML. Gelukkig was zijn broer een 100% match. 2 jaar geleden stonden we in de familie er ook voor, mn moeder moest een stamceltransplantatie. Gelukkig was er een anonieme donor, meid van 19 jaar die 100% match had met mn moeder. Helaas is mn moeder aan bijwerkingen van de medicatie ed overleden. Maar wij zijn die meid eeuwig dankbaar dat ze dit voor ons heeft willen doen, anoniem!

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:02

Maddoxx schreef:
Ik heb me naar aanleiding van dit topic ook aangemeld :D Zowel stamcel als bloed (plasma).

_/-\o_ heeft dit topic al iets goeds voortgebracht!

ik ben bloed, orgaan en stamcel donor.

juist omdat de kans zo klein is dat er een matchgevonden kan worden is het mooi.

bloed mag ik nou een tijdje niet geven omdat ijzerwaarde niet goed was. maar over 3 maanden mag ik weer .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:04

Ik mag nog geen bloed gaan geven omdat ik nog geen 6 maand geleden ben bevallen. Heb wel een heel gewild bloedtype. Ze zouden dat blijkbaar niet vaak vinden? O-.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:08

Ze kunnen O- altijd gebruiken. Het is de enige bloedgroep die in direct acute situaties (lees onbekende bloedgroep ontvanger) gegeven kan worden.
Ik ben wel stamceldonor, maar nog nooit opgeroepen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:10

Zou een vegetarische levensstijl een probleem kunnen zijn? Ivm ijzer in het bloed...
Ik eet namelijk vegetarisch maar heb nog nooit slechte bloedwaarden gehad.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:12

Ik heb me naar aanleiding van dit topic ook aangemeld.
Een aantal jaar geleden wilde ik al stamceldonor worden maar toen was mijm bmi te hoog.
Ben inmiddels 25 kg afgevallen en eigenlijk heb ik er niet meer aangedacht.
Dus waar bokt al niet goed voor is :D

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:18

Hier al vanaf mijn 18e orgaandonor, en sinds een oproep op Facebook afgelopen jaar ook stamceldonor.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:20

Ik ben ook al een paar jaar stamceldonor. Bloed heb ik het afgelopen jaar even afgelaten omdat ik me niet fit voelde en lang onbekend was waardoor. Maar nu kan het prikken weer beginnen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:20

Ik ben orgaandonor maar de rest (nog) niet.
Hoe gaat zo’n stamceltransplantatie?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:24

Ben sinds mijn 18e orgaandonor en sinds dit jaar bloeddonor, wilde me ook aanmelden voor stamceldonor, maar dat gaat niet omdat ik te dik ben.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:24

Ik heb me aangemeld, 2 weken geleden wangslijmvlies opgestuurd dus afwachten of ik "goedgekeurd" ben. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken om ook daadwerkelijk opgeroepen te worden haha.. maar als puntje bij paaltje komt en ik iemands leven ermee zou kunnen redden weet ik zeker dat ik het doe :j

liespower94 op de volgende site kun je je aanmelden maar kun je ook meer informatie vinden over de stamceltransplantatie https://www.matchis.nl/

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:36

Bommeltje_ schreef:
Ik zou het enorm graag willen maar door mijn auto imuunziekte ben ik uitgesloten net als voor het doneren van bloed :(

Ik ben door ziekte (ms) ook uitgesloten als donor, zowel bloed-, orgaan- en stamceldonor. Voelde me hier een aantal jaren terug best rot over. Vooral omdat juist ík iemand ben die heel veel gebruik maakt van de gezondheidszorg.
Maar je kunt ook op een andere manier iets betekenen voor hulpbehoevenden, zieken of één ieder die het nodig heeft ;) .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:42

Ik ben O- maar mag helaas geen bloed meer geven.

Ben wel stamceldonor en "gewoon" donor.